Bilar med fyrhjulsdrift ska visst vara extra noggranna med att alla hjul har samma rullomkrets,anledningen är att diffarna tar onödigt mycket stryk annars.Om man t.ex. har halvslitna däck och ett av dem måste ersättas så måste det vara lika slitet som de övriga eller så får man köpa fyra nya,kan det vara så?
Påverkar pyspunka eller ett lägre lufttryck i något av däcken rullomkretsen? Vissa påstår att när hjulcentrum befinner sig närmare vägbanan på ett av hjulen så blir det skillnad i förhållande till de övriga,jag tycker detta låter konstigt.
Känslig fyrhjulsdrift
Uppdaterat: 2011-06-16 06:32
Kommentarer
Det stämmer bra, vi har på jobbet tex. varit med om flera Volvo XC/AWD-modeller där fyrhjulsdriften/fördelningslådan havererat bara för att kunden haft för lågt däcktryck i tex ett bakhjul vilket vi varit med om så vissa bilar är väldigt känsliga och man bör inte ha olika däck på en fyrhjulsdriven bil precis som du hört.
Hanzzon,ändras verkligen omkretsen på ett däck bara p.g.a. om trycket är för lågt.Om det däremot skulle vara helt tomt så att gummit skrynklar sig kan man förstå att rullomkretsen skulle avvika från däcket med korrekt lufttryck.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.