Vi Bilägares forum

ny bil men vad ska man köpa???

ny bil men vad ska man köpa???

Rubriken är kanske lite missvisande då jag egentligen söker en bättre begagnad bil. Jag har i dag en 945:a -97 som körts 43000 mil i dagsläget, bilen är i ett hyffsat skick men rost har börjat äta upp A-stolparna och främre delen av taket.

Söker nu efter en stabil familje kombi som har en lite lägre totalkostnad än min käre volvos:

blandad bränsleförbrukning ligger på 9.9 liter/100 mil = 0,99L/milen
skatten ligger på 2000/år
körsträcka 2000-2500/år

frågan är vad man ska köpa för bil för max 75000 som sänker bilkostnaden. 945:an kan jag göra de flesta arbeten på själv. Jag är smärtsamt medveten om att nyare bilar kräver regelbundna besök på verkstad då det antagligen krävs mer specialverktyg samt att olika mobolitetsgarantier följer med detta.

ge mig gärna förslag på lämpliga märken och har ni erfarenheter av +/- får ni gärna delge era synpunkter.

Uppdaterat: 2011-06-24 00:25

Kommentarer

Nja, det är en sanning med undantag, vissa tillverkare verkar idligen släppa bilar med halvfärdig mjukvara, som ständigt måste uppdateras och rensas från buggar, bla VAG konsernen verkar gilla det, och då blir man ju tvingad att uppsöka verkstad.
75.000 är ett knepigt prisläge, där hittar man långmilade lik av nyare generationer bilar, men bryr man sig inte så mycket och inte behöver det senaste så kan man nosa upp ett fint ex av nån lite äldre farkost.
En bekant bytte nyligen ut sin 945a mot en V70 II 2,4 140 hk och tyckte den drog lika mycket bensin, dessutom är den långt ifrån nån gördetsjälv bil, typ allt förutom bromsar är mycket knöligare att skruva med på en V70 jämfört med en 945a.

Uppdaterat: 2011-06-24 00:54

Ja det här är knepigt.
Eftersom 945 i grunden är en modifierad PV444 från 1940-talet med en mycket enkel konstruktion blir den naturligtvis enkel att skruva själv.
Det är ju också väldigt enkelt att få tag på delar till den.
att den tar förhållandevis mycket bränsle är ju delvis en följd av den gamla konstruktionen även om den utvecklats genom åren.
På jobbet har vi 3st 945 som går som servicebilar, men oftast bara korta sträckor.
De brukar ersättas mot bättre beg, likadana när de kommer över 35000 mil eller då de luckrats upp.
Personligen har jag aldrig gillat de här bilarna och sätter mig inte gärna i någon av dem.
Men du skriver inget om dina transportbehov.
Utnyttjar du 945ans lastkapacitet finns det inte mycket annat att välja på om du inte tar steget upp till en minibuss, men den blir inte billigare.
Du kanske ska hålla fast vid 945 om det är ett krav att du ska skruva själv.
Även om den är dyr i bränsle och övrigt är den ändå billig att reparera så det ena kan väga upp det andra.
Här är en fin som inte gått 8000 mil
http://www.blocket.se/ostergotland/Volvo_945_0__Kontant_1_534___man_2_3_LTT_Clas_34367931.htm?ca=8&w=3

Uppdaterat: 2011-06-24 08:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag behöver kanske inte riktigt lika stort lastutrymme som 945 ger. De krav på bilen jag har är en kombi då jag har 2 hundar och det faktum att vi är en barnfamilj. Bilen kommer även att användas som pendlingsbil till jobbet då vi är 5 personer som samåker. ytterligare önskemål skulle vara utrustning såsom acc och avtagbart drag

De tankarna som snurrat i huvudet är bilar med kamkedja för att minska service kostnaderna något. Funderar även på diesel för att minska bränslekostnaden.

de bilar jag tittat mest på nu är
mercedes c180 bensin med 142Hk motorn vilket verkar vara en trevlig bil men har oftast gått många mil.

Volvo v50 både bensin och diesel även här har man många mil på bilarna och en ganska stor spridning på kostnaden för årsskatten.

Uppdaterat: 2011-06-24 09:42

Om du klarar dig med en V50 rekommenderar jag att du tittar på en 9-3 SC, du får en större bil än V50 och just nu till ett väldigt bra pris.
Och väljer du bensinmotor har den även kamkedja.
Det är en bil med väldigt få fel.

Uppdaterat: 2011-06-24 09:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En V50 skulle jag tänka både en och två gånger innan jag köpte.
Till och med jag som är van med småbilar tyckte att baksätet var minimalt. Där sitter man nog bra upp till 1,50m sen är det läge att byta upp sig en storlek. Kan vara att baksätet kändes lågt som det uppfattades så men bara en liten punkt som kan vara värd att kolla upp noga innan.
Milsvid skillnad mot 945 som väl sväljer de flesta personstorlekar.
Subaru legacy eller Citroën C5 kanske kan vara något alternativ? C5:an var väl dessutom näst störst i klassen i bagaget har jag för mig.

Sen tycker jag själv att det är lite väl överdrivet att tyska premiumbilar skulle vara så dyra att äga. När det kommer till kritan är det bränslekostnaden som är det stora hålet i silen om man har en något sånär normal körstil och årssträcka. Är bilen parkerad större delen av året blir det såklart en annan femma.

Folk brukar även klaga över att det är dyrt att göra ett extra oljebyte eller tokletar den absolut billigaste oljan. Men det är en tankning det kostar. Hur många gånger tankar man på ett år...
Nåja, nog med off topic.

Uppdaterat: 2011-06-24 14:48
It's a very good idea to leave a sinking ship

Tja, drar bilen ~0,7 så blir bränslekostnaden ca 15000 per år. Vilken kostnad är mer än så på en bil?
Jag kommer inte upp i den summan ens om jag lägger ihop skatt, försäkring och reparationer/service.

Uppdaterat: 2011-06-24 20:11
It's a very good idea to leave a sinking ship

Till trådskaparen:
Om du hittar en bil som drar runt 0,75 så kapar du nästan 8500kr per år i bränslekostnad. C5:an (fyrcylindriga) ligger i de trakterna ungefär.

Nyare bilar är det knappt värt att uslas med för att reparera utan det går troligen snabbare att lämna bort bilen till såna som kan. Då slipper man även sönderslagna knogar och upprivna armar.
Sen är det ju även trevligt att byta emellanåt och det kan ju vara värt en del även om man förlorar ekonomiskt på det.

Opel Astra eller insignia kanske? Eller en passat, de är inte så farligt dyra och brukar ju fungera bra vad jag hört. Toyota Avensis får väl också lovord om man bortser från rosten.

Till Leifer:
Ja du ser. Bränslekostnaden är den största delen. Du skrev det till och med själv och även din kalkylator säger samma. Sen vet jag inte var du fått 50% ifrån.
Kör man sen mer än 1500 mil vilket väldigt många gör inklusive trådskaparen så sticker ju den kostnaden ändå mer. Visst, försäkringen ökar men inte så väldigt mycket och skatten är fortfarande fast. Servicarna kommer förstås lite oftare men inte så pass ofta att det bräcker bränslekostnaden.

Jag kan inte räkna med någon riktig värdeminskning då jag aldrig sålt någon bil än. Jag samlar dem på hög. ;)
Jag har fortfarande kvar min första bil. Den har kostat mig 245:- / månad i inköpspris om man räknar så.

Nu har jag iofs bara erfarenhet av BMW av tyskarna men där är du ute och cyklar när du säger att de är "törstigare än allt annat" men mer än så håller jag mig från att kommentera då detta ändå glidit på tok för långt från ämnet redan som det är. Men det är ju lätt att säga sånt man läst och inte upplevt själv...

Trevlig midsommarafton på er. :)

Uppdaterat: 2011-06-24 23:22
It's a very good idea to leave a sinking ship

Att jag föreslår Saab 9-3 är därför att det just nu knappast finns en beg. bil som ger mer för pengarna.
Det skulle i så fall vara gamla 9-5!

Uppdaterat: 2011-06-25 12:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja varför ska man inte prata som en som är förtjust i sina bilar?
Vem köper bilar man inte gillar? Det verkar otroligt korkat.

20000 är fortfarande största kostnaden och det var precis det jag sa i mitt första inlägg.

Uppdaterat: 2011-06-25 19:32
It's a very good idea to leave a sinking ship

Man kan ju även strunta i att köpa en bil så slipper man ju alla de där kostnaderna.
Med det uttrycket jag skrev så menade jag precis det jag skrev, att bränslet är den dyraste delen i kostnaden inte om den är 10%, 25%, 50% eller vilken procent som helst. I mitt fall är den dyrare än allt det andra tillsammans och man kan räkna in värdeminskningen där med om du vill det. Mina bruksbilar är inte så värdefulla i alla fall. :)

Jag har ingen egen erfarenhet av 5-serien men då jag vet att 2,5L-sexan på 170hk i 323 är riktigt bränslesnål så förutsätter jag att den är det även i den större karossen.
Jag ogillar blocket och jag avskyr att leta bilar men ok:

http://www.blocket.se/dalarna/BMW_523_Combi_Touring_M_Paket_27500_34477177.htm?ca=6&w=3

http://www.blocket.se/skaraborg/Bmw_520i_Touring_33666583.htm?ca=6&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/BMW_523i_touring_33718094.htm?ca=6&w=3

http://www.blocket.se/halland/BMW_520i_Touring_M_paket_34314667.htm?ca=6&w=3

Vill man inte ha en så "stor" bil kan man ju leta efter en sådan som jag har.
Den drar för övrigt 0,72 blandad med litet övertag åt längre körningar vilket är mer än vad min andra bil som har 40hk mer drar.

http://www.blocket.se/kronoberg/Bmw_320_touring_33689077.htm?ca=6&w=3

http://www.blocket.se/kristianstad/BMW_320_ia_Touring_34287422.htm?ca=6&w=3

Men nu har jag ju inte sagt åt TS att kolla på någon BMW så det här inlägget blev väl också off topic.

Uppdaterat: 2011-06-25 21:26
It's a very good idea to leave a sinking ship

Så en Prius är bilen nummer ett om man ska köra fem stycken och kanske en hund också? Nja.

Jag har ju som jag skrev tidigare inte heller sagt åt TS att kika på BMW av den orsaken att han var ute efter en stor kombi och lade inte ner alltför stor möda i mitt billetande. Sorterade efter billigaste och plockade några därifrån. BMW och Audi är inte några laståsnor så som en 945. C5 däremot har ett stort skåp som sväljer en hel del.

Jag tror fortfarande inte att du talar av egen erfarenhet vad gäller sexorna. Det är, gissar jag, nåt du läst eller fått hjälp att "veta" av nån annan som "vet".
Jag har själv två av dessa motorer så jag vet att de är snåla.
Vad är det som är så svindyrt att serva på dem? Två extra tändstift och ett par dl olja extra?
Mina motorer har dessutom aldrig gått sönder och då ligger miltalet på den ena över 35000mil, utan att dra olja. Som vilken välskött volvomotor som helst. ;)
Jo en grej har gått sönder, slanginfästningen på kylaren gick av en gång.

En sak har du dock rätt i och det är att de VAR törstiga förr då de hade tvåventilsteknik. Då var det svårare att få dem under 0.9. Men det var på 80-talet och tidigare. Då gjorde de även misstaget att montera en kamrem.

Uppdaterat: 2011-06-25 23:58
It's a very good idea to leave a sinking ship

Självklart kan man inte bygga statistik på enstaka saker. Men om mina motorer plus de som testas av motortidningar och annat säger samma sak så tror jag inte att en motor som består av samma delar gjorda på samma tillverkningslina helt plötsligt skulle dra flera dl mer än de jag kör runt med.

Uppdaterat: 2011-07-31 10:20
It's a very good idea to leave a sinking ship