En sak som jag har märkt när jag jämför moderna bilar är hur dåliga många fabrikanter är på att utnyttja utrymmet i kupén.
Min Skoda Superb har ett mycket bra benutrymme i baksätet, men axelavståndet är inte så stort (2.76 m). Hyrde en Skoda Octavia på semestern i somras och var förvånad över hur rymlig den var. Kunde sitta bakom mig själv utan problem (är 1.83 lång) och en Octavia har bara axelavstånd på 2.58 m. Men titta på Volvo V70, Citroen C5 eller Audi A6. Alla dessa har axelavstånd över 2.8 m. Audin ligger nära 3 meter. Ingen av dessa kommer ens i närheten av Superbens benutrymme!
Man undrar ju var centimetrarna tar vägen. De märken som är bäst på att skapa stora kupeutrymmen utifrån små yttermått, upplever jag vara VW, Skoda och Hyundai/Kia. En Passat känns till exempel rymligare i baksätet än en Citroen C5. Trots 15 centimeter kortare axelavstånd!
Moderna bilar är dåligt utrymmesutnyttjade
Uppdaterat: 2012-10-10 08:33
Kommentarer
Jo, det ligger nåt i vad du säger. Man blir ibland förvånad över hur dåliga baksäten dagens bilar har.
Det handlar inte bara om benutrymme, utan också invändig takhöjd.
Gamla Fiat Uno hade ju ett utmärkt baksäte, trots att den bara var 3.65 lång. Hjulbas 2.36!
Jag kunde ledigt sitta bakom mig själv (jag är 1.82).
Men även utrymmet där fram blir ju allt sämre på grund av fläskiga mittkonsoller och annat. I många bilar kommer förarens högerben i konflikt med en bred mittkonsoll.
Inte utan att man saknar soffa och rattväxel ibland...
Sedan tar förstås krockstrukturer och kuddar sin plats.
Opel har tidigare varit mycket duktiga på att skapa bra innervolym, men idag vet jag inte hur de ligger till.
Men axelavståndet är väl ändå det som betyder mest för kupeutrymmet eller? Totallängden bestäms ju av axelavstånd plus överhäng fram och bak. En bil kan ju ha kort axelavstånd men lång totallängd om överhängen är stora. Ditt exempel belyser bara ännu mer vad jag är ute efter. 5-serien har längre axelavstånd än E-klass, men ändå sämre innerutrymmen.
Nej axelavståndet är bara en faktor. Volvo är usla generellt i baksätet.
Min Avensis är löjligt bra, golvet är helt slätt. Mittpassageraren i A6 får ju sitta ordentligt bredbent i en jämförelse + krångla sig in.
Superb är just Superb.
Ja Superb är ju väldigt rymlig men visst är även bilens totallängd viktig.
En tillverkare du kan lägga till på listan som Junkers nämner är Avensis och de flesta Toyotamodeller som har väldigt rymlig kupé/baksäte i förhållande till längd, kolla tex Yaris eller varför inte Prius och jämför den med tex Volvo V50 som har väldigt trång kupé och baksäte i jämförelse.
Och varför har inte alla tillverkare slopat den gammalmodiga kardantunneln som i Junkers eller min bil, den tar ju bara en massa plats i dagens bilar...
Vi har hållit oss i Golf-klassen många år (kombi dock) men har givetvis provkört både mindre och större bilar. Måste säga att de bättre kombi-bilarna (utrymmesmässigt) i Golfklassen ofta matchar många klart större bilar bra vad gäller t ex benutrymme i baksätet. Sen är dom lite smalare så bl a baksätet blir ju en aning trängre och det kan ju vara betydelsefullt för många. Vad som förvånade oss förra hösten när vi bytte var att Golf Variant var bland de allra bästa när det gällde baksätet - även för våra relativt långa söner. Vi höll helt på att missa Golfen p g a förutfattade meningar bl a baserat på relativt kort axelavstånd men av en tillfällighet blev det en provkörning till slut vilket utföll mycket positivt när det gällde bl a baksäteskomforten så det bekräftar ju delvis det som tråden handlar om.
Vår förra bil, Focus Kombi (2007), hade också ett bra baksäte liksom Corolla Combin (2003) som vi hade före Focusen. Men den nya modellen av Focus kunde tyvärr inte matcha den gamla och definitivt inte Golfen. Så man måste nog kolla sådant själv och se hur dom passar ens egna behov och krav. Och det är inte jämt som nya generationer av en modell blir bättre i detta avseende....
Det är helt sant mcregor! Många har förutfattade meningar att mindre bilar är trängre vilket inte alls stämmer i många fall och många åker nog omkring i önödigt stora bilar i dagens Sverige delvis pga att många inte tror att man skulle få plats i en lite mindre bil vilket ju helt beror på hur utrymmeseffektivt byggd bilen är...
Nu är det ju ingen Toyotauppfinning att slopa "kardantunneln", utan det har funnits i massor av år.
T.ex. hade ju Saab det redan från begynnelsen.
På framhjulsdrivna bilar behövs den inte alls, utom möjligen för att styva upp strukturen. Någonstans ska ändå avgasröret ligga förstås.
Frågan är då vilket som är smartast, att lägga platt men högre golv, eller brunnar för fötterna vilket ger bättre utrymme för de två som sitter vid sidorna men en knöl i mitten.
man är väl oftare 4 än 5 i bilen, och då kan det väl anses vara smartare att ha brunnarna. De ger mer benutrymme.
Bucklan styvar upp en hel del, men visst borde det gå att ordna på annat sätt och att släppa avgaserna baktill är ju en kvarleva från förr, nu borde det gå utmärkt att släppa dem under t.ex. höger framskärm.
De Saabar jag åkt har då haft kardantunnel...
Varför skulle golvet behöva ligga högre, det räcker ju med en liten inbuktning för att få plats med överdelen av avgasröret som knappt behöver märkas innuti bilen?
Hanzzon: nu får du väl ge dig...
Bortsett från några enstaka 9-3X så finns det väl inga Saabar med kardantunnel.
Däremot var de ju föregångare när det gäller platta golv, redan gamla 92 hade det.
Ska man få avgasröret lite undanlagt (inte hänga under och dingla som på många japanska bilar) och dessutom få plats med ljuddämpare måste det till en hyfsat stor bula i golvet, och då är ju inte golvet plant längre....
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.