Satt och jämförde nybilspriser på olika märken. Många modeller är betydligt billigare i Tyskland än Sverige. Då det är ny bil så ska man, efter bevis om export kunna få momsen (19%) avdragen av återförsäljaren.
När bilen kommer till Sverige så ska svensk moms, 25% betalas. Utöver detta tillkommer regbesiktning.
Efter allt detta så kan man spara en rejäl slant. Även motorcyklar är fasen så mycket billigare många gånger. Köper man dessutom en EU wagen, en nybil som inte blivit såld i annat EU land så snackar vi massa mer pengar som ligger kvar i plånboken. Långt från alla bilar får extra rostskydd för svenska marknaden så det är inget argument för att inte importera själv. Visst, en del utrustning kan skilja. Men att spara drygt 50.000.- på en nya KiamSportage t.ex är väldigt lockande.
Köpa NY bil inom EU
Uppdaterat: 2012-05-14 21:48
Kommentarer
Det kan finnas andra skillnader, storlek på batteri/startmotor etc.
Jämför du färdigprutat renköpt Sportage med den andra bilen nu?
Sedan när den ska säljas kan du få mindre för den, det är inte så säkert att det är en god affär även om det ser så ut.
Prutmån på svensk utan byte kan vara upp till 30000:- till att börja med, sedan får du dra av kostnaden för importen och ev lägre andrahandspris för importbilen, försäkringen borde inte vara ett problem om bilen är ny men vissa försäkringsbolag tar ut mer för en importbil.
Till detta ska läggas att du inte får tre års vagnskadegaranti som kan vara värt 9000-15000:- och den svenska garantin på 7 år (hur hanteras importbilens garanti).
Icke att förglömma att tex värmestolar inte alltid ingår och att värmepaketen eller ev dieselvärmare är sämre/saknas som finns på de svenska bilarna speciellt på deiselmodeller. Så det finns lite att tänka på där.
Inte en chans att du kan pruta 30.000.- på en Sportage i Sverige. Möjligtvis från riktpriset på en lagerbil. Billigaste i Sverige, 1.7 diesel 2wd kostar 209.900.- Det är dessutom en demobilisering som rullat 250 mil.
En EU wagen från Tyskland kostar 18780€.
Båda är oprutade. Importkostnaden är: ursprungskontroll 700.-, regbesiktning ca 2000.-. Utöver detta tillkommer såklart transport och eventuell logikostnad. Allt beror på hur man räknar. Är det under en semester i landet man köper bilen så räknar jag ej in detta som extra kostnad. Garantin på 7 år gäller även tyska bilar. Vagnskadan däremot låter jag vara osagd. Klart värt att räkna på iallafall. Men kan man få en Sportage i Sverige för 170.000.- ny, ja då slår jag till direkt.
170000 kan du inte få om nypriset enligt listan är 210000.
Jag hävdar att du kan pruta ca 10% och hade räknat med en dyrare variant när jag ca 30000:-.
http://www.blocket.se/stockholm/Kia_Sportage_1_7_CRDi_35688420.htm?ca=16&w=3
Oprutad fabriksny fjolårsbil.
Ange gärna länk till ditt tysklandspris, oftast så skiljer det i utrustning.
Danielsson: varför inte köpa en 1-årsbil och slippa krabbandet med moms? Finns från 17.000 EUR (drygt 150.000 kr)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.