Vi Bilägares forum

Höjd släpvikt = uppkörning?

Höjd släpvikt = uppkörning?

Totalvikten för bil+släp ska tydligen äntligen höjas från 3500 till 4200 kg, något som varit efterlängtat!
Bilarna har ju både blivit tyngre och stadigare under de 50 år som 3,5 ton har gällt, vilket gör att man kanske inte får dra sitt släp med sin nya bil...

Men, hur blir det?

Jag har hört att det ska bli uppkörning för att få köra med 4200 kg tågvikt, stämmer det?
Jag har till och med hört att man ska bli tvingad köra upp igen ifall man sedan byter bil.

Jag hoppas verkligen att det inte blir så, verkar väldigt bökigt!

Någon som har koll på det här?

Uppdaterat: 2012-01-11 15:29
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kommentarer

Är det inte bara att du får köra med högre totalvikt men dock får ju inte dra högre än bilens totalvikt men så är det ju nu också.
Men någon uppkörnig tror jag inte man behöver göra!

Uppdaterat: 2012-01-11 15:57
Pär

Så du får dra upp till 4200 vill säga...

Uppdaterat: 2012-01-11 15:58
Pär

Ja, för mig vore det ju alldeles självklart att gränsen flyttas från 3,5 till 4,2 ton, dagens bilar är ju så mycket bättre!
Den husvagn som är laglig idag att dra med en vinglig 240 får inte dras med en stadigare XC70, korkat! (med B-kort alltså)

Men, tydligen skulle det inte bli så enkelt. Det snurrar allehanda rykten om vad som kommer hända. Vore bra om någon kunde bena ut det här.

Uppdaterat: 2012-01-11 18:38
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ingen som med säkerhet känner till detta? Lite konstigt då säkert halva bilparken har krok...

Uppdaterat: 2012-01-16 17:41
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Läste detta på nätet:
"Ulrica Messing:
Vi är glada för körkortsbeslutet idag och att Europaparlamentet står bakom det. Särskilt glada är vi över att vi fått gehör för vårt krav att höja viktgränsen till 4250 kilo för dragbil och släpfordon som körs med B-körkort, sade infrastrukturminister Ulrica Messing vid en pressträff idag."

Detta sades 27 mars 2006! Ska det behöva ta mer än 6 år att införa en så välbehövlig ändring??

Uppdaterat: 2012-01-17 11:03
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hittar mer info här:
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/81741

"Det tredje körkortsdirektivet (2006/126/EG) kommer att medföra vissa förändringar av reglerna om att få dra en släpvagn med stöd av ett B-körkort. Den som har ett B-körkort kompletterat med utbildning och/eller genomfört körprov ska kunna köra en kombination av dragbil och släp som överstiger dagens begränsning på 3 500 kg och kommer att få köra en kombination med en sammantagen totalvikt om 4 250 kg"

"Utredningen bedömer att det inte är tillåtet att tillämpa de nya reglerna tidigare än den 19 januari 2013."

Det är ju för f*n patetiskt! Ska det ta 7 år för att få köra säkrare? Dagens bilar blir stabilare och tyngre och ändå motarbetar man regeländring!
Dessutom, tycks man inte ännu veta hur/om vidareutbildning eller prov ska genomföras, hur svårt kan det vara? Vad gör de här utredarna egentligen? Har de ens körkort??

Uppdaterat: 2012-01-17 11:20
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...