Om alla bilar var laddbara hybridbilar skulle vindkraftselen räcka till alla Sveriges bilar redan idag och kunna köras på förnyelsebar energi då den låga bränsleförbrukningen kunde täckas av inhemsk etanol.
http://www.dn.se/motor/bilen-som-slar-allt-vi-tidigare-kort
Laddbara hybridbilar.
Uppdaterat: 2012-10-06 16:23
Elbil2
Kommentarer
PREVIA, läs hela artikeln:
"För dig som privatperson blir kalkylen svårare att räkna hem om vi enbart ser till ekonomi. Visserligen får du 40 000 kronor av staten i premie, men då har du ändå ett påslag på 50 000 kronor till en vanlig Prius hybrid. Den drar cirka en halv liter per mil. Det betyder att du måste köra tusentals mil med laddhybriden för att tjäna in mellanskillnaden. Laddhybriden kostar 361 000 kronor (321 000 kr efter premien). Den vanliga Prius hybrid kostar 271 000 kronor"
Jag tror också att Prius kan vara ett mycket bra begköp, men det beror ju på att de faller så mycket i värde väldigt snabbt och man kan ju undra vad det beror på.
Men köper man en beg. Prius och står ut med den får man säkert en bra bil med en låg milkostnad -ett tag.
Då laddbara hybriden är mer påkostad i sitt enklaste utförande än den billigaste vanliga Priusen så blir inte jämförelsen helt rättvis, den laddbara Priusen har även lägre förbrukning som ren hybrid jämfört med den vanliga Priusen. I första hand blir det nog som tjänstebil som vi kommer att se den laddbara Priusen där den blir förmånlig i kostnad för användaren.
]PREVIA,
." I första hand blir det nog som tjänstebil som vi kommer att se den laddbara Priusen där den blir förmånlig i kostnad för användaren.[/quote]"
Vilket i praktiken innebär att det är vi vanliga bilister som köper bil för våra egna pengar får stå för en stor del av merkostnaden.
Ett tag som man står ut med den.
Jag vill åka i en riktig bil som jag trivs med och jag betalar för det!
Det är ju upp till var och en.
Prius är säkert en riktig bil för många och som beg. säkert ett ekonomiskt alternativ.
Men mig lockar den inte, det var det jag försökte framhålla.
Men det är vad som gäller nu.
Jag kan ändra åsikt, men inte så länge jag bor på vischan och har släp.
Säg att de flesta köper någon form av el/hybridbil: Statens inkomster från bränsleförsäljningen skulle då minska med flera miljarder, detta skulle Borg inte tillåta. Kommer man då att höja skatten på el generellt eller kommer man att bara få ladda sin bil med skattemätare på?
Eller någon form av deklarationspliktig energimätare kopplad till elintaget på fordonet.
Det skulle bli ungefär som den deklarationpliktiga kilometerräknaren som tidigare fanns på alla dieseldrivna fordon.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.