Vi Bilägares forum

Köpråd, Mercedes B 180 CDI

Köpråd, Mercedes B 180 CDI

Hej!
Jag funderar på att köpa en Mercedes B 180 CDI.
Den går som företagsbil under 2 år sedan går jag i pension och löser ut den och kör den i 10 - 15 år.
När jag löser ut bilen kommer den att ha gått 3000 mil. Sendan kommer jag att köra ca: 1000 mil om
året, mest landsvägskörning. Nu till min fråga.
Kommer bilen att fungera i 15 år?
Kommer jag att få mycket problem genom att köra bilen i 15 år?
Jag har inte hört något negativt om bilen, någon som vet något?

Uppdaterat: 2012-02-22 12:05

Kommentarer

Jag har bara hört bra saker om bilen, tror det kommer vara en kanon bra bil, men 15 år? Nä så länge skulle jag inte ha bilen, för nog kommer det problem under alla dom åren.
Men i det stora så tror jag du skulle bli väldigt nöjd med bilen.

Uppdaterat: 2012-02-22 12:13
Pär

Det spelar väl ingen roll vilken bil du väljer i det fallet.
Det är klart att du får problem under femton år, men de behöver ju inte vara olösliga..
Men trivs du med bilen och sköter den tror jag säkert att du kan klara dig bra.
Sedan vet man ju inget om hur det är om femton år, en del optimister(?) tror ju att det enda som gäller då är elbilar.
Själv tror jag att det ser ut som idag, möjligen har andelen gasdrivna bilar ökat genom ökade drivmedelskostnader.

Uppdaterat: 2012-02-22 13:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En Mercedes i dag blir i regel inte billig eller håller bra långsiktigt om du tänkt haft den under 15 år, det är historia för Mercedes del då man hade betydligt bättre bilar för det ändamålet förr i tiden och på det området har Japanerna gått om Mercedes sedan länge.

Uppdaterat: 2012-02-23 09:31

Javisst är det så, men det finns ju inte så många japanska bilar som är femton år.

Och om femton år är de ju ännu färre!

Sedan var det ju så att Silverarrow funderade på att köpa en Mercedes B180 och då är han antagligen inte det minsta intresserad av något japanskt.

Uppdaterat: 2012-02-23 09:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag kör samma Toyota Corolla -98 (numera som andrabil, jobbpendlarbil) som jag köpte fabriksny hösten 1997, dvs den bilen blir 15 år i höst. Har fungerat klockrent i alla år, endast byte av slitdelar som stötdämpare, bromsbelägg, glödlampor, kamrem, oljor, filter, batteri. Besiktigat utan anmärkningar alla år, ingen synlig rost. Har rullat ca 25000 mil.
Så håller din påtänkta Mercedes bara nästan lika bra så tror jag du blir nöjd.

Uppdaterat: 2012-02-23 10:15

Bilmodellen är fortfarande så ny att det inte kommit fram några erfarenheter om den bland ägare. Däremot har den fått massor av lovord av pressen världen över. Det som bådar gott med att välja CDI-motorn är att den tillhör samma motorfamilj som Mercedes använder i sina större bilar och som används mycket b la i taxi och som sitter även i transportbilarna upp till och med Sprintermodellen. Motorn kom 2008 så barnsjukdomar torde vara borta. Den har kamkedja och balansaxlarna drivs via kuggdrev och inte remmar, dessutom är de upphängda i rullager och inte glidlager. Mercedes erbjuder bra serviceavtal och förlängd garanti till bra pris.

Hur en bil är om 15 år är väldigt svårt att säga idag. Din bil som du beskriver borde då gått ca 16.000 mil och det är inget större miltal, speciellt inte för denna bilmodell som Mercedes själva säljer in på taximarknaden. Har du då kört den själv hela tiden och skött både service och underhåll borde det inte vara några problem.

Uppdaterat: 2012-02-23 10:44
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Det är kedjespännaren som det har varit problem med och Mercedes har lämnat goodwill.

Uppdaterat: 2012-02-23 12:03
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Det är på motorer som gått över 20.000 mil det uppkommit och han beräknas köra ca 16.000 mil med bilen. Men nu borde problemet vara åtgärdat ändå. "Motorn kom 2008 så barnsjukdomar torde vara borta." skrev jag. Silverarrows motor produceras 2012 och denna har då testats praktiskt i 4 år, i en relativt stor andel yrkesfordon som körs många mil. Vissa skillnader finns dock som att t ex slagvolymen sänkts från 2,1 liter till 1,8 liter med hjälp av minskad slaglängd samt anpassningar för att montera motorn på tvären istället för på längden.

Det fanns även andra barnsjukdomar som inte är relevanta att ta upp idag som t ex problem med piezo-injektorerna på 2,1 liters motorn, vilket har åtgärdats.

Uppdaterat: 2012-02-23 13:02
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Om jag minns rätt så var det en W 210 du hade och det är den modellen de haft sina omtalade rostproblemen med. Men nu är det 16 år sedan den kom. Själv hade jag W 211 2003 och så länge jag hade den fanns det inte en antydan till rost och det har hunnit komma ytterligare en E-klass, W212, sedan dess. B-klassen som TS funderar på att köpa har Vi Bilägare ännu inte presenterat någon rostskyddsbetyg på. Först då kan man göra något uttalande om den punkten. Det enda jag vet är att motorhuv och framskärmar är av aluminium.

Uppdaterat: 2012-02-23 14:16
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!

Det var ju E-klass W 210 som stack ut vad gäller rost i varje fall. Vist kan fler rosta, det gör de flesta bilar förr eller senare. Kan inte rostskyddsexperter göra något uttalande så kan ingen. Man får ta utlåtanden för vad det är. De kan titta på konstruktioner men har svårare att uttala sig om själva lacken som sådan. När man läser kommentarerna till betygen får man veta vad det är som de anser vara dåligt. Sedan kan man egentligen dela upp rostskydd i två delar. Rost som påverkar utseende och rost som påverkar säkerheten. Det är väl det senare som man får veta om i ett test i huvudsak.

Elektronik är ett annat problem i dagens bilar och mer och mer blir det. Men det är väldigt svårt att i förväg säga vilken bil som får mer problem än någon annan i ett tidigt skede. Vilka fristående har resurser att kolla sådant?

Uppdaterat: 2012-02-23 15:15
Bygg ut svenska motorvägsnätet NU!