Funderar på att köpa en ny bil, frun vill ha en Sportage. Kom till den eviga frågan om vad som är mest lösamt bensin eller diesel. Spontan så säger alla att om du åker mycket så tjänar du på en diesel. Jag började fundera lite och gjorde ett excel dokument där jag la in alla tänkbara parametrar och fick följande svar.
Prisbilden: Bensinaren 284000:-
Diesel kostar 321000:- samma utrustningspaket etc.
Det skiljer alltså 37000:- Frågan jag ställde mig var: Om jag, teoretiskt, köpte en av varje och lät de rulla 2500mil / år hur lång tid tar det för bensinaren att "förlora ikapp" 37000:-. på sin högre förbrukning men lägre skattetryck?
2500mil/år, 14kr/l, 0,8/0,65/mil, Fordonsskatt 1860/4585:-, förmånsvärde 45096/49200:-/år.
Dieseln är alltså 6829:- dyrare i fasta skatter / år än bensinaren. (skillnaden på Fordonsskatt/förmånsskatt)
Resultatet är ganska makabert. Det tar 7 år och 19000 mil, jo du läste rätt, för bensinaren att "förlora ikapp" mot dieseln.
Nu är värdeminskningskurvan, som jag inte räknat med, inte lika brant på dieseln som bensinaren men nästan. I gengäld så är dieseln dyrare att serva.
Så om du planerar att ha bilen resten av livet så köp den dyrare dieseln men om du byter bil ofta, som jag, så blir bensinaren billigare.
Kommentarer
Jag instämmer med det du kommit fram till, dessutom är det i regel betydligt dyrare motordelar/insprutningskomponenter/bränslepump m.m till en dieselmotor än en bensinmotor om något går sönder.
EGR-ventiler är till exempel ett väldigt vanligt problem på många av dagens dieselbilar där vi senast i dag på mitt jobb har in en Ford DTCI-07:a där den elektroniska EGR-ventilen havererat efter 7000mil och detta har vi tidigare bytt på nyare dieselbilar på allt från VW, Audi, Volvo, Hyundai, Peugeot och Citroén där alla varit av årsmodell -07 och nyare och samtliga av dessa exempel hade gått under 10 000mil vilket inte kan anses som särskillt bra i mina ögon åtminstonde...
Nä man får avväga andra saker än kostnad per mil när man skall välja mellan Bensin/Diesel idag.
Tyvärr stirrar sig många blinda på bränsleförbrukningen som ändå inte stämmer i det vardagliga livet.
Att köra en Sportage på 0.65 resp 0.80 ..är knappast möjligt,vilket blir en total överraskning för många som har valt modell efter angiven förbrukning!Ni får förståss prova båda bilarna och rannsaka er själva över hur bilen skall användas.
Tycker ni då att bensinaren "räcker till" så ser jag ingen anledning till att välja Dieseln.
Som du själv säkert också har sett så pratas det mycket nu om Partikelfiltret som är dyrt att byta på Dieselbilen om man hade tänkt att behålla bilen länge. ( utslaget per mil är det kanske inte så mycket att orda om men när kostnaden väl sedan kommer är det inte så kul )
Det pratas även om ( eller är fastslaget ? ) att Dieselpriset skall stiga med ett par kronor litern och i det läget så lär ju andrahandsvärdet på en Dieselbil totalrasa!
Jag är i lite samma dilemma. Kollar dock på en begagnad bil och valen är antingen diesel (typ KIA Cee'd), bensin (typ Skoda Octavia, Hyundai i30) eller flex (Volvo V50). Är svårt att välja, skulle helst köpa V50:n just för bilen men sen är serviceintervallen 1000 mil på den och 3000 mil på de andra. Å andra sidan tillkommer ett partikelfilter byte vid 12k mil på dieseln (räknar på att köpa bilen runt 4-6k mil och ha den tillräckligt länge för att det skulle gå över 12k mil...).
"cst182" : Trodde själv aldrig att jag skulle rekomendera någon att köpa en Bensinbil men jag har ändrat mig grovt.
Ibland de bilar som du rabblar upp så skulle jag ha valt Kian,..men valt en Bensinversion.
Det är möjligt att Volvon är skönare att köra ( även om jag betvivlar det ) men jag tycker att den går bort p.g.a för dåliga garantier och för dåligt lastutrymme.
Skodan är vettig men har också usla garantier och vill man lasta något så får man stå ut med en lasttröskel. ( som t.e.x inte fungerar om man vill ha en hundbur eller lasta något "fyrkantigt".
Hyundaien har jag egentligen ingen invändning mot annat än att den är mindre rymlig än Kian. ( snarlika annars )
Tänk på att en 3-4 år gammal bil med 6000 mil på mätaren INTE är någon garanti för problemfria mil.
Många gånger får man också betala allt för dyrt för dessa bilar i inköp i förhållande till vad den förra ägaren har fått betalt vid inbyte. ( då räknat på att du köper utav en handlare )
Via ett billån kan därför en begagnad bil ( hemska tanke ) kosta lika mycket eller mer att äga än en helt ny. ( kostnaderna är bara dolda i framtida rep. )
Visst vill Volvon ha ett oljbyte vid 1000 mil p.g.a Etanolen och en märkesverkstad brukar kunna safta till priset rätt rejält även om de bara byter motorolja och filter. Samtidigt brukar de alltid försöka få ut lite mer vid varje tillfälle. Men de andra bilarna vill säkert också få ny olja oftare än 3000 mil så räkna i så fall med att de bör servas vid 2000 mil eller lägg in ett oljebyte mellan ordinarie service. ( Ett oljebyte vid 1500 mil bör kosta runt 1200-1500kr och är ändå ganska praktiskt om det t.e.x behöver bytas någon glödlampa e.t.c som då kan utföras samtidigt )
Ha också i åtanke om vad jag skrev ovan angående bränslepriset.
Lycka till!
Men i dagsläget är diesel billigare än bensin och som någon skrev att dieseln ev skulle beskattas mer, det gäller inte svensk miljödiesel utan tysk "smuts" diesel om jag förstått saken rätt? Sedan tillkommer fler saker som skönare gångkultur med diesel då den varvar mycket mindre, bättre vrid osv.
Jes, Du kan köpa väldigt många tändstift för ett Partikelfilter eller för Eolys-tillsatsen som kräver krånglig påfyllning på många nyare dieselbilar tex V50.
Dessutom går det oftast mer motorolja i dieselmotorerna vilket blir dyrare vid service men i övrigt har ju du och din hovmek rätt i att man slipper byta tändstift åtminstonde och även tändspolar om man köper ett bilmärke där dessa är av taskig kvalitét så att man blir tvungen att byta det.
Men å andra sidan så har ju även dieseln tex. glödstift som även kan gå sönder och en högtycks-bränslepump samt högtrycksspridare som är betydligt mycket dyrare än bensinmotorns bränslekomponenter.
Mistro, Alternativet är att köpa en 3-4 år gammal begagnad Toyota hos en Toyota-återförsäljare och därmed få TKG-Toyota kvalitétsgaranti på köpet vilket ingår på alla begagnade Toyotor hos deras återförsäljare och därmed få marknadens klart generösaste begagnatgaranti på bilen som gäller ända tills den är 8 år gammal eller har gått 15 000mil så slipper man oroa sig för dyra oförutsedda kostnader de närmaste 4-5 åren utan att behöva köpa en splitterny bil.
Mina argument handlade inte denna gången om att köpa nytt Hanzzon utan jag försökte bara hålla mig till de fabrikat som "cst182" var intresserad utav.
Rekomenderade då Kian därför att den har flera års garanti kvar även som lätt begagnad.
Pratar vi om en "likvärdig" Toyota i detta fallet så får det bli en Avensis som ändå inte är lika rymlig som en Ceed men kostar betydligt mer.
Utgår ifrån att kostnaderna har en viss betydelse för dem flesta samt att Toyotan som "lirar" i en större klass blir dyrare att äga.
Mina kommentarer om att det kan bli lika dyrt att köpa begagnat som dyrt ligger i att många är känsliga för större belopp som kan belasta en begagnad bil och därför föredrar ett "jämnare flöde" ( man blir liksom rånad över lite längre sikt med en ny bil ;-) )
Givetvis får man då rätta matsäcken efter plånboken och välja en billigare bil som ny i så fall.
En lite finare bil kostar ju skjortan att äga både som ny och begagnad och inte så sällan så väljer då folk mellan en begagnad Volvo,Toyota eller annan något dyrare bil och en helt ny bil utav lite billigare märken.
EN del går konsekvent efter fabrikatet och anser att en -05:a Volvo absolut är bättre än en Kia -10 ....Det får stå till var och en!
Gillar man nu en V50 bäst och hittar en fin sådan så är det ju dumt att köpa en bil som man inte trivs med för att man tror att den blir billigare på sikt o.s.v
täcker 8 års TKG patikelfiltret- också ??
har toyotan "problemfritt"EGR eller +8års TKG ??
TKG täcker även "Avgasreningssystem inklusive styrelektronik" så visst gör den det.
Har hitills inte behövt byta någon EGR-ventil på någon Toyota trots att den längsta vi servar (en Corolla Verso D4D-06:a) gått över 45 000mil vilket jag är väldigt imponerad över att den ännu är orginal.
http://www.toyotaownersclub.com/forums/index.php?showtopic=106241
Det verkar som om i princip alla modernare dieselbilar förr eller senare kan drabbas av EGR-problem, uppenbarligen även Toyota men det verkar vara mindre vanligt än på många andra dieselar eftersom vi hitills inte råkat ut för det på alla de Toyotadieselar vi servar men på så många andra märken, som sagt inte ens den bevakningsbil som gått över 45000mil men det är säkert många faktorer som kan inverka som dieselkvalitét och körsätt...
Bevakningsbilen har inte gått snälla mil åtminstonde med det kanske behövs så motorerna inte "sotar igen" som man brukar säga...
Ni som jobbar på verkstäder; vad kostar partikelfilter bytet på dieselbilar (generellt) och hur mycket extra kostar de kortare serviceintervallerna för en flexifuel bil?
cst182, Detta kommer vi förmodligen kunna svara betydligt bättre på om ett par år då bilarna hitills är så nya att det knappt hunnit börja blivit dax för byte men detta kommer öka rejält inom en snar framtid.
Som ett exempel kostar Partikelfiltret på en Volvo V50 diesel (tex Drive) hos Volvo ca 7000kr +Byteskostnad vilket måste bytas ut varje 12000mil, samt att även Eolys-tillsats måste fyllas varje 6000mil(och alltså även 12000mil osv) på till en kostnad av ca 1000kr+påfyllningskostnad vilket inte är helt enkelt då behållaren sitter under bilen åvanpå bakaxeln.
På detta tilkommer sen den vanliga Servicen som ska göras och priset på den...
Men priset på Volvos partikelfilter är bland de billigaste jag hört hitills faktiskt av de som måste bytas ut.
Hörde av en kund som har en Audi A6 att det hade kostat honom 16 000kr att byte detta hos Audi (för filtret+arbetet alltså) när det sa upp sig på hans bil tex.
Volvos Filter billigare? ...Jo prismässigt kanske man tycka det om man jämför med vad man har hört fram tills nu.
MEN Volvo byter ju dessa redan vid 12000 mil antingen om det behövs eller ej,..vilket gör en stor skillnad mot att det skulle ha byts ut vid 20000 mil.
Frågan är hur de andra gör..."trollar" de in Eolys bytet i några servicar innan filterbytet? ( är det i så fall också vid varje 6000 mil? )
På en kamrats Vw Crafter får man fylla på denna vätska ibland men tydligen står Vw för detta ( åtminstone ett tag ) ...går visst att köpa på macken också,men det känns som att det på dessa bilar behövs att fyllas på oftare än 6000 mil?
Leifer, TGK gäller självklart inte längre om bilen fuskservats vilket alltid gäller. Toyota byter i regel hels inte in bilar som inte är servade rätt bra eftersom man då inte kan lämna TKG enligt mina erfarenheter, sen hur det är med din arbetskollega har jag förstått ingen aning om.
Detta täcker TKG: http://www.toyota.se/ownership/agande_toyota_kvalitetsforsakring.aspx
För övrigt så verkar du inte ens ha läst det jag skrivit under Partikelfilter-tråden? Kolla där vad jag fått fram för info om det.
micke501: Vad händer om du stoppar in Cee'd i ditt excelark?
Ceed blir inte 4-hjulsdriven oavsett var du stoppar in den "Mugge" ;-)
Mistro: 4-hjulsdrift eller ej är inte det minsta relevant för det jag undrar över. Jag tror att besin-dieseljämförelsen för sportage inte är särskilt representativ. Har själv räknat ganska noga på ett tiotal bilalternativ och funnit att dieseln var mer fördelaktig. I just mitt fall hade jag tjänat in mellanskillnaden i nypriset inom två år.
Självklart låter det konstigt Leifer men det beror ju helt på när servicen blivit eftersatt, är det efter att kunden köpte bilen så är det ju ingen annan än hans eget fel.
Är servicen däremot eftersatt innan han köpte bilen så borde bilen aldrig haft TKG, om inte servicen bara eftersatts inom rimliga gränser (kanske max 1000mil)
Men det sistnämnda är enligt mina erfarenheter rätt ovanligt då Toyota inte brukar vara så villiga att byta in bilar som är dåligt servade just pga att den då inte uppfyller kraven för TKG och man därmed inte kan lämna denna garanti på bilen.
Men det framgår ju klart och tydligt om bilen har TKG om man köper den för då får man med TKG garantipappet och garantivillkor m.m så det är svårt att missa.
Sen är det ju självklart dåligt om köparen ändå fått uppfattningen att bilen hade TKG om den nu inte hade det.
Men det är ju enkelt att kolla om den uppfyller kraven för TKG eller inte, det är ju bara att ni skriver vid vilka miltal och datum bilen är servad enligt service-boken, uppfyller den då kraven och är såld hos en Toyota-återförsäljar så ska bilen ha TKG och då är det förmodligen någon som gjort någon miss då man kollat upp detta.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.