Vi Bilägares forum

Frigångshöjd

Frigångshöjd

VI Bilägare bör göra en lista över alla bilars frigångshöjd !!!!

Uppdaterat: 2011-02-08 18:31

Kommentarer

Intressant! Jag vill slippa att köpa en dyr, klumpig statsjeep med 4wd för att ta mig till sommarstugan, fiksestället, scoutstugan mm mm.

Tvingas använda min hobbybil så fort jag lämnar staden på sommaren.

Tacka vet jag markrigången och robustheten på kompisens 940 trots att den inte är veteran. (1998.)

Ska man tvingas köpa en sådan?

Uppdaterat: 2011-02-08 23:34

Vore även kul om ni skrev om olika bilarnas älgsäkerhet. Kör dagligen mellan älgar men sällan bland andra bilar.

Uppdaterat: 2011-02-08 23:37

Ja vid senaste snöfallet var det flera bilar i min närhet som låg på mage i den djupa snön. Nu när man nu sänker bilar för att få lägre luftmotstånd så blir snömotståndet större under bilen vilket inte alltid är så uppskattat av bilägarna. När bilarna sedan är försedda med dubbfria däck efter senaste mode blir det inte mycket bättre, bilarna kunde inte ta sig fram trotts att vägbanan lutade utför i körriktningen. Själv får man trycka på knappen för höjning av karossen med hjälp av luftfjädringen för att ta sig fram i snön vilket inte kändes så tungt.

Uppdaterat: 2011-02-14 14:41
Elbil2

Volvo 2/7/9-serien har hög markfrigång, men gud vad det ändå låter när man kör över gupp och ojämnheter. Tyskarna från samma årsmodeller som 7/9-serien är från iaf är mycket bättre på att klara av det även om dom inte är lika robusta.

Uppdaterat: 2011-02-14 20:45