Vi Bilägares forum

Har Toyota verkliga kvalitetsproblem?!

Har Toyota verkliga kvalitetsproblem?!

Hej!

Skapar denna tråd för att få slut på tjafset i Peugeot tråden "Hämtat min nya Peugeot 508". Börja gärna att läsa från sida 7 i Peugeot tråden så ni vet hur det utvecklar sig att handla om Toyota........

1

Uppdaterat: 2011-10-18 12:25

Kommentarer

Vad tråkigt...då får vi väl prata om alla andra bilar här då!? ;-)

Uppdaterat: 2011-10-18 20:58

Det är otroligt fånigt att hävda att Toyota inte har problem med sin kvalitet eftersom de delar som krånglar är tillverkade av europeiska företag. Det fråntar på inget vis Toyotas ansvar i kvalitetsfrågan. Om en Toyota rostar så är det inget kvalitetsproblem hos Toyota eftersom järnmalmen kommer från Sverige eller?

Toyota beställer delar till sina bilar på samma grunder som alla andra biltillverkare och då är det förbanne mig deras ansvar att se till till att delarna de köper in håller utlovad kvalitetsstandard. Var delen sedan är tillverkad är av underordnad betydelse.
Toyota är en monteringsfabrik som köper in olika delar som är tillverkade efter Toyotas instruktioner.

Uppdaterat: 2011-10-18 22:01

Min personliga uppfattning är att Toyota var betydligt vassare på kvalitetsarbetet förr om åren. När dom var en vass uppstickare på väg mot världsdominans så tillverkade dom hyfsat simpla bilar med en fantastisk driftskvalitet och till oslagbara priser, dock med lite rost problem. Detta gjorde att gemene man knappast kunde värja sig mot att köpa Toyota och dom växte och växte.

Men på senare år så har dom helt enkelt blivit slappa i sin kvalitetskontroll och börjat ta genvägar. Detta är helt naturligt efter en lång tid av framgång. Men då gäller det att man tar tag i problemen och stramar upp arbetet och inte sticker huvudet i sanden och skyller på sina underleverantörer.

Uppdaterat: 2011-10-18 22:06

Lean production är det nya modeordet. Eftersom jag är en del av Teknikcollege så pågår det ett arbete med att implementera Lean Production i utbildningen. Personligen så tycker jag att det bara är ett av alla dessa nya modeord som egentligen beskriver ett noggrannt styrt produktionsflöde och ett sätt att identifiera flakshalsar och "onödig tid" som inte tillför produkten något som kunden är villig att betala för.

Vad jag har sett via olika studiebesök hos företag som infört Lean så innebär det en jävla massa whiteboard-tavlor i produktionslokalerna och att den tid man eventuellt tjänar på i produktionen lätt äts upp av all tid som läggs på att dokumentera allt runt omkring.

Jag har jobbat mycket med kvalitetskontroll och även skapat kvalitetsstyrningssystem enligt europeiska kvalitetsnormer (mest EN 3834 i olika nivåer) och jag måste säga att man kan uppnå en mycket hög kvalitetstyrning i en produktion utan att ägna sig åt "The Toyota way".

Lean Production kan funka i vissa företag men är som vanligt inte den totala sanningen. Mycket av dessa nya produktionstermer kommer och går, vem minns inte vågen av outsourcing som håller på att bita många företag i svansen nu när de upptäcker att det är svårt att upprätthålla eftersträvad kvalitet om produktionsenheterna befinner sig långt ifrån konstruktion och utvecklingsenheterna.

Uppdaterat: 2011-10-18 23:40

Leifer: kopierar över ditt svar hit:

"hultarn

Jo jag tror att Auris kan vara något sämre kvalitetsmässigt än Corollan. Sen finns det nog problem med nya generationer av bilar, oavsett märke. Vad var det för årsmodell på Aurisen? Och vad var hon missnöjd med?"

Hennes Auris är en 2010, hon köpte den ny, och hon gillar den inte för att den är bullrig, småstötig, känns inte stabil på vägen och är sidvindskänslig. Hon överväger att byta den mot en ny Golf efter provkörning av den senare.

Uppdaterat: 2011-10-19 09:11
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag har egentligen aldrig gillat Toyota, men jag hade heller ingen större erfarenhet av dem, de enda jag haft var hyrbilar som Carina II (otäck väghållning). Avensis -05 (bullrig, obekväm) och några Corollor som inte gav några bestående intryck.
Men det var några år sedan.
Den bil som jag kört en del och som tyvärr inte finns kvar är också den Toyota som gett mest positiva intryck, en LC med 3-liters dieseln och automat.
En mycket komfortabel och trevlig bil med en enastående förmåga att ta sig fram i terrängen.

Just nu åker jag i en 945 som gått 47000 mil, den går förvånansvärt tyst och skrammelfritt, men det sitter en konstig pinne i golvet som man ska sitta och rycka i och eftersom det är så stort avstånd mellan ratt och pedaler blir det svårt att trycka ner den onödiga kopplingspedalen helt utan att man sitter med ratten i magen.
Dessutom är ju hela pedalstället vridet till vänster, är det därför den blivit kallad sossecontainer? :-)

Min granne svor över sin Avensis igen när jag träffade honom i söndags, men det gör han nästan jämt, det är alltid något det är fel på anser han.
Men jag har pratat med hans fru, som använder bilen mest och hon är nöjd med den utom när det gäller bränsleförbrukningen, den tar lika mycket diesel som min 9-5 tar bensin!
Men hon kör ganska hårt.

Uppdaterat: 2011-10-19 10:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tror nog tyvärr att verkligheten ter sig åt ett annat håll också,...nämligen lönsamhet!
Det är ingen slump att det behöver att bytas reservdelar anser jag.
Det är absolut inga problem att tillverka delar som håller i årtionden men vilket företag är intresserade utav det?
Förr ( på den goda tiden ;-) ) har jag inget minne av att ha behövt byta styrleder eller spindelleder....nä man bytte knappt bromsbelägg eller lampor! ( eller åtminstone väldigt mer sällan än idag )
Idag anses en bil problemfri om den inte har rasat....eller nåt.
Det anses helt enkelt normalt att byta hjullager,bromsbelägg,styleder o.s.v innan 10.000 mil! ( lägg därtill svindyra och onödigt komplicerade och "nödvändiga" attributer som partikelfilter,Klimatanläggningar,antisladdsystem,Xenonljus o.s.v som numera behöver ses över och bytas ut och den ekonomiska katastrofen är ett faktum men som sagt,...knappast en tillfällighet )
Är helt övertygad om att tllverkarna idag inte gör bilarna bättre än de behöver och därför kommer en Toyota modell tillverkad idag aldrig att slå t.e.x Corollans driftkvalite.
Men visst blir man positivt överraskad när en släkting häromdagen ringer och säger att han just då kör i en Toyota "buss" ( läs typ Picnic ) i "DK version" och är alltså då utan baksäten....Den gick otroligt bra och han var tvungen att kolla upp bilens mätarställning då han inte trodde sina ögon ...54000 mil.
Firman hade gjort en påkostad service då man räknade med att bilen skulle kunna rulla i många år till.
Detta händer idag då jag samtidigt överväger om man vågar behålla en bil längre än 10.000 mil ( eller rättare sagt om det är ekonomiskt lönsamt )
Oavsett vilka rep det har varit på denna förlaga till Avensis Verso så måste den ju ha varit bra mycket billigare i drift än vad värdeförlusten på 5 bilar skulle ha varit. :-)
Bilen var ifrån -03 ....det tråkiga för släktingen torde nu vara när han själv kommer att få en nyare tjänstebil då hans Verso är ifrån -06 och har rullat ca hälften! ;-) ( att tillägga för den oinsatta är att Danska bilar inte på lång väg är lika utrustade som dem Svenska bilarna )
Tror nog att Danskarna generellt inte ser många mil som ett problem heller då privatpersoners största chans att få äga en lyxbil är att köpa en beg. Taxi-bil ( om de inte är miljonärer ) ...de betalar då glatt betydligt mer för en 30.000 milars-Merca än vad den kostar i Sverige som ny! ....Lite off-topic men ändå!

Uppdaterat: 2011-10-19 12:28

Jag har gjort som de flesta här i världen, har köpt mig en Toyota. Är mer än nöjd! För övrigt så anser jag att VW, Audi och Honda bygger hyfsade bilar.

Uppdaterat: 2011-10-19 19:53

Vi får väl hoppas för VWs skull och Martin Winterkorn att han inte sänker kvaliteten på sina bilar i jakt på genvägar. För han vill nog inte behöva utstå följande i framtiden:

http://www.youtube.com/watch?v=jAz0JqGfi2o

Uppdaterat: 2011-10-19 20:39

Om Toyotas högsta höns går ut i tv och ber om ursäkt för Toyotas kvalitetsproblem så torde det stå klart för de flesta, utom möjligen Shogun samt medlemmar i leifers pappas jaktlag, att Toyota verkligen har vissa kvalitetsproblem.

Toyota hittar väl inte på kvalitetsproblem som inte finns bara för att få gråta i tv?

Uppdaterat: 2011-10-19 21:36

Jes, som en upplysning så har Toyota Carina aldrig haft någon Suzuki-motor utan en Toyotamotor även där liksom i de andra modellerna, vi har faktiskt för övrigt en gammal rätt fin Carina 2 -88 som andrabil som gick igenom besiktningen förra veckan för ännu ett troget år. =)

Självklart är det Toyotas fel även när underleverantörerna inte visar sig hålla utlovad kvalitét med tiden som för alla märken, skillnaden är att Toyota tar betydligt större ansvar om man inser att det är något kunderna inte uppfattar håller "Toyota-kvalitatsstandard" och återkallar samt åtgärdar bristerna oftare än de flesta andra med kvalitétsproblem gör utan kostnad för kunden, sedan är man effektivare på att lära av sina misstag och se till att det inte händer igen vilket allt grundar sig i "The Toyota Way" som så många företag världen över försöker efterstäva.
Problemen är att när Toyota tillverkar sina bilar i Japan så är "The Toyota Way" en självklarhet för underleverantörerna som i de flesta fall faktiskt ägs och har startats upp av Toyota själva (som tex Denso) som därmed jobbat med att förbättra sina företag målinriktat och spottat ur sig produkter med jämnhög toppkvalitét år efter år genom att bla. inse att det inte är cheferna som gör de viktigaste arbeterna på ett företag och ta tillvara på de anställdas kompetens och göra dom nöjda med sina jobb, för utan bra människor blir det aldrig ett bra och effektivt företag vilka ambitioner cheferna än har.

När så Toyota tvingas tillverka fler modeller i den världsdel modellen ska säljas mest i pga bla importtullar lägger man ner väldigt mycket arbete på att även de Européiska fabrikerna lyckas följa The Toyota way och att bygga in denna kvalitétskultur i de Européiska anställda lika effektivt som i Japan som är en helt annan kultur än vi Européer är vana vid men trots detta verkar man vara på god väg att bygga in denna kultur även i de Européiska fabrikerna.
Problemet kommer som sagt oftast in då man bla pga importtullarna mer eller mindre tvingas köpa in vissa komponenter från Européiska underleverantörer som inte lyckas följa Toyotas kvalitétskultur/krav i närheten av lika bra som de Japanska underleverantörerna, Toyota jobbar dock med att försöka hjälpa dessa Européiska underleverantörer med att bli bättre kvalitétsmässigt om man verkligen har ambitionerna och försöker, gör man inte detta och missköter sig så försöker Toyota i ovanliga fall leta reda på en seriösare Européisk leverantör men man byter ogärna leverantör i onödan eftersom man vet att det alltid tar tid att jobba fram högsta kvalitétsstandard och man skulle tex aldrig byta leverantör bara för att man får ett anbud som är lite billigare hos någon annan, utan man utmanar och hjälper då hällre den leverantör man redan har att bli bättre/effektivare eftersom det i längden oftast blir dyrare att byta leverantörer i tid och otid genom mer strul samt ger sämre kvalitét för kunden.
Kan som jämförelse säga att det sistnämnda är de franska biltillverkarna experter på att göra, man köper delen hos den leverantör med det lägsta priset för att cheferna förmodligen tror att företaget tjänar mest på detta vilket man kanske gör kortsiktigt men inte i längden samt för varumärket då det även kan nervärderas av detta kortsiktiga tänkande, det är dessutom jättekul när så småningom inte ens reservdelsavdelningen får fram eller vet vilken av de tre eller i bland kanske fem komponenter/märken som finns tillgängliga sitter på respektive bil och det blir oftare felbeställnigar m.m pga detta vilket är exempel på sånt jag kommer i kontakt med ofta.

Uppdaterat: 2011-10-20 00:20

Jag kan bara meddela herr Shogun att jag inte förekommer på Facebook. Ska man slänga skit är det bäst att stå i medvind.

Vidare så har jag i ett tidigare inlägg skrivit att Toyota tidigare var överjävliga på kvalitet och i kombination med en mycket konkurrenskraftig prissättning blev Toyota världens största biltillverkare. Men när dom väl störst så blev dom lite slappa och då kom kvalitetsproblemen som ett brev på posten. Dessutom tar Toyota ganska bra betalt för sina bilar numera.

Men i Shoguns hjärna är dessa kvalitetsproblem dels bagateller som på sin höjd sträcker sig till någon liten bricka, dels är allt som eventuellt kan tänkas krångla tillverkat i europa och därmed inte Toyotas problem.

Toyota är på intet sätt sämre än andra märken när det gäller kvalitet, men de är ej heller bättre än alla andra. Toyota tillverkar helt enkelt bilar med ganska bra kvalitet där det precis som hos andra märken förekommer kvalitetsbrister. Dessutom är bilarna enligt mina egna personliga preferenser fula, tråkiga och ganska dyra.

Jag tänker inte klanka ner på de som köper en Toyota, de är ju trots allt störst i världen, men kom ihåg att det är fler människor på vår jord som INTE köper Toyota än som faktiskt gör det.

Själv tycker jag att bilar är på tok för roligt för att endast ägna mig åt ett bilmärke. Sedan millenieskiftet har jag ägt en Volvo S80, Jeep Cherokee, Golf, Saab 9-3, Chevrolet S10, Polo och en Saab 9.3 igen. Jag har tyckt om alla bilar och det ar bara Chevan som krånglade rent maskinellt, däremot älskade jag allt annat med den bilen

Uppdaterat: 2011-10-20 07:11

Tyvärr så glömmer ni en sak som sällan framkommer i "The Toyota Way" och lean produktion.
Nära nog hela detta koncept tillkom för att få bort kvalitetsbrister i produktionen.
Från början var det för att fånga upp komponenttillverkaren så att de levererade komponenter utan felaktigheter, man eftersträvade att 100% av mottagna delar var felfria.
Varför ..jo för det första att man inte skulle behöva stoppa bandet pga av att det saknades delar eller att delen var felaktig, man skulle också slippa efterjusteringar innan bilen lämnade fabriken.
Ytterligare en orsak var att kunden inte skulle uppleva att bilen var behäftad med fel vid leverans
Mycket av detta tycker de flesta är rätt väg att gå, därför har nog mer eller mindre hela bilindustrin infört metoden som kommer från Toyota, i Sverige har Scania varit föregångare, tror man arbetat efter den i 20 år samt strax efter hängde också Volvo AB på trenden
Men man glömmer en sak, och det är att väldigt lite nämns om livslängden på komponenterna, det skall fungera i fabriken..men sedan !?
Tveksamt om Toyota är bättre än övriga som ligger i topp för att få fram "evig" livslängd.
Diskussonen blir lite konstig att förespråka en produktionsmodell och likställa den med livslängd..men man slutar aldrig att förvånas över Svenska Toyotamaffian, jag får ibland känslan att, ju sämre något är, desto mer måste man smutskasta annat för att få sitt eget att framstå som bäst.
Bra produkter talar för sig själva.

Uppdaterat: 2011-10-20 13:24

Shogun

"Toyota är på intet sätt sämre än andra märken när det gäller kvalitet, men de är ej heller bättre än alla andra. Toyota tillverkar helt enkelt bilar med ganska bra kvalitet där det precis som hos andra märken förekommer kvalitetsbrister."

Är detta att klanka ner på Toyota? Jag har skrivit hur många gånger som helst att det är bra bilar med vissa brister, precis som alla andra märken. Att påstå att Toyota inte är varken bättre eller sämre är alltså att klanka ner på märket?

När du berör ämnet kasta skit så kan jag bara hålla med dig, jag tycker du ska fortsätta med gliringar med glimten i ögat. Jag tål det och tycker du ska fortsätta för det blir så mycket roliga då. Däremot är inte Rustan Werling mitt riktiga namn, det är bara ett namn jag hittat på en skylt i mina lokaler på nån snubbe som en gång i tiden inspekterade ventilationen ;)

Uppdaterat: 2011-10-20 15:21

Sen måste jag säga att Tysken har en grymt bra poäng när det gäller Toyota way. Håller med om varenda ord!

Uppdaterat: 2011-10-20 15:22

För övrigt är jag nu både lomhörd och stel i ryggen efter att ha kört en Toyota Auris 25 mil idag. Och dessutom grym frustrerad över vilka sjukt sega omkörningar man gjorde, fick växla ner från 6an till 3an för att göra en normal omkörning av en lastbil.

Uppdaterat: 2011-10-20 15:25

Ja du "Shogun" du tar alla tillfällen i akt att hitta och beskriva alla andras brister.
På den tiden jag läste marknadsföring på handels..ja det var länge sedan.
När man skulle beskriva sin produkt var det nära nog tabu att blanda in andra konkurrenter och tala om deras brister.
Enligt dåvarande expertisen gör man bara det när man själv har en dålig produkt, då kan det vara bra att dra fram konkurrenternas nackdelar så att kunden bortser och missar min produkts brister.
Med ditt ihärdiga raljerande och pekande på andra märkens fel och brister kan jag mer tolka att du hyser en oro över att någon skall hitta fel på dina Toyota.
Jag tror inte du skall oroa dej, för Toyota har en kundkategori som man inte skall förakta, men den bryr sig inte om hur bilen ser ut eller är att köra, bara den är "billig" att äga
och det är precis vad är Toyota,
Du vill gärna tala om att BMW och andra stora tyska märken är så jättedålig för du vet minsann.
Det är bra det att Toyota och exv. BMW har inte samma kundkategori.
Däremot så konkurrerar Lexus med BMW och Mercedes..det finns säkert kunder som hoppar i mellan dessa märken.
Lexus har lyckats att kopiera design , men ännu inte känslan..detta syns tydligt i Sverige där Lexus är ett marginalmärke, i USA däremot slår man sig fram med sitt servicekoncept, men amerikanen är lite annolunda än oss nordeuropeer, de gillar den lite blanka plastiga känslan av lyx och flärd som Lexus utstrålar.
Lexus hade säkert varit lite större om de hade ett mer attraktivt modellutbud, men jag har ännu inte funnit någon Lexus som täcker in det behovet som en BMW kan leverera.
Lexus lider av Asien synodromet , man kan inte bygga sin egen bil utan man är bunden till paket , det innebär att man får mer eller mindre allt eller inget..det är synd.
Den dagen Toyota kan rektytera en chefsdesigner som är värd namnet samt ingenjörer som kan lyfta Toyotas tråkiga köregenskaper till det bättre kommer Toyota förmodligen att bli en märke som kan vända sig till konsumetkrupper som idag förodar europeska märken

Uppdaterat: 2011-10-20 15:55

Det är inte svårt att försvara Franska fabrikat "Shogun"...det är omöjligt! ;-)

Uppdaterat: 2011-10-20 16:19

Kör inte i diket nu med "din" BMW..det är lätt när man drömmer :-))
Det är väl inte så att du har fått återfall, på den tiden då du hade bilar som inte existerade, du har ju en Auris och så väntar du på i40:an ...men jag tyckte att du också var påväg att byta bort fransmannen....har du börjat med att sälja beg bilar. !?

Uppdaterat: 2011-10-20 18:05

Nu vill jag först be er att inte ta detta som kritik eller smutskastning utan bara en enkel fråga.
Något som jag tycker är riktigt kul är att bygga sin bil på märkenas hemsidor. Nu har jag av någon outgrundlig anledning byggt några bilar på Toyota.

Förutom att jag noterar att Toyota är duktiga på att ta betalt för extrautrustningen, man kommer lätt upp i över 220 000 på en Auris, så hittar jag inte var man kan välja till regnsensor.

Finns inte detta som tillval? Jag tycker det verkar jättemärkligt.

Uppdaterat: 2011-10-20 19:40

Synd att det inte ingår komfort i priset bara. ;)

Jag ser inte att regnsensor är standard när jag "bygger" bilen, men då ingår det kanske i något av de paketen man kan välja.

Uppdaterat: 2011-10-20 20:13

Såg en röd metallic Auris idag som jag tyckte om,..de har inte tidigare fallit mig i smaken men just den här bilen var snygg med mörk gråa fälgar.
Uttagen i Maj -2011 ...En klart lockande bil då man vet att den kommer att hålla men den är för dyr i mitt tycke. (från ca 165 -+268.000kr )
Det är helt enkelt allt för mycket pengar för mig som är van att få en större bil,långt billigare än så...Behöver ju en kombi och en mindre bil så skulle min parkering istället andas Japanskt så hade mina bilkostnader skenat..... Det är synd men ett faktum.

Uppdaterat: 2011-10-20 21:04

Jes, Jag kan ärligt deklarera att jag hitills inte haft ett enda problem med min Prius men det förväntar jag mig inte heller och jag skulle bli ärligt besviken om min Toyota vållade en massa strul. Det är en ägare på min bil före mig och det enda han gjort förutom service var att Toyota bytte bromsskivorna som började bli rostiga som goodwill gratis åt honom trots att nybilsgarantin var utgången.
Min tjej har en gammal men servicemässigt skött Carina 2 -88 som hon haft sedan -07 och på dessa 4,5 år är det enda vi gjort åt denna förutom service att vi bytt bromsar samt orginaltändkablarna, ingenting annat och den gick i genom besiktningen förra veckan för yttligare ett år... :)

Även vi har för övrigt flera Toyotor inne i vår verkstad varje vecka, den stora skillnaden jämfört med de flesta andra är att dessa bilar till största delen är inne för servicar samt kanske som i dag byte av rostiga bromsskivor på en -98:ans Avensis.
Ska vi jämföra bara från i dag så hade vi en Bmw 523 inne med kylvattenläkage samt att den tröck ur sig motorolja då vevhusventilationen ofta vållar problem på dessa bilar och fick bytas ut, Vi hade in en VW Golf-01:a där kamremmen gått av då VW inte har någon bytesintervall på dessa motorer men rekomenderar en första "kontroll" av remmen vid 9000 mil och sedan varje 3000mil, denna som just skulle in för 9000-mila service hade gått 9200mil och remmen samt motorn är alltså nu icke fungerande mer med detta dyra haveri.
Vidare hade vi in en V70 där vi bytte länkarmar, fjäderbenslagningar och lite annat nödvändigt.
Sedan en Avensis som servades, och jo det fanns ett fel på den, en nummerplåtslampa var trasig. ;)
En Laguna 2-04:a som vi haft inne flera dagar blev även den klar i dag och slutade på 11 000kr med nya styrleder, spindelleder, xenon-nivågivare m.m innan den gick igenom besiktningen.
En Corolla skiftade vi till vinterhjul på (samt ett gäng postbilar).
Sist höll jag på med en Saab 9-3 där servorören som sitter mitt i spruten i fronten rostar sönder och är ett helsike att byta, som tur var gick det i alla fall att få tag på delar från Saab men trots att jag jobbade över en timme med den så får jag fortsätta att jäklas i morgon.
Detta är en vanlig dag och många dagar har vi in betydligt fler problembilar än just i dag, Toyotorna vi hade in i dag är dock väldigt typiska jobb på dessa bilar, det är mest service samt kanske lite slitagedelar som bromsar man till 90% gör, det betyder inte att dessa bilar har kvalitétsproblem bara för att de är in en sväng på verkstaden vilket du själv skulle kunna inse om du var med på en allbilsverkstad med olika bilmärken under några veckor.
Nu måste jag sova för länge sedan egentligen så jag orkar få i hop 9-3:an i morgon då kunden redan väntat över en vecka på den okörbara bilen. Godnatt! :)

Uppdaterat: 2011-10-21 00:57

Det börjar bli lite väl patetiskt med dessa ständiga "vittnesmål" från Toyotas lokala bilvårdscenter i Edsbyn. Varenda dag kommer det in bilar som är fullständiga ras från alla märken utom Toyota och kommer det in någon Toyota ska det på sin höjd fyllas på luft i däcken.

Det är nog just den dryga attityden om sin egen förträfflighet som gjorde Toyota slappa i sitt kvalitetsarbete.

Det är typiskt japanskt att inte erkänna sina fel och brister förrän det är försent. Så gjorde Toyota innan de tvingades återkalla mängder av bilar och vi såg samma inställning under den tragiska tsunamin med efterföljande kärnkraftskatastrof.

Man nekar och nekar och sen bryter cheferna ihop och gråter och bugar och lovar bot och bättring

Uppdaterat: 2011-10-21 07:00

Bara för att balansera bilden om delbytares åsikter om Toyota så hänvisar jag till följande länk.

http://www.nwt.se/mera/motor/article692624.ece

Uppdaterat: 2011-10-21 07:06

Ännu ett vittnesmål

http://www.vibilagare.se/nyheter/toyotas-goodwill-racker-inte-at-leif-3308

Märk väl att jag inte har några som helst åsikter angående Toyotas sätt att hantera sina kvalitetsproblem. Jag visar bara att det faktiskt finns vissa kvalitetsproblem.

Uppdaterat: 2011-10-21 07:19

Det var just dessa argument jag hade förväntat mig från dig Shogun. Att Leif inte fick hjällp av Toyota p.g.a att han inte hade servat bilen hos Toyota är fullständigt ovidkommande i en diskussion angående deras kvalitetsproblem. Motorn är ju trots allt trasig. Hur sedan Toyota hanterar detta kvalitetsproblem är en annan diskussion.

I artikeln från nwt är det bromsarna det är fel på, han har t.o.m kört av vägen p.g.a att bromsarna inte fungerat, det anser jag vara ett kvalitetsproblem.

Trådens rubrik är "Har Toyota verkliga kvalitetsproblem?" och på den frågan kan vi alla svara ett otvetydigt ja på. Det kan även Toyotas högsta chef svara ja på även om det tog ett tag innan han gick ut och bad om ursäkt och grät i tv.

Att andra bilmärken också har kvalitetsproblem är också ställt utom all tvivel, men det gör inte Toyotas problem mindre på något vis.

Uppdaterat: 2011-10-21 09:43

Om det inte funnits kvalitetsproblem hos Toyota vore det ju fantastiskt.
Men jag tror faktiskt att de är bättre än många andra tillverkare och att de åtgärdar problemen i tid.
Jag har som jag skrivit tidigare inte så mycket erfarenhet av Toyota mer än LCn och den var det inga fel på, men den ligger ju i en prisklass där man förväntar sig lite mer.
Men när det gäller kvalitet kan man väl som Jes antyder även begära komfort, man ska ju inte behöva känna sig som en punkterad badanka efter några mil, som jag gjort i några Toyota.
Men de är ju inte ensamma om den missen, men jag är ju lite bortskämd med Saab och Volvo.

Uppdaterat: 2011-10-21 11:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Toyota tappade i kvalitet när de lade ut tillverkningen till andra länder såsom England, Japanbyggda Toyotor är lika bra som de alltid varit.
Anledningen är att Toyotas filisofi är att använda många lokalt producerade delar varför det sitter samma delar i Europaproducerade Toyotor som i vilken annan Europeisk bil som helst.

Den sista riktiga Toyotan jag hade var en 93 års Camry, den var ju byggd som en pansarvagn, grym kvalitet.

Uppdaterat: 2011-10-21 23:54

Helt korrekt junkers, dock skiljer det fortfarande väldigt mycket på en bil från en Européisk tillverkare och en Europabyggd Toyota då i princip alla delar är Europabyggda i de förstnämnda bilarna medans de Europa-byggda Toyotorna fortfarande har det mesta av den viktigaste tekniken byggd i japan eller åtminstonde byggd av de egna japanska underleverantörerna som håller erkännt högre kvalitetsstandard som tex Denso till i princip all styrelektronik, styrboxar, tändsystem, bränslesystem bränslepumpar och övrigt viktiga elsystem samt även motorer/drivlina samt tex. framvagnsdetaljer.
Dessutom kan man givetvis från Toyota ställa högre krav även på de Européiska underleverantörerna än vad de flesta andra märken gör samt lära bättre av sina misstag än andra men problemet är att få leverantörerna att även leverera detta dag ut och dag in över tiden med jämnhög kvalitét vilket har varit svårare för Européerna.

Uppdaterat: 2011-10-22 00:16

Till Rustan samt Jes kan jag bara säga att är det några som är patetiska så är det väl inte jag eftersom jag bara berättar verkliga histrorier om hur det ligger till med bilarna vi faktiskt har in dag efter dag men ni vägrar tro på detta!?
Tror ni verkligen jag sitter här och hittar på en massa skit, ärligt talat tror ni det!??
Snacka om att inte kunna erkänna att Toyota kanske inte alls har lika mycket problem överlag som andra, speciellt över tiden trots mina verkliga erfarenheter och där kvalitétsundersökning efter kvalitetsundersökning år efter år dessutom alltid knepigt nog bevisar att Toyota ligger med i toppen!
Ni får gärna gå igenom våra datorer och kolla upp historiken på vad vi gjort på några jämförbara bilar som tex 10st Passat, V70 eller Laguna och jämföra dessa med 10st Avensis under säg 10 000mil av sina liv (med jämförbara mil på mätarna & år) och se om ni ser några skillnader i reparationer för det kan jag garantera er att ni gör!

Vad gäller Jes tycker jag du kan sluta överdriva för att försöka berätta hur dåliga bilar Toyota är, för säg mig till vilken Bentley en orginal-gasstötdämpare/fjäderben kostar 1077kr+moms vilket dom kostar orginal hos Toyota till just Carina2 då vi samarbetar med bla Volvo och Toyota och har deras reservdelsprogram så jag tog fram detta hutlösa Bentley-pris åt dig.

Uppdaterat: 2011-10-22 00:44

Nu har vi alltså kokat ner soppan till att det trots allt finns vissa kvalitetsproblem hos Toyota. Problemen ska då ligga hos de europeiska Toyotorna. Oavsett vilket så är det helt ointressant var Toyotan är tillverkad då det fortfarande är bilmärket Toyota som har kvalitetsproblem.

Trådens rubrik torde därmed vara besvarad.

Jag noterar också att vår käre leifer numera sällat sig till den skara som antyder att Toyotas kvalite blivit sämre med åren och numera intresserar sig för Honda.
Om vi dessutom lägger till leifers åsikter om ecodriving, vägra omkörning på landsväg, lovorda sin bakhjulsdrivna 940 för dess roliga köregenskaper så kan vi konstatera att leifer lyckats med konststycket att ha alla åsikter om alla ämnen på en och samma gång.

Starkt jobbat må jag säga.

Kan väl också meddela att jag inte avser att färdas till Edsbyn för att "gå igenom datorer" på Toyotas lokala bilvårdscenter. Toyotas kvalitetsproblem är välkända och det faktum att Hanzzon förmedlar sin selektiva vardagsdramatik från "Macken" ändrar inte på detta.

Ha en trevlig helg!

Uppdaterat: 2011-10-22 00:50

Snacka om att stoppa huvudet i sanden Rustan!
Säg mig vilket bilmärke som aldrig haft ett kvalitétsproblem!? Det relevanta är vilka som har minst problem per tillverkade produkt vilket du borde veta om du nu har haft någonting med kvalitétsarbete att göra och där ligger Toyota i topp i massor av olika undersökningar världen över år efter år, man har även lägst antal maskinskador hos Länsförsäkringar och man dominerar tex topplatserna i Bilprovningens statistik ju äldre bilarna blir och man har modellerna med minst elfel enligt Motormännens statistik för att nämna några.
Trots allt detta hånar du mina verkliga erfarenheter som stämmer mycket bra med all denna statistik...

Vi är för övrigt en hyffsat modern allbilsverkstad som jag redan påpekat och vi har in alla möjliga bilmärken, allt från Cadillac Seville till Skoda för att nämna två i dag tex och vi behandlar stora mängder bilar varje år på fyra tekniker som har jobb så att vi knappt hinner med, det ger en hel del olika bilar per år att jämföra om du även betvivlar det.
Fattar inte vad det är som är så jäkla svårt att erkänna?
Jag säger ingenting om du säger att tycker Toyota gör kassa bilar eftersom du tycker dom är fula eller har obekväm ratt eller vad du än tycker men hur man så envist försöker påvisa att det jag säger inte stämmer och tydligen inte heller det allra mesta av världens oberoende kvalitétsstatistik dessutom samt varför massor av stora seriösa företag världen över som på allvar vill förbättra sin kvalítét har Toyota som referens, det kan jag inte fatta!

Uppdaterat: 2011-10-22 01:25

För det första, min käre herr Hanzzon, så gäller alltså tråden om Toyota har kvalitetsproblem eller inte. På denna frågeställning kan vi alltså svara ja. Om andra märken också har kvalitetsproblem och magnituden på dessa är en annan fråga som inte diskuteras här.

Vidare så kan du inte skriva ett enda inlägg utan att refera till vilka bilar du har haft i din lilla verkstad just den dagen och för att vara riktigt ärlig så skiter jag högaktningsfullt i om du har skruvat på en Cadillac Seville, Skoda eller Toyota. Vad det sen är jag ska erkänna övergår mitt förstånd. Ska jag erkänna att du skruvat på en Cadillac eller?

Det är ingen som har påstått att Toyota gör kassa bilar, dessa åsikter klistrar du på mig utan att jag har uttryckt detta, däremot påstår jag och andra att även Toyota lider av vissa kvalitetsproblem. Du har väldigt svårt att erkänna detta märker jag.

Ha en trevlig helg!

Uppdaterat: 2011-10-22 01:43

Men snälla Rustan, har du inte ens läst att trådskaparen till och med skrivit att vi kan jämföra just Toyotas kvalitét med andras?
Det blir inte direkt sakligt och ganska meningslöst om vi försöker leta reda på varje litet fel som kan ha funnits på Toyotor världen över men inte kan referera och jämföra detta med deras problem samt kvalitét i förhållande till andra konkurrerande bilmärken...
Jag har aldrig påstått att Toyota aldrig haft ett kvalitétsproblem då detta inte existerar i branschen men däremot har Toyota mindre problem än konkurrenterna vilket är det som är relevant i kvalitetsjämförelser om du nu missat detta.

Jag har dessutom hållt med dig (eller erkännt om det låter bättre för dig) om tex. att dina egna erfarenheter om gnisslande bromsar i en Auris är helt korrekta och att man hade mycket problem med detta på Auris innan facelift men att man åtgärdat detta med nya bromsbelägg med "skrik-plattor" på garantin i massor av fall och man har självklart infört detta i produktionen.

Vad gäller att jag berättar om de verkliga händelser jag är med om med olika bilar om dagarna är det ju tråkigt om du "skiter fullständigt" i detta bara för att alla dessa erfarenheter inte passar in i din egen världsbild men det jag berättar att jag är med om på olika bilar är åtminstonde helt sant och kvalitétserfarenheterna på de olika märkena stämmer dessutom mycket väl med massor av oberoende kvalitétsstatistik världen över oavsett vad du nu tycker om detta.

Uppdaterat: 2011-10-22 02:34

Som sagt, en delbytare som älskar Toyota, enbart kör Toyota och som jobbar på Toyotas märkesverkstad kan knappast anses vara ett oberoende vittne i sakfrågan.

Varenda inlägg du skriver i olika trådar har ett underliggande syfte att föra fram Toyota. Det är bara Toyota, Toyota och åter Toyota i din skalle och din trovärdighet sjunker för varje inlägg.

Uppdaterat: 2011-10-22 09:55

Att en Toyotas bilar som är ihopsatt utanför Japan är sämre än en som blivit född i Japan , säger mej som arbetet med produkt och servicekvalite hela mitt liv.
Toyota har ett stort problem.
För det finns ingen förutom beställaren av komponenter som ansvarar för att komponenten håller den kvalite som man beställt, leveranskontrollen ligger också på beställaren för att förvissa sig om att man får den utlovade och beställda kvaliten på komponenten.
Att påstå att bilar som då är ihopsatta i Europa är sämre beroende på komponenttillverkaren är intressant
Skulle orsaken var den som Hanzzon /Shogun säger så har Toyota ett jätteproblem som inte klarar att vara en fullvärdigbeställare och har därmed en kvalitetsbrist som heter duga.
Jag förstår att Japanska chefer gråter, vilken japan vill tappa ansiktet det är värre än döden.
Vad Hanzzon och Shogun säger är "köp inte en Toyota som är ihopsatt utanför japan , för de lider av stora kvalitetsbrister" det är intressant att höra detta..frågan man då bör ställa är:
Vad gör Toyota Europa åt sina kvalitesbrister på de bilar som man tillverkar och säljer i Europa?

Uppdaterat: 2011-10-22 15:00

Ni förenklar lite nu tror jag, en Japanbyggd Toyota anser jag har överlägsen kvalitet medan en tillverkad i Europa håller ungefär samma nivå som andra bilar producerade i Europa, inte sämre som ni får det till.
Sedan tror jag mängden lokalt producerade delar är betydligt högre än Hanzzon påstår, har för mig att jag läst att att Toyota strävar efter att 90% av delarna ska vara närproducerade.
http://www.toyotauk.com/main/about-us/Supplier-Relations.jsp?br=No

Uppdaterat: 2011-10-22 19:22

Nä de har inte mer problem eller allvarligare, däremot har dippat ordentligt i kvalitetskänsla, förbrukning och design.
Därför tappar Toyota kraftigt i försäljning.

Uppdaterat: 2011-10-22 20:19

Men snälla nån! Oavsett vad vissa av er tycker om mina verkstadserfarenheter på vår verkstad som fortfarande INTE är en Toyota-verkstad utan en Allbilverkstad där vi skruvar ALLA möjliga bilmärken vilket jag sagt flera gånger om man är läskunnig så har jag heller varken bara kört eller ägt Toyotor i mitt liv utan ägt flera andra märken som tex Bmw och Volvo, man kan ju som motfråga undra hur många Toyotor har du ägt tex Rustan?
Jag kör även många olika bilmodeller/märken varje dag och provkörde bara för någon vecka sedan tex nya Hyundai i40 vilket vissa tydligen inte ser att jag skriver så visst provar jag att köra andra bilar vad det nu har med Toyotas verkliga kvalitét jämfört med andra att göra?

Jes tycker tydligen att jag förnekar Toyotas kvalitétsproblem vilket jag inte gör och även där har jag fortfarande påpekat att tex Auris hade stora problem med skrikande bromsar på många bilar (som även vi hade in på mitt jobb) men nänä jag bara förnekar?

Vidare står jag fast vid att Toyota har haft mer kvalitétsproblem på de Europa-tillverkade modellerna trots att de flesta viktiga delarna kommer från japanska underleverantörer men de problem som varit har som sagt i princip alltid har gällt delar från Européiska underleverantörer om man är insatt i problemen som varit (tex. Auris bromsar & förra Avensis strålkastare) men självklart är detta ändå Toyotas ansvar vilket man även tagit väldigt bra gentemot kunderna med tex goodwillbyten av strålkastare upp tills bilarna var 7år tror jag dom hade som ett exempel.
Det vissa dåligt sakkunniga inte inser är att dessa kvalitétsbrister med oljämn kvalitét från Européiska underleverantör är som en fis i rymden som jag ser det då det finns på varenda Européiska Bilmärkes bilar i olika grad på massor av sina komponenter som dessutom håller än mer varierande kvalitét eftersom man inte följer upp och förbättrar sina kvalitétsbrister lika bra som Toyota och detta gäller genomgående allt i från klimatsjällsaxlar till hjullager eller framvagnar vilket jag ser exempel på varje vecka på mitt jobb där kvalitén är både lägre och mer skiftande än även på de Europabyggda Toyotorna, och det är delvis därför som även en Europabyggd Toyota håller klart högre kvalitét än dessa bilar i olika oberoende kvalitetsundersökningar som i tex Länsförsäkringars maskinskadestatistik eller har ni kanske några bra bortförklaringar även till varför dessa råkar stämma så bra med mina verkstads-erfarenheter?

Jag ser som sagt bevis och exempel på detta varje vecka år efter år på mitt jobb och det var även det som gjorde att jag tvingades svälja stoltheten och erkänna att en simpel Toyota faktiskt höll bättre verklig kvalitét än en dyr Mercedes trots att jag var Merca-frälst när jag började i yrket vilket bla Shogun kan intyga (som jag käftades emot då han påstod att hans dåvarande Merca höll sämre verklig kvalitét än hans Toyota) eller så kan hela min bekantskapskrets intyga detta vilket kanske inte var så konstigt uppväxt med tyska bilar som jag var, så det är egentligen helt sjukt att jag ska behöva sitta och försvara mina verkliga verkstads-erfarenheter om olika bilars kvalitét trots att dom stämmer väldigt bra med kvalitétsundersökningar världen över för vissa för jag var just tysk-frälst och verkligen inte Toyotafrälst när jag började jobba med bilar och innan jag såg djupare än den fina ytan!

Uppdaterat: 2011-10-24 00:35

Nog kan vi väl komma överens om att Bengt Larshans Bilvårdcenter i Edsbyn är en auktoriserad Toyotaverkstad?

De flesta märkesverkstäder är numera allbilsverkstäder.

Min bror vill att jag ska serva alla olika bilar i familjen på hans Saab/Opel/Chevrolet-verkstad. Men jag är konservativ och tycker att man ska serva på märkesverkstad så jag åker 5 mil för att serva frugans Polo hos den firma vi köpte bilen av.

Uppdaterat: 2011-10-24 08:58

Rustan, vi kan göra det ganska enkelt för oss och titta på: http://www.toyota.se/verkstad/index.aspx så ser du Toyotas märkes-verkstäder, vi har dock ett bra samarbete med närmaste auktoriserade Toyota Ottos bil i Bollnäs liksom vi har med tex Bilbolaget (Volvo/Renault/Ford) i Bollnäs samt Bilmetro i Bollnäs (VAG) för att nämna några av våra närmaste samarbetspartners.

Uppdaterat: 2011-10-24 09:26

Åfan, ni är alltså inte auktoriserade för Toyota?

http://www.foretagsfakta.se/Edsbyn/Bilv%C3%A5rdscenter_Bengt_Larshans/206473

Där står det nämligen att ni är det. Men nu börjar jag misstänka att det är en vanlig "Hederlige Harrys Bilverkstad". Har hittat lite kul fakta som jag ska forska vidare i. Jag tycker nämligen att det är viktigt med bra verkstäder som har råd att kontinuerligt utbilda sin personal.

Uppdaterat: 2011-10-24 09:45

Oavsett hur det står till med den lilla verkstaden du jobbar på så har den enligt min mening inget värde när det kommer till referensverkstad för olika bilars kvalitet. De flesta seriösa bilägare lämnar nog sin bil på märkesverkstad. De bilar som blir över åt "Hederlige Harrys Bilverkstad" brukar vara de mest misskötta bilarna samt de mest dumsnåla ägarna som inte har råd med riktig service av sin bil.

Skönt att vi fick detta utrett.

Ha en trevlig dag!

Uppdaterat: 2011-10-24 10:00

Ser att ni saluför "Superdäck".

Fint ska det vara ;)

Uppdaterat: 2011-10-24 10:10

Nu är det ju så att jag har råd att serva på en märkesverkstad "Rustan" eftersom att jag inte har betalt överpriser för mina bilar men mina erfarenheter är inget vidare utav dem.
Du litar ju själv mer på Vw än på din egen bror vilket låter märkligt för mig.
Varför skall jag betala mer för ett sämre jobb?
Hade Bilia ( imitt fall ) varit måna om sina kunder och haft någon form utav service så skulle jag förståss ha lämnat bilarna där då de är dem mest kompetenta på pappret.
För min egen del handlar det om att kunna lita på sin verkstad framför att tjäna några tusenlappar som oftast ändå är marginelt på vad en bil förlorar i värde.
Vill gärna tro på det motsatta och få en "riktig" stämpel i boken men med Bilia....NO WAY!

Uppdaterat: 2011-10-24 10:57

Jag servar min Saab hos min bror eftersom det är en märkesverkstad för Saab. Jag råkar vara av den uppfattningen att märkesverkstäder är bäst på just det märke dom är auktoriserade för. Frugans Polo servar vi hos VW.

Uppdaterat: 2011-10-24 11:17

Det är verkstaden som servar med fel reservdelar eller oljor som skall "stå för fiolerna" inte kunden!
Som sagt så har märkesverkstäderna sig själva att skylla för att de tappar kunder i ett rasande tempo....De är alla inte särskilt pålitliga!
Att just Toyota skulle vara ett undantag på samtliga verkstäder har jag väldigt svårt att tro,..men det är så klart att de vill att kunden skall serva hos dem för att finansiera deras skrytbyggen samt enligt dem själva: betala för mekanikernas ständiga fortbildning!
Som sagt så VILL jag kunna lita på dem och givetvis vill jag inte heller stå och tjafsa om det händer något men å andra sidan så vore det bästa ju om bilarna höll ihop så bra som de borde vilket tydligen är att önska för mycket idag.
Mot Toyota har jag bara EN invändning: Man bör serva hos Toyota och får också detta att veta då man köper en ny bil,vilket är mycket bra för Toyota och nästa ägare som får längre garantier än han som köpte bilen ny.
Som tack för detta får man inget särskilt bra betalt för bilen i alla fall... Visst kan man sälja privat också och kludda med detta men dem som privat vill gå ut och handla bil för kanske +150.000kr blir allt färre. ( och varför skall de chansa då de inte får några garantier?)
Nä ...detta är smart för Toyota men irriterande för dess nybilsköpare!
Vad tror du att din Auris hade sålts vidare för hos en Toyota handlare "Shogun" ? ...Enbart p.g.a denna garanti som du har lagt grunden för nu,..sen att garantin på just denna bilen inte varar så länge är en annan sak. ;-)

Uppdaterat: 2011-10-24 12:46

Vi har en gång i tiden varit auktoriserad verkstad för Toyota Rustan och du kan säkert hitta gammla uppgifter om det, då detta dock inte är särskillt lönsammt så har vi sedan många år mer och mer sadlat över till en allbilverkstad med start redan -96 med ett större samarbete med Volvo/Renault då vi bla byggde upp ett Volvo Orginal-reservdelslager värt flera hundra tusen! Vi har vidare fortfarande kvar våra Toyotakunder på orten och servar även många Toyotor liksom Européiska bilmärken samt har även Toyota orginallager liksom Volvo.
Men du har redan för länge sedan gått åt h-vete för långt i dina försök att hitta fel i mina erfarenheter och det är helt befängt att du snott vår logga och tror du kan bevisa att jag ljuger med hjälp av den där det står att vi har Toyota samt Volvo oginaldelar men vi har inte varit en Toyotaverkstad på många år utan skruvar med alla bilmärken!

Vidare måste du ha tittat på fel firma om du nu tror att vi inte har inte har F-skattsedel och ägnar sig åt skogsförvaltning!!
Här har du vårt bolag vad det nu har med Toyotas kvalitét att göra? http://allabolag.se/5563928240

Det är helt sjukt att man kan göra sådan ansträngningar för att försöka hänga ut mig som någon lögnare för att slippa erkänna att Toyota håller högre kvalitét än våra européiska märken och du har ingen som hälst rätt att använda vår logga vilket är grunden i detta!

Men du är välkommen att komma hit och göra studiebesök Rustan eftersom du inte ens verkar tro att vi finns!

Uppdaterat: 2011-10-24 12:55

Du får läsa mina inlägg igen "Shogun" då du tycks ha missat innebörden utav dem.
Klart som sjutton att om man bygger en anläggning för 1 Miljard och har "100" anställda att någon måste betala för detta,..vilket jag också gärna gör OM det finns ett förtroende.
Köpte en Citroen utav en liten bilfirma/verkstad för några år sedan och de var väldigt trevliga och precis så serviceinriktade som man hade önskat att alla handlare/verkstäder skulle vara.
Deras verkstad är numera en Mekonomenverkstad men mitt förtroende sjunker ju inte för dem för det.
De är garanterat mycket duktigare på Citroen än andra Mekonomenverkstäder men nu har jag ju sålt min bil sedan ett år tillbaka.
En annan Mekonomen verkstad servar sedan flera år nu alla familjens bilar och med en bra rabatt blir mitt pris mycket lägre än hos Bilia samtidigt som jag vet att de inte skulle fuska....De är trevliga och vi har en bra dialog. ( även om de inte gillar Renault dem heller! ;-) )
Nästa bil kanske blir med något slag utav serviceavtal och blir då bilen handlad hos Bilia igen så får man väl bita ihop en gång om året! :-)

Uppdaterat: 2011-10-24 14:06