Vi Bilägares forum

Honda CR-V Diesel eller bensin?

Honda CR-V Diesel eller bensin?

Läste precis en artikel: "Dieselbilen dyr för privatpersoner"
Står nämligen precis och väger fram och tillbaka i valet mellan diesel och bensin. Nästan alla i vår närhet säger: "självklart är det diesel ni ska välja till en suv!". Har efter massor av läsande kommit fram till valet Honda CR-V 2007-2012. Vi vill ha en slags SUV-design, samtidigt som vi vill ha en pålitlig, driftsäker och omtyckt "tuta-kör-bil". CR-V´n verkar onekligen vara omtyckt i många tester. Vi har 3 barn, och kör inte så mycket... mest lokalt, kan tänka mig max. 1000 mil.

Ska man välja diesel, trots det avsevärt högre priset på bilen? Äts den lilla besparing man gör på driftkostnad upp av högre dieselskatter och dyrare service på filter etc? Är det någon som kan denna bilmodell och har "svaret"?

Dessutom undrar jag om det finns någon slags "tummregel" för att komma närmare det mest ekonomiska valet av årsmodell då det i många fall känns som småskillnader i pris mellan t.ex.begagnad 2010 och 2011. Om en ny 2011 tappar ca. 70-80 000 redan första året, men sedan "bara" 20-30 000 nästkommande år... är det då vettigare att satsa på en begagnad 2011 för nybilsgarantier etc. eller bör man hellre köpa ytterligare äldre för att lägga pengarna på t.ex. tillval som läderklädsel, navigator istället?

Verkar m.a.o. skilja relativt lite i pris på årgångar med bra andrahandsvärden. Detta är vår första bil någonsin och jag skulle vara grymt tacksam för lite hjälp på traven.

Uppdaterat: 2011-12-16 21:58

Kommentarer

Faktiskt är andrahandsvärdet på en CR-V så högt att jag inte skulle rekomendera en bil ifrån dessa årsmodeller.
Personligen tycker jag att man har misslyckats med bakfönsterna till bagaget på den senaste modellen.
Modellen är dessutom ifrån just -07 och har alltså flera år på nacken i dag vilket gör att den tokrasar i värde om det kommer ut en ny modell.

Mitt tips är att ni håller er till Bensinversioner och väljer en bil som är upp till -06.
Denna bilen kan ni sedan utan att förlora för mycket behålla i ett par år och se vilka kostnader det innebär att köra Suv.
En -06:a är dessutom minst 50.000kr billigare än en -07:a och påverkas inte så mycket mer utav att det kommer ut en ny modell.

Andra bilar som ni kan titta på när ni ändå funderar är Subaru Outback samt helt nya Kia Sportage som verkligen skulle kunna vara ett alternativ till en begagnad CR-V

Prova er fram och testa lite olika bilar,...det är kul :)
Lycka till

Uppdaterat: 2011-12-17 19:36

Vet inte var du läste att trådskaparen ville ha en 2wd bil Leifer?
De vill ha en Suv och en fyrhjulsdriven sådan,...CR-V är en utmärkt sådan,
Prius är en usel sådan ....

Uppdaterat: 2011-12-18 00:28

3 barn? Mittplatsen där bak är smal och bältesfasthållaren i mitten är satt på ett väldigt dåligt ställe (varför Honda, kan int förstå?) hamnar lätt under barnstolen så den öppnas, så antingen måste barnen vara tillräckligt stora eller så måste man helt enkelt välja en annan bil. CR-V:s kvalitet har varierat från olika årsmodeller men precis alla bilmärken och modeller har ju sina egna kvalitetsbrister så det skulle jag inte hänga upp mej på. Lite tråkig är ju CR-V att köra enligt mej men det är något man måste personligen testa, det finns olika tycke och smak. Er första bil? Kom i så fall ihåg att budjetera en viss mängd pengar per år för underhåll och eventuella överraskningar, vi sätter varje månad lite pengar i "bilkassan" så känns inte den årliga servicen alls jobbig och behöver däcken bytas el.dyl. så har man stålarna färdigt sparade. CR-V är ju 2WD i vanliga fall så på vägen hjälper ju inte dess 4WD system alls?

Uppdaterat: 2011-12-18 11:31

Bensin såklart! Mer ekonomiskt och så känns det inte som en traktor med bensin.

Uppdaterat: 2011-12-18 11:37

CR-V är enligt min uppfattning en av klassens bästa bilar kvalitetsmässigt men jag skulle råda dig att köpa bensinversionen speciellt om du bara kör 1000-mil per år och mest lokalkörning. En modern dieselmotor tar tex betydligt längre tid på sig att komma upp i arbetstemperatur och kortkörningar riskerar att haverera partikelfilter samt EGR-ventiler i en diesel i förtid och sånt är oftast dyra slantar, Honda brukar dessutom ha relativt dyra reservdelar om dom väl behövs.

Förstår faktiskt inte varför du tar upp en Prius här Leifer om trådskaparen nu verkade vara ute efter en mindre "SUV" för då är det såklart inget alternativ som Mistro är inne på.

Ett alternativ förutom Subaru och kanske Kia som Mistro nämner är RAV-4 med likande prestanda men som har snålare bensinmotorer med lägre CO2-utsläpp än CR-V speciellt från omkring -09 då den nya valvematic-motorn kom i RAV-4 som dessutom är något snålare med den nya steglösa automatlåda som kom samtidigt om automat är ett alternativ.
Oavsett vilken av dessa modeller du väljer skulle jag dock rekomendera en billigare bensin-motor om du inte har några speciella krav och tex kör mycket med tung husvagn och du värderar turbon i dieseln väldigt mycket.

Uppdaterat: 2011-12-18 12:24

Hanzzon: jag har en fråga: det du skrev om att kortkörningar riskerar att haverera partikelfilter - stämmer detta på alla dieselmotorer, eller? Detta är inget ifrågasättande jag bara undrar vänligt:))

Jag har under en period funderat på en diesel, men vetefan om det är smart för mig som kör 1000 - 1500 mil per år och oftast stadskörning.

Vad det gäller EGR ventiler: jag tror att vitsen med det är att minska motorns förbränningstemperatur och därmed få mindre kväveoxider i utsläpp, stämmer detta? Och om jag har förstått det hela rätt så finns de i både bensinbilar och diesel ,eller hur?

Nu vet jag inte om jag har rätt men återkom gärna med ävem om jag har fel ,men min största fundering är egentligen om det är värt att ha en diesel eller inte överhuvudtaget för den som kör oftast i stan?

Uppdaterat: 2011-12-18 14:33

Tack för alla snabba svar... vad roligt ;-)
För att klargöra valet av bil så är det en mindre SUV som gäller, och syftet... med svansen mellan benen främst en fråga om design. Gillar dem, samtidigt som jag läst så mycket bra om dessa i samband med just barn, t.ex. http://familjebilen.wordpress.com/2011/10/10/honda-cr-v-familjebilstestad/. Sen gör det inget att veta att man har tillgång till 4 WD när byn är dåligt plogad på vintrarna (Dalarna).

Jodå, en kompletterande rostskyddsbehandling skulle det bli, det har jag läst (att det verkligen ska behövas 2011 hmm).
Precis som "Mistro" skriver har jag tänkt tanken att det skulle bli betydligt större tapp på andrahandspriserna efter nästa höst då tydligen nya 2013 dyker upp med stora förändringar. Men det i förhållande till "vill ha begär" och det faktum att vi behöver bilen efter årsskiftet gör det hela lite svårbeslutat. Sen är vi dessvärre inga gamblers/dealers som köper för att byta inom kort, så den vi köper har vi säkert i minst 3 år.

Skulle vi gå på enbart det ekonomiska - sunda förnuftet så skulle nog en 06-07 vara perfekt. Men jag är rädd att detta bara skulle avskräcka oss, då jag tycker dem är fula innan 07 och dessutom är lite för mycket "traktor" i dessa årgångar. Sen drar väl dessa mer än de nya bilarna antar jag?
Kan man vanligen räkna med att bilar tokrasar i värde om det kommer ut en ny modell, vad pratar vi om för prisskillnader? Är det så vedertaget att man faktiskt skall övervinna sitt ha begär?

Verkar onekligen som man är överens om en sak i alla fall ;-) bensin, samt lite alternativ till bilar som t.ex. RAV-4 och KIA etc. Båda dessa har känts betydligt mindre, och inte riktigt mäktat med tre barn där bak (f.ö. 1 , 5, 9 år )... annars har jag bara hört gott om i alla fall Toyota.

Njae, SUV blir det... men om det skulle innebära en "idiotaffär" utan dess like att köpa halvåret innan en helt ny generation av modellen kommer ut 2012 så kanske...? Man vill ju helst få en bra start med denna positivt omskrivna bil där jag egentligen (om det nu inte vore för det där "tokraset", enl. Mistro) undrar om man tjänar på att gå ned till 2007-2010, som ändå känns förhållandevis dyrt, och använda pengarna till "automat, skinnklädsel etc" istället. Vad ger bäst vid försäljning i min tur: en nyare modell standard eller en något äldre premium?

/Åsa

Uppdaterat: 2011-12-19 00:02

Hanzzon: såg du min fråga i tråden?

Uppdaterat: 2011-12-20 08:45

Ah ja, det är inte första gången min fråga inte blir besvarad, det gör inget, skit samma.

Uppdaterat: 2011-12-20 21:24

Hej Gabbe! Har helt missat denna fråga och ber om ursäkt för att jag inte svarat!
Ja det sägs att det inte är gynnsammt för dieselars partikelfilter att köra kortkörning då filtret inte fungerar som det är tänkt och det inte hinner starta sin "rengöringsprocess" om vi ska säga så innan färden kanske är avslutat och då bildas "slaggprodukter" i partikelfiltret som slutligen förstör filtret.
Vad gäller EGR-ventilerna så återleder denna en del av avgaserna till motorn igen och då dieselavgaser är mycket sotiga och "tjär-aktiga" även i mycket moderna dieselmotorer så tenderar dessa elektroniska EGR-ventiler att kärva i hop och haverera i dieselmotorerna vilket även detta riskerar att förvärras med mycket kortkörningar (därmed ännu mer sot) och vi har bytt många sådana på mitt jobb på lite väl nya dieselbilar i mitt tycke.
Bensinbilar klarar enligt mina erfarenheter detta betydligt bättre och har inte alls lika sotiga avgaser som bildar samma avlagringar i tex eventuella EGR-ventiler vilket i bland sitter även i modernare bensinmotorer men långt i från alltid vad jag har sett på modernare bensinmotorer då jag gissar att detta kanske inte behövs i samma utsträckning där.

Jag tror egentligen inte alls att det är värt för dig att välja en diesel med så få mil per år och mestadels stadskörning som du säger då du förmodligen även kommer att få effektivare/snabbare värme/arbetstemperatur i en bensinversion med mycket kortkörning och det mest ekonomiska valet är förmodligen att välja en snål bensin eller ännu hällre en hybridversion som även ger mindre skadliga utsläpp för din stads övriga trafikanter och gående.

Uppdaterat: 2011-12-20 21:57

Hanzzon: tack för ditt svar!

Jo, precis det är så jag tänker antingen en bensinare eller en hybrid. Det där med hybrid är lite svårt, för att om jag ska vara riktig ärlig, så vill jag inte lägga så mycket pengar på en bil i framtiden.

Ekonomin spelar in och det handlar om att jag kan bli så jävla förbannad när jag ser hur mycket en bil kan rasa i värde. Jag menar inte att jag kommer att köra med en bil på 50 000 kronor men hybridbilarna är dyra för mig just nu.

Jag behöver en stor bil vi har en stor familj så ...jag vet inte, nästa år måste jag ha en annan bil, men vi får se vad som händer.

Uppdaterat: 2011-12-21 07:15

Leifer, nej du är inte tjatig alls, men jag behöver en dubbelvagn kanske ( menar barnvagn ) så jag får inte plats i Priusen med det.

Jag måste verkligen tänka genom bilköpet. Som jag tidigare nämt i en anna tråd, för mig är det viktigt även med urkopplingsbar krockudde på passagerarsätet, det är ett krav jag har. Och priset för det ( om krockudden inte kan kopplas bort med nyckel ) kan vara väldigt olika från bilmodell till bilmodell. Till exempel priset för urkoppling av krockudde på passagerarsidan kan kosta uppemot 7 000 kronor på en BMW.

Kolla in listan här: http://www.teknikensvarld.se/2009/01/10/6256/dyrt-att-koppla-ur-krockkudde/.

De bilar jag funderat på är antingen VW Passat eller V 70. Jag vill ha en stor kombi men ingen minibuss:)) Men jag är inte säker att det blir något av dessa två, jag får fundera vidare...:))

Uppdaterat: 2011-12-21 08:10