En motorolja ska som bekant smörja, rena och kyla motorn så att man undviker slitage på motordelarna och får en motor som går bättre, snabbare och förbrukar mindre bränsle.
En jämförelse mellan del (semi)- och helsyntetisk motorolja:
Då semisyntetoljan innehåller en viss andel mineralolja rinner- och når den vid en kallstart, inte lika lätt och snabbt ut till de friktionsbaserade motordelarna, jämfört med helsyntetditon. Men däremot med tanke på delsyntetoljans tröghet lösgörs den inte lika snabbt och lätt från de rörliga motordelarna, vilket innebär att vid nästa starttillfälle, inom en begränsad tidsperiod, smörjs dessa direkt.
Frågan är vilken av en del- eller helsyntetisk motorolja som skyddar motorns friktionsdelar från slitage i ett längre perspektiv?
Kommentarer
Helsyntetoljan har bredare egenskaper och är generellt bättre vid tex kallstart då den även pumpas runt betydligt snabbare vilket är det som sliter på en motors livslängd överlägset mest.
När jag var på oljekurs var det en gubbe som jobbat på Volvo som berättade att dom testat en delsyntetolja i en gammal volvomotor som stod ute i -25 grader där dom skuvade av ventilkåpan och startade den, det tog flera minuter innan oljan (som då var som sirap) började sippra upp till toppen/kamaxeln som gick i princip helt utan smörjning till dess.
Dagen efter gjorde man samma test med en helsyntetolja i motorn och då kom oljan till toppen på mycket mindre än halva tiden.
Så han rekomenderade alltid helsyntetolja åtminstonde i alla lite modernare bilar vilket även Castrols representant på kursen höll med om om man är rädd om sin motor.
Jag vet att man rekommenderar helsyntet även till mycket gamla veteranmotorer. d.v.s. motorer som är mer än hundra år gamla.
Det kan tyckas lyxigt, men är ju tvärtom billigt jämfört med motorns värde.
Men det finns en del tätningar som kan ta skada, men knappast på de här gamlingarna, de hade knappt nägra tätningar.
Men motorn bör vara väl rengjord.
Helt riktigt leifer, det gäller ju att pumpa runt oljan till alla smörjställen så snabbt som möjligt.
Men hur förklarar man det med veteranmotorer då, de har ju sällan oljepump?
Plusminus, Castrols 5W-30 är klart bättre vid kallstart (och dyrare) än en 10W-40 olja, Ju lägre W-värde ju bättre och mer lättflytande vid kallstart är oljan, vi använder bla Castrols 0W-30 olja på jobbet som är ännu bättre vid kallstart än 5W-30 och det är som sagt då vid kallstart som en "Svensson-motor" slits överlägset mest, sen finns ju oljor som klarar extremare temparaturer om man tex tävlar med bilen men det är det ju inte så många av vår befolkning som gör... =)
Shogun, Biltemas oljor är alltså samma som Statoils enligt honom som jobbade där eftersom han sa att det var dom som tillverkar den, eller menade han alltså Mobil där han jobbat tidigare? =)
Jag vet inte hur det var med Opels filter förr, nu har de i allafall backventi liksom ala GM-filter.
I mitten av-80 talet provade jag Biltemas filter till Saab, det hade ingen backventil, men Saabs filter hade det.
I dag vet jag inte hur det är med Biltemas filter, de kanske fått backventil de också.
Sedan vore det ju intressant att veta vem som tillverkar filtren.
Att det står Toyota, Saab, Volvo eller något annat på filtret behöver ju inte innebära att det är de som tillverkar det, det köps ju som så mycket annat av en underleverantör efter en kravspec som motortillverkaren tagit fram.
Volvos filter har också sedan långt tillbaka haft backventil, står tom utskrivet på filtret. Väldigt intressant test av olika oljor detta här som jag länkar nedanför, jag köper numera Valvoline oljan (10W-40) som testades, totalt överlägsen Mobils och Castrols oljor (utklassade dom flesta faktiskt).
Vid en kallstart så om inte motorn har stått stilla länge så finns det en oljefilm kvar som ska smörja, den försvinner inte i första taget. Att det skulle skilja så mycket mellan en 5W-40 olja (Biltemas helsyntet tex) och en 10W-40 (Valvoline delsyntet) tror jag inte alls på. Testa själva att sätta in dom olika oljorna i frysen och se sen hur mycket det verkligen skiljer.
http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf
Enligt instruktionsboken ska min Mitsubishi Colt 1, 3 07:a genomgå service vid var tvåtusende mil, vilket inkluderar ett oljebyte. Eftersom det finns tre auktoriserade Mitsubishi-verkstäder inom lagom avstånd, tänker jag låta dessa få utföra varsin service, i syfte för att jag sedan ska bestämma mig för en favoritverkstad. I skrivande stund har Colten rullat cirka fyratusen femhundra mil. Vid de hittills två servicetillfällena använde de olika motoroljor, vilka var Castrol helsyntetisk SAE 5W - 30 och Elf SAE 10W - 40 delsyntet. Jag blev konfunderad över de olika oljevalen, men i instruktionsboken framgår det att man ska välja motorolja med klassificeringen "MB 229, 1" eller högre, och Elf- och Castrol oljan har "MB 229, 1" respektive "MB 229, 3". I dagsläget kör jag alltså med en Elf delsyntetisk SAE 10W - 40 olja i motorn, vilken verkar till att starta lika lätt som med Castrololjan, nu när det är "några" minusgrader. Men jag vet inte var temperaturgränsfallet är angående kallstartsförmågan med Elfoljan.
Detta oljetestet var seriöst och oberoende. Fast att de helsyntetiska oljorna enligt teorin ska rinna- och nå ut snabbare och lättare till friktionsdelarna i motorn, såg man klart och tydligt hur den delsyntetiska Valvoline SAE 10W - 40 oljan hade skyddat motordelen från slitage mycket effektivare än dessa. Resultatet av detta oljetest, bevisar att en Valvoline delsyntetisk motorolja med viskositeten SAE 10W - 40 är bättre än många helsyntetiska diton.
Hur vetenskapligt det där testet är kan ju diskutteras, jag ser inte mycket som liknar en motors alla delar i det där testet och vid vilka olika temeraturer testade man tex oljorna?
Det man vet är att en motor får överlägset mest av sitt slitage under sin livstid från kallstarter, därför kan motorer i tex taxibilar gå betydligt längre än en "Svenssson bil" med minimalt slitage eftersom dom nästan går varma jämnt och mycket sällan kallstartas under sina mil jämfört med normalbilen.
När det gäller motoroljor är det helt klart att en helsyntetisk olja med viskositeten 0W-30 är det absolut bästa i vårt klimat för de allra flesta bilar och det gäller oavsett fabrikat.
Bor man i ett varmare område kan 5W-40 kanske var bättre, men inte här i polarbjörnens land.
När det gäller filter var jag med om utprovning av smörjoljefilter till flygmotorer, t.ex. RM 8 och RM 9 och det skilde en hel del mellan olika fabrikat.
Kravspecen sade 4 mym, men det är här det skiljer.
Man tror att om man har ett krav på 4 mym får ingen partikel vara störrre, men det visade sig att i princip skulle ett spett slinka genom filtret under förutsättning att det inte hade större diameter än 4 mym.
Kravspecen menade partikelstorleken.
Det är just oljekvalitet och ett väl fungerande oljefilter som mest har medfört att en modern bilmotor kan hålla 40000 mil och mer i stället för att behöva en total renovering före 10000 mil som för femtio år sedan.
Själv kör jag enbart på Mobil 1, 0W-30, inte för att jag tror att den är bäst, utan dels för att Saab vill att man kör på den så att man i händelse av event. reklamation inte kan bråka av den orsaken, dels att jag genom min motorklubb köper den till ett mycket förmånligt pris.
Men det finns säkert lika bra syntetoljor av andra fabrikat, men tro aldrig att en semisyntet eller straight oil är bättre.
Det var lite det jag ville få fram Shogun, och testet säger således ingenting om hur bra oljorna är för oss här i norden där vi har ett helt annat klimat som kräver andra egenskaper av oljorna, det är således lätt att bli lurad av nått som verkar vara ett vetenskapligt test som i verkligheten kanske inte alls stämmer under våra betydligt kallare förhållanden i Sverige.
Saabnisse; Jag kunde nog inte sagt det bättre själv, därför kör även jag med helsyntetisk 0W-30 i min egen bruksbil! :)
saabnisse, angående: "men tro aldrig att en semisyntet eller straight oil är bättre". I oljetestet som eventuellt var från Australien och vilket kanske inte genomfördes i minusgrader, bevisar i detta fall att en Valvoline delsyntetisk SAE 10W-40 olja skyddar åtmintone en motordel bättre i ett längre perspektiv. Om det vid användning av en semi- och delsyntet olja bildas en mer slitageskyddande oljefilm, och- vilken kanske även stannar kvar längre på motorns friktionsdelar, även när det är minusgrader, skyddas dessa sannolikt minst lika bra vid kallstarter som med nyttjande utav en helsyntetisk dito. Fördelen med den sistnämnda är som bekant att dess flytegenskaper vid kallstarter, och framförallt i minusgrader är bättre, vilket då givetvis reducerar bränsleförbrukningen. Men detta är den enda fördelen jag vet.
Hanzzon, angående: "När jag var på oljekurs var det en gubbe som jobbat på Volvo som berättade att dom testat en delsyntetolja i en gammal volvomotor som stod ute i -25 grader där dom skruvade av ventilkåpan och startade den, det tog flera minuter innan oljan (som då var som sirap) började sippra upp till toppen/kamaxeln som gick i princip helt utan smörjning till dess". Detta har kanske förorsakats av följande: Att det var för hög viskositet på delsyntetoljan, vilket särskilt i minusgrader och vid kallstarter leder till avtagande flytegenskaper. Att motorn inte var utrustad med ett backventilsoljefilter, vilket är avgörande för det korrekta oljetrycket. Att volvomotorn haft för liten diameter på olje/kylkanalerna, vilket försämrar oljans framkomlighet, och då fördröjer den till att nå kamaxeln inom en rimlig tid. Jag var och handlade livsmedel i en ICA-butik, vilken även saluförde motoroljor, varav en "Motorolja Semisyntet SAE 10W/40" från scandiaoil www.scandiaoil.se Denna olja såldes endast på enlitersflaskor, vilka kostade 59 kronor styck. Citat från oljeflaskan: "En motorolja av absolut högsta kvalitet, baserad på mineralolja och syntetiska basoljor. Denna Semisyntet 10W/40 är framtagen med senaste additiv, vilket minimerar slitage, korrosion, koksavlagringar och slambildning. Oljan har mycket goda köld- och värmeegenskaper (kallstarter ned till -42ºC). Semisyntet är mycket skjuvstabil, vilket medför extremt långa bytesintervaller". Jag tycker det är märkligt att denna Semisyntet 10W/40 olja kan ha flytegenskaper ända ned till -42 grader, när inte ens volvomotorns delsyntet olja kunde klara -25ºC. Det finns vad jag vet, förutom SAE 10W - 40, även SAE 5W - 30 eller 40 del/semisyntetiska motoroljor. Jag tror att om volvomotorn hade varit försedd med någon av de två sistnämnda oljorna, skulle dessa förmodligen runnit fram snabbare till toppen/kamaxeln.
Det är helt klart att de modernaste (och dyraste) oljorna, t.ex. 0W-30 eller 0W-40 är överlägsna här, men det är ju helt klart upp till var och en vilka oljor man vill kosta på.
Men man bör ju komma ihåg att motoroljan är bland det billigaste man kostar på en bil även om den kostar 200:-/liter och man byter var 1500.de mil.
Något som jag tror påverkar kallstartsslitaget mycket är hur mycket olja man faktiskt har i motorn, desto mer olja desto längre tid tar det för oljan att bli varm (generellt sett dvs, det finns ju även andra faktorer som spelar roll såklart). Men helt klart så måste det vara en fördel att ha mindre olja i från början? Vissa bilar har ju faktiskt upp till 8-9 liter i motorn mot tex en rödblockare eller en Saab 900 (ej turbo) som har max 4 liter i sig.
Jo i viss mån stämmer det nog, men förmodligen enbart om man kör med en "rak" olja.
Har man en 0W-30 i tråget spelar det nog inte så stor roll, den oljan pumpas runt väldigt snabbt.
Men jag undrar hur det var för 100 år sedan när man vevade igång en T-Ford utan att först elda under tråget för att få tjockoljan flytande.
Där fanns ju ingen oljepump och det dröjde nog en stund innan oljan hann stänka runt.
Men de höll ju inte så länge heller, men man kan ju fundera på vad en modern motorolja skulle medfört.
Verdensvejr En intressant teori med mindre mängd olja i motorn. Men tesen är nog gynnsammast vid nyttjande av antingen en mineral- eller semi/delsyntetolja, på grund av dessas sämre flytegenskaper. Med de sistnämnda oljorna gäller detta endast vid kallstarter när inte oljan hunnit bli tillräckligt varm.
I instruktionsboken till min Volvo kan man läsa att man under "normala" förhållanden ska byta olja varje 500 mil alternativt 6 månader, kör man under "svåra" förhållanden dvs kortare sträckor osv så ska man byta efter 250 mil alternativt 3 månader :-).
Oljan idag är mycket bättre än för bara 25 år sedan som tur är så det räcker att byta 1 gång per år ungefär.
saabnisse Om man jämför helsyntetiska SAE 0W-30/40 oljor, är då 40:an tjockare med sämre flytegenskaper när den är varm?
När det var premiär på nya Saab 9-5:an, såg jag även vad för slags service-motoroljor de nyttjade till Saab- och Opelmodellerna. Bakom reservdelsdisken fanns ett motoroljeställ med två olika Mobiloljor, varav en helsyntetisk Mobil 1 New Life SAE 0W-40, ock den andra en semisyntet Mobil Super 2000 SAE 10W-40. Reservdelsexpediten nämnde att dessa Mobilmotoroljorna använde de till både Saab- och Opels samtliga bensin/dieselmotorer.
Om bilen tar olja vilket många bilar gör (tex om bilen gått långt eller om man har såkallade lågfriktionskolvar) så behöver ju egentligen inte detta enbart vara negativt eftersom en del av oljan automatiskt byts ut tack vare att man får fylla på regelbundet ;). Med 3000 mil mellan oljebytena så kan detta vara behövligt ^^.
En utdragen, komplicerad, trist och onödig diskussion.
Varför inte slå till och keramikbehandla motorn? Efter det spelar det inte någon större roll vilken motorolja man använder, motorn kommer ändå efter ett tag att upplevas som ny om den inte är totalt nedsliten. Ja, bättre än ny.
Det kostar inte mer än ca 900 kronor och de slantarna sparar man in på något år genom lägre bränsleförbrukning.
Gör sedan samma sak med växellådan och diffen baktill, om bilen är 4WD, om växlarna är tröga att lägga i eller synkringarna skrapar vid växling. Lådan kommer då att successivt bli allt bättre, snabbare om man växlar ofta. Det kan väl också vara värt 900 spänn?
Jag har hört att Motaloykulor av lödtenn i bränsletanken ska fungera lika bra.
Seladom Har du erfarenhet av keramikbehandling?
Det har gjorts tester av bla Slick-50 angående friktionsminskning. Och faktum är att (läs och häpna), friktionen minskade faktiskt! Vill ni veta hur? Jo, partiklarna i tillsatserna satte igen oljefiltret vilket orsakade oljetrycksbortfall med ökat motorslitage som följd, lyckat!
http://www.zatzy.com/teknik/46864-slick-50-ladan.html
http://www.skepdic.com/slick50.html
Plusminus mfl: Ni är alldeles för godtrogna
Ja plusminus.
Jag har utfört keramikbehandling (RVS som alla vet) på flera bilar, jag vet alltså vad jag snackar om. Jag har inget garage att hålla till i, jag servar min bil, byter kamrem, kat ute i friska luften på sommaren. Jag har inte råd och tycker inte det är kul att plocka ner motor eller växellåda och renovera på det sättet. Det är därför jag gör på det andra sättet och det med hittills mycket lyckade resultat.
Verdensvejr vet visst vad som är bra eller dåligt utan att testa själv.
Han vet ju att Slick-50 inte är bra fast han inte provat denna produkt på sin egen bil, det är möjligt att han har rätt i det han säjer om Slick, jag vet faktiskt inte om Slick är bra eller inte eftersom jag inte har vågat använda plast (teflon) till motorns rörliga delar. Jag vet i alla fall hur en del av mina teflonbehandlade stekpannor ser ut efter en tids användning.
Jag vet inte heller varför Verdensvejr för Slick på tal...
Sedan har vi ju en signatur saabnisse, som plötsligt pratar om motaloykulor i bensintanken. Han har hört att det ska vara bra. Som replik till vems inlägg? Det är kanske inte en replik. Det är kanske ett råd från hans sida. Tänk om några går på det?
Mitt tips till alla tyckare, sluta tycka och tro en massa som ni inte begriper er på, kom med seriösa tips i forumet istället så folk blir hjälpta, tack!
Mitt tips till alla tyckare, sluta tycka och tro en massa som ni inte begriper er på, kom med seriösa tips i forumet istället så folk blir hjälpta, tack![/quote]
.
Tack det samma.
Det är knappast någon vetenskaplig undersökning du gjort.
Att det fungerar för dig kan bero på många saker och behöver inte alls vara som du tror.
att jag drog upp Motaloykulorna var att det bygger på ungefär samma sak, många tycker sig ha märkt en avsevärt minskad bränsle och oljeföebrukning när dessa stoppades i tanken och det användes också i marknadsföringen.
Samma sak gäller för Slick-50 som Verldensvejr hänvisade till.
Saabnisse.
De första Imprezorna och Legacy Mark l hade ventillyftarskrammel som typfel. I Australien fick många Impreza och Liberty-ägare byta topp gratis. Här hemma har folk själva fått bekosta toppbytet om de ville komma tillrätta med problemet.
Det hade jag varken råd eller lust med så då tänkte jag att jag skulle börja med att testa det på den tiden omdiskuterade undermedlet RVS för att se om det kunde vara nåt. På den vägen är det.
Motorn på min Legacy Turbo har högre effekt och lägre förbrukning än den hade för sex år sedan. De hydrauliska ventillyftarna "tystnade".
Framförallt har de som då klagade på att min bil väsnades (p g a lyftarna) också tystnat. Dit räknas medåkande, mina numera utflugna fyra barn samt folk på stan (t o m medlemmar i A-laget - som ju oftast har grejer att döva sig med - rådde mig en gång att lämna in bilen på verkstan).
Att min bil går bra och tyst numera kan min omgivning intyga, det är alltså inte inbillning eller något jag bara tror.
Det är inte heller inbillning att synkringarna till tvåans och treans växel efterhand slutade att skrapa vid växling och att bilen numera är otroligt lättväxlad. Men det var förstås först då jag hade inhandlat och pytsat in lite RVS i växellådan. Fast det var för bara fem år sedan så jag kan inte säkert veta om det håller fem år till.
Jag tror inte en massa saker och undersöker inte heller vetenskapligt.
Däremot kan jag prova, mäta och se resultat och sedan dra de rätta slutsatserna eftersom jag faktiskt brukar veta vad jag håller på med.
Seladom Jag tror att när man har RVS-behandlat motorn, vilken då får mindre toleranser mellan de rörliga metalldelarna, är det nog en fördel med tunnast möjliga olja, till exempel helsyntetisk SAE 0W-30/40.
Jag säger också detsamma, jag hänvisade till test av Slick50 som är en liknande produkt och som har visat sig öka slitaget istället för tvärtom. Visa mig en i det närmaste vetenskaplig undersökning eller ett oberoende test av dom här produkterna som visar på att dom minskar slitaget, renoverar motorer osv.
Jag tycker att Seladom mfl borde röra sig till något större forum och propagera (tex garaget.org). Där kommer ni få möta på mycket folk som kan sina saker och även dom som inte gör det, en sak som är säker är att ni kommer få möta diskussion av större art och även hårt och mycket motstånd mot er sak. Och gör nu detta snälla så att man kan få nöjet att läsa dom trådarna :-)
http://www.garaget.org/mypage/register.php
Verdensvejr.
Ber om ursäkt för att jag avvek från det du ville diskutera när du drog igång den här tråden; motoroljors kvalitéer.
När det gäller motoroljor har jag knappt några synpunkter. Har alltid pytsat i billigast möjliga halvsyntetisk olja eller mineralolja, med lämplig viskositet. Varken jag eller mina bilar har märkt några skillnader.
Jag vet inte hur Slick50 är, har inte provat den varan. Kan självklart inte uttala mig om en produkt som jag inte själv har provat.
Slick50 är inte en liknande produkt som RVS annat än att båda transporteras med oljan överallt dit oljan når, förhoppningsvis inte direkt till oljefiltret om det är i en bilmotor produkterna används.
De är inga tillsatser som håller sig svävande i oljan för att förändra dess egenskaper utan är nog tänkta att landa på och på var sitt sätt förena sig med alla maskindelar i motor, bakdiff, växellåda, styrväxel eller annat som smörjs med olja eller fett.
Det är förstås inte min uppgift att beskriva hur produkterna fungerar eller racka ner på eller propagera för någondera. Har inte ett öre för detta. Kunde dock inte låta bli att puffa för det jag har själv har provat i många år och som har fungerat skyhögt över förväntan.
http://www.rvs.se/reference/page47.html
Verdensvejr
Beträffande; "Visa mig en i det närmaste vetenskaplig undersökning eller ett oberoende test av dom här produkterna som visar på att dom minskar slitaget, renoverar motorer osv".
Oberoende test genomfört av tidningen Teknikens värld: http://www.rvs.se/tekn_varld/tek_vard_110.html
Eftersom jag kört Saab under många årtionden så har jag satsat på Mobil 1. En mycket bra olja. Nu kör jag 9-5 o kör efter rekommendation på Mobil New Life 0W-40. Eftersom priserna i Sverige är HUTLÖSA OCKERPRISER så köper jag olja direkt från Tyskland o ger bara halva priset med frakt, upp till en tredjedel av svenska priset.
En liten story ur verkligheten. Hade kört en gammal Saab 900 lite drygt 12.000 mil på Mobil 1 o motorn hade gått drygt 23.000 mil. Jag minns inte nu varför vi var tvungna o lyfta av toppen men i vart fall... toppen o kolvar var lika rena, fina o blanka som en fabriksny motor. Bara ett bevis på att bra olja är guld värd i en bil.
Vilken av en mineral-, del- eller helsyntetisk motorolja absorberar- och fördelar värmen snabbast i motorn?
Hur lång tid tar det för en motorolja med viskositeten 0W-30 att komma fram till motorns friktionsdelar?
Jag gillar Mobil 1 0W-40, minimal oljeförbrukning och utmärkta smörj- och rengöringsegenskaper. Brukar köpa på nätet av de som säljer olja online. Oljemagasinet tex, de brukar ta 106 kronor per liter för Mobil 1 0W-40.
0W-30 är säkert också bra men har ju inte lika bra skyddande egenskaper vid riktigt höga temperaturer som 0W-40.
Finns det någon motorolja utan additivet zinkdialkylditiofosfat (ZDDP), vilket långsamt men säkert förstör katalysatorn.
Lite svårt att hitta i produktdatabladen, men det verkar som högklassiga oljor typ Mobil 1 och Castrol EDGE är fria från zinkdialkylditiofosfat.
Rent generellt har den tillsatsen minskat i användning utom på billigare oljor och smörjmedel typ lagerfetter.
Gamla tiders motoroljor hade som standardtillsats 1,5% zinkdialkylditiofosfat (ZDDP). Denna mängd finns numera endast i turbodiesel -och racingmotoroljor. Moderna motoroljor avsedda för fordon med katalysator har bara omkring 0,1 procent ZDDP. Två exempel på detta är följande.
www.mobil.com/Sweden-Swedish/Lubes/PDS/GLXXSEPVLMOMobil_1_New_Life_0W-40.aspx
www.mobil.com/Sweden-Swedish/Lubes/PDS/GLXXSEPVLMOMobil1_ESP_0W-40.aspx
Men då är frågan om även denna mindre mängd zinkdialkylditiofosfat kan förstöra katalysatorn?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.