PÅ En AV DE FÖRSTA TURERnA med
den ”nya” bilen hände det. Medan vi
hade stannat för att invänta bussen som
släppte av och på passagerare vid en hållplats,
kom plötsligt smällen. En stor Volvo
XC 70 rammade vår 850 rakt bakifrån.
Bakom ratten satt en Östermalmstjej i
25-årsåldern. Att hon inte såg vår röda
kombi mitt på Valhallavägen är en gåta,
som endast förklaras av att hon pratade
i mobiltelefon samtidigt som hon framförde
sitt fordon. Både jag och hustrun
kände smällen i nacken när vår bil kastades
flera meter framåt av kollisionen.
Efter nödvändig pappersexercis kände
vi oss tvungna att uppsöka akuten för
att kontrollera eventuell whiplashskada,
vilket tog några timmar i anspråk. Tack
och lov fick ingen av oss några bestående
men, men synen av den unga kvinnan
som susar vidare från olycksplatsen
glatt pratandes i mobiltelefon, ska jag
sent glömma. Den kan fortfarande
göra mig arg. Och nej, hon hade ingen
handsfree.
Jag måste erkänna att jag själv kört
och pratat i mobiltelefon både före och
efter den där olyckan, men jag undviker
det i krävande trafiksituationer. Och
hade det funnits en lag som förbjöd det
hade jag antingen slutat använda telefonen
bakom ratten helt eller, kanske
mera troligt, monterat handsfree i bilen.
Vi är såna vi människor. Vi anstränger
oss inte mer än vi måste.
TAnkEn PÅ DETTA SLoG MIG på nytt
när jag läste nyheten om att 16 000
människor i USA omkom i trafiken
åren 2001–2007 på grund av att förarna
skickat sms samtidigt som de körde.
Halleda! 16 000 liv!
Rapporten från University of North
Texas bygger på att olycksstatistik
kombinerats med uppgifter om telefonanvändandet
från telekommunikationsmyndigheten
FCC. Med andra ord,
seriös forskning. Jag tror inte amerikanerna
är unika i detta avseende. Tyvärr.
För varje trafikolycka som inträffar blir
det allt mer obegripligt att Sverige envisas
att vara det enda landet i Europa som tilllåter
mobilanvändning bakom ratten. Om
myndigheterna menar allvar med Nollvisionen
finns bara ett sätt; förbjud luren i
örat under bilkörning och gör det nu!
Sverige, som är
ett föregångsland
på så många områden,
när det gäller
trafiksäkerhet, kan
inte fortsätta vara
ett u-land i sin inställning
till mobilpratande
bilförare.
URBAn THoMS,
Ekerö
HUR LÄNGE MÅSTE Vi VÄNTA
--------------------------------------------------------------------------------
Se filmen med chauffören som kör buss samtidigt som han använder två telefoner, plus och minus med nya Audi A6, Biltestarbloggen om trakasserier vid däcktestet i Finland, Saab igång om två veckor och Bilfrågan om för tidig service.
Filmad med två telefoner
En italiensk busschaufför stängs av från sitt jobb sedan han blivit filmad med två telefoner och armbågarna på ratten. Se filmklippet.
Se filmen med chauffören som kör buss samtidigt som han använder två telefoner, plus och minus med nya Audi A6, Biltestarbloggen om trakasserier vid däcktestet i Finland, Saab igång om två veckor och Bilfrågan om för tidig service.
Filmad med två telefoner
En italiensk busschaufför stängs av från sitt jobb sedan han blivit filmad med två telefoner och armbågarna på ratten. Se filmklippet.
Kommentarer
http://www.motormannen.se/Press/Nyheter/2011/Antligen-kommer-SMS-forbudet.html
Finns för mycket folk redan. Så om 16000 dör i USA eller nån annanstans har ju ingen som helst betydelse. OBS! I ett universiellt perspektiv alltså!
Däremot så skapar det enormt mycket personligt lidande för stunden... :-/
Och lever vi för "stunden" eller? Eller? Hmm?
Var ska man dra gränserna..?
ett u-land i sin inställning
till mobilpratande
bilförare.
mobiltelfon och bilkörning är ingen bra kombination! vakna inanan det är försent !
HUR LÄNGE MÅSTE Vi VÄNTA i norge är det förbjudet att prata i mobiltelefon under bilköning
var är det ingen som lyssnar ?
154 mellan falkenberg och ullared är också farlig väg!
det var på tiden förbud mot mobiltelefon inte en dag för tidigt!
Att knappa in telefonnummer, skriva sms och surfa bakom ratten ökar olycksrisken. Men hur ska man få svenska förare att köra säkert? Nu ska frågan utredas.
Förbud, informationskampanjer eller ett "driving mode" för mobilen. Vilka som är de bästa åtgärderna för att få svenskarna att inte använda mobiltelefoner på ett trafikfarligt sätt ska nu utredas av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) på uppdrag av regeringen. Resultatet ska presenteras i april nästa år.
- Trafiksäkerheten kan förbättras med tekniska hjälpmedel, men fel använt kan den till och med försämras. Eftersom undersökningar visar att förbud har begränsad effekt för trafiksäkerheten, måste vi se vilka andra åtgärder som kan vidtas, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd i ett uttalande.
Forskning har visat att olycksrisken ökar dramatiskt om föraren släpper blicken från vägen i mer än två sekunder - för att till exempel skriva ett sms.
Samma studier visar att det däremot inte behöver leda till någon ökad olycksrisk att bara prata i telefon samtidigt som man kör. Det finns heller inte belagt att det skulle vara farligare att prata utan handsfree än med.
- Men frågan är komplex. Om det är farligt att prata i telefon samtidigt som man kör beror bland annat på vad samtalet handlar om. Det är stor skillnad om din man ber dig köpa mjölk på vägen hem eller om han säger att han vill skiljas, säger Katja Kircher, forskare på VTI.
Sverige är det enda landet i Europa som inte har något förbud mot att prata i mobil utan handsfree i bilen. Tidigare under hösten har VTI lämnat in en rapport om forskningsläget till regeringen.
I rapporten konstaterar VTI att i länder som infört förbud mot att använda handhållen mobiltelefon så minskar användningen under ungefär ett år. Sedan gå den tillbaka till samma nivå som före förbudet.
Förbud är heller inte enda vägen. VTI ska nu undersöka vilka andra möjligheter som finns.
Ett förslag som lyft fram är att bärbara apparater får ett "driving mode" på samma sätt som det finns ett "flight mode".
- Det finns redan appar som ska göra bilkörandet säkrare, men en viktig fråga är vem som ska ha ansvar för att tekniken är säker. Ska det vila på bilföraren eller på mobiltelefontillverkarna? säger Katja Kircher.
-Det är heller inte bara mobiltelefoner som är distraherande i bilen. Det kan också vara att äta en macka och det finns redan i dag en lagstiftning mot vårdslöshet i trafik.
En väg att gå kan enligt Katja Kircher att titta på andra områden. Stora informationskampanjer kan till exempel hjälpa till att göra förare uppmärksamma på problemet och förändra attityder.
Att knappa in telefonnummer, skriva sms och surfa bakom ratten ökar olycksrisken. Men hur ska man få svenska förare att köra säkert? Nu ska frågan utredas.
Förbud, informationskampanjer eller ett "driving mode" för mobilen. Vilka som är de bästa åtgärderna för att få svenskarna att inte använda mobiltelefoner på ett trafikfarligt sätt ska nu utredas av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) på uppdrag av regeringen. Resultatet ska presenteras i april nästa år.
- Trafiksäkerheten kan förbättras med tekniska hjälpmedel, men fel använt kan den till och med försämras. Eftersom undersökningar visar att förbud har begränsad effekt för trafiksäkerheten, måste vi se vilka andra åtgärder som kan vidtas, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd i ett uttalande.
Forskning har visat att olycksrisken ökar dramatiskt om föraren släpper blicken från vägen i mer än två sekunder - för att till exempel skriva ett sms.
Samma studier visar att det däremot inte behöver leda till någon ökad olycksrisk att bara prata i telefon samtidigt som man kör. Det finns heller inte belagt att det skulle vara farligare att prata utan handsfree än med.
- Men frågan är komplex. Om det är farligt att prata i telefon samtidigt som man kör beror bland annat på vad samtalet handlar om. Det är stor skillnad om din man ber dig köpa mjölk på vägen hem eller om han säger att han vill skiljas, säger Katja Kircher, forskare på VTI.
Sverige är det enda landet i Europa som inte har något förbud mot att prata i mobil utan handsfree i bilen. Tidigare under hösten har VTI lämnat in en rapport om forskningsläget till regeringen.
I rapporten konstaterar VTI att i länder som infört förbud mot att använda handhållen mobiltelefon så minskar användningen under ungefär ett år. Sedan gå den tillbaka till samma nivå som före förbudet.
Förbud är heller inte enda vägen. VTI ska nu undersöka vilka andra möjligheter som finns.
Ett förslag som lyft fram är att bärbara apparater får ett "driving mode" på samma sätt som det finns ett "flight mode".
- Det finns redan appar som ska göra bilkörandet säkrare, men en viktig fråga är vem som ska ha ansvar för att tekniken är säker. Ska det vila på bilföraren eller på mobiltelefontillverkarna? säger Katja Kircher.
-Det är heller inte bara mobiltelefoner som är distraherande i bilen. Det kan också vara att äta en macka och det finns redan i dag en lagstiftning mot vårdslöshet i trafik.
En väg att gå kan enligt Katja Kircher att titta på andra områden. Stora informationskampanjer kan till exempel hjälpa till att göra förare uppmärksamma på problemet och förändra attityder.
Låter som en attitydskrock mer än något annat.
För hur bra kolla hade du på bilarna som kom bakifrån eg.?
i usa blir det förbjudetet att köra bil och prata i telefon ! varför skall vi vänta i sverige
när skall vi vakna i sverige ? biltelefon+bilköning - ett samhälsproblem!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.