Vi Bilägares forum

Hjälp! Köpt ny bil men dom har glömt installera dieselvärmaren.

Hjälp! Köpt ny bil men dom har glömt installera dieselvärmaren.

Hej
Äntligen fick jag min nya Ford Focus 1,6TDCi i onsdags levererad efter 10 veckors väntan. Jag hade valt till en hel del extrautrustning bl.a. dieselvärmare. Nu till problemet, dom har missat att installera dieselvärmare, trots att det står med i papperna att bilen har det. Jag upptäckte det efter en dag med bilen och ringde direkt upp Bilia och berättade det. En dag senare hörde säljaren av sig och beklagade att felet uppstått och frågade mig hur viktigt jag tyckte det var att ha en dieselvärmare. Jag sa att det var mycket viktigt och jag vill få det ordnat. Han gav mig några tänkbara lösningar på hur vi ska gå vidare.
1. Vi beställer ny bil, jag får min gamla inbytesbil tillbaka och får vänta ytterligare 2-3mån på ny bil
2. En annan firma får eftermontera en dieselvärmare (dock kommer den inte vara integrerad med fords system). Det går tydligen inte att eftermontera ett ford original dieselvärmare.
3. Han får leta runt i på Bilias anläggningar med en bil motsvarande min fast med dieselvärmare.

Vad har jag rätt till i detta läge? Jag vill ju inte köra runt i min gamla bil i väntan på ny bil. Vill egentligen inte ha en eftermonterad dieselvärmare, det kan kanske strula med Fords 5 års nybilbilsgaranti.
Några erfarna läsare?

Tack på förhand!

Uppdaterat: 2012-04-01 09:53

Kommentarer

Det mest givna och första steget är givetvis alternativ nr 3. Fixar inte säljaren detta så är det alternativ nr 1 som gäller.

Dessutom tycker jag du ska kräva kompensation för obehaget, kanske ett gratis serviceavtal de 3 första åren eller liknande.

Hur som helst, det är Bilia som tabbat sig så stå på dig!

Uppdaterat: 2012-04-01 10:07

Skulle låta dom betälla en ny bil och så ska du så klart ha en fri lånebil tills du får din rätta bil!! Det är absolut inget snack saken och är firman mån om sina kunder så gör dom det utan snack!!!!

Uppdaterat: 2012-04-01 20:06
Pär

Tack för respons. Ska stå på mig så jag får den bil jag beställt. Drömmen vore att ha kvar den bil jag har tills den nya kommer. Återkommer när säljaren hört av sig.

Uppdaterat: 2012-04-01 20:19