Vi Bilägares forum

Köpt Lexus GS 300.

Köpt Lexus GS 300.

Hej!

Nu har jag äntligen köpt en Lexus igen. Efter mycket tittande så fick jag tag i en bil jag är nöjd med. Dock var det obalans i framdäcken, men det är nu fixat. Det var bara vikter som släppt från fälgen. Fälgarna ja. Det var ett kapitel för sig, det är inte orginalfälgar till vinterdäcken. Och de hade en egendomlig konstruktion som inte jag och inte killen som balanserade däcken hade sett förut. I bulthålen i fälgen satt det som en exentrisk bricka som troligen gör att fälgen kan passa till olika bilar med olika bultdiameter. Men det var ett helsike att få dit fälgen. Vet ej hur man gör det på rätt sätt för att få dit den på rätt sätt och på enklaste sätt, troligen kanske vi bar oss fel åt, vilket är det troligaste. Är det någon som vet något om dessa fälgar med dessa brickor i bulthålen som träffat på eller hört talas om dom förut. Men jag tycker det var synnerligen korkat, till man får reda på hur man ska göra för att få dit dom enkelt. Men det blev även trångt för hylsan som man drar till hjulbultarna med så det skadade fälgen vid bulthålen.

En utav fälgarna var även tjockare i godset än de övriga tre vid bulthålen! Måste ju vara ett fabrikationsfel. 10mm tjockare var fälgen!
Fälgarnas namn är TSR står så på centrumkåpan. Någon som känner till dessa?

Mvh Shogun/Conny Karlsson

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Grattis !! Nu blev man lite avundsjuk.

Tror det du menar kallas för "flytande kona" vet att det finns, men har inte stött på det.

Samma fäljar med olika ET, den ena kanske är utbytt nån gång, kolla till våren om du inte hittar ET på fäljarna.

Uppdaterat: 2010-03-13 01:11

Jo samma fälj kan ju finas med olika ET,beroende på villken bil den ska sitta på.
Du har ju 114,3 x 5 (4,5") som är det vanligaste på alla större japaner och många amerikaner, så det finns nog flertalet ET mått att tillgå.

ET 0 betyder att fäljens anläggningsyta mot navet sitter i mitten av fäljen, ET40 betyder att det är flyttat 40 mm utåt.

Jag har inte en aning om vad dom där flytande brickorna ska vara bra för.

Uppdaterat: 2010-03-16 00:28

Man vet ju sällan förens man provat, dom lägre fjädrarna kanske bara är lägre, inte hårdare (troligtvis lite hårdare för att inte kunna slå igenom) då borde det inte bli nån större skillnad, förutom att bilen blir snyggare.
På min ena BMW har dom satt på lägre/betydligt hårdare fjädrar med orginaldämpare, och den beter sig väldigt märkligt, både hård och mjuk, vid hård körning känner man hur hjulen slår ifrån utan dämpning när det fjädrar ut, och hela bakvagnen stutsar i sidled.

Till min förra BMW köpte jag först ett lågpriskit (2.995:-) med dämpare/fjädrar, gick platt som en pannkaka på vägen, men känndes ändå inte bra.
Bytte senare till gula Koni (6.500:- bara dämparna) och det blev en Aha upplevelse, mjukare, följsammare men ändå 100% kontroll var hjulen höll på med.

Stötdämpare är en vetenskap, inte bara ett rör med kolv/olja/gas i.

Uppdaterat: 2010-03-17 01:02