Vi Bilägares forum

Kamremsbyte

Kamremsbyte

Hej
Har en Fiat Ducato14 1989 och undrar när ska man byta kamrem?

Tacksam för svar
Gungan

Uppdaterat: 2011-08-12 11:23

Kommentarer

När byttes den senast?

Uppdaterat: 2011-08-10 12:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

vet ej men den har gått 8300 mil den ser bra ut
men mina kunskaper om kamrem =0

Uppdaterat: 2011-08-10 20:47

Man ser inte på en kamrem om den behöver bytas, den kan se hur bra ut som helst.
Det är först när den gått av som man ser att den behövt bli bytt, men då är det lite sent.
Ofta är det inte antalet mil utan tiden!
Remmen åldras och åldringen går olika fort beroende på ljus,värme föroreningar m.m.
Normalt rekommenderas byte från 8000 mil och uppåt eller kanske vart femte år.
Är du osäker, byt.
Det är alltid bättre och billigare än att stå med en rasad motor.
Och nästa gång du byter bil, köp en som har kamkedja, den nvarnar om den behöver bytas och det är ovanligt.

Uppdaterat: 2011-08-11 10:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Även kamkedjor vållar motorhaverier även om det är mer ovanligt än kamremmar. Undantaget är amerikanska motorkonstruktioner med kedjor dimensionerade för motorns livslängd, eller kugghjulsdrivna kamaxlar (utan fiberdrev). Kamremstransmissioner kan dimensioneras mer eller mindre snålt, från livslängd 5 år ända upp till 10 år som hos Volvo. Dessutom gäller naturligtvis körsträckan som gräns, vilket av tid eller körsträcka som inträffar först!

Uppdaterat: 2011-08-11 11:04

Hej!
Flyttar tråden till rätt forum: Allmänt om bilar och trafik

Vänliga hälsningar
Kevin Carlsson, tillförordnad webbredaktör

Uppdaterat: 2011-08-12 11:24

@lubos, det är väldigt ovanligt med kamkedjeproblem om rätt olja och rätt serviceintervaller gjorts.
Oftast håller kedjan väldigt länge i många fall längre än mycket annat på bilen och som jag skrev tidigare varnar den alltid, det gör inte kamremmen.
En kamrem kan gå av efter 100 mil utan att något märkts innan.
Kamremmen är en parentes i bilhistorien, det är därför allt fler nya konstruktioner fått kedja.
Det som förvånar mig är att ingen nappat på den gamla modellen med vertikal axel med dubbla vinkeldrev som var vanlig på engelska motorer på 1930-talet
och på bl.a.Nimbus motorcyklar och som drev kamaxlarna ljudlöst.
Det borde vara en billig tillverkning med dagens NS-maskiner..

Uppdaterat: 2011-08-12 18:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Problemen med kamkedjor har åtminstone VW med sina TSI motorer, har dock inte läst om dom fått bättre kvalitet på nyare versioner av motorerna? Om jag minns rätt så töjs de ut väldigt fort pga dålig kvalitet på kamkedjan. Kamkedjans spännare är en annan sak som havererat på VW:s TSI och äldre modeller av PSA:s THP-motorer. THP-motorerna har ofta klarat sej bättre fast spännaren har brustit. Spännaren vet jag att håller i dagens THP-motorer. Bryr mej inte om vem som har den bättre konstruktionen för båda tycks vara mindre lyckade bland alla motorkonstruktioner nuförtiden.

Uppdaterat: 2011-08-12 19:21