Vi Bilägares forum

Hastighetsmätarnas gradering

Hastighetsmätarnas gradering

Varför är hastighetsmätare graderade till över 200 km/h och ibland över 300 km/h?

Jag har länge funderat på vad som är nyttan med det och det enda jag har kommit fram till är för att visa hur fort man kan köra med bilen. Men vem har användning av det?

Det stora problemet med så högt graderade hastighetsmätare är att man bara använder cirka en tredjedel av den och allting blir då väldigt svåravläst. Jag har svårt att tänka mig att man någonstans i världen kan köra så fort i trafiken att man behöver en sådan hastighetsmätare.

Nu har jag mycket liten erfarenhet av Saab, jag har endast kört Saab 9-5 vi två tillfällen. Denna bil hade en hastighetsmätare som var graderad från noll till 140 km/h (tror jag det var) över större delen av hastighetsmätaren. Resterande från 140 km/h och uppåt var mer hoptryckt. Det jag tyckte var bra med den hastighetsmätaren var att 90 km/h var rakt upp vilket underlättar kontrollen av hastigheten vid majoriteten av våra vägar. Tyvärr tycks Saab ha frångått dessa hastighetsmätare, förmodligen till förmån till billigare massproducerade standard-GM-hastighetsmätare.

Jag anser att det räcker med hastighetsmätare som är graderade till max 140-160 km/h, då täcker man troligen in hela världens trafikrytmer med marginal. Mitt förslag är att utrusta alla nyproducerade bilar med sådana hastighetsmätare. Om man nu ändå vill ha gradering upp emot t.ex. 300 km/h, så ska man kunna lägga till det i utrustningslistan precis som du gör med t.ex. en farthållare.

Jag menar inte att man ska minska bilarnas topphastigheter, bara minska intresset för hur fort man kan köra. En fartresurs ska bara finnas i det fördolda som ska kunna tas till vara endast vid de extremt få tillfällen det kan vara nödvändigt och då finns heller ingen anledning att vet hur fort man åker.

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Trots allt är det nog bra om hastighetsmätaren är anpassad till vad bilen presterar - men man kan ju undra varför man tillverkar bilar med sådana toppfarter, när de endast är avsedda att framföras på vanliga vägar. En del tyska biltillverkare (kanske även andra) har begränsat toppfarten till 250 km/h. Man kan ju tycka att 200 km/h vore mer än nog.

Saabs variant på hastighetsmätare är smart tänkt, precis som du också noterat. Audi har följt exemplet, men lyckats röra till det hela. Där visas 10, 30, 50 och 70 för att sen plötsligt gå över till [b]jämna[/b] 10-tal med längre hopp, 100, 140, 180, 220 och 260. Dessutom visas med mindre siffror 0, 20, 40, 60, 80, 120, 160, 200, 240 och 280. Röd belysning gör inte det hela bättre.

Saab har konsekvent kört med jämna 10-tal hela vägen, 20, 40, 60, 80, 100, 120, 140, 160, 180, 200, 220, 240 och 260. Från 140 och uppåt med tätare steg (dessvärre numera bara på 9-3). Grön instrumentbelysning är ergonomiskt riktigt. Det ger ett lugnt, tydligt intryck. Av någon anledning har man gjort siffrorna mindre på de nyare modellerna.

Något som jag faktiskt länge har funderat kring, är det här med logaritmiska skalor.

Vår hörsel liksom vår syn har logaritmisk känslighet. När ljudtrycket fördubblas, upplever vi det som en tydlig ökning, men inte mer. För att vi ska uppfatta det som en fördubbling måste ljudeffekten öka 10 gånger! Samma sak gäller ljusstyrka. Mellangrått, till exempel, reflekterar inte 50 % som man tycker, utan bara 11 %.

Vad som är lite tokigt är att vi uppfattar hastighet linjärt, trots att den levande massan och därmed krockkrafterna ökar logaritmsikt. Det är bara att titta på bromssträckorna från olika hastggheter, så inser man att det är så. Krafterna ökar kvadratiskt. Dubbel hastighet ger fyra gågnger ökad kraft, tre gånger ökad hastighet ger nio gånger ökad kraft och så vidare.

Ska man utgå från detta resonemang, så borde alltså hastighetsmätare ha en form av omvänt logaritmisk skala. Om vi kallar avståndet mellan 0 och 10 för a och räknar alla avstånden från 0, så hamnar alltså 10 på 1a, 14 på 2a, 20 på 4a och 30 på 9a, 40 på 16a, 50på 25a, 60 på 36a och så vidare. Det blir en väldigt utdragen skala där det är mycket tätt mellan de lägre siffrorna för att snabbt bli allt glesare mellan de höga - lite tvärtemot Saabs variant.

Det här skulle stämma mycket bra med hur krafterna faktiskt ökar, men det är lätt att inse att det inte går att genomföra i praktiken.

Men det vore nog nyttigt att alla fick se en sådan här skala någon gång för att inse hur snabbt krockkrafterna ökar.

Uppdaterat: 2008-03-31 02:53
Roy J

Tja,

jag brukar inte titta på hastighetsmätaren så ofta, jag tycker att varvräknaren är intressantare. Mest brukar jag titta på trafiken framåt och varannan sekund eller oftare i backspeglarna. Man hör och känner oftast hur fort eller sakta det går, då spelar hastighetsmätaren inte så stor roll. En gradering till 300 är väl inte så vanlig? Så vitt jag minns slutar de flesta vid 260 så det är c:a 30 kvar när man brukar titta. Själv tycker jag att ljudnivån och känslan av fart är tillräcklig vi 210-220, lagom vid 180 och komfortabel och njutbar runt 160. Beror väl en hel del på bilen men nuförtiden är ju de flesta bilar helt OK runt 160. Skalan är ju oftast bäst i 40-70 området när man verkligen behöver veta hur fort man kör. Diverse påhitt om omvända logaritmiska skalor har jag svårt att se värdet med. Att man dör om krockar när man kör mer än 130 är väl ingen nyhet? Bättre är det väl om man koncentrerar sig på trafiken, såväl framför som framförallt bakom sig?

Kalle

Uppdaterat: 2008-03-31 16:56