Vi Bilägares forum

Mycket nöjd med min Skoda Superb

Mycket nöjd med min Skoda Superb

Åkte en 180 mila tripp tur och retur till Norge runt 1:a maj med min Skoda Superb. Detta var första riktiga långturen med bilen och jag måste säga att jag är supernöjd! Satt toppenbra i stolarna och fick inte värk någonstans, trots 3-4 timmar i sträck bakom ratten. Visst är den lite däcksbullrig men detta blev mycket bättre i Norge. Kändes som ganska stor skillnad mellan svensk och norsk vägstandard! När min fru körde så njöt jag av det mycket bekväma baksätet med bättre benutrymme än i business class :-)! Tyckte den gick riktigt bra på motorvägen. Möjligt att den blir lite gungig över långa gupp.
DSG lådan var kanon på slingriga bergsvägar i Norge. Höll kvar lägre växel i branta stigningar t.ex. Tycker bilen gick bra i kurvorna också. I alla fall i de hastigheter jag vågar köra i.

Innan jag köpte Skodan var jag länge inne på en Mercedes C-klass. Så nyligen provade jag en sån (för 3:e gången ska erkännas :-) ), för att se om jag går miste om mycket när jag kör Skoda. Men min slutsats måste (återigen) bli att jag inte hittar något speciellt som motiverar den stora prisskillnaden. Lägre däcksbuller, lite mjukare gång över brunnslock m.m och lite snabbare styrning var det jag kunde märka.

Uppdaterat: 2012-05-11 13:46

Kommentarer

Nu ser jag att Skoda superb finns som "allroad". Hade jag inte varit så nöjd med den bil jag har f.n. så hade jag definitivt provkört. Ja jag kanske gör det ändå...bara för att...

Uppdaterat: 2012-05-11 14:28
Wer später bremst fährt länger schnell

Själv jämförde jag nya Passat mot Superben och i mitt tycke hade Superben bättre styrkänsla så den var roligare att ratta i kurvorna samt styrningen var också exaktare. Även fjädringen fungerade bättre i Suberben. Roligt att höra att du är nöjd med ditt val!

Tyckte att DSG-lådan körde med allt för låga varv (motorn darrar så det känns i bilen), har dom ändrat på det?

Uppdaterat: 2012-05-11 14:31

Jag kör ju bensin (1.8 TSI) som är mycket vibrationsfri så jag har inte haft problem med detta. Dessutom har min bil ganska låg utväxling, så den ligger sällan under 1500 varv på någon växel.

Uppdaterat: 2012-05-11 14:57

Du har köpt dig en mkt trevilg bil... Var själv inne på att köpa en sådan när jag bytte bil förra våren eftersom jag varit mkt nöjd med mina 2 förra Skoda bilar... Men det blev en Peugeot 508 istället.

Uppdaterat: 2012-05-11 15:59
Pär
Peugeote-Pär skrev:

Du har köpt dig en mkt trevilg bil... Var själv inne på att köpa en sådan när jag bytte bil förra våren eftersom jag varit mkt nöjd med mina 2 förra Skoda bilar... Men det blev en Peugeot 508 istället.

Du har en trevlig bil själv. Provade en 508 gt innan jag köpte min bil och det var helt klart en mycket bra bil. Var mycket imponerad av hur man lyckas ha en motor med 450 Nm och framhjulsdrift utan några som helst ryck i ratten!

Uppdaterat: 2012-05-11 17:42

Har själv lite provat GT:n men den verkar grymt trevlig, alla som provat den har bara bra saker att säga om bilen... Kanske blir en GT när man byter bil, eller vem vet kanske en Superb ;)

Uppdaterat: 2012-05-11 22:36
Pär