Jag är i färd med att köpa en liten miljöbil och trodde efter mycket faktasökande att Citroën C3 skulle vara rätt val. Men efter en provkörning blev jag mycket besviken då den väsnades otroligt. Börjar därför undra om det finns någon liten bil, som är tyst, säker, bekväm och miljövänlig.
Trots att den är mycket större än jag hade tänkt mig provade jag en Citroën C4 hdi 110 EGS (säkrast enl Folksam) och den var avsevärt mycket tystare och bekvämare. Det verkar som att det är den storleken jag är hänvisad åt, men då återstår frågorna. Är Citroën rätt val (lite avskräkt av siffrorna från Bilprovningen, men ägare verkar mycket hängivna)? Finns det bättre i prisklassen? Och om jag skall välja en C4 vilken skall jag ta, den med etanol eller diesel? Den senare har en automat som jag faller för. Det verkar dessutom som etanol inte är hållbart i längden. Alla pratar om att man måste vara långkörare för att det skall "löna" sig med diesel. Men om valet är av miljöskäl? (Snart kommer väl även biodiesel). Och dessutom så har jag för avsikt att ha bilen i flera år och inte byta hela tiden.
Är det någon kunnig person som vill råda mig?
(Söker alltså: en tyst, bekväm, säker, inte allt för dyr miljöbil som endast skall räcka för två personer och en liten hund, mest för resor till landet, utflykter och semester Jag vill med andra ord inte ha en "stadsbil".)
Kommentarer
Jag håller helt med leifer, jag skulle personligen [u]aldrig[/u] köpa en bil med kamrem. Kamrem är en parentes i bilhistorien, det började med Glas på 1960-talet men är nu helt på väg ut, tack och lov.
Det konstrueras praktiskt taget inga nya motorer med kamrem.
Jag skulle ju, med risk för att bli beskylld för att vara en svensk Samuraj, kunna föreslå en Saab 9-3, den finns ju med både en fin etanolmotor och en fin diesel.
Men jag gör det inte, jag tycker att den kanske är lite för dyr.
Men den är trevlig på långkörning, nästan i klass med sin gamla storebror.
Instämmer med föregående talare. Svärfar har på min inrådan köpt en Opel Corsa 1,3 CDTI, d.v.s. en "miljödiesel". Bilen har ett mycket bra rostskydd, med vax i hålrum och balkar, underredsmassa, samt är en av mycket få småbilar idag som har 5-stjärnig säkerhet i Euro-NCAP. Dessutom kamrem. Ganska pigg motor, som ska vara snål, även om provförare mätt upp närmare 0,6 i verkligheten. Detta är nog den mest prisvärda miljöbilen idag, vill jag påstå - i småbilsklassen då.
Men - läste just i en reklambilaga från etanolindustrin, att
miljöminister Carlgren säger att etanolen inte alls leder till att mat
tas ur munnen på svältande. Det som lett till stigande efterfrågan och
priser på spannmål är bl.a. Kinesernas ökande efterfrågan. Etanolen vi
kör på kommer från brasilianska sockerrör, som är mycket bra ur ett
etiskt perspektiv. Visst är arbetsförhållandena dåliga på sina håll,
men i takt med ökad efterfrågan så mekaniseras mer och mer av
jordbruken (idag runt 40%). Dessutom - hur är arbetsförhållanden för
oljearbetare i många länder, för att inte tala om exploaterade
urbefolkningar och alla soldater som engageras i krig etc. för att
komma över oljetillgångar. Dessutom är en ny kombinatanläggning klar om
några år i Östersund, där effektiviteten på utvinningen av etanol från
cellulosa från skogsindustrin kommer att ligga på runt 80%! Jag har
alltså omvärderat min syn på etanol i dagarna. DESSUTOM - GM:s ena chef
Bob Lutz, sade den 26 november, att den allra största delen av de
negativa rapporter som vi får om etanol är ett resultat av stor
lobbying och stort opinionsbildande arbete från amerikanska
petroleuminstitutet, som årligen lägger ner runt 2 MILJARDER kronor på
antietanollobbying!
Etanolodlingsprojekt startas också nu i Tanzania, tror jag att det är,
och kommer förhoppningsvis i drift 2011. Ingenting annat odlas där nu,
så det kommer inte att konkurrera med matproduktionen, och
lokalbefolkningen kommer att få jobb och inkomster.
Tillbaka till ämnet nu! Corsan är nog den snålaste och säkraste "miljöbilen" idag, som är så bra rostskyddad också. Fiatmotor sitter i och de lär göra bra motorer, vilket inte har kunnat sägas om Opel.
Vill ni ha en "riktig" miljöbil så bör ni titta på etanol- eller gasdrift. Titta gärna på [url=http://www.miljofordon.se/]http://www.miljofordon.se/[/url]
Verkar inte finnas så många E85-drivna småbilar idag. Fiat Punto gasbil finns, men den är gammal och mindre säker etc. Citroën C4 Bioflex är nog ett bra alternativ för den som vill ha ett rent miljösamvete. Andra modeller finns också i den klassen, som t.ex. Seat Ibiza, men den dånar och är allmänt kass, vad jag förstod ett test. Köp gärna "Allt om miljöbilar" och kolla där. Där har de en jämförelse mellan tre olika körprofiler där de också kommer fram till vilken bil som passar respektive förare bäst.
Mvh
Erik
Erik, du skrev att Corsan "dessutom har kamrem", du menar väl kamkedja?
[i][/i]
När det gäller motorer måste du väl mena tvärtom vad du säger. Opel har rykte om sig att under alla tider tillverka bra motorer, med livslängder överstigande 30.000 mil utan nämvärda reparationer. Fiat, de jag känner till, har behövt omfattande renoveringar före 15.000 mil.
När det gäller Dieselmotorerna är det lite annorlunda. Fiat påbörjade den nya generationens dieslar med uppbackning av GM-powertrain, vilka köpte sig loss från Fiat under utvecklingsfasen. Detta har lett till, att GM halkat efter i den commonrailteknik som Fiat påbörjade, och som GM powertrain vidareutvecklade, stagnerat/ eller hamnat steget efter konkurrenterna, miljömässigt.
Det vill säga att GM - Fiat får ut 75 hk som mest till miljöklass 120g/km, medan konkurrenterna har kommit en bra bit över 120 hk.
Mjaa? Har du tagit simborgarmärket Gunnar?
Det är Fiat som utvecklar motorerna, GM bevakar bara sina intressen i de plattformar och motorer som man utvecklade under samarbetstiden. Fiats 1.6 Multijet producerar 105hk vs 119g/km i Bravon med Ecopack.
Jag har en Lupo 3L som jag trivs bra med..
Jag har kört över 6000 mil och bilen har gått 16500 mil nu.
Utsläppen ligger på 81 g koldioxid / km... Ljusår till dagens bilar som har en bra bit över 100 g /km..
Nästan så man garvar åt dem..
Det är en ny efterföljare till Lupo 3L på gång..
Den heter "UP" som enligt pressen skall ha ett flertal motoralternativ när den kommer ut..
Det ryktas om en tvåcylindrig diesel som kommer vara extremt snål. Närmare 0,2 liter milen..
Lanseringen blir troligtvis 2011 eller liknande. Självklart kommer jag kolla in den så fort den släpps,...
Simma kan jag hjälpligt. När det gäller GM-powertrains agerande i detta fall, finer jag det mycket märkligt att samarbetet Fiat - GM upphörde.
I början av utvecklingsfasen, var Fiats Dieslar deras egna i samarbete med Alfa m.fl. Eftersom Fiat då hade hunnit längst i commonrailtekniken, föll GM-s val på just Fiat av denna anledning. Man ser nu följden av det hela, Fiat fortsätter utveckla sina dieselmotorer, emedan GM står där de står.
Nytt samarbetsavtal med Opel och Saab är tydligen på gång, från Fiats sida. Dubbelturbon hos Saab är ett exempel, som man delar med Opel OPC, som dock tar ut ca 40 hk mer än i Saabs variant, genom annat typ av turbo.
Visste ni förresten att den 2,2 litersmotor som Fiat lanserar i bensinvarianten, är just den motor som tidigare satt i Opel, Chevrolet med flera bilmärken. Allstå den på 147 hk.
Att sen Opels bensinmotorer och växellådor håller hög klass är ett mycket känt faktum.
Saab t.e.x hade tidigare Fiats växellåda, som GM-P av misstag lade ut på sin hemsida, som totalt oduglig och överkryssad med ett fett rött streck! ,i jämförelse med GM-Ps som härstammar från just Opel. Denna växellåda (5vx man) har av amerikanskmotorpress utsetts till den bästa manuella låda som någonsin tillverkats. Denna växellåda satt för några år sedan i Opel, Saab och ytterligare ca 5 bilmärken, nämligen från -03 i 9-5an.
Jag tror att det är denna låda någon årsmodelll innan på 9-3. Man ser skillnaden på backspärren/kryckan. På tidigare modeller antingen lufter man eller trycker ner hela spaken.
Numera är det ju 6 växlat som gäller, dessutom har nu även Saab gått över till Elservostyrning
Hälsningar
Gunnar
Ja, Saabnisse - ang. det med Corsan, så menade jag kedja. Sorry.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.