Vi Bilägares forum

Miljödieselbilar.

Miljödieselbilar.

Hoppsan! Nu när miljömyndigheten kan mäta Kväveutsläppen för var bil som kör i Stockholm visar det sig att Dieselbilarna som bara står för 30 % av fordonen i staden står för 60 % av de farliga kväveoxidutsläppen, vilket gör att vi får svårare och svårare att uppnå miljömålen ju fler som väljer dieselbil som miljöbil, på alla biljournalisters inrådan om val av miljöbil.

Uppdaterat: 2011-04-11 19:24
Elbil2

Kommentarer

Det är ett mysterium för mig att en dieselbil kan miljöklassas med tanke på hälsofarliga utsläpp av kväveoxider och partiklar. Debatten handlar tyvärr enbart om CO2 och hälsofarliga utsläpp glöms helt bort. Och inte minst motorjournalister bidrar till denna snedvridna och vinklade debatt där mycket åsikter helt utan fakta trummas ut. Varför det blivit så vore intressant att få veta. Vi Bilägare kan ju börja att svara?

Uppdaterat: 2011-04-12 18:10

Det vore helt logiskt att diesel beskattas likvärdigt som med bensin. EU förslag på drygt 2 kr högre skatt per liter diesel skulle bryta nuvarande trend med fler dieselbilar och det vore bra - för både miljö och hälsa.

Uppdaterat: 2011-04-12 20:31
leifer skrev:

matdaJag det är konstigt, och en diesel som släpper ut 121 g/km co2 (enl eu körcykel) är ett miljösvin medan en som släpper ut 119 g/km co2 är miljövänlig. Allt är så enkelt och svart-vitt i journalisternas värld.EU kommissionen förbereder nu en skatt för diesel som kommer bli en chock för svenskar. Det handlar om att höja skatten för dieselbränslet så att den kompenserar för det högre energiinnehållet. Dvs man ser dagens dieselförare som skattesmitare. Det motsvarar drygt 2 kr extra per liter bränsle i skatt. Mig veterligen så är Sverige med på noterna. Skulle denna höjning genomföras så skulle förstås fordonsskatten göras om så den matchar bensin bilar.

Eu-kommissionen arbetar vad jag vet enbart med att införa en gemensam lägsta nivå för dieselskatt, detta för att hindra internationella transportörer att "skatteplanera" Sina körningar genom att tanka sina jättetankar i ett land med låg skatt på bränslet och sedan kunna utföra transporter i ett annat land med högre skatt.

Uppdaterat: 2011-05-07 13:45