Är ägare till en saab 9-3 Aero -01 och är kanon nöjd med den. MEN finns alltid ett men!
Har problem med att det rasslar från kammkjedjan. Har var inne hos lokal Saab verkstad och fått det kollat och den bör bytas.
Har ju då fortfarande motorgarranti kvar på bilen, 1 år kvar.
Saab handlaren sa att det går på garrantin om serviceboken är helt ifylld.
Boken är Helt ifylld MEN den förra ägaren överskred en service med 600 Mil där av att han sa nej.
Han sa att om du kan komma i kontakt med det förra ägaren och att han har gjort ett noterat olje byte på bilen där miltal och tid är noterat så går det ändå.
Villket jag då självklart har försökt med men inte lyckats med.
Finns det något jag kan göra eller säga för att få kamkjedjan bytt då jag anser att detta är något som SAAB borde stå för?
Kammkjedjan ska ju inte börja rassla pga ett överskridet oljebyte.
Tacksam för svar tankar och funderingar!
//Carl-Fredric
Kommentarer
Saab brukar vara stenhårda på det här, men 600 mil över en gång verkar löjligt. Försök att gå ett steg högre upp i hierarkin.
Ta direkt kontakt med Saab och blanda in tidningarna.
Hur långt har bilen gått och vilken olja är använd?
Jag har kollat lite mer med några bekanta inom Saab och det verkar som om du måste kämpa lite för det här.
Men rådet är fortfarande att gå lite högre upp.
Kolla även det här:
[url=http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml#mot_modifiering6]http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml#mot_modifiering6[/url]
Men just kamkedjan har varit ett problem på de här årsmodellerna om motorerna inte modifierats.
Måste du stå för kostnaden själv, ta in prisuppgift på byte från flera verkstäder och inte bara från Saabverkstäder.
Bilen har precis passerat 15 000 mil. Oljan som är använd är den som är köpt hos saab verkstad.
motorn är inte modifierad på något sätt. enda som är bytt är avgassystem och det bytte jag för ca 3 veckor sedan.
Vart får jag tag i kontaktinfo för att komma i kontakt direkt med saab då?
Försök med:
Örjan Åslund, informationschef Saab, 070-348 79 57, orjan.aslund@se.gm.com
c-f, hur har det gått?
Lyckades du få något positivt svar från Saab?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.