-Som rubriken lyder, hur kommer framtiden se ut sedan de nya EU-reglerna träder i kraft med tex skärpta Partikel och NOX utsläpp hos Dieselmotorerna hos våra personbilar?
-Hur drabbar detta kunderna till bilarna?
-Kommer den dyrare dieselmotortekniken detta innebär att tappa marknad mot tex bensinhybriderna då prisskillnaderna på dessa vanligast "miljöklassade" bilar inte kommer att vara stor?
Ett exempel från verkligheten:
-Vi ska när det bli dax serva en VW Sharan-12:a på jobbet där föraren tog ut bilen ny nu i Maj/Juni-2012, i förra veckan kom han förbi och undrade vad bilen helt plötsligt hade börjar varna för om avgasreningen på instrumentpanelen...
Det visade sig att bilen har så kallad "AD-blue" för att avgasreningen ska fungera på denna dieselmotor, och att den tanken på ca 40 liter om vi förstod det rätt nu var tom efter snart 3månader/1500mil långmil då han kör långkörning varje dag.
Det finns så en liten lucka till vänster i bagageutrymmet på denna Sharan med ett smalt plaströr där man kan fylla på detta som blev något nytt för denna förare då ingen på VW överhuvudtaget informerat honom vid köpet att bilen måste tankas med mer än diesel.
Efter lite letande kom han tills slut tillbaka då han hade fått tag på en 10-liters dunk med AD-blue att köpa som han lyfte in i bagageutrymmet på den nya bilen och med hjälp av en tratt han lånade av oss skulle börja fylla på genom det smala hålet, det gick väl sådär med massa svordommar då det var svårt att träffa det lilla hålet inne i sidoluckan och han spillde, Svordommar om att det nu kommer att lukta grispiss i den nya bilen...
Detta medel är nämligen på riktigt tillverkat av mestadels Grispiss vilket vi upplyste honom om vilket inte gjorde honom gladare! =)
Han tyckte att jag väl kunde fylla på och kladda ner mig i stället men jag sa att det var lika bra att han vänjer sig då han kommer att få tanka detta många gånger till och denna 10-liters dunk lär inte räcka många veckor... :)
Hur många räknar med detta i driftkostnaden på de nyare dieselarna och hur många vet att dom blir tvugna att tanka detta i mellan servicearna kan man fråga sig?
Teknikerna på vår tekniska support påstår att ALLA dieselmotorer i våra bilar kommer att bli tvugna att ha detta system för att klara de nya Eu-lagkraven som skärps för dieselarna, och som att detta inte var nog så finns dessutom ett annat system med Eolys-vätska för att partikelfiltret ska kunna fungera på många nyare dieselar, (bla Volvo med PSA motorer) denna Eolys-vätska kostar oftast omkring 700kr/liter men räcker betydligt längre (ofta 5-6000mil) än den klart billigare AD-blue-vätskan och båda systemen kan tydligen finnas samtidigt på många nyare dieselar.
Men blanda för guds skull inte ihop dessa vätskor som båda ju är till för att avgasreningen ska fungera har vi blivit upplyst om för många både verkstäder och bilägare har redan gjort den tabben och då kan det tydligen kosta betydligt mer pengar då avgasreningen fallerar och bilen går ner i nödläge.
Nya tider nya problem är så jag ser allt detta, vad tycker ni om allt detta?
Kommentarer
Vi Bilägare, the place to be om man vill diskutera grispiss kontra människopiss :D
Hehe ni är ju för roliga! Själv tycker jag det känns rätt pissigt om man ska behöva stå så och kladda... ;)
Enligt VW så är det tydligen bara att fylla på när den varnar att det tar slut vilket innebär att man måste tanka detta själv mellan service-intervallerna på nya VW Sharan åtminstonde.
Och VW:s orginal AD-blue som vi nu självklart tagit hem (på riktigt) som sig bör till så avancerade bilar i fråga kostar över 17 kr litern vilket är mer än det dubbla av det du uppgav Jes, så det är säkert grispiss från väluppfostrade Tyska grisar i det då... =)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.