Vi Bilägares forum

LOTUS med tvåtaktsmotor!

LOTUS med tvåtaktsmotor!

Mig veterligen, kommer inom en snar framtid, LOTUS, att marknadsföra en bil med en tvåtaktsmotor, vilken ska kunna fungera med olika bränslen. Önskar bara, att LOTUS väljer en rak motorkonstellation med fyra cylindrar. En tvåtaktsradfyra innehar en motorgång, jämförbart med en sexcylindrig fyrtaktsradmotor, det vill säga, lika jämn och vibrationsfri.

[Edited on 2010-01-14]

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Vore väl kul om de gjorde en sådan ... som diesel ..

Tänk tanken ... Inget tändsystem och ingen oljesump ... :o)

Uppdaterat: 2010-01-13 19:03

Nix, det är en trecylindrig tvåtaktare som är jämförbar med en sexcylindrig fyrtaktare.
Men det är många som experimenterar med det här, bl.a. gör man prov med motkolvsmotorer med variabel kompression

[url=http://germundandersson.blogspot.com/2009/05/en-ny-motkolvsmotor.html]http://germundandersson.blogspot.com/2009/05/en-ny-motkolvsmotor.html[/url]

Uppdaterat: 2010-01-16 12:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tvåtaktaren kommer säkert tillbaka som bilmotor. Med de elektroniska givare och styrenheter till väldigt låg kostnad som det finns tillgång till idag finns alla möjligheter att styra gasflöde och insprutning så att de tidigare spolförlusterna försvinner till stor del.
En elektroniskt styrd tvåtaktsmotor bör gå att få med lika bra eller högre verkningsgrad än en fyrtaktsmotor och detta med en reducerad storlek, hälften mot en fyrtaktare i samma effektklass. Dessutom med väsentligt färre rörliga delar.

Praktiskt taget alla större fartygsdieslar och diesellok jobbar i tvåtakt. Man har inte råd att slänga bort en arbetstakt enbart till friktion.

Uppdaterat: 2010-01-17 11:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Japp, det har jag spånat om tidigare.

En seriell hybrid med en konstantvarvsgående tvåtaktsmotor som laddar ett batteripaket och en superkondensator vore förmodligen perfekt.
Vore man dessutom seriös och liksom nya Prius nöjer sig med 20km på enbart batteridrift kan man ha mindre batterivikt och kostnad.
Med en förbränningsmotoreffekt på ca 30 kW finns det stora möjligheter att hålla motorvägsfart och med 80-100 kW i elmotorerna finns det god effektreserv att göra snabba omkörningar med effektuttag från superkondensatorn.
Det går ju inte att acca från 0-100 på fem sekunder, men vem behöver göra det?

Och vem behöver åka i 200 med en elbil?

Uppdaterat: 2010-01-17 13:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse
Du tycks besitta en mängd information och kunnighet .... Jag blir väldigt nyfiken på din bakgrund. Hur denna kunskapsmängd?

Jag visste inte att det finns tvåtakts-dieslar, trodde det var en önskedröm. Når man verkligen tillräcklig kompression med konventionell tvåtakt ... eller arbetar dessa maskiner med ventiler trots allt, något säjer mej att slaglängden måste vara längre än lång? Själv tjänstgjorde jag på ett fartyg för oändligt många år sedan, förvisso inte ett "stort" sådant .. och förvisso var jag däcksmatros .. men jag smög ofta mer i maskin och utan tvivel var det fyrtaktsdieslar som snurrade där. . . eller i varje fall motorer med ventiler och tillhörande stötstänger.

För ännu längre sedan hade en kompis en 125:a Honda K5 (fyrtakt) som skurit. Vi borrade upp den .. och de kunniga höll på med kam och förgasare ... själv modifierade jag en effekt-ljuddämpare, 2 - 1 .. som naturligtvis inte i första hand skulle dämpa ljudet .. (den lät som en SAAB 95 vid gas-släpp, det där sugande ljudet :o) ) . Slutligen kunde knarren göra ca 140 knyck utan att sacka i uppförslut, min egen nya B6;a gjorde ca 120, kanske 130 om man låg ner i medvind och solen i ryggen då .. Emellertid hade en annan kille i trakten en Yamaha (också 125;a) .. en, också 2 cylindrig, men tvåtaktare .. Han kunde dock leka med de stora grabbarna ... Hans hoj gjorde lätt 170, trots högt styre och upprätt körställning .. Någonting sa mej att det var lättare att få ut hög effekt ur tvåtaktare än fyrtaktare. Jag pratar här om en tid då, nästan all grabbar mekade mopeder och lätta motorcyklar ... vi är ca omkring 1975 i tiden ...
Något säger mej en del fördelar med tvåtakt ... men varför finns inte tvåtakt i någon modern bil idag? Är det avgasrening eller .. möjligen förbrukning ?

Uppdaterat: 2010-01-17 14:14

Jag har mer än trettio års erfarenhet av arbete åt försvaret, mest med forskning och utveckling.
Mest har jag jobbat åt marinen, men även med flygmotorer och med stridsfordon.

De flesta större dieselmotorer är tvåtaktare, främst för att de får högre litereffekt än fyrtaktarna, men de är mycket riktigt försedda med avgasventiler som oftast är stötstångsmanövrerade. De är alltid överladdade.
De har högre paetikelutsläpp än fyrtaktarna, men det tror jag inte man bryr sig om.
Det är alltid ekonomin som styr.
Vissa snöscootermotorer har också avgasventiler och det är denna typ som jag tror kan utvecklas för bilbruk.

En annan typ av tvåtaktsdiesel är motkolvsmotorn, med två vevaxlar eller en vevaxel och en vippaxel.
Den typen av motor av RRs fabrikat satt bl.a. i den pensionerade stridsvagn S.

Se här där det också finns ett par roliga klipp med körning;

[url=http://sv.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor#Tv.C3.A5taktsdiesel]http://sv.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor#Tv.C3.A5taktsdiesel[/url][url=http://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5taktsmotor]http://sv.wikipedia.org/wiki/Tvåtaktsmotor[/url][url=http://www.youtube.com/watch?v=pUYXjXBhmpo&NR=1]http://www.youtube.com/watch?v=pUYXjXBhmpo&NR=1[/url]

Uppdaterat: 2010-01-18 10:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre