Hej!
Jag har faktiskt haft en fundering väldigt länge och det handlar om rätt bilval. Japanska bilar ligger alltid i topp om man tittar på Bilprovningens besiktningsförhållande men tyska bilar är inte heller dåliga. Jag står inför ett bilköp och jag kan inte bestämma mig helt enkelt. Det jag vill ha är en vanlig bruksbil som inte krånglar. Det är det jag vill. Några tips?
Kommentarer
Köp tysk bil, tror inte på anat. Tyska bilar är en religion i förna Yugoslavien varifrån kommer jag. Men inte Opel.
1. Mersa
2. BMW
3. Audi
4. VW
Mercedes har en urusel och dyr serviceverksamhet [url=http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=686346]http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=686346[/url]
BMW är dyra i drift och service
VAG-verkstäderna har flest missnöjda kunder av alla bilmärken i Sverige (enl. senaste ViB)
I andra änden av spektrat har du Toyota som så ofta ligger på förstaplatsen när det handlar om verkstadsbetyg.
Men om vi inte snöar in på verkstädernas uppträdande så måste du ge oss fler ledtrådar angående vad det är för typ av bil du söker.
Stor? Liten? Bränslesnål? Snabb?
Av de "tyska" bilmärkena skulle jag för övrigt lätt valt en ny Opel. Eller om du vill ha en vanlig bruksbil, en Toyota i lämplig storleksklass. Glöm inte en extra rostskyddsbehandling bara.
[Edited on 2007-09-19]
Hej!
Jo, just det,jag har faktiskt glömt att nämna vad är det jag är ute efter mer exakt. Jag skulle vilja ha en sedan. Jag vill inte ha en kombi. Det jag funderar på är faktiskt antingen en Mazda 6 eller en Honda Accord. Kvalitetsmässigt har jag hört att de är väldigt bra bilar och sedan funderar jag också på en Audi. Men jag har en känsla av att japanska bilar är väldigt driftsäkra och hållbara. Det är därför är det så svårt för mig att bestämma mig för någon modell. Jag tänker absolut inte ha någon bakhjulsdriven bil det ska vara framhjulsdriven.
Hoppas att du har fått lite mer information Henke:)
Gabbe, jag tycker du skall prova Subaru Legacy sedan. 2.0R är standardmodellen, och vill du ha mer krut finns 3.0R. Subaru är i topp i alla undersökningar och jag ångrar mig inte heller att jag bytte från tyskt till japanskt.
Jag har tidigare kört tyskt i ca åtta år, men Subaru imponerar. Audi och BMW är fina bilar, men jag skulle nog aldrig köpa en VW eller Skoda....
Toyota är fina, men Subaru är tystare, skönare, roligare och har riktig fyrhjulsdrift.
hej har haft 22 bilar sedan 1955. i tjänste mm. nu har jag hittat den bästa mazda 6 2004. beg 2700 mil till bra pris. . av 3 mersor 4 bmw som var de i särklass sämsta och dyraste att äga. så kan jag summera att 2 citroen var de bästa en zantia och en xm 90a .dåliga var sierror 2st. ny omega 1987 var ganska bra! Jag har statistik från bilprovn. mazda 6, 2003 -2005 har 0 fel! de flesta bilarna har körts ca 14000 mil.mvh gugge
Hej!
Jag tror att det blir en Mazda 6. Har inte bestämt mig än. Men det blir en japansk det kan jag garantera. Provkört både Passat och Golf men det kändes inte bra. Audi är en fin bil men jag tror på japansk kvalite. Mázda 6 blev jag förtjust i direkt, det måste jag säga. Det var samma sak med Accord.
Tack för all hjälp jag uppskattar det verkligen. Ni har verkligen hjälpt mig. Jag ska fundera över helgen så all information är välkommen tills söndag kväll:))
Jag ska till bilhandlaren på måndag.
Gabbe, du gör rätt som provar mycket innan du bestämmer dig. Ibland kan första intrycket vara lite vilseledande. Jag har ju bytt från tyskt till japanskt och ångrar mig inte.
Det hindrar inte att jag kanske byter till tyskt någon dag igen...
Posta ett inlägg här sedan vad du beställt för bil :)
Hej allihop!
Jag har faktiskt köpt en bil och ärligt talat vill jag inte svika er men det blev en tysk. Jag skäms lite eftersom jag tjatade så mycket om hur bra de japanska bilarna är.
Det blev en Volkswagen Golf årsmodell 2000, 2.0 liters motorn. Ärligt talat har jag ändrat mig i sista sekunden och bestämt mig för en Golf. Som jag tidigare sagt så var jag inte jätteimponerad av nya golfen ( Golf V ) eftersom, jag vet inte det, kändes inte bra.
Jag tror att jag har bestämt mig för Golf IV eftersom ända sedan 1999 har jag längtat efter en, trots alla åsikter jag hört om Golf. Det kändes rätt att provköra bilen och sitta bakom ratten. Jag hoppas att jag kommer att vara nöjd, vet inte. Bilen har haft 3 ägare varav 2 privatpersoner och en bilfirma, har gått 6845 mil och jag köpte den för 70 000 kronor.
Köpte den privat.
Hej!
Som motpol så tror jag du gjort helt rätt. FLER VW åt folket !
/pär
Jag håller med pa_forsgren, mer VW åt folket.
Det skapar jobb åt oss bilmekaniker, skulle alla köpa Japanskt fick vi gå på A kassa.
Dra mig baklänges... Vad skall jag svar nu? ;-)
Akassa? -Rostskydd för eftermarknaden kanske?
/P
[Edited on 2007-10-02]
Golf IV är ett bra val - mer reparationer (kanske) men billiga delar och bättre rostskydd väger tyngre.
Japaner är mer driftssäkra men delarna är ofta svindyra och rostskyddet sämre.
Jag kan bara säga att vänta ett tag för just nu har det blivit problem att få tag i reservdelar till i30 för garantiåtaganden. Har det problemet och kör nu en bil som skramlar ,m,m,
Kolla franska bilar! Bra, säkra, står emot rost, men är mycket billigare än många tyska bilar, då de har lägre status, och ibland lägre kvalitetskänsla i instrumentpanelen. Dock är det bara en upplevd känsla det handlar om. Vad du än gör - undvik Mercedes, som blivit ett "katastrofmärke", som rostar upp på 5 år. Titta gärna på Citroën, Peugeot eller Renault. Renault Megane kan du få till mycket bra pris, till exempel. Köper du en japanare, så rostskyddsbehandla den omedelbart! Det är det värt.
Lycka till!
/Erik
Hej!
Min erfarenhet efter 20 bilar, nya, är att du förmodligen har gjort ett bra val. Rostskydd och krocksäkerhet är generellt bättre på europeiska bilar.
Något undantag finns, Mercedes och rost t.ex. Volkswagen är enligt min erfarenhet ett mycket bra val. Att man kan få något fel på en bil, det vet alla, t.o.m. om man är ägare till en japansk bil, men bra krockskydd anser jag vara minst lika viktigt. Lycka till!
Hej!
Du har rätt BST. Jag gjorde ett bra bilval och jag ångrar inget nu i efterhand. Jag är nöjd med mitt val först för att jag kände liksom att jag trivs med det här bilen och i andra hand för att Golfen är ett bilmärke som lyckades en hel bilklass uppkallad efter sig. Sanningen är att jag alltid velat ha en Golf IV ända sedan dem lanserades. Men jag försöker inte övertyga någon annan om hur bra Golfen är så länge jag är nöjd så är det inga problem.
Japp, det är jag och Almeran finns kvar. Vid ett svagt ögonblick fick vi för oss att byta ut den, men efter att den fått en service och nya bromskivor bak från biltema á 179:- styck, så får den gå ett tag till. P.g.a skivorna ökade reparations kostnaderna under dom 18400 mil bilen gått, till 1700:- !!
Det börjar bli dyrt nu ;) och innan 20" mil är jag nog tvingad att byta dom främre oxå, dom är fina men börjar bli väldigt tunna.
Jag tror på franska bilar även om de har lite eltrubbel ibland. Annars tror jag starkt på Opel som verkar ha spottat upp sig en hel del vad gäller kvalitet och rostskydd. Opel Astra är en bra bil idag. Tyska bilar som tex VW lever på gamla meriter och är inte alls så märkvärdiga tycker jag. Toyota bygger bra bilar som funkar bra i 20k mil och 10 år men sen brukar de kännas bra sunkiga. Dessutom helt själlösa bilar anser jag.
Tja,
frågan Japanskt eller Tyskt har nog numera blivit en samvetsfråga. De Japanska bilar jag kört (hyrbilar och vänners) har fungerat perfekt, kanske lite trist inredning, men vem bryr sig egentligen om det? De tyska bilarna har också fungerat perfekt, men, alltid något dyrare. Jag har hittills tyckt att tyska bilars kvalitetskänsla har varit ett snäpp högre an de japanska men under senare tid verkar det var likadant.
Allt detta med tanke på bruksbilar.
Om man frågar mig om "prestigebilar" tycker jag att japanerna har en hel del att hämta in. När det gäller prestige kan ju till och med engelska bilar ge betydligt mer än japanerna kan. Italienarna står där i sin egen klass, följda av tyskar och engländare tycker jag, andra få gärna säga emot.
Anders
Jag har köpt min/vår sista Mazda.
I familjen har vi haft 3 st mazda 323 som vi köpt begagnade, med ca 17.000 mil på mätarna. Jag vill framhålla att jag är urless på alla reparationer. Det visar sig att samma typ av fel uppkommer på dessa bilar mellan 17.000 mil o 30.000 mil, samt att det inte blivit bättre med åren (-87, -90, -96)
Samtidigt har i vår familjs ägo passerat 2 st Opel Omegor, numera Astra o Vectra -99. Astran har gått 23.000 mil o 10.000 vid köpet. Vectran har körts för litet för att kunna jämföra reparationer, men bränsleförbrukningen!!! Nog borde man kunna kväva mer av Mazda, som trots 90 hk motor drar lika mycket eller lite som Vectrans 2,0 litersmotor på 136 hk. För att inte tala om Astran som går minst 15 cl billigare.
När det gäller reparationer, kan nämnas för Astrans del bromsbelägg o spindelled. Omegorna 1 termofläkt, 1 generator, spindelled vid ca 27.000 mil. samt en del styrleder.
Visserligen byttes ungefär samma detaljer på Mazdorna, fast 2 gånger/bil styrdelljer o framvagnsdeteljer.
Och sedan allt oljud från instrumenteringen på Mazdorna, och den bristfälliga värmen.
Tja, Gunnar44,
för mig verkar det som "effektiviseringen" inom bilindustrien under speciellt de senaste 10-15 åren har gett oss bilköpare/brukare mindre fördelar än vad den gett tillverkarna. I och för sig inget nytt, men somliga saker i den nya ordningen gillar jag INTE!
T.ex:
Alltför stor hänsyn till snabbt montage vid löpande bandet ger oss brukare bilar som är lätta att sätta ihop, men nästan omöjliga att ta isär! Allting är snäpplås utan hänsyn till att t.ex. en strålkastarlampa kan behöva bytas. Det går ofta att göra, men till bekostnad av trasiga snäpplås, sönderkurna händer och en halv dags svordomar.
Stenskott i lykt"glaset" . En hel strålkastarinsats måste bytas ut! Kostar kanske 2000 i stället för 200 för ett nytt "glas".
Bilmärkesanpassade radio/cd/navigations-anläggningar! Vad var det för fel med DIN-standarden med utbytbara apparater? Kom inte med något "stöldskyddsargument" det är helt enkelt inte sant.
Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om liknande idiotier, men jag kämnar fältet fritt för andra att fylla på....
Kalle
Ja inte kan man annat än ifrågasätta bilindustrin. Volvo t.ex var förut en bil som i stort sett ven som helst begrep sig på att skruva i. Så är inte fallet med dagens. Dessutom faller allt fler biltillverkare in i den linjen, att man tvingas in till verkstad för minsta lampbyte, t. ex. I vissa bilmärken, kan man inte ens fylla på olja själv, utan bilen måste in på märkesverkstad.
Det har tycligen blivit så med vissa bilmärken i Sverige, efter att man instiftade lag om att märkesservice inte behöver utföras hos respektive märkesverskstad.
Andra mindre verkstäder som förut kunnat hålla ett lågt pris, tvingas nu köpa specifika program o verktyg för att kunna utföra denna service, till en så stor kostnad, att småverkstäder inte har råd att införskaffa dom.
Mercedes,Audi, BMW har gått längst på den punkten, med VW i hälarna.
Heder till de biltillverkare som inte följer denna trend. Visserligen kan det stå Insp på displayen vid start, men det gör ju inget om man själv kan hålla reda på vad men gjort.
Jag är nöjd. Jag är jättenöjd. Jag är skitnöjd. Tänkte lägga in några inlägg för att hålla er uppdaterade hur det känns med min Golf :) Snart får vi barn så jag vet inte, tänker satsa på en kombi, V70 kanske? Hörde att deras kvalite har blivit sämre sedan Ford tog över. Men jag skulle kunna tänka mig ha en svensk bil, inte för status utan för att ha en trygg och säker familjebil. Min familj kommer alttid först i livet. Säkerheten i trafiken är väldigt viktigt för mig.
Jag är en bildåre och jag vill i fortsättningen ha en japansk eller tysk, jag vet inte. Men jag har börjat fundera på Saab eller Volvo också. Det är svårt att välja rätt tycker jag.
Skulle nog välja japanskt. Har aldrig varit särskilt förtjust i varken opel eller folkvagn. Och för mig är audi bara en dyrare dkw. Det fanns väl en tid då både bmw och merca stod för kvalitet, men numera är det tyvärr bara prislappen som är premium. Med detta inte sagt att japanska bilar är något under av kvalitet, men som rubriken är satt måste jag ju välja.
Lelle: oj oj det så var länge sedan jag skapade det här trådet:)) Kul med inlägg på denna tråd:))
Tyska bilar har alltid gjort mig hyfsat nöjd med bilägandet. Den enda Japan jag kan tänka mig att köpa är en Prius men inte för att den är vacker eller snabb eller ett under av teknologi utan enbart för att den är väldigt ekonomisk att äga. Låg skatt och låg förbrukning och inte många fel på heller utan har fått gott betyg på hållbarhet. Ingen annan Japan intresserar mig.
Gabbe: bättre sent än aldrig :) Blev du nöjd med ditt bilval till slut?
Lelle: ja, det var jag faktiskt. Det som jag tyckte att det var mindre bra med Golfen det var oljeförbrukningen. Den var för hög. Men annars var jag väldigt nöjd. Nu är den såld och jag har en annan bil men Golfen var och kommer förmodligen att vara min drömbil:))
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.