hej
Som ni kanske har sett är jag ute efter en ny bil. Har fortfarande inte bestämt meg.
Volvo är fina.V70 / V60 men kostar ca 70-80000 mer en 506 här i norge. ( da snakker vi om 1.6 motor)
Var og prøvade 508 igjen i dag och det är en veldigt fin bil men så är det da en Peugeot. Hur är kvaliten på de nya?
Var ju lenge sedan Puefout hadde något speciellt men gilar de nya. 3008 , 5008 ocg så klart 508.
Kommentarer
Jag har en 508 SW GT som nu gått 1000 mil sen augusti, och är helnöjd. Spolarmunstyckena är kass, men i övrigt i stort sett problemfritt förutom några enstaka tillfällen då elektroniken inte riktigt velat samma som jag,
Vad är problemer med spolarmunstyckerne?
Osloswede.
Jag har också en Peugeot 508 sedan tre veckor tillbaka. En GT. Underbar bil på alla sätt och vis. När det gäller vindrutespolningen så verkar de dock misslyckats. Alla 508-ägare verkar ha samma problem. Det är för dåligt tryck när man spolar, i alla fall så länge man kör. Om man står still, eller kör väldigt sakta så funkar det bra. Så om man kör i exempelvis 90-100 km/h så når inte spolningen upp på rutan ordentligt, vilket gör att rutan knappt går att få ren. Man får spola väldigt länge, så det går åt stora mängder spolarvätska. Detta är ett ganska trafikfarligt problem, om man får möte med en lastbil på blöt väg så blir man ju ibland rejält nerstänkt. Då vill man ju spola rutan ren omedelbart, men med denna usla spolning så tar det onödigt lång tid, ibland blir man nästan "blind" ett litet tag. Annars är det som sagt en mycket trevlig bil, väldigt skön att åka i. Den går tyst, den är väldigt stabil att köra. Väldigt snygg också! Mycket prisvärd tycker jag. Får de bara ordning på spolningen så är det en 10-poängare tycker jag!
Limpo.
Du har ju haft din bil ett tag. Du skriver att du haft lite elektronikproplem. Vad för typ av problem har det varit? De andra 508-ägarna som skriver här verkar inte haft några problem alls, och då har de hunnit köra uppåt 2000 mil i alla fall. Det enda "fel" vi verkar ha gemensamt är ju spolningen av vindrutan. Man blir ju lite orolig när du skriver så där... Jag är lite bortskämd med problemfritt bilägande, min förra bil, en Saab 9-3 -08 rullade helt felfritt i 4 år, jag böt inte såmycket som en glödlampa! Man vill ju gärna att det skall fortsätta så. Bara köra, och lämna in på service när det behövs. Inga verkstadsbesök däremellan helst! Men ännu så länge är jag galet nöjd med min 508, bortsett från spolningen då.
Jag är också väldigt nöjd med min 508 SW e-HDI MCP, är också spolningen av framrutan som är kass men det är så litet problem som jag inte lägger så mkt energi över, dock så ska jag ju försöka få det fixat så klart.
Blev också nyfiken på vad du Limpo haft för elektronikproblem.... För min har funkat fin fint hela tiden.
Fyller på i listan över nöjda 508:a ägare, är sjukt nöjd med bilen och den sköter sig som den skall och över förväntan! Mycket bekväm bil att åka längre turer i och väldigt dieselsnål dessutom. Kan hålla med om spolarmunnstyckena, funkar fint upp till ca: 50km/h men det stör mig dock inte så mkt och det kommer säkert en uppdatering inom kort. /508. 1.6l e-HDI.
Peugeot Pär, hur skulle man felanmäla dessa spolarmunnstycken, läste nånstans att man skulle göra detta elektroniskt?
Mina elektronikproblem som varit är
- navi har hängt sig två- tre gånger, och även nollat sig en gång. Är sen ok efter omstart men störigt när det hänt. Har laddat en nyare mjukvara i navin nu med en del uppdateringar på diverse grejer och sen dess har det inte hänt igen
- key less entry har ibland inte funkat, låser inte upp när man tar i handtaget. Men det verkar hänga ihop med om bilen/handtaget är smutsigt, ibland iallafall
- inställning av backspeglar att automatiskt vinkla om sig vid backning funkar inte, men jag tror det är fel instruktion i i-boken. Har inte fått svar från Peugeot sen oktober på det...
Alltså inget allvarligt direkt, men störigt när det inte funkar.
För icke känsliga läsare kan jag hänvisa till ett riktigt måndagsexemplar där Peugeot och ÅF agerar som riktiga idioter, och jag är väldigt glad det inte är min bil. Läs om det på: http://www.peugeot-sport-club.se/forum/viewtopic.php?f=35&t=80454
Det skrivs och diskuteras för övrigt en del om 508:orna där, och ett par stycken har haft lite problem förutom de jag tog upp men GT-ägarna verkar vara förskonade, främst eHDI:er som fått byta lite delar.
Zipfer jag skulle felanmäla det via Peugeots hemsida.... har själv inte hunnit göra det än, för när jag skulle göra det så gick det inte, men ska försöka igen i veckan.
Spolarproblemet är ingen nyhet, hade samma på min Peugeot Partner, på motorväg hamnade knappt nått vatten på rutan, grundproblemet var inte trycket, utan att dom sitter för nära vindrutan. Munstyckena ska helst sitta en bit ut.
Hur sitter dom på 508an ??
Lite konstigt att man inte fortsatte att ha spolarmunstycket ute på armen som på gamla 405:an. Funkar perfekt oavsett hastighet!
dom flesta har vel det samma som 508 har nu.. Rart att sådan liten sak inte blitt testat ut helt innan produksjon
Limpo.
Intressanta små problem du haft. Men ingenting järfört med den kraken som du länkade till! Jösses, vilken soppa. Hoppas innerligt att min GT fungerar lika bra i fortsättningen som den gjort hittills. Jag fick ju vänta väldigt länge på min bil, och kanske var det bra med facit i hand. Peugeot har ändrat en del på bilen efter den första årsmodellen vet jag. Bland annat har jag den nya mjukvaran i navigatorn redan från fabrik. De hann kanske jobba bort en del barnsjukdomar under de dryga sju månader som jag väntade på bilen. Det verkar så i alla fall. Vi får väl fortsätta skriva i denna tråd om det dyker upp andra konstiga saker med våra bilar, men onekligen verkar ju de som skriver här vara nöjda så här långt.
En fundering.
Det har ju varit sanslöst långa lev.tider på i alla fall GT-modellen av 508:an. Efter att ha läst om alla problem i länken som Limpo tipsade om, så undrar man ju om de verkligen hade problem med att få fram delar från Japan som de hävdade, eller om de helt enkelt upptäckte att modellen inte höll måttet, utan behövde mer utveckling och ett antal uppgraderingar?? Vad tror ni?
Ja snubben i länken verkar verkligen inte ha det lätt... Vilken soppa är milt sagt. Verkligen ett måndagsexemplar han fått. Helt sjukt att han inte får en ny bil, tyvärr så har ju alla bil märken ett och annat måndags ex där ute!!!
då står det mellan en 508 eller vänta på mazda Cx-5,,,, väntar på tilbud på en 508.. Spennande
Vilka serviceintervaller är det på 508?
1500
Beror väl på vilken motor man väljer?
1500 gäller e-HDI motorn
Vad får man betala för en 508 SW i Norge? tex en bil färdig i hallen...
Såg på Peugeot.no och dom har riktig snålutrustning på bilen som inte finns här i Sverige.
ca 330-360 för aktive inkl sommar vinterhjul på alu. 3år service. webasto motorvarmare ( är standard i norge på active )...skulle jag ta en V70 med samma pakket kostar det runt 430-450
1500 mil lät ofta för att vara en diesel ??
Hade 3000 på min Partner Hdi från -04
1500 är absolut inte för tätt, däremot är 3000 mil i många fall alldeles för långt mellan oljebyten. Medelbilisten kör 1500 mil per år och olja bör man ju byta minst 1 gång per år. Sedan kostar servicen lika mkt varje gång åtminstonde upp till 6000 mil som jag har fått uppgifter om dvs 2970kr per service.
Ja service en gång per år är ok, men serva en diesel var 1500 mil om man kör mycket är överkurs.
För mig skulle det betyda 3-4 servicear per år.
En dieselmotor är inte alls lika känslig på oljan som en bensinare, bensin som med tiden läcker ner i oljan förstör den och koks bildas.
Diesel som läcker ner gör ingen större skada, den både smörjer och håller rent.
Då är den bra mkt dyrare i Norge än i sverige... Här ingår också webastovärmaren dock inte om du tar 1,6 e-HDI motorn med MCP lådan då måste du efter montera det och kostar ca 20.000 extra... Av någon konstig anledning så klassas den inte som miljöbil med värmaren från fabrik, hur konstigt som helst.
alla bilar er svindyra i norge!!... Någon som har JBL högtalarsystemet? âr det värt pengarna? Eller kjøpt eksta skydd til bagageluckan så man inte repar opp lacken när man slänger inn saker?
Jag har JBL-stereon. Låter riktigt bra. Inte lika bra som BOSE-anläggningen jag hade i bilen innan, men helt OK. Om det är värt pengarna är svårt att svara på. Jag tycker den är värd pengarna i alla fall. Provlyssna och jämför med en standardstereo är väl mitt tips. Försök att lyssna på anläggningar som använts ett tag, de låter bättre efter lite inspelning. Min låter klart bättre nu än när den var helt ny.
Då er 508 beställt...leveras i mars/april
Trevligt... Vad blev det för motor och utrustning?
i norge blir man nesten tvingad ha ta den minste motorn. så blir 1.6 hdi 115hk( ökar från 112 til 115 i mars ) active modellen med dragkrog og wip + streaming .nav. bluetooth. Svart metallic
Vad roligt... Hoppas du kommer bli lika nöjd med bilen som alla andra som köpt 508:an
När är det leverans på bilen? Du får skriva här på tråden när du fått bilen och hur nöjd du är med den!
Berätta lite hur ni tycker fjädringen verkar, många skriver att den är stötig men under mina provkörningar fann jag bilen kanske lite för mjuk? Tycke och smak eller? Berätta gärna med vilka däck och om ni har GT eller den vanliga.
Grattis Osloswede! Jag hoppas och tror att du kommer att bli nöjd. Perfekt om du får ut den i april, när det våras! Slippa vinterhjul på bilen till att börja med.
Peugo.
Jag har ju en GT, och den skall ju vara hårdare i fjädringen än de andra modellerna. Jag upplever absolut INTE bilen som speciellt stötig, och inte specielt mjuk heller. Tycker den känns perfekt kalibrerad. Saaben jag hade innan hade sportchassie och var något lägre än standardchassiet, så jag är väl i och för sig van att åka i bilar med stram sättning. Jag tycker också att den är ganska kommunikativ, körde en 40-mila tripp i torsdags och då var det snorhalt överallt. Inga problem att anpassa hastigheten efter underlaget, bilen "talar om" hur fort man kan köra. Och i torsdags så var det strax under hastighetsbegränsningen hela dagen. Den känns helt enkelt trygg att köra i vinterväglag.
Har haft många peggar (3st 405, 1 st 406, 2st 806) och har nu fått en 508 SW GT svartmet.
Den är fullsmetad med det som fanns (19 tum och JBL) prutat och klar med rabatter 327 tusen. Köpte vinterhjul och drakrok på annat ställe där jag har kontakter. Med den erfarenhet från tidigare Peggar så känns detta helt rätt, det har varit för många andra fabrikat imellan som inte hållit måttet.
Måste säga att komforten är mycket bra, och att kraften i motoren på över 200 hk och 450Nm är fantastisk.
âr lite osäker på om jag skal välga wip nav + bluetooth og streaming eller Delskinn Marston Tramontane inkl elektrisk betjente forseter. är samma pris på det. Plånboken har bare råd til 1 :-(... Hadde egentligen tenkte på Nav + da den lille displayen som sitter der som standard är litt 80tals mot resten av bilen .. Men så är du ja¨vla sk¨¨ont med elektrika säten och delskinn... Någon som har tips eller erfarenhet av de?
Jag skulle helt klart välja skinn/el, tror det oxå har ett bättre andrahandsvärde när bilen ska säljas.
Hallå!
Min 508 SW 1,6 eHdi med MCP har nu rullat över 2000 problemfria mil.
Spolningen är dålig, klagade då jag servade vid 1500 mil, använder den dock mycket sällan.
Jag tycker bilen är underbar, mycket fin att köra och färdas i, får många positiva kommentarer vad det gäller design, komfort, tysthet, utrymme.
Förbrukningen ligger på 0,48 i snitt sedan ny, helt ok.
Kan varmt rekommendera KÖP
Jag är också grymt nöjd med min 508 SW 1,6 med MCP lådan... Min har rullat ca 1500 mil eftersom jag inte kör så mkt på veckan (Åker buss) För mig så ligger jag runt 0,48-0,55 beroende på hur jag kör.
Men tyst och superbra komfort har den, ser framemot en lång sommar med många mil på mätaren ( Tyskland, Österike och Frankrike ) alltid lika roligt att köra på kontinenten.
Blir bilen støtigare med 17" fälgar? har lust på tonade ruter men finns bare i ett packet med 17 " fälgar och vill inte ha en stötig bil
En bil blir alltid stötigare med större fälgar, men har själv lagt på 18" mot tidigare 16" och tycker inte den är så stötig... orginal så är det 215/60R16 har det nu på vintern och sommar 235/45R18 och funkar superbra, men visst lite stötigare blir det ju... men mycket snyggare :)
Jag har efter tonat rutorna... då har jag mkt mörkare toning än det är från fabrik, blev mkt snyggare!
Pär.
vad fick du betala för tonade ruter?
Gjorde det i Täby och fick det för 3300:- och då tog jag en mkt mörkare toning än det är från fabrik, blev mkt snyggare.
Är det någon som har samma elende med bagageluckans konstruktion som jag? Har svårt att tänka mig att jag är ensam. Jag har en 508 GT sedan som jag fick i oktober och har haft problem med (bland annat ...) att när bagageluckan öppnas så droppar en hel del vatten ner i bagageutrymmet. "Droppar" är i underkant, det handlar om ganska mycket vatten som är tillräckligt för att smutsa ner allt som man har i bagaget. Jag tror att det måste bero på felkonstuktion, smutsvatten samlas under körningen eftersom dräneringen är otillräcklig. Peugeots första svar var att "det kommer ju inte in vatten under körningen så det är inget fel" och sedan "bagagedörren öppnas för snabbt det kan vi inte göra något med".
Övriga fel som jag kan dela med er:
- Skärmen (GPS) startar om sig ganska ofta. Dessutom tappar ljusstyrka lite då och då.
- "Super-larmet" löses ut när motovärmaren är igång.
- back-sensorn fungerar inte under 10 minus
- likaså funkar inte att öppna/stänga dörranra utan nyckel när det är för kallt
- spolarmunstycket är riktig usel
- förbrukningen är klart över det som anges i broschurer. Vid snålkörning kommer jag ner i bästa fall på 0.68 (blandad körning). Även på 90-körning med varm motor och vindstilla ligger den på 0.62. Min Saab 93 TTID gjorde 0.46 på samma sträcka.
- fick fylla på 1 liter olja redan efter 600 mil.
Det är min första Peugeot och vill säga att jag är ganska klyven. Jag har inte väntat mig så mycket småklydd.
amate jag skulle åka till ÅF där jag köpte bilen och be dom kolla upp felen, för tex inte ska den ta så pass mkt olja som din bil gjort och så tar den lite för mkt bränsle också.
Sen så allt det andra som du har problem med tycker jag låter konstigt. Så det absolut bästa du kan göra är att reklamera problemen.
Jag kör en 508 e-HDI motorn och den går hur bra som helst, dock när det gäller spolningen på framrutan så har jag samma problem eller alla som kör Peugeot har nog problem med det.
Har du originalmunstyckena kvar och inte dom nya ännu. Dom som Norge fick först, även i Finland har dom fått dom bytta men originalen borde också fungera perfekt bara du har tillräckligt med vatten med i blandningen? Testa öka på med bara vatten nu efter vintern? Det finns också instruktioner hos Peugeot hur man fixar bagageluckans dropp-problem på sedanen (stället tätas med locktite el.dyl.), hoppas bara att servicekillarna i Sverige har haft tid och intresse att läsa dessa. Likadant problem som tex. Hyundai i40 och Mondeo har drabbats av så inget nytt men tyvärr väldigt onödigt.
Hej!
Har en 1,6 THP sedan och har inte haft några problem med GPS, backsensorer eller dörrlås. Det droppar en del från bakluckan fast inget jag egentligen funderat på. Spolarmunstyckena är undermåliga men jag har gjort en glasbehandling på Ditec som hjälper en del. Mycket nöjd med bilen!
Dom nya spolarmunstyckena lär fungera perfekt så säg åt dom att göra sin latläxa ifall dom påstår att dom inte vet om någon lösning.
Amate, finns tips om lösning på ditt droppproblem på en fransk sida, går att översätta via google translate, hoppas länken funkar, sida 6 i denna tråd har bild på lösning: http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=sv&prev=/search%3Fq%3Dforum-peugeot-com%26hl%3Dsv%26client%3Dsafari%26tbo%3Dd%26biw%3D1024%26bih%3D690&rurl=translate.google.se&sl=fr&u=http://www.forum-peugeot.com/Forum/forum-peugeot/Peugeot-508/Questions-techniques/defauts-508-sujet_83_6.htm&usg=ALkJrhh5X5SDr4WTYWsa3V6ZOs5yz3uiDA
Ang förbrukning så har jag snitt på 0,69 på min SW GT som nu rullat 1300 mil varav det mesta jobbpendling 3-4 mil om dagen. På motorväg i 90-100 drar den runt 0,5.
Ang keyless problem har jag det ibland också, men har varit mer relaterat till smutsig bil och handtag än kyla.
Olja har den inte dragit nåt.
Peugo: har du tips om vilken ÅF i sverige som har de nya munstyckena eller t o m art.nr? Jag hade inne min bil för en månad sen ca i Göteborg och då fanns inga nya munstycken.
Har fått en spricka i rutan så behöver byta den men vill ju ha de nya munstyckena först för att skona den nya rutan.
Varje märkesverkstad borde ha tillgång till informationen om munstyckena eller bakluckans problem på sedanen. Vet dock inte hur ofta dom kollar upp sakerna...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.