Vi Bilägares forum

MOTORSTÖRNINGAR

MOTORSTÖRNINGAR

Hej!
Har skrivit till Vi Bilägare två ggr för att man skall ta upp problemet med bilfabrikanterna kontra oljebolagen
Redovisar här 2 fall:
1)
Volvo S80-00.Använt OK/Q8 helsyntetiska olja.Motorn slammade igen.Volvoverkstaden påstår att det var oljan som orsakat problemet.Kostade över 10000 kr att rengöra motorn.Ingen ersättniig från vare sig från Volvo eller OK.OK har påstått att man skall byta deras olja var 1000 mil,inte enligt bilfabrikantens anvisningar ???????????????
2)
Volvo V70-09.Använt Biltemas(Statoil)helsyntetolja.Bilen tappade kraft,motorlampan blinkade.Verkstaden påstår att det beror på oljan.Påstår att oljor inte håller måttet.?????????????

Har ALDRiG hört eller sett att någon olje/fabrikant har meddelat restriktioner vid användande av oljor i de fall det inte står i instruktioner för resp bil.

Varför inte göra en ordentlig koll på oljemarknaden beträffande av kvalitet o lämplighet för motorer/oljor.

M.v.h.
Orolig oljebytare

Uppdaterat: 2011-12-08 13:10
KURREE

Kommentarer

GÖR UNDERSÖKNING ÄVEN OM DET DRABBAR OK/Q8

Uppdaterat: 2011-12-08 13:11
KURREE

Jag skulle aldrig använda vare sig OK/Q8 eller Statoils motorolja. Litar enbart på Mobil1 och Motul som är de som endast har riktiga syntetoljor, resten är bara vanliga basförstärkta mineraloljor som de då får kalla för syntetolja men i själva verket är det mineraloljor.

Uppdaterat: 2012-03-04 21:32
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Vad är en "riktig syntetolja" tillverkad av för syntetisk råvara?

Uppdaterat: 2012-03-05 11:12

Maskrosor :-)

Uppdaterat: 2012-03-05 12:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är inte alla oljor mineralbaserade??

Även sk "syntetolja"?

Förväntar mig ingen vettig diskussion. Märkesmystiken är total inom oljeområdet.

ALLA påstår sig "veta" när de egentligen bara gissar, tror, antar eller hoppas.

Så egentligen är kommentaren *popcorn*...

Uppdaterat: 2012-03-05 13:21

Här finns en ganska enkel förklaring:

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/viewtopic.php?f=10&t=7929

Uppdaterat: 2012-03-05 13:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ju mer avancerade motorer och ju längre bytesintervall desto mer avancerade oljor krävs.

Det står med all säkerhet i instruktionsboken till dessa bilar exakt vilken olja som krävs, köper man något annat får man nog skylla sig själv.

Uppdaterat: 2012-03-05 20:50

Kan bara hålla med Junkers, Det står garanterat i instruktionsboken vilken motorolja man ska använda till motorn, Viskositetsklass samt vilka kvalitétskrav den ska uppfylla, har oljan som använts inte uppfyllt dessa krav så kan man ju inte skylla på någon annan än den som köpt och hällt i motoroljan, uppfyller den däremot alla krav så kan man ju diskuttera detta.

Uppdaterat: 2012-03-05 22:40

Jag använde Valvoline Synpower 5w-50 förut och kom sedan i kontakt med Bengt Dieden i slutet av 90-talet och det var han som menade på att Mobil och Motul är de som är bäst på syntetolja. Han finns ju på bilfrågan och där kan man ju ställa just den frågan varför just dessa är riktiga syntetoljor medan andra är basförstärkta mineraloljor enligt Bengt Dieden.

Hur som helst köpte jag en ny Audi A4 1,8T med 190 hk 2004 och Mobil1 0W-40 uppfyller longlife kraven för denna motor. När jag köpte bilen så körde jag max 150 mil med motoroljan som fabriken använder (brukar vara Castrol hos Audi) och bytte då till Mobil1 och kan säga att jag är mycket nöjd med Mobil1, kan väl tilläggas också att motorn inte dragit en enda droppe motorolja med Mobil1 0W-40.

Motul har jag aldrig provat men den är tillsammans med Mobil1 de bästa syntetoljorna enligt Bengt Dieden och jag har ett stort förtroende för honom. Fast som sagt det bästa är nog i alla fall att byta motorolja minst varje år och där har jag slarvat lite och ibland bytt en gång per år och ibland vartannat år som föreskrivs av Audi enligt longlife konceptet. Finns ju även indikator man trycka på som känner av hur mycket oljan har sotat och säger exakt hur många dagar man har kvar till service.

Uppdaterat: 2012-03-05 22:59
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

"Det finns två grundtyper av smörjmedel:

- konventionella mineraloljor som används sedan länge- syntetiska smörjmedel som växer i popularitet.

Båda görs av råolja som utvinns ur berggrunden.

Skillnaden är att de syntetiska oljorna tillverkas med mer avancerade förädlingsprocesser och att de är renare och högklassigare än de konventionella mineraloljorna."

Citat från Mobil's hemsida.

Uppdaterat: 2012-03-06 09:57
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

"Jag skulle aldrig använda vare sig OK/Q8 eller Statoils motorolja. Litar enbart på Mobil1 och Motul som är de som endast har riktiga syntetoljor, resten är bara vanliga basförstärkta mineraloljor som de då får kalla för syntetolja men i själva verket är det mineraloljor."

Det där stämmer nog inte, då alla så kallade syntetoljor tycks vara baserade på mineralolja.

Jag har roat mig med att kolla runt lite när det gäller oljor, och det verkar inte finnas nåt entydligt svar.

Vissa hävdar att det finns endast ett fabrikat som är bra, resten är skräp.

Medan andra hävdar att det är i stort sett samma smet i alla fabrikat, håller man bara koll på klassningen, så är man säker.

Jag tror inte att många oljebolag skulle överleva om deras olja visade sig vara dålig. Om nu t.ex. Biltemas olja skulle vara så dålig, varför kommer inte mängder av bilägare med rasade motorer och påpekar det? Det tycks bara vara åsikter, utan egentliga bevis.

Uppdaterat: 2012-03-06 10:35
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det här är ju ganska vettigt:

http://www.mobil1.se/akademin/myter-om-syntetiska-oljor.aspx

Uppdaterat: 2012-03-06 11:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag kan väl tillägga att jag var mycket nöjd även med Valvoline Synpower, den försvann med viskositeten 5w-50 och ersattes med 5w-40 och sedan 0w-40. Jag köpte en ny Honda CRX-Vetec i början på 90-talet och Honda använder Castrol och det fanns specialerbjudande hos Honda vart jag köpte bilen betala för 4 liter men få 5 liter då på den tiden minns jag inte exakt vad Castrols motorolja hette men det var i alla fall viskositeten 5w-50 och jag bytte 2 gånger själv på min Honda CRX och den motorn varvade ju till 8000 r/min och det var väldigt rå ton på motorn med Castrols motorolja. När jag sedan bytte till Valvoline Synpower 5w-50 gick motorn dovt i stället för rått som den gjort med Castrol, så från den dagen slutade jag med Castrol. Numera skickar jag med en dunk av Mobil1 0W-40 när min Audi A4 ska servas hos VAG. Vill aldrig mer ha Castrol i min motor. Orsaken till att jag slutade med Valvoline var att butiken stängde här ute vart jag bor och sedan kunde jag inte hitta något bra pris på den, men det fanns en SAAB-Verkstad i närheten som sålde Mobil1 till förmånligt pris.

Fast som sagt jag skulle aldrig använda OKQ8 eller Statoils motoroljor, Biltema använder väl Statoils motorolja? Fast i annan förpackning.

Uppdaterat: 2012-03-06 12:52
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jag har bara haft verkligt problem med en olja och det var många år sedan.

Jag körde då sedan länge på OKs bästa olja som hette Supreme och jag har för mig att det var 10W-40.

På en semester med en ganska ny Simca 1508 och kanske 5 mil efter vi kommit av färjan tändes plötsligt lampan för lågt oljetryck.

Vi var alldeles i närheten av en Esso-station och jag stannade och kollade oljan, det som syntes på stickan var som vatten och betydligt nedanför undre strecket.

En bil som aldrig dragit olja!

Nåja, påfyllning av 1.5 liter Esso-olja, bästa sort och sedan gick det som vanligt.

Ingen mer oljeförbrukning, inget mer diskvatten, ingen mer OK-olja.

Men jag ville veta vad som hänt och tog kontakt med OKs huvudkontor och fick prata med en tekniker som förklarade att de tillsatser som de fått från US till just den oljan hade krackelerat, de tålde inte temperaturen och därför tappade oljan viskositeten och blev en 0W-olja även som varm.

Ok, sa jag, men ingen kompensation fick jag, inte ens telefonsamtalet fick jag ersättning för.

Jag kör också Mobil 1 nu, men inte för att jag tror den är bättre utan för att både Saab och Volvo rekommenderar den.

Uppdaterat: 2012-03-06 13:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Glömde skriva att Castrols motorolja verkade vara helt slut också när jag bytte motoroljan, bytte 2 gånger per år på den tiden, har alltid använt original oljefilter. Skulle gärna vilja byta oftare på min Audi A4 men motorn är helt isolerad undertill och det är ganska svårt i GDS hallen att komma åt alla skruvar för att få bort plastsköldarna undertill. Det behövs en lyft som bilverkstäderna har en sådan som lyfter bilen i sparklådorna för då hade det varit ganska enkelt att byta motorolja själv på Audi A4.

Uppdaterat: 2012-03-06 13:24
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Castrols motorolja kanske såg mer "slut ut" eftersom den var effaktivast på att ta reda på skit i motorn i stället för att lämna avlagringar kvar innuti motorn, tänkt på det? :)

Vi använder mestadels Castrols oljor på mitt jobb men även en del Mobil1 och i speciella fall tex Valvoline även om det är ganska ovanligt.

Jag har faktisk ALDRIG en enda gång varit med om att någon av de 1000-tals bilar vi servat genom åren fått mekaniska problem pga oljan, snarare pga. bristen på byte av oljor eller att folk använt oljor som inte uppfyller tillverkarens krav vilket är det allra viktigaste, inte dess märke även om jag med säkerhet VET att Castrols produkter fungerar tillfredställande till en bil utan att vålla några som hälst problem ur denna synvinkel, därför använder jag gärna det jag vet att det fungerar då priset är betydligt billigare än vad det skulle kunna kosta vid ett eventuellt problem/haveri... :)

PS. Närmaste VW/Audi-verkstaden på min ort vet jag att de använt Shells helix produkter under mer än 10 år (då jag arbetade lite extra där för över 10 år sedan) tills nu då VW tydligen hade förmånliga avtal med Mobil1 nu och dom berättade att dom skulle gå över till det.

Uppdaterat: 2012-03-07 20:18

Här är den garanterat optimalaste lösningen mot MOTORSTÖRNINGAR!

Kombinera en RVS www.rvs.se behandlad motor, med den superba Mobil1 0 - 40 motoroljan.

Uppdaterat: 2012-03-09 11:39

Jag har bara använt billigaste syntetoljan som går att köpa i handeln och har aldrig haft några problem med motorerna på alla dessa bilar som körts på den oljan, har jag bara haft tur då?

Vid oljebyte har oljan sett så bra ut att det känts nästan fel att byta den. Men vi vet att den späs ut av bränsle vilket brukar betecknas som att motorn inte har dragit någon olja alls mellan bytena.

Uppdaterat: 2012-03-09 17:07
Elbil2

Jag har haft min Audi A4 i 8 år och aldrig behövt fylla på någon motorolja, den som rinner ut har jag ingen koll på då detta görs när bilen servas, det vill säga 3000 mil eller 24 månader, det som inträder först eller vad service indikatorn säger då denna har en sensor för hur mycket sot som har bildats i motorn. Då jag inte kör 3000 mil per år brukar det i mitt fall bli 24 månader mellan service och då gäller det att ha en bra motorolja. Sedan vilken som är bäst låter jag vara osagt, fast Mobil1 0W-40 har fungerat bra på alla bilar jag ägt och därför fortsatt med den.

Uppdaterat: 2012-03-09 17:21
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Att köra 3000 mil på samma olja tycker jag är att våldföra sig på motorn.

Även om det rekommenderas 3000 mil mellan oljebyten är det på tok för långt om inte denna sträcka körs på väldigt kort tid som fallet är med t.ex. taxi.

Man kan ju mycket väl köra dessa 3000 mil mellan service, men ett oljebyte vid halva den sträckan bör man absolut göra, alltså minst en gång per år.

Jag skulle aldrig köpa en beg. bil som bara fått ny olja var 3000e mil!

Uppdaterat: 2012-03-10 10:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag skulle aldrig köpa en bil som det är så svårt att byta olja på.

Uppdaterat: 2012-03-10 11:30

Det finns en service indikator som känner av hur mycket sot det finns i motoroljan, fast jag kan inte annat än hålla med att 3000 mil är på tok för lång sträcka på en och samma motorolja. Personligen skulle jag vilja byta 2 gånger per år men eftersom det inte går med Audi A4 i GDS hallen blir det att det i bland går 24 månader mellan oljebytena. Det går att göra en mellanservice på expressverkstaden, har gjort det vid 2 tillfällen, har då köpt originalfilter och haft med egen motorolja. Oftast är det dagarna som tar slut för oljebyte och inte miltalen i mitt fall. När man trycker på serviceknappen så står det antal dagar och antal mil som det är kvar till nästa service. Kör man korta sträckor minskar antal mil som man kan köra och antal dagar. Motoroljan blir då snabbt utspädd med bensin. Nästa gång jag köper en ny bil ska jag kolla upp att det går att byta motoroljan själv i en GDS hall.

Uppdaterat: 2012-03-10 13:54
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Du får väl fuska med en oljesug då, själv föredrar jag att skruva bort oljepluggen.

Uppdaterat: 2012-03-10 14:26

Det blir samma sak för oljefiltret sitter i närheten av oljepluggen, då blir det hela fadderullan igen att ta bort plastkåporna vilket nästan är omöjligt i GDS-hallen. Man behöver ha fritt under bilen som de har i bilverkstaden med lyftar på sidorna. Jag köpte ett set verktyg som är till för byte av handfat, och då kunde jag komma åt skruvarna som är vid hjulhusen och fick loss plastkåporna men det var ett helvete att få tillbaka dem, tror att jag höll på i 3-4 timmar innan jag var färdig. Jag gjorde så två gånger sedan tog det för mycket tid och kraft och har aldrig mer bytt i GDS-hall. Det värsta är att plastkåporna sitter i 3 delar och man måste lossa alla delar för att få loss skiten. Det är väl ganska bra för vissa komponenter att motorn är isolerad för den blir ju inte nedsprutat när det är våta vägbanor, som det dessvärre är ganska mycket i Sverige.

Uppdaterat: 2012-03-10 15:39
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.