Idag läser man oftast samma effekter på olika tillverkares motorer, det är tex 109 136 170 211 hk, översatt till kw blir dom ofta jämna siffror tex 136 hk är ju 100 kw. Man läser sällan några udda (ovanliga) siffror, 109 kan ju ses udda, men det är ju 80 kw.
Förr misstänker jag att man tillverkade en motor efter vissa ideer, sen bänkade man motorn och kollade vad den gav.
Hur tror ni man gör idag ?? Tror ni det är mest teori, har man idag så mycket kunskap, att om man gör si och så blir det så.
Man bestämmer i förväg att nu ska vi göra en 1,2 liters 80 kw:are.
Kommentarer
Tycker det var enklare att välja förut för då fanns det typ 3-4 olika motorer till olika bilmodeller, numera är det en djungel av samma motorer med olika effekt. Tänker närmast på 1,2T motorn i VAG som finns med 86 och 105 hk hos Skoda medan hos VW är den på 90 hk. Detsamma gäller 1,8T motorn hos VAG, den finns väl med 150, 163, 180, 190, 210 & 225 hk hos en drös olika VAG-bilar fast i grunden är det samma motor fast med olika trimmningsgrad. Är man inte så insatt är det ju svårt att förstå skillnaden mellan de olika motorerna.
Kan bara hålla med! VAG är bland de värsta på detta ofta med en djungel av motorkoder med löjligt små skillnader när man ska köpa reservdelar med många onödiga missförstånd och tid som går åt varje vecka för både reservdels-presonal och mekaniker där någon ska betala deras löner.
Vi köpte tex svänghjul till en -09:ans VW på jobbet nyligen där återförsäljaren sa att det fanns två olika svänghjul till just den motorn, "vilket ska ni ha?" Öhh ja det som ska vara till bilen...
Men det kunde inte VW få fram med svaret att "ni får kolla vilket fabrikat det sitter på bilen först"!
Ni som bytt ett svänghjul förstår att det inte blir rimligt att först riva bort hela framvagnen och sedan hela växellådan, kopplingen och allt annat innan man kan se svänghjulet och förhoppningsvis få fram ett fabrikat för att sedan få bilen hängande på lyften i verkstaden som tar upp en verkstadsplats för att man sedan ska beställa delar och vänta på att dessa kommer när man redan vet att man behöver ett svänghjul.
Resultatet blev att vi krävde att dom fick skicka båda varianterna så skulle vi skicka tillbaka det felaktiga sedan men sånt blir ju inte heller gratis för VW-återförsäljarna att frakta saker fram och tillbaka i onödan vilket kunden i slutändan på nått vis får betala...
Det blir kanske lättare när bilarna får elmotorer, då blir det inte mycket kvar att meka med.
Ingen koppling, luftfilter,oljefilter,tändstift,glödstift,tändsystem,växellåda,luftmassemätare,
kolvringar,oljebyten,tempgivare.osv
Som den här hundra kw starka motorn som inte heller behöver en växellåda.
http://www.youtube.com/watch?v=6m_iIbX0gmA&feature=relmfu
Elmotorerna har ju funnits i 150 år, men än har man ju inte fått fram batterier som gör att elbilar kan konkurrera med konventionella och det kommer säkert att dröja innan de finns.
Men det är ju helt klart att ju mer komplicerade bilarna blir ju dyrare blir de att reparera och när det går så långt att det inte går att byta oljan i motorn utan specialutrustning är det ju förskräckligt.
Det var nog bättre förr, en T-ford kunde ofta repareras med skiftnyckel, slägga och spett.
Men det är klart, man körde ofta inte särskilt många mil mellan reparationerna!
Och man ska komma ihåg att bilarna ofta var utslitna vid 5000 mil.
I have found very useful information over there, thanks for sharing this. please try to add more informative posts in order to keep us in touch.cissp== MCSE== mcitp== pmp certification==
Trams!
Man kan fråga sig hur mycket av motoreffekten som överförs på drivaxlarna och sedan till däcken, verkligen är?
Effektförlusten är inte särskilt stor från utgående motoraxel till asfalten faktiskt.
Med äldre automatlådor kan man däremot tappa 15-25% i lådan.
Det stora problemet är att själva motorn har låg verkningsgrad eftersom värmen som bildas vid förbränningen inte kan användas på ett vettigt sätt, om man jämför energiinnehållet i bensin mot vad man får ut i uträttat arbete av bilen så är det ganska låg totalverkningsgrad.
65-75% blir bara onödig värme vid förbränningen.
Gammal men lite beskrivande:
http://www.americanenergyindependence.com/library/images/GasolineEfficiency.gif
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.