Jag och sambon är på jakt efter en ny bil då våran saab har gett upp. Kraven är:
¤ 2008 eller nyare
¤ max 15000mil
¤ mellan 130-150k
¤ kvalité på känslan i bilen, bra med utrustning
Vi kör 1500-2000mil om året kanske. Bilarna vi varit inne på är följande:
Volvo v70 2.5ft (dyra delar)
BMW e91 ( tydligen mycket strul med dom innan -10 och dom är för dyra)
VW Passat (gillar igentligen inte VAG)
Audi A6 (på tok för dyr att serva och äga)
Så hjälp oss gärna :)
Kommentarer
VIll du ha mkt bil för pengarna så skulle jag absolut kolla in Peugeot 508 med diesel motor eller kanske en hyundai i40 med diesel motorn... Dock så har båda bilarna även bra bensinare så kasta ett getöga även på dom.
Dom är tyvärr för dyra, dom kostar ju 200k och uppåt
Har sett att dom säljer en sedan bensinare för typ 189 och det är bra pris men du ville ha kombi och dom blir ju lite dyrare.
För typ 150 så kolla på skoda octavia, dom kan du få till en bra peng eftersom det kommer en ny generation nästa år.
Kan även lägga till Opel Insignia, dom i bra kurs... :) Väldigt fin bil på alla sätt.
Då var det som utryckte mig lite klumpigt, gillar inte VW. Och kostnaderna för A6 är på tok för höga för att det ska vara värt det. Fina wagoner dock. Okok ska kolla upp dom bilarna :)
Då var det som utryckte mig lite klumpigt, gillar inte VW. Och kostnaderna för A6 är på tok för höga för att det ska vara värt det. Fina wagoner dock. Okok ska kolla upp dom bilarna :)
Några fina bilar.
http://www.blocket.se/malmo/BMW_520_diesel_Automat_Svensksald_Facelift_42085583.htm?ca=7&w=3
http://www.blocket.se/uppsala/Audi_A6_AVANT_2_0T_S_LINE_SVENSKSALD_42084107.htm?ca=7&w=3
http://www.blocket.se/helsingborg/Citroen_C5_2_0HDi_AUT_panorama_Lader_Sv_Sald_42068411.htm?ca=7&w=3
Inom de ramar du angett (behöver du f ö en stor kombi?) så har du Ford Mondeo och Mazda 6 som de mer körglada alternativen, Citroën C5 III som det riktigt bekväma och Toyota Avensis som... ja, Toyota-alternativet kanske?
Opel Insigna är ett dåligt kombival - den mindre Astra har större bagageutrymme.
Om det är lastförmågan du är ute efter och inte gillar VAG-fordon så har du en uppsjö av alternativ i den mindre mellanklassen - Peugeot 308, Renault Megane, Ford Focus mfl.
Vill du verkligen ha premiumkänsla så får du bita i det sura äpplet och leva med 5-seriens, A6s eller E-klassens driftskostnader. Det går ju faktiskt att hitta motoralternativ till dessa som är billigare att serva och försäkra?
Hej! Om du kan stå ut med "icke premium bil" så kan jag rekomendera dig att kolla närmare på en udda modell, Renault Laguna III.
Kör själv en sådan av 2011 års modell, och kan verkligen rekomendera denna modellen.
Köpte denna bilen ny förra våren till ett mycket bra pris. Kvaliten är riktigt bra på denna modellen samt känslan i matrial osv. Du kan finna en 2011 som gått runt 2-3000 mil för runt 150 tkr med med minst 3 års garanti kvar (det är fem år eller 10000mil på dessa).
Bilen fick en ny front from 2011, såg hemsk ut innan det.
Detta är en bil i samma storlek som en V70 II.
Fred30 det har du rätt i, väldigt mkt bil för pengarna... Vill man ha en bil för typ 150 så skulle jag nog lägga pengar på en Laguna.
http://bytbil.com/bilar/renault/laguna/4v4zgnag/G0QBUDIAAY3BfUQov7cMAOAA!
http://bytbil.com/bilar/renault/laguna/uvb8kxag/G0QBUDIAAY3BfUQov7cMAOAA!
http://bytbil.com/bilar/renault/laguna/kv5n5dag/G0QBUDIAAY3BfUQov7cMAOAA!
http://bytbil.com/bilar/renault/laguna/qvyadeag/G0QBUDIAAY3BfUQov7cMAOAA! Bra utrustning på denna!
Det är naturligtvis en Saab ni ska ha! http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_5_2_0t_Linear_Biopower_Automat_42081705.htm?ca=11&w=1
Men hallå den har ju gått över 14000 mil... Nog kan du väl bättre än så trasten.
Den här då
http://www.blocket.se/ostergotland/Saab_9_5_1_9Tid_Vector_Griffin_Kombi_Drag_Ful_41107530.htm?ca=8&w=3
En -10a med dieseldriven parkeringsvärmare.
Bara den som tillbehör är värd pengarna!
Och kolla utrustningen i övrigt!
Pegutt-pär Nu menade jag kanske inte just den bilen, men modellen med den utrustningen kanske skulle passa. Det finns många billiga saabar att välja på nu!
Ok trasten då hänger jag med...:) Men skulle nog ändå inte rekomendra en saab men visst man kan få dom billigt :)
Pär, vaför inte?
9-5 SC kom 1998 alltså för fjorton år sedan och det finns de som tror att det var samma bil som tillverkades mot slutet.
Det var det inte!
Den gick genom många modifieringar, större och mindre.
Få beg bilar i samma storleksklass kan erbjuda de egenskaper och den utrustning som oftast finns på bilarna för samma pengar.
Den är dessutom inte dyrare att serva eller reparera än konkurrenterna, oftast billigare genom att den är så väl känd och kan repareras på många verkstäder.
Den går att få med effekt från 150hk till över 500hk!
Trots att det är en relativt stor bil har jag kört 150hk dieseln strax under 0,5, men det var 95% landsväg.
Men 0,7 vid blandad körning är inte svårt att hålla sig på.
Bensin varianterna tar ett par dl mer och E85 yterligare ett par dl.
När det sedan gäller priset när man säljer den får man ju se det i relation till vad man gav.
Men jag tror inte att det blir större värdeminskning än på någon annan motsvarande beg. bil, den har redan tappat väldigt mycket.
Saab är trevig på många sätt, tex bra stolar så man kan sitta länge i, men känner dom som ägt tex 9-5 och har haft väldigt mkt problem. Sen visst man kan få dom för en bra peng men dom rasar i värde hela tiden, om några år får man vill betala för att bil av med bilen.
Sen så tycker jag att Saab är ganska så omoderna bilar, har inte hänt så mkt där på typ 10 år eller mera.
Samma här, de jag känner som haft 9-5 har haft väldigt höga kostnader för reparationer efter 10000 mil, fram till dess oftast ok.
En kille lade ut 35000:- på ett halvår.
Blockpackning, turboras, växellådsras... den hade gått 12000 mil.
Det märks att du inte känner till så mycket om Saab.
Om vi begränsar oss till 9-5 så kan jag hålla med om att utseendemässigt var det bara större ändringar -02 och -06, men det innebär inte att det inte ändrades.
Uppdateringar och modifieringar skedde hela tiden.
De som haft problem finns naturligtvis, men om bilen servats som den ska har den inte haft fler problem än konkurrenterna.
V70 har t.ex. varit dyrare än de 9-5 jag har tillgång till, men det är en diesel med stora motorn och den är ju dyrare i sig.
Men du har rätt i komforten, Volvo och Saab har länge haft de bekvämaste stolarna.
Sedan tror jag inte att den rasar i värde så mycket mer, den har faktiskt planat ut något.
Men allt beror på skick.
Här kan man kolla priser på beg bilar
http://www.teknikensvarld.se/Global/Ladda-ner/PDF/TeknikensVarld-Begprislista-2011-december.pdf
Det visar ganska väl att det är mycket av en skröna att Saabarna faller så mycket.
Men visst är de billiga och det är ju det man bör utnyttja.
En sak till, det är fortfarande en av de absolut säkraste bilarna, inte bara i sin klass, utan överhuvudtaget.
Jag påstår inte att det är världens bästa bil och det finns många som inte alls vill ha den, men om man ser vad man får i förhållande till vad man betalar är den svårslagen.
Men det gäller att se upp, här om något är det viktigt att se till att bilen servats rätt och att det dokumenterats ärligt.
Och när det gäller E85-bilar att de fått rätt olja i rätt tid.
Det där är ingen bra prisguide...
använd www.bilpriser.se istället.
Tvärtom, det är en avsevärt bättre prisguide än Kvarndammens.
Den visar sällan aktuella priser.
Teknikens värld bygger på KVD dvs kvarndammen så det är samma källa men bilpriser ligger hela tiden uppdaterad och visar även indikativa priser för både bilhandlare och privatmarknad.
Så denna gånh har faktiskt du fel!
Det har jag ofta, det är inte svårt att erkänna, men vad jag menar är att KVDs upplägg är ganska rörigt och svåröverskådligt.
Om nu TVs bygger på samma underlag tycker jag ändå att det verkar stämma bättre med verkligheten, men det är möjligt att jag har fel där också.
Kan varmt rekommendera saab 9-5. Läs gärna på http://9-5.se/koprad/
Jag skulle köpt förra versionen av Subaru Legacy Outback, med 2,0-liters fyrcylindrig boxerdieselmotor på 150 hk, och dessutom fyrhjulsdrift. Chiptrimmar man sedan motorn i denna, drar den mindre diesel, åtminstone vid låg- och mellanvarvtalsregistret.
Om man läser senaste Teknikens Värld så ser man att man ska akta sig för den Subarun pga allvarliga problem med motorn.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.