Arbetslösheten gjorde att jag har startat eget, jobb finns, men företagen vill inte anställa just nu, orderingången på nytt är låg.
I mitt jobb är bilen till stor del arbetsplatsen, så nu måste jag skaffa nått att åka i.
Företaget jag jobbat åt tillfälligt har erbjudit mig köpa VW transporten jag åkt i, en -09 med 13" mil på mätaren. För att kolla vad en sån ligger i pris åkte jag förbi en handlare som bara pysslar med transportbilar, och det blev en lång och nyttig pratstund. Han hade pysslat med del länge och hade även verkstad.
VWn uppskattade han till 100" som inbytespris som den såg ut, men med vetskap om avgaslekaget sänkte han till 80"
"Det kan kosta allt mellan 10-35", billigast är EGR kylaren om den läcker, dyrast är det om en skruv i toppen är av, då måste toppen plockas av"
"VWn har ju 3 stora fel, Avgaslekeget, koppling/svänghjul, och vatten pumpen" "Pumpen sitter inbyggd i oljetråget, när den börjar läcka fyller folk på vatten i kärlet, men det läcker ju inget utåt, tillslut blir motorn svårstartad eller går illa, som mest tömde vi ur 14 liter vätska (olja och vatten) ur en motor, reparation brukar kosta uppåt 25"
Kopplingen och svänghjulet är nyligen bytt på min bil för 25", men min lust att köpa den avtog kraftigt när jag fick höra om vattenpumpen, och vad avgaslekaget kan kosta, min firma är ju nystartad och har typ ingen ekonomi alls än.
Killen sa oxå några ord om Renault (Nissan/Opel) "Dom är nog bra att åka i, men jag vill inte ha dom, jag kan köpa in nyare lågmilare så kunden har maskinskadeförsäkring på bilen, annars avstår jag"
Pegueot/Citroen/Fiats mellanbil Expert/Jumpy Scurdo klassade han som den mest problemfria arbetsbilen, frånsett Toyota, men dom var sällsynta i försäljningshallen.
Så nu står jag här och vet inte hur jag ska göra, jag kan köpa en gamal Jumpy för 20" och har tills det kommer igång, jag kan satsa på ett säkert kort, det finns skapliga HiAce för 50-60", jag kan ta vad som helst på leasing, men är det så vettigt när man inte vet framtiden ??
Fortsättning följer, jag ska nu åka och prova en HiAce diesel automat, och se om bilen är dräglig att åka i.
Kommentarer
Jag skulle satsa på en beg Jumpy, vi har en på firman med stora dieseln, killarna som kör den är väldigt nöjda.
Skåpet är mycket praktiskt inrett med all utrustning som behövs.
Väldigt lättåtkomligt.
Sedan när du kommit igång och stabiliserat företaget kan det ju vara idé med leasing och då får du ju ett stort utbud.
Var och provade en HiAce City diesel automat -01, bilen såg ut som fan själv, konstigt nog inga större spår av rost, men bucklig skitig och trasig inredning, serviceboken saknade helt stämplar. Bilen hade gått 24.000 mil.
Provkörning gav ett helt annat intryck än utseendet, bilen gick hur fint som helst, och var dräglig att åka i, ljudnivån var klart lägre än i en helt ny Hyundai H1 som jag provkörde nyligen.
Dock inget jag ska köpa, även om den gick fint, så har man ju inte lust att lägga 50.000 på nått som ser färdigt ut för skroten.
Fick dock mersmak på ett tillsynes fint ex, men den står i skåne, och man åker väl inte 50 mil bara för att prova en bil för 70", då får man väl köpa grisen i säcken.
Givetvis vore det sundast som du skriver Nisse attköpa en billig Jumpy, men jag har fått smak på automat (börjar väl bli gamal)
Automat är absolut inte fel, det har inget med ålder att göra ;o)
Nä det är kanske inte åldern (48) utan att jag är stockholmare och dagligen sitter i köer.
Frågan är om det finns nått som funkar i ur o skur, Hi Ace har ju slutat säljas och nuvarande modell är ju stenåldersmässig, handlaren pratade sig varm för Transit som är mycket prisvärd, men en polare på en verkstad nämde även där trasiga dubbelmassesvänghjul.
En bekant som har en nyare Jumpy nämde oxå att hans arbetskamrat fått byta svänghjul på sin bil, och att kopplingen på hans egen började bli konstig, och vi pratar om bilar som gått under 10.000 mil.
I min värd går en normalt ompysslad bil minst 20.000 mil innan den behöver några reparationer utöver slitagedelar.
Vi har tre st gamla 945or, de bara går och går och skulle det bli något fel är de billiga att reparera.
Det dyraste var nog när toppackningen pajade på en och toppen måste planas.
Här uppstod en konstig sak.
Efter montering med ny packning från Mekonomen läckte det ändå!
Isär med grejorna och dit med ännu en ny packning-det läckte igen!
Nu monterades en originalpackning från Volvo och då blev det tätt.
De här bilarna närmar sig 40000 mil, jag tror att någon har passerat, jag vet inte så noga jag vägrar att köra dem.
Den kanske inte räcker för dina behov och det är en bil som kräver tillvänjning för att man ska stå ut med den, men jag vet att många hantverkare använder den och det är det billigaste man kan åka med.
Utom när det gäller förbrukning, förstås ;o)
Den här t.ex.
http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_745_SE_40091591.htm?ca=8&w=3
Snart veteran, men den har ju låg mätarställning.
eller
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_940_41102630.htm?ca=8&w=3
eller den här som ju blir lite dyrare att åka med men definitivt trevligare
http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_V90_3_0___RAK_6a___204hk_40302626.htm?ca=8&w=3
Utbudet är rätt stort och man förlorar inte direkt något i värdeminskning.
Men som sagt, den är rymlig, men den räcker kanske inte för dig?
Jag skulle nog kunna åka i en vanlig kombi med dagkrok, problemet när man ska ha den i en firma är att bilen helst ska vara en momsbil.
Det är ju inga problem och de 945or vi har är lastbilsregade d.v.s. tvåsitsiga..
Momsavdrag går ju utmärkt att få på firmabilar.
BMWn har fått agera firmabil dom senaste dagarna, och jag har konstaterat att en vanlig kombi inte funkar i mitt jobb, men det vore kanon om det fanns en lika komfortabel skåpbil som BMWn.
Den här som annonseras på ViBs hemsida verkar vettig.
http://www.opel.se/erbjudanden-service/aktuella-erbjudanden/aktuella-erbjudanden-nybilserbjudanden/combo-erbjudande.html?dfa=se_combo_qtwo
Har samma erfarenheter som de du pratat med i branschen angående kvalitén på de andra firmabilarna.
Senast för två veckor sedan bytte vi svänghjul på en VW Transporter -08:a efter 9000mil och den har vi även redan tex. fått byta drivaxel på för att nämna ett exempel.
Satsa på att provköra en Hiace diesel -02:a eller nyare då den -01:a du testade borde vara den sista som hade den gamla stenålders-förkammardieseln med turbo som visserligen är snudd på helt skottsäker men knappast pigg eller särskillt snål på bränsle...
-02 kom helt nya D4-D motorn med commonrail som går piggare men ändå klart snålare och den har även den fungerat väldigt bra.
Vi har själv på jobbet en Hiace D4-D -04 långa modellen med 4WD som har en KCR-box vilket ger en mycket trevligare bil som vi haft över 5 år i ogynnsam firmakörning med bogseringar av bilar m.m totalt utan problem annat än att vi bytt de yttre drivknutsdamaskerna fram (vilka finns delbara för mindre rivning från Toyota) på bilen samt servat den en gång per år.
Den största nackdelen med 4WD modellen är dock att vändradien är mycket sämre än på 2WD modellen (som har bra vändradie) men detta vänjer man sig vid efter ett tag, ska man dock tex åka mycket stadskörning och detta är viktigt så rekomenderar jag 2WD modellen, annars är 4WD modellen en klippa vintertid!
Runt -07 fick modellen en välbehövlig facelift med lite trevligare inredning, ny ratt samt tex uppdaterad front och motorer.- Lycka till!
Hanzzon:
Vet du något om någon ny generation av Hiace är på gång till Sverige?
Den nuvarande generationen som ju kom redan -94 har ju slutat säljas här (säljs fortfarande i våra nordiska grannländer).
Mer än 18 år gammal modellcykel är ju inte likt Toyota annars.
Tyvärr har jag sett att Hiace tagits bort från modellprogrammet från i år utan att någon ny modell ännu kommit, hoppas man kommer att ta in en efterträdare och det behövs verkligen som sagt även då grundmodellen av senaste versionen kom redan -96 väl (inte -94).
Man kommer att förlora många nöjda företagare som kunder när det är dax att byta ut sina gamla Hiace i så fall vilket känns osmart!
Visserligen finns nu tex Verso-s utan baksäte med skåpinredning ny för något på 140 000kr+moms vilket kan vara ett alternativ för tex Kangoo/Caddy men de som behöver utrymmerna från Hiace tycker troligen Verso-s blir för liten.
Ingen annan som hört talas om någon ny Hiace?
Tydligen så är det så att Hiace inte klarar miljökrav Euro 5 och därför inte säljs längre, inte ens i Norge, där den så sent som i början av 2012 var mest sålda transportbil:
http://www.hegnar.no/motor/article693982.ece
Jag håller spaning på den här http://www.blocket.se/hoor/Toyota_Hiace_2_5_102hk_D_4D_36897654.htm?ca=11&w=3
Jag får den nyservad med kamremsbyte, den är tidigare servad med 1500-2000 mils intervall.
Det är bara pengar som fattas.
Finns en liknade i Uppsala, dock bara dockumenterat servad 3 ggr på 15000 mil, den första vid 5700 mil !!
Frun tycker jag ska köp billigaste möjliga farkost att börja med, men jag åker mycket och långt, har tömt tanken på BMWn 2 gånger på 4 dagar. Jag har mer eller mindre jour åt en firma där alla har semester, och det är landsomfattande, kan tom bli Norge, och då vete fan om jag vill ge mig iväg med nått skräp, vad gör man om man står 50 mil bort och skåpet fullt med verktyg.
Det som saabnisse säger så är det ju en väldigt bra erbjudande på nya Opel Combo så skulle nog kunna säga att ägandekostnaden för den blir nog inte så hög, sen så har du ju en ny bil som klarar alla långfärder.
Tobo, Men man borde ju ha en ny Hiace på gång konstruktionsmässigt då förra modellen ju funnits så länge, riktigt dåligt om det inte kommer en ny version under detta år då man ju vänder massa nöjda kunder ryggen som får svårt att hitta en lika pålitlig arbetsbil...
Rikard, Den där är garanterat ett vettigt köp om även servicen är skött som den ska, större och viktigare service ska ske var 6000mil (6000-12000-18 000mil osv) med tex luft+bränslefilter samt tex byte olja i bakaxeln och växellådan på manuell låda eller om det är en automat vid 9000mil då automatlådeoljan rekomenderas att bytas, kolla upp så detta verkligen är gjort så är det ett snudd på skottsäkert köp.
Det stämmer att kamremmen ska bytas var 15 000mil på Hiace diesel (bensin har kamkedja) se till att de även byter vattenpumpen & kylarvätska (drivs dock inte av kamremmen men är betydligt enklare att byta då) då samt såklart multirem så då klarar du dig utan problem till 30 000mil nästa gång. :)
Hiace verkar vara lika eftertraktade som begagnade Hilux, min far hade fått ett bud på 80 000kr osett på telefon nu för sin Hilux D4D-02:a om den var så fin som han sa då det ringer folk eller kommer brev i stort sett varje månad och vill att han säljer den trots att han inte tänkt sälja den tills nu då han tycker han börjar få så bra bud på den, ganska sjukt men sant... =)
Provkörde en Hiace -07 på 6700 mil, kännde ingen större skillnad jämfört med -01an som gått 25.000 mil, ett bra betyg på långmilaren, å andra sidan ett skralt betyg till den nyare, den hade manuell låda och det är lite traktor över kraftöverföringen, automat passar sig bättre.
Den provade bilen hade mycket smart verkstadsinredningsom skulle vara perfekt för mig, Hiacens dubbla dörrar är oxå mycket bra, alla lådor i inredningen var bakom den ena dörren, bakom den andra kan man lasta vad som helst utan att vara ivägen.
Provade oxå flera stycken Jumpy/Expert 01-05, alla bilarna var sopslut, och inget jag vill lägga pengar på.
Lyckades vinna en aktion på KVD, en Hiace -01 med bara 9000 mil på mätaren, bilen var inte så bra kosmetiskt men hade inga anmärkningar maskinellt förutom rostiga bromskivor och vibrationer. Mitt bud var 13.000:- men nådde inte över reservationspriset som var 20", jag blev uppringd om jag ville bjuda 20", men då bilen stod i göteborg hade jag inte lust att bjuda mer, räknar man på inropsavgift 3000:- resa ToR till göteborg, skatt 3500:- då bilen var avställd mm så är man nästan uppe i 30" för en bil som man inte sett eller provat.
Idag dök en nära nog likadan bil upp här i Stockholm, och den var precis vad jag sökte. En lång Hiace, med full verkstadsinredning, dieselvärmare, bara körd 10.000 mil av en ägare, matt och lite bucklig men ingen rost, servad på Toyotaverkstad, kamrem nyligen bytt, bes förra veckan, skatten betald, fina sommar och vinterdäck, överdragsklädsel. Bilen gick hur fint som helst, lådan växlade sömlöst.
Nackdelen är att den har galma motorn och ingen AC.
Priset var 34", så nu har jag nått att tänka på under helgen.
Ja då står det en Toyota på tomten, bilen jag skrev om senast, då ska vi se om den beryktade kvaliten står sig, men jag börjar med en 15 år gamal bil, åren märks dock inte alls på den, mer än att utvecklingen gått framåt på dieselsidan, det är långt från nån raket.
Lite kul att plocka av den sunkiga överdragsklädseln och hitta en klädsel i nyskick under.
Inredningen i skåpet är maximerad (Edstöms) Det finns 28 st lådor, 10,5 meter hylla och 2,5 kvm verktygstavla att fylla med prylar.
Just nu smider jag planer till ett hemligt stadigt lås för den vänstra skjutdörren, den ska inte gå att öppna även om nån bryter sig in och får upp centrallåset, jag ska även separera hytten och skåpets centrallås, bryter nån sig in i hytten ska det inte vara helt enkelt att öppna skåpet.
Det verkar som bilen från början var tänkt som buss, den har öppningsbara fönster i båda skjutdörrarna, och klätt innertak i skåpet ??
Om Hansson läser här har jag en fråga: Har du bytt nån inre drivaxeldamask på Hiace ?? Bak alltså.
Har tvättat, putsat och polerat Hiacen, och konstaterar att VWskåpet -09 jag hade nyligen var rostigare än denna !!! Det fanns en del rostfläckar på bilen, men alla kom från skador och stenskott som ingen brytt sig om, det var alltså bara brunt utanpå lacken och gick att polera bort, inte nån stans har jag hittat rost som börjat av sig själv.
Har oxå noterat att det finns en lampa på panelen som varnar när det är dax att byta kamrem !!! Det har jag aldrig sett på nån annan bil ??
Finns även varning för vatten i bränslefiltret, och nån figur som liknar en turbo, men det vet jag inte vad den är till för ??
Står på rutorna att bilen har nått Toyota orginal säkerhetssystem, på samma märke står det "Av Svenska stöldskyddsföreningen godkänt larm" Men det finns inget som indikerar, och det är bara vanlig nyckel till låsen ??
Bra fråga Leif, jag är tveksam till att nått skulle räkna mil eller tid, farkosten verkar befriad från elektonik, kanske sitter det en givare som indikerar om remen blir för slapp.
Vi får hoppas Hansson kommer tillbaka från semestern snart, så vi får svar.
Volvo och Ford bla har en visare på spännaren som man justerar till ett visst streck när remen är ny, pekar den alt för långt från strecket brukar det vara dax att byta om den gått långt sen sist.
Ja det där med larmdekalerna är konstigt, men det verkar föga troligt att Toyota och stödskyddföreningen skulle tillhandahålla en fejkedekal.
Oavsett om bilen är en Toyota eller VW så ser jag den som ett fynd, med tanke på att den gått på samma byggfirma i 15 år. Bilen har inte använts av nån specifk person, utan använts av alla på firman vid behov, och bilen har nästan uteslutande gått i Stockholm innerstad, tyvärr var det av denna anledning odubbade vinterdäck med.
Såg en som sålde en liknade verkstadsinredning på Blocket, han begärde 25.000 :-, jag gav 34" och fick en bil på köpet som gått under 11" mil
Jag håller på att montera ett larm jag hade liggande, att bilen har eller har haft larm finns inte ett spår av, den har tex ingen styrbar c-låsmotor, enda sättet att låsa c-låset är med nyckel på förardörren, för att nu montera larmet måste jag sätta dit en extra motor, skulle bilen haft larm tidigare (godkänt) borde en sån redan funnits.
Med tanke på hur orostig bilen är, så skulle man nog gissat på att den gått i Norrlands innland eller på Gotland, inte i Stockholm där det saltas 7/24 6 månader om året.
Besökte den Toyotaverkstad som säljaren gissade att bilen blivit servad på, så var dock inte fallet, men det hindrade inte verkstaden att skriva ut bilens service/reparationshistoria.
Fick en bunt med 6 A4 papper där man konstaterar att bilen är välservad (dock inte nyservad) reparationerna inskränker sig till 2 omgångar bromsklossar, bakre stötdämpare, nya batterier (2010) och samtliga lås vid ett inbrott. Kamremen är bytt för ett år sen.
Nästa service är om 1000 mil, men då det var nästan 2 år sen, blir det service omgående.
Demonterade tackräcksbågarna, 4st, och halverade nog ljudnivån i hytten, satan vad mycket oljud sådana kan föra. Den främre bågen är dubbel för att komma i samma höjd som dom andra, så luftmotståndet har nog minskat en del oxå.
Ja om inte annat så indikerar inbrottet att den saknat larm
Med en c-lås motor från en BMW !!! har nu Toyotan larm med fjärr.
Nä nått premium finns inte i denna farkost, men bruksvärdet för min verksamhet är skyhögt.
Jobbade med en kille igår, han blev väldigt avundsjuk på min bil, själv åker han en Caddy Maxi -11.
Tankade för första gången igår, fick i 56 liter efter 63 mil, inte mycket att skryta med, men mindre än min tidigare Peugeot Partner Boxline.
Träffade 2 arbetskolegor idag som synade mitt nya fynd.
Är inte det här samma bil som xxxx har ?? säger den ena.
"Jo, jäkla bra bil, den har gått 90.000 mil, men han har fått byta bakre stötdämparna 3 gånger, dom pallar inte all last i skåpet"
Har nu läst allt detta Rikard och får grattulera till en vettig firmabil!
Jo robustare bilar med bättre kvalitét finns knappast så nog lär dom kunna rulla 90 000mil med lite service, kasst bara att stötdämparna bara pallar 30 000mil år gången... :)
Var den du köpte alltså äldre än -02 och hade den gamla förkammardieseln som härstammar från hedenhös? =)
(Tror även fjärrlås blev standard från just -02)
Kan inte minnas att jag bytt någon drivaxeldamask åtminstonde de senare åren på någon sådan Hiace men du måste ju bort med drivaxeln om någon damask måste bytas på alla bilar med liknande konstruktion bak om jag minns rätt.
Hiace liksom Hilux räknar ner elektroniskt till kamremsbytet och varningslampan för att kamremmen ska bytas tänds vid ca 15 000mil vilket jag även tror gäller din gamla, på de äldre som du har får man ta bort instrumentet och flytta över en skruv på baksidan så tickar nedräkningen vidare och tänds efter 15 000mil igen...
Däck kanske vi förresten har över från vår Hiace på jobbet om du är ute efter nått sånt, kan kolla om det skulle vara intressant.
Japp, bilen har hedenhösmotorn och saknar prestanda, den tuffar på när man väl fått upp farten, men det tar en stund att komma dit. Jag jobbar nu mest i/runt Stockholm, och då saknar det betydelse i köerna, automaten uppskattas desto mer.
Däck har jag inget behov av nu, dom är fina både sommar och vinter, men då bilen gått uteslutande i Stockholms innerstad är dom dubbfria. Dom flesta Hiace har ju diffbroms, jag har dock inte kollat om denna har det då det är en -97a, men noterar att dom hällt i Esso SCH 75W90 LS i bakaxeln vid service, och om jag inte minns helt fel är det en olja för bromsade diffar.
Vi får se till vintern om dubbfritt funkar.
Okey, Jag har faktiskt modifierat och monterat en egen vattenkyld Intercooler från Celica GT4 på den "Hedenhös motorn" (som härstammar från tidiga 80-talet) fast i en Hilux, den passade ganska bra i stället för inloppsröret där det står "2L-T" om jag minns rätt och då blev den lite piggare iaf... =)
Ja jag undrar om inte alla Hiace har diffbromsad bakaxel orginal, det är iaf väldigt viktigt att en "limited slip" LSD-olja används i bakaxeln.
Vi hade nyligen in en nyare Rav4 där en annan verkstad bytt olja i bakaxeln och använt fel olja varpå han fick ett missljud i bakaxeln, vi bytte därför till den olja som ska vara två gånger och den blev betydligt tystare men inte 100% tyst vilket ägaren störde sig på, han fick slutligen en ny bakaxel på garantin från Toyota trots att det knappast var deras fel men kunden blev nöjd i alla fall vilket var det viktigaste.
Ett tips om du vill veta säkert är att kolla på baksidan mitt på bakaxelklumpen där det från början sitter ett klistermärke med märkningen "LSD" för att man ska inse att en speciell olja ska fyllas, kollar du under skiten som troligen är där kanske du hittar det och då vet du säkert att den har LSD...
Ja den saknar IC, det har jag inte tänkt på, det måste jag fixa.
En polare monterade chip, avgas, racekat på en Audi A3 1,8T 150 hk, bilen blev piggare men nått saknades, orginal ICn är ju inte större är ett värmepaket, röret till insuget var så varmt att man knappt kunde ta på det. Jag hjälpte till att montera en stor IC framför kylaren, efter det blev böjen ut från ICn så kall att det blev kondens på den när vi provade en kväll, det var då runt 10 garder varmt ute.
Bilen mappades i bänk veckan efter och gav 216 hk, det var tydligen ganska bra med tanke på orginal turbo och spridare.
Angående gamla Toyotor måste jag peta in en länk, notera orginalratten =)
http://www.fullboost.com.au/video.php?id=886
Hyffsad fart i den Corollan... =)
Jag har nog faktiskt den lite större vattenkylda orginal IC:n från Celica GT4 Carlos Sainz samt den ännu större vattenkylda från Celica GT4 ST205 liggandes tror jag då jag inte kan komma i håg att jag sålt dom om du skulle vara intresserad av det, annars kanske det funkar med en luftkyld också om man får någon vettig plats med den i Hiace-fronten.
Såg inte att du skrivit här Hanzzon, men en luftkyld blir nog enklast att peta dit, plats framför kylaren är inget problem.
Har mest åkt hemmavid, men 500 mil passerades igår, var en sväng till Vimmerby, och på motorvägen hemmåt var det som nån drog ur en propp, plötsligt gick bilen bättre !!!
Tidigare har det tagit mot när man kommit uppåt 120, men plötsligt var det inga problem att snitta 120, och hålla farten i uppförsbackarna ??
Bilen fick en service i helgen, det är egentligen några mil kvar till ordinarie service, men det är flera år sen den förra gjordes.
Jag tömde och fyllde tråget i automaten 2 ggr, på tidigare service verkar man bara tömt tråget och fyllt på, då bara 2,4 liter olja debiterats, men nu fick den nästan 5 liter ny olja, och det märktes, inte för att det känndes nåt fel på den tidigare, men den är rappare och växlar mjukare efter bytet. Till nästa service ska jag ta ner tråget och rengöra filtret oxå.
Efter nu åkt 800 mil med automat, så är en sak säker, jag kommer aldrig mer sätta mig i en manuell firmabil, i alla fall så länge jag bor kvar i Stockholm.
Appropå att sitta, jag sitter väldigt bra i bilen, när man sätter sig i den tänker man inte på att stolen varken är bekväm eller obekväm, det är bara en vanlig stol, men senast idag åkte jag 50 mil, och klev ur som inget hänt. Efter 50 mil i den tidigare Peugeoten fick jag rulla ur bilen, och det tog 5 minuter innan jag kunde stå rakt.
Med dagens takt kommer bilen gått 28-30" mil om 3 år, det blir spännande att se hur resan dit blir.
Många har reagerat på mitt registeringsnummer JEW 666, här om dagen kom en kille springande " Får jag fota din nummerplåt ?? Min polare är Syrier, han kommer bli tokig när han ser den"
Jag förstår att du inte vill rycka i en pinne igen, det vill inte tjejen heller numera trots att hon nästan vägrade köra Automat när jag skulle köpa det för första gången på en tidigare Lexus, nu vill hon inte köra något annat. :)
Visst är det skitsnack att säga som tex många tillverkare påstår att automatlådorna är "livstidsfyllda" och inte behöver oljebyte, vissa bilar är ju dessutom så "servicevänliga" att man ju inte ens har några urtappningspluggar eller påfyllningsplugg/rör.
För detta gör helt klart lådan väl vilket ju även du märkte i detta fall...
Ett alternativ är ju att tömma och fylla på som de verkar ha gjort tidigare (som är klart bättre än inget) och göra det ett par gånger i stället och köra lite i mellan då man får ut det värsta.
Ja även jag tycker man sitter bra i Hiacens förarstol, däremot är passageraren inte lika prioriterad och det sätet sitter för lågt för min smak och går ju inte heller att höja/sänka och justera så bra som förarstolen.
Ja oljan jag tömde ur var inte särskillt snygg, trots att en del av den är bytt vid 6000 mil, nu hade den gått 11600 mil, jag törs knappt tänka på hur oljan ser ut i BMWn som gått 17.300mil utan byte.
Min bil har soffa som inte går att justera alls, men den har iaf bättre ryggstödsvinkel än VW bussarna, där det känns som man ska ramla framåt.
Jag var och provade en ny H1a, dom har oxå soffa, men fullt justerbar, det gillade jag.
1000 mil har passerats på 43 arbetsdagar, det gör att mitt snitt är ca 23 mil per dag. Jag tar 50:- +moms per mil när jag åker, så bilen har dragit in 50.000:- till firman, 900 liter diesel har tankats för ca 13.500:- och 4000:- har lagts på service och delar, det blir 32.500 kvar, på detta ska jag betala 50% i skatt, så 16.250 är kvar. Då jag gav 34.000:- för bilen är den betald om drygt 1000mil till, sen går pengarna rakt ner i fickan =)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.