De som förordar att premiummärkena är värda prispåslaget brukar ju framhärda att känslan i inredningen är så mycket bättre i de dyrare bilarna och att det är en av anledningarna till att de är värda merpriset. Jag kör regelbundet Mercedes E-klass W212 och har därför möjlighet att jämföra den med min egen Skoda Superb. Först och främst så måste jag erkänna att Mercan är snyggare och exlusivare inuti, men börjar man studera detaljer så börjar man ju undra om den är värd merpriset. En stor del av Mercans inredning består trots allt av plast! Om den enbart bestod av läder och aluminium så skulle jag ändå kunna acceptera prispåslaget, men icke. Den skillnad man kan märka är väl att det är fler stoppade paneler i Mercan och mer hårdplast i Skodan. Sen har ju Mercedes tyg runt hela dörröppningen, vilket ju känns exklusivt om än idiotiskt eftersom man måste torka av tyget hela tiden. Samtidigt så undrar man ju hur viktigt detta är? De viktigaste aspekterna för mig på en inredning är design och ergonomi. Samt att allt sitter fast och inte skramlar. Vilken vettig människa håller på och klämmer på paneler hela tiden? Spelar det någon roll om panelerna är hårda eller mjuka?
Kommentarer
Japp, det spelar roll!
Inte så länge bilen är ny, men efter några år diffunderar mjukmedel ur plasten, den hårdnar och krymper.
Detta sker olika mycket på olika kvalitéer och därför märks det inte alltid.
Men ibland krymper det så mycket att det börjar knarra, skramla och gnissla och plasten blir så spröd att den spricker.
Aha, så då handlar det om hållbarhet i slutändan. Då är det alltså bättre ju mindre hårdplast man har?
Det är inte säkert att det behöver vara så, men vad som är säkert är att ju bättre kvalité det är på plastmaterialet ju bättre är det.
Men hur ska man veta det?
Det innebär att man måste gå till resp. tillverkare av den specifika plastdelen och ta reda på vilka egenskaper plasten får vid åldrandet.
Och det kanske de inte vet!
Håller med Skodaägare.
En bil som används dagligen skall ha lite mer oömma material som är lätta att torka av även om det inte ser så lyxigt ut. Jag ställer mig också frågande till om Mercedes är värt merkostnaden.
Tyget har stor betydelse för ljudnivån i bilen, hård plast reflekterar ljud, tyg absorberar det.
Tyg är inga konstigheter att göra rent, tex är det mycket lättare att få en skitig heltäckningsmatta i en bil snygg, än ett gummigolv, som tex finns i transportbilar.
Shogun, att du bara orkar... men det fanns en sån som du på varje skolgård, vi har alla träffat typen som dra allt lite för långt, är lite för på osv... då trodde man att folk skulle växa ifrån det, men det gäller tydligen inte alla. Synd att du inte åkte på det där mötet i Trollhättan, jag hade VERKLIGEN velat höra om utgången av det mötet med folk du förolämpat!
Min förra bil BMW 118d finns fortfarande i familjen och igår så körde jag en sväng i den. Klämde och kände lite på inredningen och vart ganska besviken. Ganska mycket hårdplast utan stoppning. För att vara en "premium"-bil så är materialvalen i inredningen ganska medelmåttiga.
En ljus klädsel skin/tyg har sämre andrahandsvärde nä mörk.
Nix, det tror jag inte alls.
Möjligen beror det på skinnkvalitén, men den ljusa skinnklädsel jag har är fortfarande nästan som ny och personligen skulle jag dra mig för att köpa en bil med mörk klädsel.
Ja mkt beror ju på hur bra kvalitèn är på skinnet men många ger lite sämre för en ljus inredning för är väl inte det bästa i längden i dom nordiska länderna skulle jag tro.
Jeansen färgar av på ljus inredning men om man sköter om lädret så är det bara att torka rent.
Hade en BMW med ljusgrå läderklädsel i 5 år och märkte aldrig av någon färgning av byxor oavsett vilka byxor jag bar.
De som har byxor som missfärgar kan ju ta av sig byxorna under körning men det blir förstås lite pinsamt om man blir stoppad av polis då :-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.