Vi Bilägares forum

Inga nya inlägg, så här kommer ett

Inga nya inlägg, så här kommer ett

Kan någon (kanske Abelson) förklara varför man byggt motorväg mellan Iggesund och Söderhamn? Visserligen var vägen eländig förut, men i jämförelse med behovet Enköping-Västerås har jag svårt att förstå prioriteringarna? Någon som vet ?

Anders

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Jag åkte där denna morgon ( måndag ) och då var det ingen motorväg där och eftersom du skrev inlägget på söndag kan de väl knappast ha varit nån där då heller. Men däremot är det motorväg mellan Enånger Och Söderhamn. Åker du ofta den sträckan eftersom du kan uttala dig om prioritering och behov. Just nu påbörjad en förlängning av fyrfilig väg Enånger - Hudiksvall klar 2011.

Uppdaterat: 2008-01-14 12:06

Det finns nog flera skäl eller förklaringar.

Vägverket har ju regionala enheter och den som svara för Enköping-Västerås har väl haft fullt upp med E4 förbi Uppsala. För övrigt har man väl börjat med bygget Enköping-Västerås?

Med tanke på hur E4:an sett ut norröver så tycker jag inte det verkar så orimligt att en motorväg där får ganska hög prioritet. Sedan är det säkert lite mer besvärligt med markförhandlingar och sånt i mälardalen jämfört med kusttrakterna mellan Söderhamn och Hudiksvall.

Uppdaterat: 2008-01-14 16:54

Jag tycker det är ännu värre med E20 från ca 50km söder om Örebro till Alingsås.

Det är ju förskräckligt att en av landets mest trafikerade vägar som ju går mellan Sveriges två största städer ska ha så bedrövlig standard.

Och den enda förbättring man verkar vilja göra är att sätta upp ännu fler fartkameror!

Uppdaterat: 2008-01-14 19:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jaja,

detaljer kan man ju diskutera. Att motorvägen upphör vid Enånger är helt korrekt. Såvitt jag förstår var det ju inte heller tänkt att sträckan skulle vara motoväg heller (t.ex är ju av- och påfarterna inte precis av motorvägsstandard). Omskyltningen till motorväg skedde väl ett tag efter invigningen? Det jag är lite kritisk till är prioriteringen. Enligt min åsikt vore så pass stor vägbyggessatsning mer motiverad t.ex. mellan Enköping-Västerås än mellan Enånger-Söderhamn. Hur finansieras egentligen vägbyggen? Någon som kan förklara? Jag tycker i alla fall att det borde hänga ihop med trafikintensiteten, även om jag länge bott i norra Sverige (Ö-vik och norrut).

Anders

Uppdaterat: 2008-01-14 19:47

Nu vet ju inte jag när du åkte där senast men de verkar vara ett tag sedan om du reagerar först nu på att att vägen är fyrfilig den invigdes om jag minns rätt hösten -98. Den kom till därför att hög trafikintensitet och många olyckor likadant gäller vägen Enånger -Hudiksvall som just startat den finansieras bla annat med kommunala medel dvs skattepengar. Sträckan Iggesund-Hudiksvall var första provet med kameror feb - 00 7st. De var också en mycket olycksdrabbad väg sträcka 9 km. som du själv skriver om av och påfarter så är det inte full motorvägstandard men mycke bättre än vajer vägar. Trafikintensiteten på E4 längs Norrlands kusten är ganska hög med mycke tung trafik. prioriteringar är ju svårt eftersom vägnätet i Sverige inte hängt med riktigt i trafikutvecklingen jag menar de finns många farliga flaskhalsar runt om i riket.

Uppdaterat: 2008-01-14 20:46

Jo, jag vet att E4:an runt Enånger är förskräcklig, men ifrågan om dödliga olyckor har jag svårt att föreställa mig att denna sträcka kan överträffa sträckan Enköping-Västerås. Vad jag är ute efter är om det finns någon slags nytto/investeringskvot. För att vara mycket krass: Dog det fler människor per km mellan Enköping-Västerås jämfört med Söderhamn-Enånger? Finns det siffror? Jag vet inte svaret, just därför frågar jag.

Uppdaterat: 2008-01-24 18:43

Kan inte i detalj kommentera eller svara på varför det inte byggts någon motorväg på den aktuella sträckan men generellt kan man motivera motorväg enbart vid tillräckligt höga trafikmängder  (>15000 f/d). Om så inte är fallet fokuserar man heller inga resurser emot den aktuella sträckan ty det blir helt enkelt för dyrt. 

 Så kolla upp hur mycket trafik som trafikerar sträckan, sedan kan du försöka påverka politikerna att investera i motorväg. 

 MVH AL

[Edited on 2008-02-15]

Uppdaterat: 2008-02-16 00:17
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Vi kan ju ta detta från VVs hemsida;

[img]http://www.vv.se/images/vv_logga_svart.gif[/img]

[b]Vägverket[/b]

Huvudkontoret

781 87 Borlänge

Röda vägen 1

www.vv.se

[url=http://mailto:vagverket@vv.se]vagverket@vv.se[/url]

Telefon: 0771-119 119

Texttelefon: 0243-750 90

Fax: 0243-758 25

Pressmeddelande

2006-06-27

Angelägna vägobjekt kan påbörjas

Regeringen har beslutat att Vägverket får utnyttja 1 miljard kronor av

anslagskrediten. Det gör det möjligt att tre angelägna

vägbyggnadsobjekt kan påbörjas: E 18 mellan Sagån och Enköping med

start i september 2006, riksväg 31 förbi Tenhult med byggstart december

2006 och E 4 mellan Enånger och Hudiksvall med byggstart andra halvåret

2007.

- Det är glädjande att vi får möjlighet att utnyttja anslagskrediten tills dess att ordinarie medel tillförs, säger [b]Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö[/b].

Sedan

tidigare har kommuner och regioner förskotterat utbyggnader.

Anslagskrediten gör att tidigare förseningar angelägna vägobjekt kan

komma i gång. Vi är nu i takt med den ursprungliga nationella vägplanen

som fastställdes av regeringen år 2004.

[b]Fakta[/b]

[b]Objekt[/b]

[b]Längd[/b]

[b]Trafik[/b]

[b]Kostnad

[/b]

E 18 Sagån - Enköping

15 km

15 000 fordon/dygn

Plankostnad 720 mkr

Riksväg 31 förbi Tenhult

7 km

8 000 fordon/dygn

Plankostnad 240 mkr

E 4 Enånger - Hudiksvall

30 km

8 000 fordon/dygn

Plankostnad 705 mkr

Jag har fortfarande svårt att se prioriteringen....

Anders

Uppdaterat: 2008-02-16 16:52