Vi Bilägares forum

Kvalite på qashqai

Kvalite på qashqai

Hej.

Funderar på kjøpe en ny qashqai +2 1,5dci.
Hur är kvaliten på qashqai. Visste inte att Renault var delägare för jag läste det på nett förra veckan och
det skapade dåliga vibbar.

Var och prövkjörde " nya" avensis i går. Fin motor 2,0 Diesel men annars var det väldigt litet nytt.
Vart faktisk besviken..

Uppdaterat: 2012-01-26 08:01

Kommentarer

Kan bli dyrare (och kanske farligare?) om nån kör på dej bakifrån. Kolla www.youtube.com/watch?v=-MTLf0S002E 1:35 framåt. Renault ser jag som positivt i dagens läge. :)

Uppdaterat: 2012-01-26 10:24

Men är det någon som kör på meg så blir det dyrare för försikringsbolaget :-)

Uppdaterat: 2012-01-26 11:01

Ja, men vågar du ha nån att sitta på bakbänken? ;)

Uppdaterat: 2012-01-26 15:44

Enligt mina erfarenheter har Nissans kvalitét sjunkit betagligt sedan Renault fick något att säga till om i företaget och jag tycker Nissans kvalitét under 2000-talet ligger längre i från de bästa Japanska bilarna kvalitetsmässigt än tidigare.
Sen om det beror på omorganisationer eller val av billigare leverantörer kan man diskuttera men jag tror att det kan bero på både och.

Uppdaterat: 2012-01-26 16:54

Tvärtom vad Hanzzon (som kan uppfattas ha en viss förkärlek för Toyota..) påstår så kan detta läsas:

" Nissan Qashqai hör enligt ADAC till de mest tillförlitliga bilarna i sin klass

• Europas populäraste kompakta crossover – femte mest sålda bilen i det europeiska C-segmentet

•Försäljningen trotsar normalkurvorna och ökar år för år sedan lanseringen 2007

• Fler än 835 000 exemplar hittills sålda i Europa – och 1 miljon globalt*

• Nissan Note och föregående Nissan Micra betygsattes också de som ”mycket tillförlitliga” av ADAC.

• Alla de tre modellerna tillverkas i Storbritannien vilket visar den höga kvalitet som den europeiska produktionen håller.

För fjärde året i rad intar Nissan Qashqai en topplacering i en av Europas mest krävande kvalitetsundersökningar. Den populära crossovern fick högsta betyg – ”mycket tillförlitlig” – av den välansedda, tyska räddningskåren ADAC som med sina 16 miljoner medlemmar också är den största bilklubben i landet. Qashqai, den ledande japanska modellen i segmentet, såg sig endast slagen av tyska premiummärken och kom på en 6:e plats (av 22) i sin klass, före konkurrenter som VW Tiguan, Ford Kuga och Toyota RAV4."

ADAC:s tillförlitlighetsresultat, baserat på haveristatistik 2010

Medelstora bilar Småbilar

1: BMW X3 1: MINI

2: Mercedes-Benz C-Klass 2: Peugeot 207

3: BMW 3-serien 3: Mitsubishi Colt

4: Mercedes-Benz SLK 4: Opel Meriva

5: Audi A4 5: Nissan NOTE

6: Nissan QASHQAI 6: Skoda Roomster

7: VW Tiguan 7: Dacia Sandero

8: Mercedes-Benz CLK 8: Ford Fusion

9: Skoda Octavia 9: Mazda 2

10: Ford Kuga 10: VW Polo

11. VW Passat 11. Opel Corsa

12. Toyota RAV4 12. Renault Clio

13. Toyota Avensis 13. Ford Fiesta

14. Hyundai Tucson 14. Citroën C3

15. Mazda 6 15: Nissan MICRA

16. VW Sharan 16. Skoda Fabia

17. Volvo S40/V50 17. Peugeot 206

18. Renault Laguna 18. Toyota Yaris

Uppdaterat: 2012-01-26 17:44
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Min bror har haft en och den har krånglat rätt rejält men är annars en bra bil.

Uppdaterat: 2012-01-26 19:33

Word, hultarn! I övrigt: denna Hanzzon verkar ha absolut noll - 0 - koll vad gäller Renaults NUVARANDE modellar. Renault är en gigant i Europa jämfört med Toyota (t ex säljer Laguna bättre än Avensis i Tyskland), och dagens modeller håller bättre kvalitet än Toyota.
Dessutom: mycket bättre rostskydd. Toyota har eländigt rostskydd. Renault topp.

Uppdaterat: 2012-01-26 19:35

Enligt Vi Bilägares beg.test, har Qashqai en ganska ojämn kvalitet, vissa ägare är mycket nöjda, andra har många klagomål.
"En del elektronikfel har förekommit, bland annat elfönsterhissar som strejkar och felaktiga varningslampor som lyser trots att det inte är något fel på bilen. Krånglande dörrlås är inte heller ovanligt. Missljud från stötdämparna bak har Nissan i flera fall tagit på garantin. Andra klagomål är krånglande kylfläkt som inte stannar och fel på partikelfiltret på dieselbilar.

En del ägare har också anmärkt på missljud från instrumentpanel och dörrlister, liksom på krånglande farthållare. Vattenläckage vid dörrarna ska också ha förekommit på vissa exemplar."

http://www.begkopguiden.se/node/758

Uppdaterat: 2012-01-26 23:41

Känner nog till ett par som kört över 3 år utan några som helst problem. Tror det är som med alla bilar, ibland har man otur och får ett måndagsexemplar. Gillar man bilen så köper man den, det är mitt råd! Livet är alldeles för kort för att försöka ta allt på det säkra.

Uppdaterat: 2012-01-28 07:19

vi köpte våran 1,5 dci 2008,den har nu gått 8000 mil. kan inte säga annat än att vi är nöjda.stötdämparna bak är bytta på garantin. besiktigade nu för första gången i januari utan problem. fick beröm för mycket bra bromsar. passade då på att titta under bilen, än så länge ingen rost,denna har ju något slags skydd under, det är det inte alla bilar som har sa besiktnings mannen. 1,5 dci är en riktigt bra tycker jag,snål, låg skatt och med kraaft att dra våran husvagn. lite bångstyrig på ettans växel. men det är väl utväxlingen som är lite väl låg

Uppdaterat: 2012-02-24 20:47