På bilfrågan i nr.9-11 svarar Bengt Dieden på frågan som gäller kalla motorer vintertid. Även Krister K har en fråga som gäller detta i samma nr.Har verkligen Bengt Dieden rätt när han säger att det inte går att få en högre motortemp genom att avskärma kylaren med t.ex. rullgardin som förr i tiden? Han påstår att termostaten sköter om att hålla rätt temp,man tycker att om termostaten är stängd av den anledningen att den vill ha högre temp innan den skickar runt kylvattnet så hjälper ju inte den till att uppnå detta.Enda möjligheten måste väl isåfall vara att få till ett varmare klimat runt kylare och motor och det borde väl uppnås om man begränsar den inkommande iskalla fartvinden som i stora mängder sköljer över motorn vid kall väderlek.
Motortemperatur
Uppdaterat: 2011-06-15 14:51
Kommentarer
Du har så rätt tasso, fartvinden/stormen kyler motorn utvändigt. På vår V70 diesel har jag i vinter täckt kylaren till c:a 95 % med en pappskiva som är 400 x 600 mm och det gjorde stor skillnad. Trots den onormalt kalla vintern behövde vi inte köra dieselvärmaren för att hålla temperaturnålen rakt upp 80 C. (Dieselvärmarprogrammet ändrades redan när bilen var ny 2007 till bensinbilversionen så att värmaren inte startar automatiskt utan måste startas manuellt). Dessutom blir motorn mycket snabbare varm med pappskivan monterad. Bör dock påpekas att kupèfläkten aldrig körs snabbare än andra hastigheten oftast på första/lägsta hastigheten vilket räcker när motorn har rätt temperatur.
På nya Ford Fokus sitter det en termostatstyrd "persienn" som täcker hela kylaren. Samma typ som det satt på Scania Regent på 50 talet. Givetvis fanns det även på lastbilen en fungerande termostat i kylsystemet precis som på dagens bilar. Men det fanns ingen Turbo och ingen aftercooler som i dagens bilar. Denna aftercooler (oftast kallad intercooler) har tyvärr ingen termostat vilket gör att den uppvärmning som luften fått via Turbotrycket och avgaserna kyls ner till utomhus temperatur innan den kommer in i motorn. På en Diesel som saknar trottel är det genomsnittliga luftflödet 3 ggr så stort som för en bensinmotor (ännu mer vid tomgång och låg belastning) och det är detta stora inflöde av luft som gör den största skillnaden av överskottsvärme till kupèn mellan en bensin och Dieselmotor. Dieselmotorns bättre verkningsgrad bidrar också men till en mindre del.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.