Vi Bilägares forum

Köpa ny tyst bil

Köpa ny tyst bil

Jag ska nu köpa ny bil och jag saknar ofta i test som görs uppgifter om ljudnivån i kupén. Vill alltså ha en så tyst bil som möjligt eftersom jag kör långa sträckor för det mesta. Mina övriga önskemål är:
- 4wd eftersom jag behöver ta mig fram på dåliga skogsvägar emellanåt
- aut
- diesel
- kombi

Har läst om men inte provkört ännu: Opel Insignia, Subaru Outback(Legacy, Hyundai Santa Fe/Ix35, Volvo v60, Audi a4.

Vill lägga någonstans max 330-350 kkr.

Vad tycker forumet?

Uppdaterat: 2010-12-06 14:24

Kommentarer

Biltester säger tyvärr sällan något om upplevt buller i bilar.
Även om de påstår sig göra en bullermätning så redovisas denna enbart som en nivå, aldrig vilka frekvenser det rör sig om eftersom det sällan utförs någon frekvensanalys.
Men även om detta skulle göras är det inte säkert att det skulle vara till någon nyttal eftersom alla människor upplever buller olika.
Du får helt enkelt prova dig fram och då inte enbart några kilometer på bra väg, utan flera mil på olika vägbanor.
Sedan är det en annan sak med däcken, det finns bilar som av någon anledning originalutrustats med bullriga däck.
Saab hade t.ex. Pirelli som standard, de skulle passa bilens egenskaper, men väsnades förskräckligt.
Jag bytte till Michelin långt innan de var slut och fick en avsevärt tystare bil.
Det märkliga var att Pirellidäcken hamnade på en Citroenbuss och den gick tystare.
Men jag tror du glömt en kandidat bland de uppräknade bilarna, Citroen C5, den upplever jag som tyst och den har överlägsen fjädringskomfort och automatisk nivåreglering.
Den har lite dåligt rykte när det gäller kvalite´, delvis berättigat, men det lär ska vara mycket bättre nu.

Uppdaterat: 2010-12-07 10:39

Leifer, jag vet inte om jag håller med här.
Jag åker just den V70 ganska mycket och jag tycker nog att den är lika högljudd som min privata 9-5 men det är ju en bensin, men skillnaden mot en 9-5 TiD är inte märkbar.
Ingen av de här bilarna är speciellt tysta, men det är inte motorn som stör vid körning, vägljudet överröstar som vanligt på skrynkliga svenska vägar.
På Autobahn hörs de knappast.
Men som jag skrev tidigare, buller är subjektivt, det gäller att prova sig fram.

Uppdaterat: 2010-12-08 08:46

Som jag skrev tidigare så gör testarna sällan några bullermätningar.
Att göra en ljudnivåmätning som ViB gör säger inte mycket om bullret. Det måste till en frekvensanalys och inte heller då kan man vara säker på om det är obehagligt buller.
T.ex. en ljudnivå på 80dB verkar hög, men är den vid en frekvens på 16kHz hörs den knappast för de flesta, men ligger den runt 4 kHz blir den obehaglig.
Sedan har de flesta bullerskador, som tyvärr verkar öka genom alla in-ears som används och då kommer det in andra kriterier.
En skada som ger en dip på 20 dB vid 2kHz skulle man tro ger en tolerans som skulle klara 20dB högre oväsen, men så är det sällan, ofta tvärtom.
Det gäller att prova och själv bilda sig en uppfattning om man tycker att det bullrar.

Uppdaterat: 2010-12-08 14:50

Tack alla för bra synpunkter!

Någon som har erfarenhet av Subaru legacy Diesel ur komfortsynpunkt? Är stark fan av deras 4wd.

Uppdaterat: 2010-12-13 11:21