Jag har en kia sorento 2003 och har g[tt 8200 mil nu.jag har ett fel i motor som blir varmt n'r jag ståri en bilkö.
Jag undra om kia har motorgarantien som gäller för 10000mil?.tack
Kolla också med ditt försäkringsbolag om du har helförsäkrat så kanske du kan få det på maskinskada beroende på vad du har för villkor, vissa bolag har ju upp till tio år/10.000 mil.
Det finns även de bolag som har lite längre maskinskada än så, "Dina försäkringar" tex. har 8år/12 000mil på sin maskinskada och "Toyota Bilförsäkring" lämnar den generösaste maskinskadan av alla vad jag kommit i kontakt med på jobbet med sina 10år/15 000mil men det vanligaste är att Försäkringsbolagen har runt 8år/max 10 000mil i maskinskadeförsäkring.
För övrigt så borde du kunna läsa i instruktionsboken/garantihäftet om detta finns kvar hur lång garanti bilen såldes med, men jag gissar att Kia hade runt 3 års nybilsgaranti på den tiden och för något år sedan ökade sin nybilsgaranti vilket dom säkert kan vara glada för nu att dom inte hade gjort på tiden din -03:a såldes om du har motorproblem, det blir förmodligen värre för dessa märken som lovar väldigt långa garantier om några år då man kanske börjar inse att det kan bli dyrt att infria sina löften och vi får se hur mycket vissa märken kommer försöka slingra sig och delvis svika sina kunder men det kommer tiden och kundnöjdhets-undersökningar att utvisa...
Blev väldigt förvånad igår då en bekant hade fått problem med sin avensis -04
Den hade varit på verkstad och fått bytt ut startmotorn.
Frågade bara lite snabbt om Toyota stod för det och fick svaret att de bara hade betalt självrisken!
Men....den vanliga bilförsäkringen täcker väl inte skador på startmotor,generator,koppling o.s.v?
Hon sa att det fanns någon försäkring i samband med att de köpte bilen via "Toyotas försäkring" ( Folksam )
Visst har de säkert betalt väldigt mycket för sin nu hyfsat gamla bil och under 15000 mil kanske det inte borde vara så mycket fel men det känns ju ändå ganska tryggt att veta att denna "garanti" finns. ( visste bara inte att den var förenad med en självrisk samt att det var Folksam som betalde )
Du eller hon har nog missuppfattat det där Mistro; Om man köper en begagnad Toyota av en Toyota-återförsäljare så lämnar Toyota en garanti som heter TKG-Toyota Kvalitéts Garanti på alla Toyotor som gäller till bilen är hela 8 år gammal eller har gått 15 000mil, och den Garantin gäller helt utan självrisk eller kostnader för ägaren och var i så fall den som ersatte skadan som din bekant hade.
Har man däremot inte denna TKG-garanti så kan man ändå få ett liknande skydd med sin Toyota om man har Toyotas gynsamma bilförsäkring genom Folksam som ger maskinskada till bilen är 10 år gammal eller har gått 15 000mil, men då självklart till en självrisk som i alla maskinskadeförsäkringar.
TKG är ganska generöst och gäller för både ABS/ESP/TRC samt ACC och mycket mer som skulle kunna bli dyrt, mer info: http://www.toyota.se/ownership/agande_toyota_kvalitetsforsakring.aspx
Tack Hanzzon,men då är jag tillbaka på ruta 1 igen då jag nu har fyllt på lite "smolk" i bägaren!
1. Denna garanti gäller endast för minst 2 år gamla bilar under förutsättning att de har servats på Toyota.
2. Den första ägaren har då ingen som helst nytta utav denna garanti....utan kanske snarare tvärtom då även han egentligen måste serva på märkesverkstaden för att inte säljaren sedan vid inbytet skall dra öronen till sig ( handlaren kan ju då inte sälja bilen lika dyrt sedan )
3. Den kunden som köper bilen begagnad får bättre garantier men låser upp sig till Toyotas verkstäder. ( att kunna hålla kvar kunderna på verkstaden även efter år 3 är ju förståss en våt dröm )
4. Verkstadskostnaderna lär överstiga många konkurrenters då service krävs vid 1500 mil/ 1år
Så då är ju frågan vad man har tjänat på denna försäkring/garanti om man försöker lägga ihop alla fakta.
Som jag ser det är detta ett mycket smart förfarande men gynnar det egentligen kunderna eller Toyota mest?
När jag lite snabbt gjorde en priskoll ( som så klart haltar något då det finns gott om lustiga handlare och oändligt med utrustningsalternativ ) så upptäckte jag att nyare Toyota Avensis från -08 och nyare kostade ungefär lika mycket som sina Japanska konkurrenter,...men om man backar till -05 så är en Avensis något av det dyraste man kan köpa utav standardbilar....De ligger i en prisklass som betydligt dyrare bilar ( eller över ) ...Berömda V70 ligger i lä här.
Om man då leker med tanken på att en Toyota är minst 50.000kr dyrare än motsvarande bil samt att bilen troligtvis måste servas oftare....ja då kan det bli en dyrare affär än vad Toyota vill ge sken av.
Ett problem med en dyr bil är ju som bekant att de sjunker mycket mer i värde och har man då gett 140T för en äldre bil så är det inte helt osannolikt att värdet efter 3 år ligger på 40T ( vilket skulle ha motsvarat värderaset på en ny bil ) ( Toyota säljer sedan detta välskötta fynd med en bra förtjänst och ett tydligt budskap: Toyota håller! )
Ägarkostnaderna är dock betydligt högre för en äldre bil varpå kunden lika gärna kunde ha köpt en ny bil.... ( men det är ju klart... då får han sämre garantier! )
Är som sagt kluven i frågan som egentligen handlar om man vågar satsa på en äldre Japansk bil med troligt hög kvalite framför en helt ny bil med bra garantier ...fast med lika berömt dåligt rykte!
Ägarkostnaderna är jag övertygad om kommer att vara snarlika.
Kia har jag också funderat på som ny med samma tanke....hur mycket mer kostar det att serva och äga en Kia,..då man ju faktiskt själv skall betala för denna garanti någonstans!?
Enligt mina erfarenheter är det ingen tvekan om att garantin gynnar Toyota-kunderna, dom slipper ju dessutom vara oroliga för stora oförutsedda kostnader så länge man har den. Men är man kanske kunnig själv och litar på Toyotas kvalitét ändå så kan man som sagt säkert spara några kronor och köpa bilen på ett annat ställe.
-För det första i övrigt så kan du fråga de lite mer motorintresserade hur bra man tycker det är för bilen för en vanlig Svensson med tex 3000-mils serviceintervaller eller bara varannat år som vissa tillverkare har.
Dessa märken har generellt betydligt fler motorproblem enligt mina erfarenheter (och enligt statistik) och det gynnar varken kunder, försäkringsbolag(premier) eller andrahandsvärde.
Vi servar tex många VW bilar varje 1500mil i stället för 3000 mil eftersom ägarna inte själva vågar lita på VW i det avseendet, på köpet behöver man inte använda den väldigt dyra motoroljan som krävs för att klara dessa långa intervaller vilket gör det lite billigare samt är ändå bättre för bilen.
För det andra så är andrahandsvärdet för en Toyota bland de bästa i varje bilklass enligt oberoende underökningar som KVD:s försäljningspriser, så att bilarna skulle rasa mer i värde än någon annan lika dyr bil tror jag inte på.
De flesta Toyotor är generellt mer lättsålda och eftertraktade än många andra bilar vilket är en fördel för priset dagen bilen ska säljas just för att varumärket Toyota står högt i kurs vad gäller begagnade bilar.
För det tredje hör Toyotorna till de billigaste bilarna du kan serva (vilket även är en anledning till att deras verkstäder har bland de allra mest nöjda kunderna) tack vare genomtänkta service-kontruktioner trots att man generellt gör mer på sina servicear än många konkurrenter som man prutat in där men inte är särskillt bra för bilen i längden, även det en viktig del för att få en så problemfri bil som möjligt, dessutom håller Toyotas service-priser generellt ofta inte ens högre kostnad än tex Mekonomen på samma orter och samma villkor så det finns oftast inga större pengar att förlora på att serva på Toyota i det fallet men det kan som alltid variera mycket på olika orter.
Ett test tidningen Motorföraren gjorde i en Storservice-jämförelse mellan Mekonomen och Toyota vilket visade att Mekonomen visserligen var 1184kr billigare, men i gengäld missades många viktiga punkter och varken bromsvätskan eller växellådsoljan byttes vilket görs på Toyota (och ska göras enligt deras service-sheman men inte enligt Mekonomens) så då är det självklart lätt att erbjuda ett lägre pris då bara själva växellådsoljan går på en hel del; http://www.mhf.se/motorf_extra.m
Men jag förstår ju dina tankar också, man kan ju vrida och vända på bilköp mycket men räknar man med helheten på dessa grejer så blir det lite annorlunda... :)
Jo jag känner till denna debatt om tätare service vilket jag också föredrar,...men köper man en ny bil avsedd att bytas ut efter 3 år så måste man kunna lita på de intervaller som tillverkaren har satt.
Skillnad blir det dock om man köper dessa bilar som beg. efter några år.
Kanske är det här som den största skillnaden ligger mellan fabrikaten?
En välservad bil går helt enkelt inte lika ofta sönder.
Min tanke ligger dock i nytt eller gammalt och i min bok är ingen bil som är 5 år gammal något säkert köp.
Måhända att de japanska fabrikaten inte minst Toyota håller bra men om kostnaderna ändå ligger högt ser jag ingen anledning till att köpa dem.
Visst kan jag köpa en bil privat och kanske spara en slant men då utan garantier och chansa på att den bilen är lika bra men det är som sagt en chansning.
Vad gäller "bra" andrahandsvärde så är det sällan något som någon bilägare får uppleva. ( det heter dåligt eller sämre )
Toyota säljer 6 år gamla bilar 25.000kr dyrare än vad de erbjuder kunden för deras 3 åriga bilar o.s.v
Det är här jag tycker att historien haltar eftersom att det inte är kunden som får någon fördel utav detta.
( dock måste jag säga att en kompis fick "bra" betalt och snabbt för sin Avensis då han sålde den privat istället... p.g.a det inte fanns så många tillgängliga )
För samma pengar som en 4 eller 5 år gammal Toyota säljs för hos handlaren kan man t.e.x få en ny Kia ,..så får var och en själva bilda sina uppfattningar om vad som är rätt för dem :-)
Japp men faktum kvarstår att även om man köper en ny bil och litar på tillverkarens service-intervaller och sedan säljer bilen efter säg 3 år så förlorar du mer i andrahandsvärdet delvis pga att kanske tillverkaren har mer problem än tex Toyota när dom börjar bli något år, därför får du där delvis betala de längre service-intervallerna i sämre andrahandsvärde då bilarna som begagnade får sämre rykte/har mer problem än motsvarande Toyota.
Säljer man sin Toyota privat får man som alltid ett klart bättre pris än att byta in bilen hos en bilhandlare, det gäller alla märken och en Toyota är i regel väldigt lättsålda/eftertraktade privat bla pga sitt kvalitétsrykte.
Som ett exempel köpte min Chef en splitterny Avensis 1,8 Kombi med buiseness-utrustning+lite extra lull lull med en kampanj man hade av gamla modellen då i januari 2009 för kanonpriset 179 900kr.
Nu snart 3 år senare skulle han förlora nästan oförskämmt lite pengar för att vara en helt ny bil om han säljer den tack vare att den är såpass eftertraktad som begagnad trots att den är av den gamla modellen där den nya står betydligt högre i kurs.
=Han har gjort ett klart bra bilköp trots att han köpte en helt ny bil med fulla garantier vilket aldrig brukar anses vara ett bra köp ekonomiskt.
Ja det låter som en bra deal men tyvärr har inte alla lyckats att få till sådana affärer.
En dyrare bil innefattar i stort sett ALLTID ett högre värdetapp vilket omedelbart påverkar ägarkostnaderna.
En Avensis kan lätt kosta 100.000kr mer i inköp vilket innefattar ungefär lika mycket mer i värderas.
Man pratar ofta om värdet över att välja en Diesel enbart för att spara pengar och att det kanske ändå inte blir så ekonomiskt men aldrig om att en dyrare bil faller mer i värde i kronor räknat.
Har läst tusentals artiklar UTAN att få se det faktum att t.e.x ( förlåt Volvo men det är ett tacksamt exempel ) en V70 INTE är billigare att äga än en bil som kostar 100.000kr mindre som ny.
Detta gäller alla fabrikat,Toyota inte undantagen oavsett om det finns dem som har gjort mindre dåliga affärer på bilar!
Visst är det så och jag håller med om att man höjer diesel-modeller alldeles för högt mot skyn i pressen och aldrig räknar med tex större värdeminskning, (samt dyrare motoroljor samt partikelfilter m.m) som du säger vilket även jag tänkt på...
Kommentarer
Kolla också med ditt försäkringsbolag om du har helförsäkrat så kanske du kan få det på maskinskada beroende på vad du har för villkor, vissa bolag har ju upp till tio år/10.000 mil.
Det finns även de bolag som har lite längre maskinskada än så, "Dina försäkringar" tex. har 8år/12 000mil på sin maskinskada och "Toyota Bilförsäkring" lämnar den generösaste maskinskadan av alla vad jag kommit i kontakt med på jobbet med sina 10år/15 000mil men det vanligaste är att Försäkringsbolagen har runt 8år/max 10 000mil i maskinskadeförsäkring.
För övrigt så borde du kunna läsa i instruktionsboken/garantihäftet om detta finns kvar hur lång garanti bilen såldes med, men jag gissar att Kia hade runt 3 års nybilsgaranti på den tiden och för något år sedan ökade sin nybilsgaranti vilket dom säkert kan vara glada för nu att dom inte hade gjort på tiden din -03:a såldes om du har motorproblem, det blir förmodligen värre för dessa märken som lovar väldigt långa garantier om några år då man kanske börjar inse att det kan bli dyrt att infria sina löften och vi får se hur mycket vissa märken kommer försöka slingra sig och delvis svika sina kunder men det kommer tiden och kundnöjdhets-undersökningar att utvisa...
Blev väldigt förvånad igår då en bekant hade fått problem med sin avensis -04
Den hade varit på verkstad och fått bytt ut startmotorn.
Frågade bara lite snabbt om Toyota stod för det och fick svaret att de bara hade betalt självrisken!
Men....den vanliga bilförsäkringen täcker väl inte skador på startmotor,generator,koppling o.s.v?
Hon sa att det fanns någon försäkring i samband med att de köpte bilen via "Toyotas försäkring" ( Folksam )
Visst har de säkert betalt väldigt mycket för sin nu hyfsat gamla bil och under 15000 mil kanske det inte borde vara så mycket fel men det känns ju ändå ganska tryggt att veta att denna "garanti" finns. ( visste bara inte att den var förenad med en självrisk samt att det var Folksam som betalde )
Du eller hon har nog missuppfattat det där Mistro; Om man köper en begagnad Toyota av en Toyota-återförsäljare så lämnar Toyota en garanti som heter TKG-Toyota Kvalitéts Garanti på alla Toyotor som gäller till bilen är hela 8 år gammal eller har gått 15 000mil, och den Garantin gäller helt utan självrisk eller kostnader för ägaren och var i så fall den som ersatte skadan som din bekant hade.
Har man däremot inte denna TKG-garanti så kan man ändå få ett liknande skydd med sin Toyota om man har Toyotas gynsamma bilförsäkring genom Folksam som ger maskinskada till bilen är 10 år gammal eller har gått 15 000mil, men då självklart till en självrisk som i alla maskinskadeförsäkringar.
Smart ...( även om det skulle innebära att man tvingas leva med Folksam ;-) )
Dock är ju ändå var frågan kommer in om vad som är slitage och inte!?
Finns inget värre med garantier då tillverkarna hävdar att de inte längre gäller p.g.a det ena eller det andra.
Tänker främst då på dyra fel som ABS/antispinn/sladd,Acc eller helt enkelt märkliga elfenomen som verkar drabba alla fabrikat idag.
TKG är ganska generöst och gäller för både ABS/ESP/TRC samt ACC och mycket mer som skulle kunna bli dyrt, mer info: http://www.toyota.se/ownership/agande_toyota_kvalitetsforsakring.aspx
Tack Hanzzon,men då är jag tillbaka på ruta 1 igen då jag nu har fyllt på lite "smolk" i bägaren!
1. Denna garanti gäller endast för minst 2 år gamla bilar under förutsättning att de har servats på Toyota.
2. Den första ägaren har då ingen som helst nytta utav denna garanti....utan kanske snarare tvärtom då även han egentligen måste serva på märkesverkstaden för att inte säljaren sedan vid inbytet skall dra öronen till sig ( handlaren kan ju då inte sälja bilen lika dyrt sedan )
3. Den kunden som köper bilen begagnad får bättre garantier men låser upp sig till Toyotas verkstäder. ( att kunna hålla kvar kunderna på verkstaden även efter år 3 är ju förståss en våt dröm )
4. Verkstadskostnaderna lär överstiga många konkurrenters då service krävs vid 1500 mil/ 1år
Så då är ju frågan vad man har tjänat på denna försäkring/garanti om man försöker lägga ihop alla fakta.
Som jag ser det är detta ett mycket smart förfarande men gynnar det egentligen kunderna eller Toyota mest?
När jag lite snabbt gjorde en priskoll ( som så klart haltar något då det finns gott om lustiga handlare och oändligt med utrustningsalternativ ) så upptäckte jag att nyare Toyota Avensis från -08 och nyare kostade ungefär lika mycket som sina Japanska konkurrenter,...men om man backar till -05 så är en Avensis något av det dyraste man kan köpa utav standardbilar....De ligger i en prisklass som betydligt dyrare bilar ( eller över ) ...Berömda V70 ligger i lä här.
Om man då leker med tanken på att en Toyota är minst 50.000kr dyrare än motsvarande bil samt att bilen troligtvis måste servas oftare....ja då kan det bli en dyrare affär än vad Toyota vill ge sken av.
Ett problem med en dyr bil är ju som bekant att de sjunker mycket mer i värde och har man då gett 140T för en äldre bil så är det inte helt osannolikt att värdet efter 3 år ligger på 40T ( vilket skulle ha motsvarat värderaset på en ny bil ) ( Toyota säljer sedan detta välskötta fynd med en bra förtjänst och ett tydligt budskap: Toyota håller! )
Ägarkostnaderna är dock betydligt högre för en äldre bil varpå kunden lika gärna kunde ha köpt en ny bil.... ( men det är ju klart... då får han sämre garantier! )
Är som sagt kluven i frågan som egentligen handlar om man vågar satsa på en äldre Japansk bil med troligt hög kvalite framför en helt ny bil med bra garantier ...fast med lika berömt dåligt rykte!
Ägarkostnaderna är jag övertygad om kommer att vara snarlika.
Kia har jag också funderat på som ny med samma tanke....hur mycket mer kostar det att serva och äga en Kia,..då man ju faktiskt själv skall betala för denna garanti någonstans!?
Enligt mina erfarenheter är det ingen tvekan om att garantin gynnar Toyota-kunderna, dom slipper ju dessutom vara oroliga för stora oförutsedda kostnader så länge man har den. Men är man kanske kunnig själv och litar på Toyotas kvalitét ändå så kan man som sagt säkert spara några kronor och köpa bilen på ett annat ställe.
-För det första i övrigt så kan du fråga de lite mer motorintresserade hur bra man tycker det är för bilen för en vanlig Svensson med tex 3000-mils serviceintervaller eller bara varannat år som vissa tillverkare har.
Dessa märken har generellt betydligt fler motorproblem enligt mina erfarenheter (och enligt statistik) och det gynnar varken kunder, försäkringsbolag(premier) eller andrahandsvärde.
Vi servar tex många VW bilar varje 1500mil i stället för 3000 mil eftersom ägarna inte själva vågar lita på VW i det avseendet, på köpet behöver man inte använda den väldigt dyra motoroljan som krävs för att klara dessa långa intervaller vilket gör det lite billigare samt är ändå bättre för bilen.
För det andra så är andrahandsvärdet för en Toyota bland de bästa i varje bilklass enligt oberoende underökningar som KVD:s försäljningspriser, så att bilarna skulle rasa mer i värde än någon annan lika dyr bil tror jag inte på.
De flesta Toyotor är generellt mer lättsålda och eftertraktade än många andra bilar vilket är en fördel för priset dagen bilen ska säljas just för att varumärket Toyota står högt i kurs vad gäller begagnade bilar.
För det tredje hör Toyotorna till de billigaste bilarna du kan serva (vilket även är en anledning till att deras verkstäder har bland de allra mest nöjda kunderna) tack vare genomtänkta service-kontruktioner trots att man generellt gör mer på sina servicear än många konkurrenter som man prutat in där men inte är särskillt bra för bilen i längden, även det en viktig del för att få en så problemfri bil som möjligt, dessutom håller Toyotas service-priser generellt ofta inte ens högre kostnad än tex Mekonomen på samma orter och samma villkor så det finns oftast inga större pengar att förlora på att serva på Toyota i det fallet men det kan som alltid variera mycket på olika orter.
Ett test tidningen Motorföraren gjorde i en Storservice-jämförelse mellan Mekonomen och Toyota vilket visade att Mekonomen visserligen var 1184kr billigare, men i gengäld missades många viktiga punkter och varken bromsvätskan eller växellådsoljan byttes vilket görs på Toyota (och ska göras enligt deras service-sheman men inte enligt Mekonomens) så då är det självklart lätt att erbjuda ett lägre pris då bara själva växellådsoljan går på en hel del; http://www.mhf.se/motorf_extra.m
Men jag förstår ju dina tankar också, man kan ju vrida och vända på bilköp mycket men räknar man med helheten på dessa grejer så blir det lite annorlunda... :)
Jo jag känner till denna debatt om tätare service vilket jag också föredrar,...men köper man en ny bil avsedd att bytas ut efter 3 år så måste man kunna lita på de intervaller som tillverkaren har satt.
Skillnad blir det dock om man köper dessa bilar som beg. efter några år.
Kanske är det här som den största skillnaden ligger mellan fabrikaten?
En välservad bil går helt enkelt inte lika ofta sönder.
Min tanke ligger dock i nytt eller gammalt och i min bok är ingen bil som är 5 år gammal något säkert köp.
Måhända att de japanska fabrikaten inte minst Toyota håller bra men om kostnaderna ändå ligger högt ser jag ingen anledning till att köpa dem.
Visst kan jag köpa en bil privat och kanske spara en slant men då utan garantier och chansa på att den bilen är lika bra men det är som sagt en chansning.
Vad gäller "bra" andrahandsvärde så är det sällan något som någon bilägare får uppleva. ( det heter dåligt eller sämre )
Toyota säljer 6 år gamla bilar 25.000kr dyrare än vad de erbjuder kunden för deras 3 åriga bilar o.s.v
Det är här jag tycker att historien haltar eftersom att det inte är kunden som får någon fördel utav detta.
( dock måste jag säga att en kompis fick "bra" betalt och snabbt för sin Avensis då han sålde den privat istället... p.g.a det inte fanns så många tillgängliga )
För samma pengar som en 4 eller 5 år gammal Toyota säljs för hos handlaren kan man t.e.x få en ny Kia ,..så får var och en själva bilda sina uppfattningar om vad som är rätt för dem :-)
Japp men faktum kvarstår att även om man köper en ny bil och litar på tillverkarens service-intervaller och sedan säljer bilen efter säg 3 år så förlorar du mer i andrahandsvärdet delvis pga att kanske tillverkaren har mer problem än tex Toyota när dom börjar bli något år, därför får du där delvis betala de längre service-intervallerna i sämre andrahandsvärde då bilarna som begagnade får sämre rykte/har mer problem än motsvarande Toyota.
Säljer man sin Toyota privat får man som alltid ett klart bättre pris än att byta in bilen hos en bilhandlare, det gäller alla märken och en Toyota är i regel väldigt lättsålda/eftertraktade privat bla pga sitt kvalitétsrykte.
Som ett exempel köpte min Chef en splitterny Avensis 1,8 Kombi med buiseness-utrustning+lite extra lull lull med en kampanj man hade av gamla modellen då i januari 2009 för kanonpriset 179 900kr.
Nu snart 3 år senare skulle han förlora nästan oförskämmt lite pengar för att vara en helt ny bil om han säljer den tack vare att den är såpass eftertraktad som begagnad trots att den är av den gamla modellen där den nya står betydligt högre i kurs.
=Han har gjort ett klart bra bilköp trots att han köpte en helt ny bil med fulla garantier vilket aldrig brukar anses vara ett bra köp ekonomiskt.
Ja det låter som en bra deal men tyvärr har inte alla lyckats att få till sådana affärer.
En dyrare bil innefattar i stort sett ALLTID ett högre värdetapp vilket omedelbart påverkar ägarkostnaderna.
En Avensis kan lätt kosta 100.000kr mer i inköp vilket innefattar ungefär lika mycket mer i värderas.
Man pratar ofta om värdet över att välja en Diesel enbart för att spara pengar och att det kanske ändå inte blir så ekonomiskt men aldrig om att en dyrare bil faller mer i värde i kronor räknat.
Har läst tusentals artiklar UTAN att få se det faktum att t.e.x ( förlåt Volvo men det är ett tacksamt exempel ) en V70 INTE är billigare att äga än en bil som kostar 100.000kr mindre som ny.
Detta gäller alla fabrikat,Toyota inte undantagen oavsett om det finns dem som har gjort mindre dåliga affärer på bilar!
Visst är det så och jag håller med om att man höjer diesel-modeller alldeles för högt mot skyn i pressen och aldrig räknar med tex större värdeminskning, (samt dyrare motoroljor samt partikelfilter m.m) som du säger vilket även jag tänkt på...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.