Skillnaden mellan en motor som går på gas och en som går på bensin? Hur är en gasmotor uppbyggd? Håller den lika bra?
Hur är skillnaden när man kör?
Är det ekonomiskt att köra en gasdriven bil i jämförelse med bensin?
Någon som vet något om det här drivmedlet?
Ja, jag är vetgirig.
Kommentarer
Okej. Jag har tittat lite på gas-stationer i landet, man får planera tankningarna ordentligt. Men en annan sak som verkar lite tveksam är om det är risk för att gasen helt enkelt ska ta slut, det kan ju bli olönsamt för mackarna...
Har sett att det i alla fall finns begagnade inte allt för dyra gasbilar. Kanske något att fundera på men jag tycker de kunde gott vara helt befriade från vägskatt. Man har inga direkta förmåner för att man väljer gas, det är dumt.
Mm, det känns aningen osäkert med gas, gasstationerna kan ju i princip lika gärna minska i antal...
Du behöver nog inte vara rädd för att gasstationerna minskar i antal många politiker vill öka antalet väsentligt.
Och det är riktigt. I stället för att slösa en massa energi på gammaldags elbilar, som funnits i över hundra år och inte hunnit särskilt mycket längre nu än då, borde det vara läge att satsa så mycket som möjligt på gasen.
Med en vettig infrastruktur skulle vi kunna vara praktiskt taget självförsörjande på gas och om man jämför gasdrivna bilar med eldrivna så blir det mycket svårt att räkna hem någon vinst för elbilar för närvarande.
När det gäller slitaget så har några taxiåkare jag talat med åsikten att motorerna håller väsentligt längre vid gasdrift.
Och en viktig sak är att även om man inte använder sig av biogas utan fossil naturgas så är det avsevärt bättre att omvandla den till energi innan den går upp i atmosfären som växthusgas.
[url=http://www.fordonsgas.se/Svenska/Om_gas.aspx]http://www.fordonsgas.se/Svenska/Om_gas.aspx[/url]
Här fann jag en rätt bra karta över stationer med priser:
[url=http://www.cngprices.com/index.php?location=sweden&lat=60.128161&lng=18.643501]http://www.cngprices.com/index.php?location=sweden&lat=60.128161&lng=18.643501[/url]
Vet inte när den är uppdaterad, men ovanför Uppsala finns bara fyra stationer över hela ytan. Där ska man ha väldig tur med att ha vägarna förbi rätt stad. Söderut från Uppsala finns betydligt fler stationer även om vissa ställen ser tomma ut. Tyvärr för min egen del så ser det tomt ut där jag har mitt landställe och jag skulle få åka väldigt mycket extra för att kunna tanka. Har också hört från de som bor nära mitt landställe, som har gasbil på jobbet, att de aldrig kan använda den för det finns inga tankställen just där och det blir för långt att sitta och åka till närmsta station. Synd, för jag tycker att gasen annars är det bästa alternativet om man har möjlighet att välja. Men det måste ju fungera praktiskt.
Det är ju riktigt.
Bor man i Norrland eller är tvungen att köra där ofta är det ju f.n. inte så bra med en gasdriven bil även om det beräknas att gasmackarna ska byggas ut ordentligt efter hela norrlandskusten.
Man blir ju inte stående om man inte hittar en gasmack omedelbart, det finns ju på alla gasbilar en bensintank även om den på ett par modeller kanske är onödigt liten.
Men det är klart, man köper ju inte en gasbil för att köra på bensin, det är ju ett dåligt sätt att kasta bort pengar.
Men kör man en gasbil kan man ju glädja sig med att man utför en miljögärning, speciellt om man kör på stor del biogas, men även om man kör på enbart fossil gas eftersom man medverkar till att omvandla den till CO2.
Dessutom blir det ju 20-30% billigare än bensin.
Här står det om miljönyttan med biogas:
[url=http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/bioenergi/article782436.ece]http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/bioenergi/article782436.ece[/url]
Det var ju också intressant med jämförelsen med etanol
Tabellen från rapporten "Livscykelanalys av svenska biodrivmedel" visar hur stor minskningen av växthusgaser blir med olika biodrivmedel jämfört med fossila bränslen.Biogas från gödsel 148 %Biogas från livsmedelsavfall 119 %Biogas från organiskt hushållsavfall 103 %Biogas från vallväxter 86 %Biogas från sockerbetor inkl. blast 85 %Etanol från sockerbetor 80 %Etanol från sockerrör 79 %Biogas från majs 75 %Spannmålsbaserad etanol 71 %RME 68 %
Tabellen blir ju lite rörig här, men på länken framgår det bättre.
Nu går det ju att köpa en Saab 9-3 för gasdrift och den ger 175hk vid gasdrift mot 150hk vid bensindrift.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.