Vi Bilägares forum

mobiltelfon och bilkörning är ingen bra kombination!

mobiltelfon och bilkörning är ingen bra kombination!

PÅ En AV DE FÖRSTA TURERnA med

den ”nya” bilen hände det. Medan vi

hade stannat för att invänta bussen som

släppte av och på passagerare vid en hållplats,

kom plötsligt smällen. En stor Volvo

XC 70 rammade vår 850 rakt bakifrån.

Bakom ratten satt en Östermalmstjej i

25-årsåldern. Att hon inte såg vår röda

kombi mitt på Valhallavägen är en gåta,

som endast förklaras av att hon pratade

i mobiltelefon samtidigt som hon framförde

sitt fordon. Både jag och hustrun

kände smällen i nacken när vår bil kastades

flera meter framåt av kollisionen.

Efter nödvändig pappersexercis kände

vi oss tvungna att uppsöka akuten för

att kontrollera eventuell whiplashskada,

vilket tog några timmar i anspråk. Tack

och lov fick ingen av oss några bestående

men, men synen av den unga kvinnan

som susar vidare från olycksplatsen

glatt pratandes i mobiltelefon, ska jag

sent glömma. Den kan fortfarande

göra mig arg. Och nej, hon hade ingen

handsfree.

Jag måste erkänna att jag själv kört

och pratat i mobiltelefon både före och

efter den där olyckan, men jag undviker

det i krävande trafiksituationer. Och

hade det funnits en lag som förbjöd det

hade jag antingen slutat använda telefonen

bakom ratten helt eller, kanske

mera troligt, monterat handsfree i bilen.

Vi är såna vi människor. Vi anstränger

oss inte mer än vi måste.

TAnkEn PÅ DETTA SLoG MIG på nytt

när jag läste nyheten om att 16 000

människor i USA omkom i trafiken

åren 2001–2007 på grund av att förarna

skickat sms samtidigt som de körde.

Halleda! 16 000 liv!

Rapporten från University of North

Texas bygger på att olycksstatistik

kombinerats med uppgifter om telefonanvändandet

från telekommunikationsmyndigheten

FCC. Med andra ord,

seriös forskning. Jag tror inte amerikanerna

är unika i detta avseende. Tyvärr.

För varje trafikolycka som inträffar blir

det allt mer obegripligt att Sverige envisas

att vara det enda landet i Europa som tilllåter

mobilanvändning bakom ratten. Om

myndigheterna menar allvar med Nollvisionen

finns bara ett sätt; förbjud luren i

örat under bilkörning och gör det nu!

Sverige, som är

ett föregångsland

på så många områden,

när det gäller

trafiksäkerhet, kan

inte fortsätta vara

ett u-land i sin inställning

till mobilpratande

bilförare.

URBAn THoMS,

Ekerö

HUR LÄNGE MÅSTE Vi VÄNTA

--------------------------------------------------------------------------------
Se filmen med chauffören som kör buss samtidigt som han använder två telefoner, plus och minus med nya Audi A6, Biltestarbloggen om trakasserier vid däcktestet i Finland, Saab igång om två veckor och Bilfrågan om för tidig service.

Filmad med två telefoner
En italiensk busschaufför stängs av från sitt jobb sedan han blivit filmad med två telefoner och armbågarna på ratten. Se filmklippet.
Se filmen med chauffören som kör buss samtidigt som han använder två telefoner, plus och minus med nya Audi A6, Biltestarbloggen om trakasserier vid däcktestet i Finland, Saab igång om två veckor och Bilfrågan om för tidig service.

Filmad med två telefoner
En italiensk busschaufför stängs av från sitt jobb sedan han blivit filmad med två telefoner och armbågarna på ratten. Se filmklippet.

Uppdaterat: 2011-06-01 12:17

Kommentarer

http://www.motormannen.se/Press/Nyheter/2011/Antligen-kommer-SMS-forbudet.html

Uppdaterat: 2011-06-01 22:02
It's a very good idea to leave a sinking ship

Finns för mycket folk redan. Så om 16000 dör i USA eller nån annanstans har ju ingen som helst betydelse. OBS! I ett universiellt perspektiv alltså!
Däremot så skapar det enormt mycket personligt lidande för stunden... :-/
Och lever vi för "stunden" eller? Eller? Hmm?
Var ska man dra gränserna..?

Uppdaterat: 2011-06-03 20:29

ett u-land i sin inställning

till mobilpratande

bilförare.

Uppdaterat: 2011-07-05 15:36

mobiltelfon och bilkörning är ingen bra kombination! vakna inanan det är försent !

Uppdaterat: 2011-07-05 15:39

HUR LÄNGE MÅSTE Vi VÄNTA i norge är det förbjudet att prata i mobiltelefon under bilköning

Uppdaterat: 2011-07-05 15:42
chris skrev:

PÅ En AV DE FÖRSTA TURERnA medden ”nya” bilen hände det. Medan vihade stannat för att invänta bussen somsläppte av och på passagerare vid en hållplats,kom plötsligt smällen. En stor VolvoXC 70 rammade vår 850 rakt bakifrån.Bakom ratten satt en Östermalmstjej i25-årsåldern. Att hon inte såg vår rödakombi mitt på Valhallavägen är en gåta,som endast förklaras av att hon pratadei mobiltelefon samtidigt som hon framfördesitt fordon. Både jag och hustrunkände smällen i nacken när vår bil kastadesflera meter framåt av kollisionen.Efter nödvändig pappersexercis kändevi oss tvungna att uppsöka akuten föratt kontrollera eventuell whiplashskada,vilket tog några timmar i anspråk. Tackoch lov fick ingen av oss några beståendemen, men synen av den unga kvinnansom susar vidare från olycksplatsenglatt pratandes i mobiltelefon, ska jagsent glömma. Den kan fortfarandegöra mig arg. Och nej, hon hade ingenhandsfree.Jag måste erkänna att jag själv körtoch pratat i mobiltelefon både före ochefter den där olyckan, men jag undvikerdet i krävande trafiksituationer. Ochhade det funnits en lag som förbjöd dethade jag antingen slutat använda telefonenbakom ratten helt eller, kanskemera troligt, monterat handsfree i bilen.Vi är såna vi människor. Vi ansträngeross inte mer än vi måste.TAnkEn PÅ DETTA SLoG MIG på nyttnär jag läste nyheten om att 16 000människor i USA omkom i trafikenåren 2001–2007 på grund av att förarnaskickat sms samtidigt som de körde.Halleda! 16 000 liv!Rapporten från University of NorthTexas bygger på att olycksstatistikkombinerats med uppgifter om telefonanvändandetfrån telekommunikationsmyndighetenFCC. Med andra ord,seriös forskning. Jag tror inte amerikanernaär unika i detta avseende. Tyvärr.För varje trafikolycka som inträffar blirdet allt mer obegripligt att Sverige envisasatt vara det enda landet i Europa som tilllåtermobilanvändning bakom ratten. Ommyndigheterna menar allvar med Nollvisionenfinns bara ett sätt; förbjud luren iörat under bilkörning och gör det nu!Sverige, som ärett föregångslandpå så många områden,när det gällertrafiksäkerhet, kaninte fortsätta varaett u-land i sin inställningtill mobilpratandebilförare.URBAn THoMS,EkeröHUR LÄNGE MÅSTE Vi VÄNTA--------------------------------------------------------------------------------
Se filmen med chauffören som kör buss samtidigt som han använder två telefoner, plus och minus med nya Audi A6, Biltestarbloggen om trakasserier vid däcktestet i Finland, Saab igång om två veckor och Bilfrågan om för tidig service. Filmad med två telefoner
En italiensk busschaufför stängs av från sitt jobb sedan han blivit filmad med två telefoner och armbågarna på ratten. Se filmklippet.
Se filmen med chauffören som kör buss samtidigt som han använder två telefoner, plus och minus med nya Audi A6, Biltestarbloggen om trakasserier vid däcktestet i Finland, Saab igång om två veckor och Bilfrågan om för tidig service. Filmad med två telefoner
En italiensk busschaufför stängs av från sitt jobb sedan han blivit filmad med två telefoner och armbågarna på ratten. Se filmklippet.

Uppdaterat: 2011-08-04 16:32

var är det ingen som lyssnar ?

Uppdaterat: 2011-08-04 16:33

154 mellan falkenberg och ullared är också farlig väg!

Uppdaterat: 2011-09-27 14:57

det var på tiden förbud mot mobiltelefon inte en dag för tidigt!

Uppdaterat: 2011-10-20 15:46

Att knappa in telefonnummer, skriva sms och surfa bakom ratten ökar olycksrisken. Men hur ska man få svenska förare att köra säkert? Nu ska frågan utredas.

Förbud, informationskampanjer eller ett "driving mode" för mobilen. Vilka som är de bästa åtgärderna för att få svenskarna att inte använda mobiltelefoner på ett trafikfarligt sätt ska nu utredas av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) på uppdrag av regeringen. Resultatet ska presenteras i april nästa år.

- Trafiksäkerheten kan förbättras med tekniska hjälpmedel, men fel använt kan den till och med försämras. Eftersom undersökningar visar att förbud har begränsad effekt för trafiksäkerheten, måste vi se vilka andra åtgärder som kan vidtas, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd i ett uttalande.

Forskning har visat att olycksrisken ökar dramatiskt om föraren släpper blicken från vägen i mer än två sekunder - för att till exempel skriva ett sms.

Samma studier visar att det däremot inte behöver leda till någon ökad olycksrisk att bara prata i telefon samtidigt som man kör. Det finns heller inte belagt att det skulle vara farligare att prata utan handsfree än med.

- Men frågan är komplex. Om det är farligt att prata i telefon samtidigt som man kör beror bland annat på vad samtalet handlar om. Det är stor skillnad om din man ber dig köpa mjölk på vägen hem eller om han säger att han vill skiljas, säger Katja Kircher, forskare på VTI.

Sverige är det enda landet i Europa som inte har något förbud mot att prata i mobil utan handsfree i bilen. Tidigare under hösten har VTI lämnat in en rapport om forskningsläget till regeringen.

I rapporten konstaterar VTI att i länder som infört förbud mot att använda handhållen mobiltelefon så minskar användningen under ungefär ett år. Sedan gå den tillbaka till samma nivå som före förbudet.

Förbud är heller inte enda vägen. VTI ska nu undersöka vilka andra möjligheter som finns.

Ett förslag som lyft fram är att bärbara apparater får ett "driving mode" på samma sätt som det finns ett "flight mode".

- Det finns redan appar som ska göra bilkörandet säkrare, men en viktig fråga är vem som ska ha ansvar för att tekniken är säker. Ska det vila på bilföraren eller på mobiltelefontillverkarna? säger Katja Kircher.

-Det är heller inte bara mobiltelefoner som är distraherande i bilen. Det kan också vara att äta en macka och det finns redan i dag en lagstiftning mot vårdslöshet i trafik.

En väg att gå kan enligt Katja Kircher att titta på andra områden. Stora informationskampanjer kan till exempel hjälpa till att göra förare uppmärksamma på problemet och förändra attityder.

Uppdaterat: 2011-11-24 16:51

Att knappa in telefonnummer, skriva sms och surfa bakom ratten ökar olycksrisken. Men hur ska man få svenska förare att köra säkert? Nu ska frågan utredas.

Förbud, informationskampanjer eller ett "driving mode" för mobilen. Vilka som är de bästa åtgärderna för att få svenskarna att inte använda mobiltelefoner på ett trafikfarligt sätt ska nu utredas av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) på uppdrag av regeringen. Resultatet ska presenteras i april nästa år.

- Trafiksäkerheten kan förbättras med tekniska hjälpmedel, men fel använt kan den till och med försämras. Eftersom undersökningar visar att förbud har begränsad effekt för trafiksäkerheten, måste vi se vilka andra åtgärder som kan vidtas, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd i ett uttalande.

Forskning har visat att olycksrisken ökar dramatiskt om föraren släpper blicken från vägen i mer än två sekunder - för att till exempel skriva ett sms.

Samma studier visar att det däremot inte behöver leda till någon ökad olycksrisk att bara prata i telefon samtidigt som man kör. Det finns heller inte belagt att det skulle vara farligare att prata utan handsfree än med.

- Men frågan är komplex. Om det är farligt att prata i telefon samtidigt som man kör beror bland annat på vad samtalet handlar om. Det är stor skillnad om din man ber dig köpa mjölk på vägen hem eller om han säger att han vill skiljas, säger Katja Kircher, forskare på VTI.

Sverige är det enda landet i Europa som inte har något förbud mot att prata i mobil utan handsfree i bilen. Tidigare under hösten har VTI lämnat in en rapport om forskningsläget till regeringen.

I rapporten konstaterar VTI att i länder som infört förbud mot att använda handhållen mobiltelefon så minskar användningen under ungefär ett år. Sedan gå den tillbaka till samma nivå som före förbudet.

Förbud är heller inte enda vägen. VTI ska nu undersöka vilka andra möjligheter som finns.

Ett förslag som lyft fram är att bärbara apparater får ett "driving mode" på samma sätt som det finns ett "flight mode".

- Det finns redan appar som ska göra bilkörandet säkrare, men en viktig fråga är vem som ska ha ansvar för att tekniken är säker. Ska det vila på bilföraren eller på mobiltelefontillverkarna? säger Katja Kircher.

-Det är heller inte bara mobiltelefoner som är distraherande i bilen. Det kan också vara att äta en macka och det finns redan i dag en lagstiftning mot vårdslöshet i trafik.

En väg att gå kan enligt Katja Kircher att titta på andra områden. Stora informationskampanjer kan till exempel hjälpa till att göra förare uppmärksamma på problemet och förändra attityder.

Uppdaterat: 2011-11-24 16:52

Låter som en attitydskrock mer än något annat.

För hur bra kolla hade du på bilarna som kom bakifrån eg.?

Uppdaterat: 2011-11-27 01:21

i usa blir det förbjudetet att köra bil och prata i telefon ! varför skall vi vänta i sverige

Uppdaterat: 2011-12-14 15:13

när skall vi vakna i sverige ? biltelefon+bilköning - ett samhälsproblem!

Uppdaterat: 2011-12-14 15:16