Högerregeln
Jag har haft körkort och kört bil i över 50 år men aldrig riktigt insett logiken med högerregeln.
1) Jag kör på en liten gata och kommer fram till en större och mer trafikerad gata som inte är huvudled och som jag skall svänga till vänster på. Här gäller högerregeln, dvs jag har företräde för trafik som kommer från vänster men trafik som kommer från höger på denna gata skall jag lämna företräde för. Jag kan alltså lugnt köra ut och stanna i den korsande gatans vänsterfil och blockera den trafiken tills det blir fritt från trafik från höger. För mig är det mer logiskt att istället alltid lämna företräde för all trafik på en större gata - dvs en ”vänsterregel”.
2) Jag kör på en stor gata som inte är huvudled och kommer fram till en korsande mindre gata. Ingen av gatorna är huvudled. Även här skall jag lämna företräde för trafik som kommer från höger likaväl som jag har företräde för den trafik som kommer från vänster. Jag litar emellertid aldrig på att ha ”företräde” i trafiken, speciellt inte för trafik från vänster eftersom de ju är de ”första” som kan förorsaka en kollision med mig! Jag skulle även här hellre tillämpa en ”vänsterregel”
3) Jag kör på en gata som inte är huvudled och kommer fram till en korsande gata som heller inte är huvudled. I korsningen har man byggt en rondell. Här gäller emellertid INTE högerregeln för här skall trafiken från vänster ha företräde. Detta är helt klart en ”vänsterregel” - och fungerar dessutom väldigt bra.
Om det skall finnas någon regel över huvud taget så borde det vara en vänsterregel – den blir mer konsekvent och naturlig. Tyvärr kan man inte räkna med att alla medtrafikanter kör till 100% efter regelboken, så vad hjälper det att man hade rätten på sin sida när man ligger i ”paket” på lasarettet.
Kommentarer
Jo det ligger en hel del i det du skriver, men det är faktiskt inte så dumt med en högerregel.
Det dumma är att inte alla rättar sig efter den.
Men vid en olycka där den ena parten brutit mot högerregeln blir den parten alltid dömd som vållande.
Det absolut bästa vore ju att förse samtliga sådana här korsningar med väjningsplikt, då upphör ju högerregeln automatiskt.
När det gäller rondellkörning hörde jag en väldigt bra förklaring i TVs morgonprogram för några dagar sedan.
Vägen runt rondellen ska ses som en oändligt lång huvudled med påfart/utfartsvägar.
Därför gäller alltid väjningsplikt vid påfart och körriktningsvisning vid utfart.
Och det gäller även om rondellen bara består av en platta i mitten av vägen.
Ett påbudsmärke som visar att det är en cirkulationsplats ska alltid finnas uppsatt.
Det har ju visat sig att kunnigheten i att köra runt en rondell är ju dålig bland svenska bilförare, men det finns en utmärkt broschyr här:
http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____1199.aspx
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.