Vi Bilägares forum

Miljöavgift på motorolja

Miljöavgift på motorolja

Är det inte miljöavgift på motoroljan när m,an köper den i butik? Hur kan då verkstaden ta ut miljöavgift när man har bilen på service?

Uppdaterat: 2012-02-29 08:00

Kommentarer

Finns det något som verkstan inte tar chansen att ta ut en extra avgift på?

Uppdaterat: 2012-02-29 08:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om du köper oljan och servar bilen på samma ställe ska du självklart bara betala miljöavgift en gång för att bli av med spilloljan, miljöavgiften för att bli av med spillolja betalas när man byter olja och inte på priset vid köp av olja.
På mitt jobb tar vi ett fast pris på 37kr i miljöavgift vid varje service för avfall som spilloljor, oljefilter, sprayburkar, glödlampor m.m men det tycker kollegor samt branschen är väldigt billigt fick vi reda på senast förra veckan men så har vi även haft samma pris i åtminstonde 10 år så vi kanske får se över att höja miljöavgiften en tia eller så eftersom vi haft samma pris såpass länge.

Uppdaterat: 2012-02-29 09:24

Jag kom på att jag träffade en kille i bastun för ett par veckor sedan.
Han hade aldrig några problem att bli av med olja.
Han brukade ta något gammalt uttjänt däck som han fyllde med olja, i med några tidningar och så använde han det som tändning när han eldade rishögar.
Givetvis bor han på vischan :-)

Uppdaterat: 2012-02-29 09:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Skitbra för miljön det där... :)

Uppdaterat: 2012-02-29 09:30

Javisst, men det bryr sig inte alla om.

Jag kände en gång en smed som i sin lilla verkstad hade ett plåtrör med skorsten.
Som brännare hade han en potta som var röransluten med en större behållare som fylldes med spillolja som köptes för fem kronor per fat!
Han hade det väldigt varmt och skönt.

Uppdaterat: 2012-02-29 09:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre