Jag har alltid haft minst 3 bilar, en till sambon/frun, en leksak, just nu en BMW, och en större bil för söndagsturer och semester.
PGA ändrade familjeförhållande var jag tvingad att sälja min kära Sigma och köpa en 7 sitsig buss, det blev en Mitsubishi Spacevagon, en utmärkt farkost till sitt ändamål, men så jäkla tråkig och omysig.
Fick syn på att V70 finns med extrasäte, förvisso bara för barn, men det är just det vi transpoterar när alla sittplatser behövs.
Jag har inget tillövers för Volvo, men dom är iaf väldigt bekväma och tysta att åka i.
Hittade denna på annons idag http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V70_7_SITS_S___V70_38776199.htm?ca=11&w=1
och for dit för att kolla på den, 10.200 mil lät ju för bra för att vara sannt.
Och det var just där jag fick en konstig känsla, en del saker pekade på att den bara gått den sträckan, den var inte blästrad i front eller på strålkastare, motoroljan var fin men inte nybytt, inga avlagringar under oljelocket, servooljan var ren, motorn var snustorr, även under, allt fungerade som det skulle på bilen, motorn lät fint.
Men, skinnet var väldigt blankt, mest på förarstolen givetvis, men alla säten såg välanvända ut, sömmarna på växelspaksknoppens skinn var fransigt, ratten var oxå blank, men pedalerna var inte särskillt slitna.
Bilahandlaren hade typ bara tvättat bilen, och torkat värsta inuti, man så att den troligtvis varit väldigt skitig/dammig, dörröppningar mm var nog aldrig tvättade.
Vindrutan var orginal och ganska repig (av isskrapa)(kvinna som kört bilen ??) fanns även repor på sidorutor.
En del småskador fanns oxå utanpå.
Provkörning sa att bilen gick fint, ACn funkade oxå, kopplingen tyckte jag var lite långslagig, men den slirade inte, det jag mest reagerade på var att främre stötdämparna känndes sunkiga, den var fladdrig i framvagnen, men helt nybesiktigad UA.
Service boken var orginal och stämplad, den senaste servicen var gjord på nån okänd firma, men 2010 vid 8000 mil var den servad på Bilia, fanns även en dekal i motorrummet som bekräftade att bromsvätskan bytts då och skulle bytas igen 2013.
Alla nycklar och fjärrkontroller fanns med och såg normalt slitna ut.
Senast har bilen troligtvis ägts av nån som invandrat till sverige, musiken som fanns i CD växlaren indikerade det.
Så nu är frågan, har bilen bara gått 10.200 mil, eller har nån pillrat med mätaren ??
Jag skulle kunna köpa bilen som den är om miltalet stämmer, gillade all utrustning den hade. Kan det vara så att det bara är slarvigt folk som haft den, utlänningar åker ju gärna hela familjen när dom åker, kan det vara därför jag tyckte hela inredningen var väl använd, vi svenskar åker ju mest ensamma och det är bara förarstolen som slits.
Kan stötdämparna vissnat av tiden, bilen är ju dock 11 år gamal.
Kommentarer
Min oro för mätarställningen var inte rätt, jag tog ut en carfaxraport på bilen, och där ser man att den bara gått mellan 500-1000 mil per år.
Första ägaren var en advokatbyrå som hade bilen 3 år/ 3500 mil, sen har en privatperson haft den i 5 år, denna ägare körde totalt bara ca 2400 mil !! sen kom 2 ägarbyten mellan privatpersoner innom 3 månader ?? nästa ägare har den i 2 år, senste ägaren har haft den i 1,5 år, mätarställningen hos bilprovningen stämmer bra med det som stod i serviceboken.
Jag får väl åka och kolla på några andra Volvosar av samma årsmodell och sen hur dom ser ut.
Förvisso, men en vid en krock framifrån ser jag ingert negativt med att åka där bak, snarare tvärs om, men om nån dundar in bakifrån är det väl ingen hitt, å andra sidan brukar jag på nått sätt undvika folk som ligger och trycker i baken, jag håller alltid redigt avstånd till ev bilar framför, och håller bilen väl till höger så den som vill lätt kan köra om, så det är sällan jag har nån tätt bakom mig.
Apropå säkerhet så har vi nu en nyfödd som ska åka ibland, frugan köpte en barnstol, ser ut som en balja med en pinne som står mot golvet, själva baljan fäster man med bilbältet, stolen som man kan bära ungen i klickar man sen i baljan.
Jag tyckte denna anordning var väldigt ranglig, vad säger att pinnen mot golvet står kvar vid en krock, den står ju bara mot mattan ??
Jag tyckte stolen man själv använde för snart 25 år sen till mina egna ungar känndes säkrare.
Frun ville inte överge bussen för en 7 sits kombi, så jag kan spana på bil oavsett hur många säten den har.
Provade en fin BMW 530 touring idag. BMWn (sportstolar) är inte riktigt lika komfortabel och tyst som Volvon, men körkänslan är nått helt annat, jag föll pladask.
Men jag ska spana på några bilar till innan jag slår till.
Var precis en sån jag provade, fast en automat, gissar att din son köpte en manuell.
Ett tips innan han slår på 20"arna, låt nån kolla upp hjulinställningarna, dom är ofta fel bak, särskillt toe, det märks inte så mycket med standarddäck, men med lite bredare fäljar och låg profil försvinner gummit på insidan av däcken fortare än kvickt, en kompis gjorde just på sin 5 serie, nya 19" däck , han fick punka bak efter 400 mil, däcket var så utslitet på innerkanten att det gått hål i det !!
När vi mätte upp bakvagnen hade den nästa 10 mm total toeuot.
Problemet med toe bak är väldigt vanligt på bilar med multilänkbakvagn och det har ju nästan alla bilar idag.
Speciellt på Opel och Saab är det viktigt att man bör kolla det, särskilt om inte främre länkbussningarna är bytta till den modifierade typen av uretan.
Det otäcka är ju att det inte märks förrän bakbäcken är slut, men här är det oftast gropar i slitbanans ytterdel som bildas.
Om man kollar på en beg. bil är det ju enkelt att undersöka bakdäcken så att de inte är ojämnt slitna, är de det är det dags för hjulinställning.
Nisse, Man brukar även kunna känna på Saabarna samt Opel när bilen är upphissad för tex service om bakvagnen är glapp om man tar hårt i bakhjulet och "ruckar" det så känns oftast glappet som brukar bli på dessa bilar om man är medveten om var man ska leta och hur man ska "rucka" för att få fram glappet.
Jo, men oftast känns inget glapp, det verkar som om gummit i främre länkarmsbussningen blir för mjukt eller utmattat och därför ändrar toe.
Det är väl därför man sedan några år gått över till polyuretanbussningar (de blå eller lila).
På ett par 9-5 har det också blivit knarr i övre eller undre ledbussningarna och eftersom det är svårt att veta vilken bussning det är så bör man ju byta parvis för att inte behöva riva ner axeln en gång till.
Ca 3500:- för båda sidor bak. :-(
Skrev på i morse för en gamal BMW 530ia. Har kollat på bilen flera gånger, la upp en strategi för att ptuta några tusenlappar, men handlaren kontrade med att ist fixa det jag ville pruta på, och det köpte jag. Det jag iaf måste fixa/byta är radion, den är konstigt nog inte premium i standardutförande på en BMW.
BMW slutade med diffbroms när anti slir/sladd infördes, en mekanisk diffbroms var lite knepigt att kombinera med dom systemen i början.
Systemen jobbar ju med hastighetsskillnader mellan hjulen, och det blir ju sällan nån sån på bakhjulen med en diffbroms.
Undantaget är M modellerna som alltid haft det.
I min förra Lexus IS300-02:a satt i alla fall både orginal diffbroms samt TRC och VSC alltså Antispinn/antisladd-system.
Jag har förresten någon slags torsen-diff eller vad den nu kallas inbyggd orginal i växellådan(tvärställd mittmotor) även i min Toyota MR2 Turbo Leifer du som är så inne i detta... ;)
Resultatet är väldigt bra vid bankörningarna jag gör med den bilen då det blir finfint drag ur kurvorna men i vardagskörning märks den ju inte direkt alls så jag förstår även varför många tillverkare nöjer sig med ett bra antispinnsystem där faktiskt till familjebilar, men nu börjar vi kanske halka ur ämnet. :)
Just hemmkommen med mitt nyförvärv, har nog aldrig kännt mig så nöjd med en bil/affär som denna.
Handlarens utgångspris var 69" som bilen stod orekondad, jag anmärkte på att det var dax för service på den, båda bakskärmarna hade skador mm.
Min tanke var att pruta ner bilen till kanske 60" och ta den direkt, men handlaren erbjöd sig att fixa sakerna om jag gav 70", det köpte jag.
Och jag är mycket nöjd med det jag fick, omlackeringen av bakskärmarna är förstklassigt gjort, servicen är utförd på verkstad med protokoll o stämpel och bilen rekondad. Förutom detta noterade jag att det sitter nya skivor och bromsklossar runt om (BMW orginal) och att vindrutan är ny. Bilen är besiktigad i december av tidigare ägare UA, alltså ingen bilhandlarbesiktning. Den har bara haft 2 tidigare ägare, den sista har haft den i 8 år, fullservad på samma verkstad. Bilen har troligtvis parkerats i garage, hållare för garageportsöppnare satt i mittkonsollen, och det finns inga som helst repor på rutorna efter nån isskrapa.
När jag kollade på bilen glömde jag helt att spana på sommardäcken, det satt mycket fina Continetal vinterdäck på den med alufälj, så det blev änu en överaskning att kolla in däckspåsarna i skuffen, sommarfäljarna, en modell jag gillar, var skodda med nära nog nya Michelin Pilot sport.
Allt på bilen funkar som det ska, inte helt självklart på en 11 år gamal BMW, E39an är långt ifrån en felfri farkost, så det blir spännade att se hur länge den funkar för mig.
Det mest positiva är dock hur skön den var att åka i, jag har tidigare kört en 520 manuell i standardutförande, och den gav ingen minnesvärd upplevelse, mer än att stolarna var rent obekväma och motorn trött.
Med 231 pållar under huven, en silkeslen växelåda och skinnklädda sportstolar blev det nått helt annat, men inte att man vill dra på i 200, utan väldigt skönt, jag petade i farthållaren på laglig fart, rattade in en bra radiostation och bara njöt av avsaknaden av vägljud och brus.
Väl hemma efter 12 mil på både motorväg, stadskörning och landsväg sa färddatorn att jag förbrukat 0,81, blir spännade och se hur mycket den ljuger när jag behövar tanka igen, jag är glad om det går att hålla sig under litern vid sansad körning.
Grattis, verrkar vara ett bra köp.
Där ser man att man ska passa sig för att köpa nytt om man inte har väldigt gott om pengar.
Den här har ju sjunkit till en angenäm nivå.
Trevligt! Låter som om du köpt en bil som verkar bra skött och kan ge dig många sköna mil, dessutom till ett bra pris!
Exakt Jes, håller med till 100%.
Påpassligt behövdes det en tjänsteresa till Mora idag, ett gylene tillfälle att få utvärdera BMWn.
Positivt är bränsleförbrukningen, 0,86 mätt vid tankning, sträckan med gps. Bilens egen mätare sa 0,83 och kmräknaren 1,3 mil lägre än gpsen över 62 mil.
Ljudkomforten är riktigt bra, även uppåt 140 km/h.
Stolarna är inte förstklassiga för min rygg, dom saknar svankstöd, min gamla Sigma hade bättre stolar för mig, t.o.m Kangoon är bättre !!!
Jag bor på en ö utanför Stockholm och är snart hemma, få stanna till nån annan gång.
Halvljuset var en besvikelse, nästan gulaktigt, kanske dax att byta lampor, den ena lyser svagare än den andra, man tror ju aty xenon alltid ska ge ett bra ljus.
Det här var inte vitt alls, t.o.m frun som jag hämtade upp på hemvägen anmärkte på det dåliga halvljuset, hon åker ju en Suzuki Swift, och en BMW borde väl ha mera premium ljus än en Japansk småbil ;)
Läste att lamporna kan avta i styrka innan dom ger upp, dom har kanske suttit där i 11 år sen bilen var ny ?? jag vet inte hur länge dom håller.
Blästrade glas var oxå vanligt på dessa bilar, men mina är blanka och fina.
En annan grej jag noterade idag, hastighetsmätaren visar ovanligt rätt, i lägre farter bara 1-2 km/h, i 120 ca3 km/över, så man får momsa försiktigt på farten.
Att jämföra med kangoon där mätaren visar 130, men farten bara är 117 !!
Volvo 240, dock bara med B19,21,23 (satt i de flesta 1974-1984) eller valfri japanare oavsett modell och årsmodell är de enda bilarna jag skulle köpa utan tvekan även om de rullat över 100 000 mil.
Vet inte hur Volvo 240 kom in här, men det är nog en bra bil om man saknar intresse för bilar.
Länkar in min anonns på pärlan om nån är intresserad.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=79481
Tror dendär Uno bara syftade på vilka bilar han anser vara tryggast begköp... 240 är charmig och känns inta alls så klossiga att köra som 740, 940 och inte strela som 140 så visst kan en bilintresserad köpa en sådan. Fick dessutom äran att provköra en nästan original 244 turbo på bana för en sådär 10 år sedan, tråkigare har jag haft det. Nog med offtopic...
Fyllde tanken på BMWn i morse för första gången efter den bara använts till småkörningar, och konstaterade förvånande igen att färddatorn visar nära nog helt rätt !!
Fick i 66,92 liter efter exakt 66 mil, färddatorn visade 10,1/100 km.
Åkte sen 41,1 mil nästan uteslutande motorväg med farthållaren intryckt på 130 km/h, tankade när jag kom hem igen för kul skull, fick i 35,52 liter, färddatorn visade 8,6/100 km och det stämmer ju ganska exakt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.