Vi Bilägares forum

Idag älskade jag min Duster extra mycket!

Idag älskade jag min Duster extra mycket!

15 cm nysnö ovanpå glansis och en jättebrant uppförsbacke. Därtill ingen möjlighet att ta sats pga att det står bilar parkerade som inte tar sig upp. Min Duster bara tuffade upp, lätt som en plätt.
Det är för såna tillfällen jag har valt bil. Om den sen har 2, 3, 4 eller 5 stjärnor i Ncap är oväsentligt.
Fatta det alla jornalister och andra som klagar på Duster!

Uppdaterat: 2011-03-18 19:59

Kommentarer

Duster är säker. Största anledningen till få stjärnor är att vissa saknar ESP.

Jag skulle hellre köra en Duster än en Aygo i väghalka. (Aygo äro dessutom bara testad mot liknande.

Jag körde en Logan i morse, snygg bil. Ser rejält ut när en personbil är skapad från en arbetsbil. Fränt! Ingen Dacia är föressten för omogen i designen.

Uppdaterat: 2011-03-19 09:22

Behövde jag en firmabil skulle jag köpa en Logan Pickup.
76.000: ex moms och 7 års garanti, svårt att straffa va?

Uppdaterat: 2011-03-19 19:07

Nja.. Är väl möjligen 5 år om man betalar extra...

Uppdaterat: 2011-03-19 21:15

Ååå Går ju inte att jämföra Dustern med Nivan. Är ju helt olika segment.

En fyrhjuling med "gräsklipparmotor" går säker också upp där, kostar ännu mindre.

Uppdaterat: 2011-03-20 15:01

Dacia Duster - en personbil som, tar sig fram även i trängen.

Lada Niva - Lika charmig men en sämra bil både till kvalitet och när det gäller användarvänlighet, förbrukning, säkerhet. Dock ännu bättre i skogen.

Men skitsamma. Det stora problemet äro att det fortfarande står den felaktiga rubriken duster livsfarlig på teknikens världs hemsida.

Tacka vet jag ViB. Opartiks, intressant faktatidning. Kul både för nybilsägare och för andra.

Uppdaterat: 2011-03-21 15:23

Kommer det stå överst på TVs hemsida ett år till eller?????

Uppdaterat: 2011-03-21 15:56
Gert skrev:

Kommer det stå överst på TVs hemsida ett år till eller?????

Verkar så. Jag har försökt skriva i deras forum flera gånger men det går inte. Mattias Rabe är ett pucko!
Han har missat en sak: eftersom Dustern säljs av Volvohandeln så skulle han kunna använda rubriken "Volvo säljer livsfarlig bil!" Då kanske de får sälja mer tidningar och Rabe får löneförhöjning?

Uppdaterat: 2011-03-21 20:59
BaerB skrev:

Nja.. Är väl möjligen 5 år om man betalar extra...

Vänta bara, snart är det 7....

Uppdaterat: 2011-03-21 21:01
Duster skrev:

<blockquote class="quote-msg quote-nest-2 even">
<div class="quote-author">BaerB skrev:</div>
Nja.. Är väl möjligen 5 år om man betalar extra...
</blockquote>
Vänta bara, snart är det 7....

He! Ja kanske det, eller nio! Inget kan ju paja på denna "simpla" produkt.. :-)

Uppdaterat: 2011-03-21 21:51
BaerB skrev:

<blockquote class="quote-msg quote-nest-2 even">
<div class="quote-author">Duster skrev:</div>
&lt;blockquote class=&quot;quote-msg quote-nest-3 odd&quot;&gt;
&lt;div class=&quot;quote-author&quot;&gt;BaerB skrev:&lt;/div&gt;
Nja.. Är väl möjligen 5 år om man betalar extra...
&lt;/blockquote&gt;
Vänta bara, snart är det 7....
</blockquote>
He! Ja kanske det, eller nio! Inget kan ju paja på denna "simpla" produkt.. :-)

Så, nu är det 7:
För att ytterligare öka tryggheten erbjuder Dacia nu sina lätta transportbilskunder i Sverige en utökad nybilsgaranti. Från perioden mars till augusti 2011 har Logan Van och Logan Pick-up en nybilsgaranti som gäller i 7 år eller 150 000 km (det som uppnås först). Dacia är därmed det enda bilmärket som erbjuder 7 års garanti på transportbilar.
Källa: www.dacia.se

Uppdaterat: 2011-03-22 18:48

Fantastiskt!

När det kommer en skåpbil med höjd markfrigång och 4wd så köper jag en för mitt jobb direkt. Väntar!

Uppdaterat: 2011-03-22 20:38

Fantastiskt! Så billig och underbar bil med så mkt garanti! :)

Uppdaterat: 2011-03-23 07:44
Duster skrev:

15 cm nysnö ovanpå glansis och en jättebrant uppförsbacke. Därtill ingen möjlighet att ta sats pga att det står bilar parkerade som inte tar sig upp. Min Duster bara tuffade upp, lätt som en plätt.
Det är för såna tillfällen jag har valt bil. Om den sen har 2, 3, 4 eller 5 stjärnor i Ncap är oväsentligt.
Fatta det alla jornalister och andra som klagar på Duster!

Jag klagar definitivt inte på DD även om jag beklagar att NCAP rankar den som Europas sämsta bil. Frågan man ska ställa sig är väl snarare om man får "mer bil för pengarna" om man köper en fakriksny DD än om man köper en några år gammal Audi av valfri mindre modell? Eller valfri mindre Volvo o Saab med för den delen.

Men visst, jag håller humöret uppe. Det är tack vare alla nybilsköpare som priset rasar på alla beg bilar... tralala...

Uppdaterat: 2011-03-24 18:45
Toyota Yaris Verso rostfri lågmilare sökes men det verkar som att söka efter en nål i en höstack. Kolla in min BIO!
BaerB skrev:

Fantastiskt!När det kommer en skåpbil med höjd markfrigång och 4wd så köper jag en för mitt jobb direkt. Väntar!

Du kan får detta redan nu:

Köp en Duster och lägg till detta: Sats personbil/transportbil
Gör att du kan omvandla din personbil till en företagsbil med två platser och maximerad volym som är enkel att lasta.
Ombyggnadssats 792608151R
Lastgaller 731508982R
Regga bilen som en lätt transportbil o uppgardera till 7 års garanti för 270 kr/mån eller 5 års garanti för 130 kr/mån.
Sätt på en schysst firmastripning och du har nu en perfekt firmabil med stort lastutrymme och låga driftskostnader som tar sig fram överallt. Efter 5-7 år byter du...
Skulle jag lätt göra om jag hade eget företag!

Uppdaterat: 2011-03-25 21:23

Jo, Duster, Jag vet att det finns, har själv redan beställt en Laureate, dock att användas mest privat pga detta vedervärdiga förmånsvärde man drabbas av som företagare.
Det jag menar med skåpbil är "vw transporter stuket" med sidodörrar och 4wd.
Alltså en renodlad transporter med lastkapacitet på 3-5m3 och 800kg - 1,2 ton.
Men det kommer säkert. Finns ju inget riktigt bra sådant till en rimlig peng.
Folkan eller Viton (mb) går ju på närmare 500000 pix, hutlöst!

Uppdaterat: 2011-03-25 22:34

Jes, vad är det för larvigt med 7 års garanti och möjlighet att bygga om bilen till en "arbetshäst"..??

Uppdaterat: 2011-03-25 22:36

Njae.. Duster talar ju bara om fakta, vad jag förstår iaf. (7år och ombyggnadssats)

Sen att man kanske blir lite "överentusiastisk" när det äntligen dyker upp nåt man efterlyst, längtat efter (åtminstone hyffsat likt), får man väl ha överseende med.
Man får väl tycka/tänka/tro vad man vill. I detta fall finns ju inget facit.
Tiden får utvisa!

Uppdaterat: 2011-03-25 23:15
Jes_ skrev:

Sicke larv, gå till Duster-forumet och krama om varann där!

Ok, ska inte störa dig mer - jag drar.........................;(

Uppdaterat: 2011-03-26 16:22

BaerB, En Toyota Hiace i långversion kostar ju under 300 000kr med fyrhjulsdrift och commonrail-diesel så uppåt 500 000kr låter ju rätt hutlöst.

Uppdaterat: 2011-03-28 09:35

He he! Jag tog nog i lite men vw kan du nästan åtminstone hamna där. Kollade lite extra nu och vw kan jag nog klara kring 320000:- med lilla motorn (102hk)
Har ju en Hiace nu och den är bra dock inte 4wd så ibland kommer man inte fram som man vill. Så en ny sådan med 4wd verkar intressant. Tycker dock att dessa är något låga gäller även vw och MB. Därav hoppet om en "riktig" "skåpterrängis" från Dacia som dessutom är nästan 100000:- billigare.
Hoppas kan man ju! Kanske kan bli "Guds gåva" till mig åtminstone...

Uppdaterat: 2011-03-28 11:10

"Jes": Vad pratar du om och var finns denna info?
Som redan nämnts så ingår denna garanti på 7 år vid köp utav transportbilar.
http://www.dacia.se/sv/Finansiering--service/7-ars-garanti-pa-transportbilar/

Pratade med en säljare för ett tag sedan om att det säkert inte såldes några Logan i sitt enklaste utförande men han påstod att det var tvärtom!
Många hantverkare ( särskilt dem med anställda ) köper billigaste bilarna och byter dem efter 3 år.
Även om man då gav bort dem vore detta en bättre affär än att köpa en Caddy t.e.x
Med 4 års garanti kvar lär en 3 årig Logan inte bli billig!

Nya tider kräver en ny insyn i fallet Dacia.....Tycker själv att det skall bli spännande att se den nya Logan som kommer snart!
Stämmer det att den baseras på Megane lll blir det en höjdare!

Uppdaterat: 2011-03-29 10:27

sJÄLVKLART KAN MAN BETALA LITE EXTRA FÖR GARNATIN TILL DENNA DÅ DACIAN ÄRO PINSAMT BILLIGH

Uppdaterat: 2011-04-01 06:51
Jes_ skrev:

Nej Mistro, 7 års garantin är ett tillägg som kostar pengar. Uppgifterna finns hos Dacia.Och som vanligt måste du serva enligt gällande avtal.Billigt, eller rättare, prisvärd? Tja, det är upp till var och en att tycka ...

Tyvärr "Jes" så måste jag rätta dig: bara att läsa tex nedan, 7-årsgarantin kostar inget men det är fram till 31/8 man kan få den, kanske senare också.
http://www.liljasbil.se/Ads/Banner/pdf/1104Daciatransp.pdf

Uppdaterat: 2011-04-02 21:05

BaerB, Är det en kortversion av Hiace du har då? Annars är ju den klart kortare och smidigare.
Även vi har faktiskt en Hiace som firmabil på jobbet, en -04:a med chippad commonrail-diesel och 4-hjulsdrift som gått över 15000 problemfria hårda mil hitills, en riktig pärla på vintrarna för oss då vi bogserat/bärgat många bilar med den vilket vi i massor av fall inte klarat av med en 2-hjulsdriven firmabil som vi hade tidigare men de flesta har såklart kanske inte samma behov av detta som just vi har som jobbar med problembilar om dagarna som kan bli stående illa till lite varstans.

Har man behov av en mindre/billigare firmabil finns ju annars nu även tex. Toyota Verso-s (från 157 900kr) som man faktiskt kan förse med skåpinredning och få en smidig firmabil ala Kangoo/Caddy men med bättre driftsäkerhet vilket borde vara en viktig egenskap på en firmabil som ska rulla för att dra in pengar i stället för att stå på verkstad och kosta pengar.

Uppdaterat: 2011-04-03 13:17

Jo jag har korta versionen. Det är en 01:a med 13500 mil på mätaren. Köpte den för ett knappt år sedan och den har funkat utmärkt. Enda felet är att kupélampan inte tänds när man öppnar förardörren sen har jag fått byta låscylinder på förardörren.
Detta är den perfekta storleken för mig. Varken för stor eller för liten. Men som sagt drömmer om en liknande med 4wd och extra hög markfrigång. Men sånna finns ju inte, inte nåt märke. Då måste man upp i pickupklassen med "hjättehjul"
Men dom finns ju inte i skåpversion. Värdelöst att krypa in bland lasten och även för höga att lasta. Helt enkelt för små lastutrymmen på dom.

Uppdaterat: 2011-04-03 14:28

Är det en diesel du har också? I så fall är det sista året med den gammalmodiga turbodieseln (som förvisso verkar närmast outslitlig) då den betydligt modernare och snålare common-raildieseln kom -02.
Men Hiace finns ju att köpa även i kortversion med 4wd och rätt bra markfrigång för 279 000kr ny, är ju bara monera lite större hjul om du vill upp lite till om den är lagom i övrigt för dig.

Uppdaterat: 2011-04-03 15:05

Jo har funderat på det. Och gamla dieseln som jag har är ju minst sagt törstig.. Hua! Kanske går att få den höjd på nåt vis men lär väl kosta en slant. Synd att inte mer terräng vänliga skåpbilar finns.. Verkar vara det enda segment som fattas snart. På 70 och 80 talet fanns ju vw transporter med rejäla markfrigångar men det verkar ha dött ut. Elverket här hade tex en sån men det var ju länge sedan.

Uppdaterat: 2011-04-03 19:02

Toyotas Hiace (liksom Hilux) går faktiskt busenkelt att justera/höja fram-fjädringen på då torsionfjädringen är justerbar med vanliga grova bultar (har för mig att det är runt 22mm) och man kan höja bilen flera cm där, bak är det väl inte lika busenkelt då det sitter spiralfjädrar där men det borde väl gå att lösa relativt enkelt det med om man vill det, kanske finns någon höjningssats att montera under fjädrarna eller längre fjädrar eller nått om det inte räcker med att höja fronten lite och köpa lite större hjul.
Vår Hiace tycker jag då har ganska hög markfrigång och den kommer fram väldigt bra på tex. oplogade och skogsbils vägar ect och chefen brukar därför även ha den på älgjakten.

Uppdaterat: 2011-04-03 21:26

En bil man en gång älskat kommer man alltid att vara nykär i. Körde en Volvo 244 i 30 år. Vårdade ömt. Nu har frugan tagit över den så hon kommer till jobbet även när Toyotan krånglar...

30 är ingen ålder på en bil, bara sköta skapligt så... Frugan är 35.

Uppdaterat: 2011-04-04 05:12

Man kan tyvärr rätt ofta undra över sanningshalten i dina inlägg Gert.
Du har vårdat och kört en Volvo 244 i 30 år medans din fru är 35 år och du själv är 40 år enligt profilen...

Uppdaterat: 2011-04-04 09:22

Var ju tvungen att kolla så att jag fortfarande var läskunnig när folk nu verkar tro att jag inte är det och försökte hitta samma info på nätet som tidigare! ....Infon om 7 års nybilsgaranti var då borta!
Länken som jag bifogat fungerade alltså inte längre.

Då jag ändå hade ett ärende till Bilia så besökte jag Dacia också och frågade vad som gällde.
Det är 7 år som gäller på transportbilar och enligt säljarna skulle detta vara bestående.
Varför denna infon inte finns på hemsidan liksom det faktum att man även får 15.000kr för en skrotad bil då man köper en transportbil,...visste de inte.

Beklagade mig över att Dacia sköter sin marknadsföring dåligt då det är mycket svårt att få korrekt info.... ( har haft lite koll nu under 2 år )
Felet på hemsidan skulle i Fredags ha rättats till,..men så är fallet ännu inte!
På samma vis finns det inga broschyrer eller liknande material hos säljarna med korrekt info!
På Dacia förklarar man sig med att de har haft för mycket att göra då försäljningen rusat långt över alla förväntningar och man måste nu nyanställa för att hinna med!

Själv är jag ironisk och skyller på Renault.....kanske vill man inte skylta FÖR mycket med denna konkurrent?
( Bilia hade INGEN info alls om Dacia tills för inte så länge sedan,...nummer till Dacia finns inte på hemsidan o.s.v
Dacia SKALL säljas utav "egna" säljare i ett eget hus.
Det fanns i stort sett inga annonser eller ens bilar som man kunde se och provköra i hallarna.
De säljare som jag har träffat på har varit väldigt "gröna" på ämnet bilar! ....tillfälligheter? ....förhoppningsvis,annars är det fy fy Renault!

Uppdaterat: 2011-04-04 13:45

Vad jag kan se så säger sig Dacia ha 3 års/ max 10 000 mils nybilsgaranti och 6 års rostskyddsgaranti enligt deras egen hemsida vilket man borde kunna lita mer på än vad en enskilld säljare påstår: http://www.dacia.se/sv/Finansiering--service/Nybilsgaranti/

Uppdaterat: 2011-04-04 23:56

På Dustern kan man då köpa till så det blir 5år/15000 mil. Kostade kring 6000:-

Uppdaterat: 2011-04-05 18:20