Ja då kom alltså den dagen när KIA blev två efter Volvo bland privata bilköpare.
För jan-april se det ut så här:
1. Volvo
2. KIA
3. VW
4. Toyota
5. Renault
6. Hyundai
Sedan är det stort hopp till Skoda
Ja då kom alltså den dagen när KIA blev två efter Volvo bland privata bilköpare.
För jan-april se det ut så här:
1. Volvo
2. KIA
3. VW
4. Toyota
5. Renault
6. Hyundai
Sedan är det stort hopp till Skoda
Kommentarer
Eftersom Hyundai äger KIA så kan man egentligen säga att de är störst bland privata bilköpare, tillsammans är de nämligen större än Volvo.
Det är bara att buga för den otroliga resa som Kia och Hyundai har gjort de senaste 10 åren.
Vänta bara...
K9 kommer nu, de närmar sig Phaeton med stormsteg.
Kan bli störst i världen inom 3 år.
7 miljoner bilar räknar de med att skeppa 2012, inte långt kvar till toppen sen.
K9:
http://www.teknikensvarld.se/2012/05/03/31005/lyxiga-kia-k9-lanserad--men-vad-ska-den-heta/
Som sagt en mycket imponerande resa dom gjort, ett bra bevis på att man komma väldigt långt tack vare att man verkligen försökt tagit till sig "The Toyota way" och försökt implettera detta i företaget, annars hade man inte varit där man är i dag, i försäljningsstatistiken har man lyckats otroligt bra hitills men i kundnöjdhet har man en bit kvar men jag tror Koreanerna har högre mål även där så sämre blir det nog inte om man inte lovat allt för mycket som man inte riktigt kan hålla med sina mycket generösa garantier, det återstår att se i kommande kundundersökningar.
Men jag lyfter på hatten för vad detta imponerande företag lyckats med under bara de senaste 10 åren, man skulle köpt sig lite aktier där för 15 år sedan så hade man nog haft bra avkastning i dag... =)
För femtio år sedan hånflinade man åt japanska bilar och ansåg dem allmänt för skräp i motorpressen.
För tjugo år sedan var det koreanska bilar och nu för tiden är det kinesiska!
Undrar hur det är om tjugo år?
Tanka Geely och BAIC aktier går det?
Inte helt otippat att Toyotamaffians chefsmekaniker lyckas få in Toyota som den största anledningen till att Kia och Hyundai lyckats så bra.
I mina ögon beror deras framgång på konkurrenskraftiga priser, långa garantier och en mer behaglig design än för tio år sedan.
De gör helt enkelt hyfsat snygga, hyfsat bra och hyfsat billiga bilar med långa garantitider.
Hyundais första stora framgångsvåg i framförallt nordamerika berodde uteslutande på en otroligt låg prisbild. Nu har de fått upp både kvaliteten och designen och även om priserna inte är riktigt lika låga numera så är de fortfarande mycket konkurrenskraftiga.
Kia är mkt bil för pengarna, och kommer nog bli ännu mera för pengarna när nya Kia Cee`d kommer för då blir det mindre billigt plast och reglage.
Rustan, För det första så är jag en mekaniker som skruvar med alla bilmärken vilket jag tycker borde märkas av min kännedom av olika bilars problem.
Så du tror att Hyundai/Kia varit där man är i dag även om man inte på allvar försökt tagit till sig The Toyota way och även om man inte haft Toyota som förebild?
Det gör inte jag och då hade man verkligen skjutit sig i foten med sina långa garantier men du får gärna tro vad du vill.
Faktum är att Kia/Hyundai rekryterat nyckelpersoner främst från den europeiska fordonsindustrun. The Toyota Way och Lean production har ingenting med hög kvaliet att göra utan handlar först och främst om effektiv produktion. Eftersom jag är snäll och det är lördag så kan jag möjligtvis sträcka mig till att Lean ger en jämn kvalitet, men absolut inte hög kvalitet.
KIA Ceed är utvecklad i Tyskland, designad av en Svensk och tillverkas i Slovakien, så nä inte jag heller tror på the Toyota way i deras fall.
Vem som har designat den kommande Ceed:en däremot vet jag inte men det kan ju vara forne Audi-designer Schreyer (eller hur det stavas), han lyckades ju bra med Optiman men jag tycker inte nya Ceed ser lika vass ut.
Nya Kia 5-serie ser ganska fin ut. Köper nog hellre den än bmw-5 serie
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.