Vi Bilägares forum

Köpråd - kombibil

Köpråd - kombibil

Har en mindre kombi idag i storlek med Skoda Fabia kombi.

Barnvagn + packning blir trågt så vi letar en större bil nu. Även barnstol ska få plats i baksätet.
Valet känns svårt. Prisklassen ska vara 90-120 000 kr. Årsmodell 2005 och uppåt.

Skoda Octavia talar många gott om. Frågan är vilken motor man ska ta, finns en del med 1,6 FSI på beg.marknaden, samt ganska många 1,9 TDI.
Jag kör bara ca 1000-1200 mil per år. Är 1,9 TDI bra? När byts kamremmen på den och vad kostar det?

Funderar även på Toyota Avensis kombi men den är så dyr att försäkra (7500 per år).

Sedan finns ju en uppsjö Volvo V70 2,4 140 för ganska billiga pengar, men dyr skatt och hög bensinförbrukning?

Även Kia Ceed har jag kikat på men kändes lite plastig. Kan nog få en diesel med automat som gått 7000 mil för 100 000 kr.

Lutar mest åt Octavia eller V70.
Om Octavia, helst med DSG-lådan.
Men räcker 1,6 FSI motorn eller bör man ha en starkare diesel?

Tack på förhand!

Uppdaterat: 2012-03-11 12:25

Kommentarer

Jag skulle kolla på Octavian med 122 hk bensinmotorn med DSG lådan, den ligger mkt bra i pris, kolla från 2010 och framåt.
Där får du en bra prisvärd familjefraktare.

Uppdaterat: 2012-03-11 12:40
Pär

Du resonerar en del om diesel. Titta då på bilar med PSA:s 1.6 litersmotor. Tänkbara alternativ för dig kan vara Peugeot 307, Ford Focus och Volvo V50. Jag tror också att det finns en Citroën C5 med den motorn.

Uppdaterat: 2012-03-11 14:21

Mugge kör man bara 1000-1200 mil per år så ser jag inte som att det är nödvändigt med en diesel, för en diesel bil är alltid dyrare att köpa... Nä köp en bra bensin bil så får du ut mera för pengarna.

Uppdaterat: 2012-03-11 16:05
Pär

http://bytbil.com/bilar/skoda/octavia/mvmdq3ag/m0UBUDIAAY3xfdQov7MMAThMDgA_!
http://bytbil.com/bilar/skoda/octavia/9vd8mdag/m0UBUDIAAY3xfdQov7MMAThMDgA_!
http://bytbil.com/bilar/skoda/octavia/rvxt67ag/m0UBUDIAAY3xfdQov7MMAThMDgA_!

Uppdaterat: 2012-03-11 16:08
Pär

Varför inte en sen 945?
En stor kombi som tar ganska mycket bränsle, men det spelar ingen roll när man ser till totalkostnaden.
Och det finns inte många normala bilar som är rymligare.
En av de billigaste bilar som finns att reparera, faktiskt i princip den moderna T-forden, som än så länge kan repareras av vilken verkstad som helst.
Billiga reservdelar då det behövs, men det är inte så ofta.
Billig försäkring.
Sedan är det inte världens roligaste bil att köra och inte heller den enklaste i vinterväglag, men den växer i medvetandet ju mer man kör den och man älskar den alltmer eller hatar den alltmer.
Prova en sådan och strunta i om den har några år på nacken.

Uppdaterat: 2012-03-11 16:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse... Gammal omodern bil vem vill ha det?

Uppdaterat: 2012-03-11 16:24
Pär

Tack för tipsen!
Jag tänker mest att bensinpriset idag är 15 kr (cirka) och kan väl mycket väl gå upp några kronor till närmaste året/åren. En dieselbil drar ofta hälften mot en bensinare, och då gör det inget om årsskatten ligger runt 3000 kr ens med mina mil.
Men det lutar nog mest ån en bensinare ändå, eftersom beg. dieselbilar för runt 120 000 kr har gått runt 11' mil och då åker man väl på dyrt byte av partikelfliter i värsta fall...

Hittade en del Octavia-bilar med 2,0 FSI motorn (ej 4x4) som tydligen ska gå på 0,7 blandad körning vilket ju verkar överkomligt. Årskatt 1600 kr, och ganska billig försäkring.

Uppdaterat: 2012-03-11 16:41

Nya Hyundai i30 kombi med bensinmotor kommer att kvala in som miljöbil med en förbrukning på 0,50 ändå har den 135hkr.

http://www.hyundai.se/viking/servlet/VSP?id=hyundai&lang=&page=newsitem.vsp&action=news.read,2
http://www.hyundai.se/viking/servlet/VSP?id=hyundai&lang=&page=newsitem.vsp&action=news.read,3

Uppdaterat: 2012-03-11 18:25
Peugeote-Pär skrev:

saabnisse... Gammal omodern bil vem vill ha det?

Jag vet att den är gammal, men den har många fördelar som inte finns numera.

1.Billig i inköp, men ganska törstig vilket inte gör särskilt mycket om man bara kör 1100-1200 mil om året.

2. Ljus och luftig, en helt bortglömd sak i dag.

3. Mycket billig i reparation genom sin enkla uppbyggnad.

4. Extremt rymlig jämfört med moderna kombibilar.

5. Spännande köregenskaper som kräver sin man, speciellt på vintern

Uppdaterat: 2012-03-12 08:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack för input gällande diesel, har räknat lite mera och det blir en bensinare för mig.

Säkerheten är viktig för oss med litet barn, därför känns V70 (2005-2006 års modell) som ett rimtligt alternativ. Hur säker Octavia är i samma årsmodell är jag ganska osäker på. Någon som vet?

Har hittat en V70 2,4 manuell 2006 som gått 10 000 mil, för 95 000 kr. Borde väl vara vettigt?
Eller en Octavia 1,6 FSI 2006 med automat 6000 mil för 100 000 kr.

Uppdaterat: 2012-03-13 12:07

Nej 945 är inget alternativ, de vill ju ha en säker bil.

Ni kanske får fler barn: Tänk då på att passagerarkrockkudden ska kunna kopplas ur, på en del bilar går det inte alls, på en del bilar kostar det pengar på verkstad, på en del bilar kan den stängas av med nyckel.

9-5 är ett vettigt alternativ, Octavia och C5 kan ni få en 2008 för under 100.000. Megane 2010 likaså. Mazda 6 och Focus är också bra alternativ som rymmer mycket.

Kolla försäkringarna, de kan skilja mycket, både på modell och bolag.
Diesel är inget vettigt alternativ pga skatten (finns förstås miljödieslar), men kika gärna på etanolbilar, de har lägre skatt.

Uppdaterat: 2012-03-13 15:44
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Absolut ingen diesel med det miltal du räknar med.
V70 är säkert bra, men en ganska trist bil som är överprissatt.
9-5 är som hultarn skriver ett vettigt alternativ, nästan lika rymlig som (äldre) V70, delvis rymligare än de nyare, men betydligt roligare att köra och med mer kraft, speciellt Biopower modellerna.
Och nu när reservdelsförsörjningen är ordnad är ju inte det något hinder.
Men Oktavia och främst C5 med sin makalösa gasfjädring är värda att kolla på.

Uppdaterat: 2012-03-13 15:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Eftersom inga problemfrihets-krav eller låga driftkostnader efterlystes här så ska jag väl inte rekomendera Avensis, men jag råder dig att kolla försäkringen med andra/olika bolag om den nu skulle kosta 7500kr att försäkra, för enligt min uppfattning är inte Avensis dyr att försäkra, Chefen har en Avensis kombi -09 som han betalar ca 3700kr /år helförsäkring på genom Toyota bilförsäkring (folksam) där i princip allt ingår(djurkollision/hyrbil) inkl generösare/längre maskinskada än andra försäkringsbolag tills bilen blir 10år eller har gått 15 000mil.

Uppdaterat: 2012-03-20 00:29

Ifall någon är nyfiken så blev det till slut en Toyota Avensis.
En 07:a, 2,0 business svartmetallic, med 10 100 mil på mätaren. Skönt med nästan 3 års kvalitetsgaranti. Bilen hade haft en ägare, och är i kanonskick. Är hittills väldigt nöjd. Enda anmärkningarna är lite dåligt svankstöd, lite trög servo. Annars klippstabil, hyfsat snabb, väldigt gedigen och inte alls plastig inuti som en del skriver. Utrymmet i baksätet är enormt. Bagaget sväljer barnvagn, ett par resväskor och mer därtill. Verkligen ett bra alternativ till V70. Var ute på första längre turen idag (12 mil) och den snittade 0,69 vid ca 90-100 km/h.

Uppdaterat: 2012-05-05 17:40

Grattis till bilköpet danne!

Eftersom du bara kör 1000 mil om året borde det innebära att du har 10 underbara och problemfria år att njuta av innan topplocksbultarna flyger all världens väg och motorn rasar. ;-)

Uppdaterat: 2012-05-05 23:01

:) Ja

Pratade en del med flera olika Toyota-försäljare om just topplocksbultarna. Inga av dem kände till detta problem, och kollade upp med deras resp. verkstadskillar som inte heller kände till något sådant fall de senaste 5 åren. Med andra ord ska felet vara väldigt sällsynt. Felet verkar, som jag läst mig till, främst beröra årsmodellerna 03-05, och eftersom min är en 07:a hoppas jag att bultarna är annorlunda, men vet inte. Men som sagt, jag kör rätt lite, och kan nog köra problemfritt ett antal år nu (peppar peppar). Har haft en del otur med tidigare beg. bilar, t.ex. VW Bora där motorfästet lossnade och kamremmen höll på att gå av på, samt Audi A4 där kopplingen havererade :)

En finess som jag gillar på bilen är regnsensorn. Funkar väldigt bra.
Växellådan är det också hög klass på. Bra inställningsmöjligheter på ratten också.

Bilen är ganska högljudd, trots nya sommardäck. Särskilt i motorvägsfart. Det är endast däckljud, vindljudet är väl isolerat tycker jag.

Det följde med odubbade vinterdäck, kanske för att dubbade låter för mycket?
Jag tillhör dock den grupp som ogärna kör på odubbade. Får därför ta o köpa in 4 nya däck inför nästa vinter.

Uppdaterat: 2012-05-06 10:10

Vad är det för fabrikat på däcken, vissa bilar väsnas väldigt med en del fabrikat medan andra går tyst på samma däck.

Uppdaterat: 2012-05-06 10:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hankook Kinergy eco tror jag de heter, nya runt om. 205x55xR16.
Går dock tyst o fint inne i stan i lägre farter.
Faktum är att bilen i motorvägsfart låter lika mycket i kupén som min förra Seat Ibiza :)

Uppdaterat: 2012-05-06 21:17

Kanske skulle du prova en bil av samma modell men med annat däckfabrikat.
men jag tror inte att det räcker, den här bilen är känd för högt däckljud, den är byggd för vägar med riktig beläggning, inte för det skräp som svenska vägar har.
Den är inte ensam, man måste upp ganska högt i prisläge för att hitta bilar som är väl vägljudsisolerade.

Uppdaterat: 2012-05-10 08:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Just regnsensor är ju en väldigt bra grej, där var faktiskt (de i mångas ögon förhatliga..) fransmännen tidiga.

Fattar inte varför inte alla bilar har den finessen, det är inte bara bekvämt, det är ju en säkerhetsfunktion också då torkarna startar så snabbt om man t.ex. möter en lastbil som stänker upp.

Uppdaterat: 2012-05-10 08:57
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...