I FMK:s tidning "Trafik och motor" augustinumret redovisar man delar av det amerikanska forskningsbolaget CNW Marketing Research Inc. som samlat in miljontals data och presenterar en studie som visar att hybridbilar är miljöbovar och många stora SUV:ar är miljöns bästa vän!
Man har räknat över hela livscykeln, inkl. miljöpåverkan och kommit fram till att att energisnålaste bilen genom hela livscykeln är Lexus Scion med 18:19 per mil som kan jämföras med den snålaste hybridbilen Honda Civic Hybrid, 122:71 per mil och Prius 123:08 per mil!
Man kan jämföra med en Hummer som de flesta betraktar som ett miljösvin, men den kostar 73:46 per mil!
Häpp, något att tänka på och något som jag trott på länge.
Kommentarer
Har sett ungefär samma resultat vid flera tillfällen och tyvärr är det ett exempel på en ganska tveksam beräkning där man belastar en biltyp med i princip hela dess utvecklingsförlopp. Jag vill minnas att den bil som får mycket bra betyg i en sådan analys är original-jeepen. Det finns inget givet rätt när man ska göra den här typen av analys, men oavsett hur man gör bör man vara noga med att redovisa under vilka förutsättningar man kommit fram till sitt resultat.
Här har man redovisat förutsättningar och analysresultat.
Sedan kan man ju vara tveksam till hur man kommit fram till de olika livslängdsberäkningarna, men man har tittat på hela cykeln från framställning till destruktion.
Men slutsatsen, även om den är förenklad, blir att miljöbilar belastar miljön mer genom sin komplicerade konstruktion än konventionella amerikanska gjutjärnsmonster.
Tyvarr har FMK blivit blasta. Artikeln det handlar om, publicerades fòr forsta gangen i en amerikansk studenttidning i april 2007 och har sedan snurrat runt pa natet. Den ar bara en anka. Och hade bara FMK brytt sig om att googla lite innan man startade tryckpressarna, hade man sluppit skammas den har gangen...
Varma semesterhalsningar!
Tommy (tyvarr har inte hotellets dator bokstaverna a,a och o... Ni far sjalva fylla i prickarna...)
Nej Tommy, det är ingen anka. Och Leif studien är säkert inte falsk.
Men visst måste man ställa sig vissa frågor.
[i]Vem[/i] har beställt undersökningen och [i]varför[/i]? En sådan här undersökning kostar nog en hel del och i US är inget gratis.
Hur har man t.ex. kommit fram till livslängdsberäkningen 16000 mil för Prius och 48000 mil för Hummer.
Jag läste en amerikansk artikel för några år sedan att Prius batterilivslängd var 100000 miles och det kan nog stämma om man bara kör
1000 miles/år eftersom det nog är tiden som är mer livstidsbegränsande för batteripacken än körsträckan.
Och för övrigt behöver väl inte bilen vara slut även om batteripacken behöver bytas, fast det blir kanske inte så billigt.
Här har man försökt att förklara hur man resonerat och har tydligen lite egna funderingar om sin tidigare slutsats:
[url=http://www.cnwmr.com/nss-folder/automotiveenergy/Why%201001000%20Miles%20for%20Prius.pdf]http://www.cnwmr.com/nss-folder/automotiveenergy/Why%201001000%20Miles%20for%20Prius.pdf[/url]
48000 mil eller ca 300000 miles för Hummer kanske inte är så konstigt, det går väl så gott som vilken bil som helst idag.
Givetvis ofta med en hel del handpåläggning.
Här finns mer om "Dust to dust energy report":
[url=http://www.cnwmr.com/nss-folder/automotiveenergy/DUST%20PDF%20VERSION.pdf]http://www.cnwmr.com/nss-folder/automotiveenergy/DUST%20PDF%20VERSION.pdf[/url]
Och här:
[url=http://www.cnwmr.com/nss-folder/automotiveenergy/]http://www.cnwmr.com/nss-folder/automotiveenergy/[/url]
Ursäkta, det blev en nolla för lite om Prius, det skulle stå "bara kör 10000 miles/år"
Här är en brittisk miljöbilsundersökning som kommit fram till ungefär samma sak som den amerikanska.
[url=http://www.clifford-thames.com/main.aspx?PageID=78]http://www.clifford-thames.com/main.aspx?PageID=78[/url]
Något måste det väl ligga i det, eller hur?
Shogun, du läsertydligen rapporter som en viss figur läser bibeln.
Det här handlade inte enbart om Prius.
Kolla här:
Best Vehicles
Vehicle
ERV
SMART fourtwo Coupé (61bhp)
60
DAIHATSU Charade L251 1.0L Efi
56
CITROEN C1 1.0i
48
TOYOTA Aygo 1.0 VVT-I
47
PEUGEOT 107 1.0 (65 bhp)
46
CHEVROLET Matiz 0.8 S
44
HYUNDAI Amica 1.1l GSi
39
DAIHATSU Copen L881 1.3L EFi
39
KIA Picanto 1.0
37
DAIHATSU Sirion M300 1.0L Efi
37
Samtliga dessa har bättre värde än Prius
Man kan ju jämföra med lite roligare bilar:
Rank
Model
ERV
1st
DAIHATSU Copen L881 1.3L EFi
39
2nd
MORGAN 4/4 1800
24
3rd
LOTUS Elise S
22
Jo, givetvis har du rätt, men det roligaste är väl kanske att Prius och Morgan hamnar på samma plats.
Den ena som ska ha spjutspetsteknologi och den andra en konstruktion med rötter i 1910-talet!
Men det är klart att Morgan är miljövänlig när den har en karosstomme i trä.
Men givetvis kan man jämföra en Saab 9-5 med en stadsbuss. Allt fler stadsbussar är biogasdrivna och bör alltså höra till det mest miljövänliga som finns, speciellt om man tar in miljöpåverkan vid tillverkning och skrotning och slår ut det över den faktiska totala körsträckan.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.