Vi Bilägares forum

Köpa importbil?

Köpa importbil?

Har genom åren köpt många begagnade bilar men aldrig en importbil, av okänd säljare.
Jag oroas egentligen inte av importbil från Tyskland som sådant utan enbart av oseriösa bilhandlare.
Finns det något speciellt att titta efter i dokumentationen så en ev skruvad mätare avslöjas?
Någon som har erfarenhet och lite tips att ge??

Uppdaterat: 2011-11-26 12:48
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull. (W.C. Fields) - Ibland skojar jag på skoj - men ibland skojar jag på fullt allvar (Jes_)

Kommentarer

Oavsätt om man köper en bil som sålts som ny i Sverige eller utanför så är historiken viktig.
Att tro att det bara är importerade beg bilar som har skruvade mätare är inte sant, men viktigt att veta är att i Tyskland bl.a, är det olagligt att skruva mätaren , men det är det inte i Sverige.
Så kolla serviceboken , kolla också att den boken är till bilen och inte kommit till i efterhand.
Har man stämplar så kan man efterkolla med den som utfört sevice om den verkligen är utförd, man kan kolla besiktingsprotokoll m.m. Carfax är också ett sätt att se om det finns saker som är noterade.
Sedan så måste man också känna att det känns rätt. är bilen billigare än vad den borde så finns det en orsak till detta.

Uppdaterat: 2011-11-27 10:37