Vi Bilägares forum

Köpa ny bil, vad ska man ha?

Köpa ny bil, vad ska man ha?

Skall byta ut min Renalyt Clio -00 som börjar bli till åren. Kan ingenting om bilar och vill ha en bil som krånglar lite och är hyfsat bränslesnål. Krav vi har på den nya bilen:
* Kombi
* Max 0,8l/mil
* Dragkrok
* Max 80 000:-
* Prisvärd :P

Vad ska vi då köpa? Vilken prisklass från 0 - 80 000:- är bäst att lägga sig i? Något märke som är bättre än andra som man skall leta efter? Kommer ju inte att kunna fixa något själva så kommer leja bort det till verkstad så då kanske man ska satsa på en något dyrare bil eller?

Hoppas att någon kan bringa lite ljus i denna djungel :)

Uppdaterat: 2011-07-16 07:57

Kommentarer

Inte får du en ny bil för 80 000... Tänkte säga nya C4:an.

Uppdaterat: 2011-07-16 18:48
Pär

Kan tänka mig att du inte har så stort intresse för bilen att det tex bara är ett transportmedel från A till B... Då skulle jag nog satsa på en Dacia för då får du en "bra" och nyare bil för en billig peng.

Uppdaterat: 2011-07-17 08:17
Pär

Funderar du på Avensis rekommenderar jag en ordentlig provtur.
Personligen avskyr jag den bilen i den modell man kan få för 80000:-
Omöjlig att få en bekväm körställning vid långkörning, bullrig och klart övervärderad.
Nyare är betydligt bättre men också väsentligt dyrare.

Ett bättre alternativ tror jag är Opel Astra.
En klart undervärderad bil, man kan få en -07 som gått ca 2-3000 mil för de här pengarna.

Uppdaterat: 2011-07-18 11:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ursäkta, att skriva något negativt om Toyota är tydligen värre än att svära i kyrkan.
Avensis gen 3 lär man inte få för 80000:-

Jag håller ändå på Astra, jag tycker den är betydligt roligare än Corolla och mer prisvärd.
Och betydligt snyggare och med ett mycket bra rostskydd.

Jag skulle kunna ha föreslagit Golf, men den är alldeles för övervärderad.
Men Seat, kanske?

Uppdaterat: 2011-07-18 13:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Avensis är värre, dessutom sitter jag som en punkterad anka.
Här är ex. på Opel Astra:
http://www.blocket.se/simrishamn/OPEL_ASTRA_ENJOY_1_6_Svensksald_33782963.htm?ca=8&w=3
http://www.blocket.se/sodermanland/Opel_astra_1_6_enjoy_kombi_34925594.htm?ca=8&w=3
http://www.blocket.se/orebro/Opel_ASTRA_5D_1_6_ENJOY_34921945.htm?ca=8&w=3
http://www.blocket.se/vasternorrland/Opel_Astra_Kombi_1_6_34894657.htm?ca=8&w=3
Finns ett femtiotal till, kanske inte alla med drag, men det är ju en bagatell att eftermontera.

Uppdaterat: 2011-07-18 15:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Drag är inte särskilt kostsamt att eftermontera,
Saab skulle ha 9000:- extra vid köp av bilen, så jag valde att låta en verkstad montera ett originaldrag i efterhand och ordnade själv med besiktningen som kostade 380:- och tog ett par minuter, hutlöst.
Totalt kostade draget mig under 5000:-.

Och ja, jag sitter bättre i Astra än i Corolla.
Överhuvudtaget har jag inte suttit bra i några mindre japaner, man måste nog kolla det riktigt noga innan köp.
Säkert finns det många som sitter bra, men jag gör det inte.

Jag är ju lite bortskämd med Saab och Volvo och därför har jag också svårt för träbänkarna i t.ex Audi, BMW och MB.

Inte alla måste jag erkänna, men många är för hårda för mig.
Jag tycker bättre om den franska komforten.

Därför är det ju viktigt att köra en längre sträcka med den bil man tänker sig, sittkomforten är en av de viktigaste faktorerna vid val av bil.

Uppdaterat: 2011-07-19 11:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack för alla svar.

En Toyota verkar vara ett bra köp och kanske ska vi satsa på en sådan. För vill verkligen inte hålla på att behöva lämna in bilen stup i kvarten på verkstad. På Renault Clion vi har nu har det blivit en 4 besök per år till verkstaden för diverse saker och det är ju lite mycket, eller?

Man kanske ska åka budgeten lite för att få en dyrare och bättre bil? Eller är det värt de extra pengarna att köpa en nyare bil som har gått kortare sträcka?

Uppdaterat: 2011-07-19 15:04

Kan inte annat än hålla med Leifer om att en Corolla kombi är väldigt vettig om man uppskattar en pålitlig och rätt säker bil med låg risk för dyrbara reparationskostnader och som går snålt.
Kan dock tillägga att man måste köpa den "morderniserade" modellen för att ESP-antisladdsystem samt sidokrockgardiner ska vara standard från mitten på 2004 som kännetäcknas på bla. lite andra strålkastare, delvis omgjord inredning med tex. ny ratt samt kanske enklast på lackerad grill i bilen färg vilket inte de äldre ska ha så tidiga -04:or saknar ESP och sidokrockgardiner vilket var en av de sista av Toyotas personbilsmodeller som fick detta standard.

Uppdaterat: 2011-08-01 16:28