Vi Bilägares forum

Köpeavtal på bil - hur detaljerad varudeklaration?

Köpeavtal på bil - hur detaljerad varudeklaration?

Hur detaljerad ska man vara med innehållet i en varudeklaration vid köp av bil?
Efter många vändor av prutande över email förändras kanske offerterna och korta överenskommelser träffas över tfn/email... men hur detaljerad ska man vara i slutändan?

Ta t.ex. vinter/sommarhjul. På vinterhalvåret prutar man ofta till sig vinterhjul, som monteras direkt på bilen. M.a.o. är det sommarhjulen med bilens originalfälgar som följer med i bagaget vid avhämtning. Bör då dessa dokumenteras eller är det bara extra tillbehör utöver bilmodellens egen dokumentation som skall specificeras?

Spontant misstänker jag att allt ligger till grund för garantihandlingarna, och inte gör någon nytta i bara emailformat!?

Bör man även se till att bilens originalutrustning finns med enl. katalog, även om detta presenterats i affärsförslaget/offerten? Kan man nöja sig med specad bilmodell och sen lita på att generalagenten uppgifter stämmer?
Hur är det sen med tillbehör från tredjepart, ta t.ex. motorvärmare? Kommer dessa garantihandlingar vid sidan av i nån pärm, eller är detta också nåt man måste begära?

Uppdaterat: 2012-01-07 21:24

Kommentarer

Jag köper aldrig till vinterdäck när jag köper ny bil... Det gör jag alltid senare via nätet och får det för halva priset.
Ska du pruta så gör det på tex motorvärmare eller kanske drag till bilen.

Uppdaterat: 2012-01-07 22:24
Pär