Vi Bilägares forum

Intelligensen lyser med sin frånvaro

Intelligensen lyser med sin frånvaro

Jo!

Vid möte bländar många av som de ska.
Det bästa knepet för att inte blända av sägs vara att tänka på att man ska göra något vid möte, inte tänka på att man just ska blända av. Anledning okänd.

Så långt står allt rätt till!

Nu till ett vanligt problem.

Folk tror inte att de ska blända av för föraren utan tänker bara på den mötande bilens front. Inte sällan slår mötande på sitt helljus igen när bilen är mellan min bils front och längs med mitt huvud. JOBBIGT!

Många jag pratat med upplever detsamma och det rör sig om i snitt var 6:e mötande vad jag räknade till ikväll nu när jag åkte mellan Hässleholm till Växjö. (Sitter inne på ett hotell, konferens inom verkstadskedjan i morgon)

Vad skall göras åt dessa troll som bara jävlas? Tuta? Att sitta beredd på att blända tillbaka kan orsaka olycka och gör dessutom att jag känner mig míndre fokuserad, allt fokus ska vara på väg/trafik.

MVH Uno

Uppdaterat: 2012-01-09 00:23

Kommentarer

Jag kanske gör fel men jag bländar av när jag blir bländad själv. Det är "tecknet till den mötande" att lysa mindre in i mina ögon.

Det innebär ibland att om den mötande gör som jag så har båda bilarna helljus på vilket kan medföra lite bättre fjärrbelysning av vägen.

Vid backkrön bländar jag av strax innan jag räknar med att bli bländad. Brukar innebära att den mötande bländar av.

Jag tycker det fungerar bra för min del. Dvs bländar jag av så gör den mötande det också. Men jag kör kanske inte i trollskogen så ofta.

Uppdaterat: 2012-01-09 13:37