Hoppsan! Nu när miljömyndigheten kan mäta Kväveutsläppen för var bil som kör i Stockholm visar det sig att Dieselbilarna som bara står för 30 % av fordonen i staden står för 60 % av de farliga kväveoxidutsläppen, vilket gör att vi får svårare och svårare att uppnå miljömålen ju fler som väljer dieselbil som miljöbil, på alla biljournalisters inrådan om val av miljöbil.
Miljödieselbilar.
Uppdaterat: 2011-04-11 19:24
Elbil2
Kommentarer
Det är ett mysterium för mig att en dieselbil kan miljöklassas med tanke på hälsofarliga utsläpp av kväveoxider och partiklar. Debatten handlar tyvärr enbart om CO2 och hälsofarliga utsläpp glöms helt bort. Och inte minst motorjournalister bidrar till denna snedvridna och vinklade debatt där mycket åsikter helt utan fakta trummas ut. Varför det blivit så vore intressant att få veta. Vi Bilägare kan ju börja att svara?
Det vore helt logiskt att diesel beskattas likvärdigt som med bensin. EU förslag på drygt 2 kr högre skatt per liter diesel skulle bryta nuvarande trend med fler dieselbilar och det vore bra - för både miljö och hälsa.
Eu-kommissionen arbetar vad jag vet enbart med att införa en gemensam lägsta nivå för dieselskatt, detta för att hindra internationella transportörer att "skatteplanera" Sina körningar genom att tanka sina jättetankar i ett land med låg skatt på bränslet och sedan kunna utföra transporter i ett annat land med högre skatt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.