Vi Bilägares forum

Fram- kontra bakhjulsdrift

Fram- kontra bakhjulsdrift

När BMW numera blir ifrånkörda av de framhjulsdrivna bilarna i STCC, kan man undra, om kanske till och med F1-bilarna hade kunnat göra snabbare varvtider, genom att vara framhjulsdrivna.

Uppdaterat: 2012-09-13 15:56

Kommentarer

Nu har jag dålig koll på dagens STCC, men förut fick de bakhjulsdrivna strafftyngd för att de inte skulle bli för snabba. Typ 50 kg extra att släpa på.

Är det så idag också?

Tror knappast att F1 skulle bli snabbare med framhjulsdrift, de skulle slita ut däcken i förtid men ändå vara långsammare.

Uppdaterat: 2012-09-13 16:16
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Men det vore kul att se en framhjulsdriven F1.

Men F1 är omgiven av så mycket regler att det knappt finns något utrymme för några innovationer.

Men jag tror inte heller den skulle bli snabbare, man skulle aldrig få ner den enorma effekten i asfalten via framhjulen.

Uppdaterat: 2012-09-13 18:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den enda framhjulsdrivna racer som jag kan påminna mig var Saab Formula Junior.

Jag var med vid premiären på Gelleråsen 1960.

Man ansåg att den var undermotoriserad med sina knappt hundra hk, men den var verkligt snabb och åkte från många av konkurrenterna.

Erik Carlsson som var en av förarna sa:" Den går bra rakt fram men när en kömmer till böjera vill den ändå gå rakt fram" !

Och det kan man förstå.

Den var väldigt lätt på bakhjulen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_Formula_Junior

Uppdaterat: 2012-09-14 11:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

simon_d

Angående: "Det går att göra en bakhjulsdriven bil betydligt snabbare runt en bana än en framhjulsdriven".

Här är trots allt ännu en framhjulsdriven bil, vilken innehar rekordtiden, åtminstone i sin storleksklass, på Nurburgringbanan i Tyskland, bland de tvåhjulsdrivna. Varken BMW eller Mercedez, vilka är bakhjulsdrivna, hänger med i svängarna.

RENAULT MEGANE RS

Uppdaterat: 2012-09-14 12:26

Bakhjulsdrift må vara bättre på bana, men i vardagstrafik föredrar jag framhjulsdrift. Nu har ju dessutom tillverkarna blivit så duktiga på att dölja kraftreaktioner i ratten (torque steer) att det inte är något skäl att välja bakhjulsdrift. Framförallt är det framkomlighet i snö och mindre sladdbenägenhet i halt väglag som gör att jag föredrar framhjulsdrift. Med min förra BMW 1-serie så kunde man ha stora problem att komma fram i blötsnö t.ex. Man kunde också få små släpp i bakvagnen om man släppte upp kopplingen för snabbt vid nedväxling i halka. Dock så måste jag säga att BMW hade bättre antisladdsystem än min nuvarande Skoda. Men det gör ingenting eftersom systemet inte behöver gripa in så ofta i Skodan.....

Uppdaterat: 2012-09-14 14:44

I den tvåhjulsdrivna klassens motsvarighet till de fyrhjulsdrivna WRC-bilarna, är samtliga rallybilar framhjulsdrivna. Här skulle BMW kunna deltaga med sin 1-seriemodell, men gör det inte. Kan detta bero på att BMW ser sig i förväg chanslösa mot de framhjulsdrivna?

Uppdaterat: 2012-09-14 16:51

leifer, det var länge sedan en Saabtekniker kom med de siffrorna.

Det finns idag Saabar med över 500hk, på drivhjulen!

Men det är klart, inte sjutton får de ner kraften till banan.

Uppdaterat: 2012-09-14 22:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja det finns diffar till en väldig mängd bilmodeller.

http://www.quaife.co.uk/

Det finns en figur i grannbyn som har just en sådan här uppskrämd 9-5 med diff och det fungerar bra.

Men det är inte aktuellt för mig, jag har faktiskt aldrig suttit fast de senaste tjugo åren med någon Saab, inte ens med släp.

Men vi har förmodligen bättre snöröjning här i byn än ni har i Stockholm.

Däremot kan det ofta bli isbelagt och då hjälper bara dubb, inte bara för driften utan för att vara kvar på vägen.

Uppdaterat: 2012-09-15 08:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Någon som vet om det finns en differentialbroms som passar till min Mitsubishi Colt 1,3 07:a?

Uppdaterat: 2012-09-15 11:11

plusminus, kolla med "quaife"

leifer, helt riktigt, det är skillnad med bakhjulsdrift, hade jag haft en sådan skulle jag kosta på diffen, men nu har jag en framhjulsdriven bruksbil som visserligen körs ganska fort (sällan för fort, det blir för dyrt), men nästan uteslutande på landsväg och motorväg och där behöver jag knappast diffen.

Det var skillnad när det gällde FMs terrängfordon, där kunde man få spärra alla tre axlarna, men inte för att köra fort, enbart för ta sig fram i skiten.

Uppdaterat: 2012-09-15 11:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Här följer en beskrivning av en incident, med den första versionen av BMW:s 1-seriemodell från 1990-talet.

Det var vinter och halt på vägarna. Då jag skulle köra mina ordinarie två mil på en motorväg till "kneget" (arbetet), hamnade jag bakom ovanstående bil. Vi körde bara i 90km/h, när plötsligt BMW:n fick en bakvagnssladd och for rätt ner i diket. Men jag med min framhjulsdrivna Colt körde vidare som på räls. Mitsubishin var vinterdäcksutrustad, visserligen sådana utan dubb, men ändå. Orsaken till BMW:ns incident var, att på högra motorvägskörfältet hade det bildats fördjupningar i asfalten, efter alla bilars- och lastditos däckslitage mot denna, varpå det rådde blixthalka i spåren och därmed var olyckan ett faktum. Jag vet att BMW:s 1-seriemodell från 90-talet inte var försedd med något antisladd/spinnsystem. Med tanke på detta, kanske denna aldrig sladdat av vägen, om den varit utrustad med detta system. För att förhindra trafikolyckan, hade eventuellt kombinationen differentialbroms och antispinn/sladdsystem varit det optimala i denna situation. Denna BMW är annars mycket bra att köra på torrasfalt ur balanssynpukt, eftersom den bland annat har klarat det berömda "älgtestet" i 80km/h. Med andra ord, där bilen kör slalom mellan utplacerade koner.

Uppdaterat: 2012-09-18 18:44

Som folkraceåkare var man mer sårbar för knuffar bakifrån i en bakhjulsdriven bil. Körde man en Saab 99 kunde dom putta hur mycket dom ville, det var bara att vrida på ratten och gasa!

Uppdaterat: 2012-09-18 19:04

Angående få ner grepp i marken.

En kompis har europas snabbaste framhjulsdrivna bil, motorn är Nissans SR20 som bla fanns i Nissan ZX 200 och Primera GT, Bilen är en Cherry från tidigt 80 tal, han har åkt 8,9 sek på 402 meter. Nyligen slogs ett nytt värdrekord för 4 cylindriga motorer på 402 meter, oxå en Nissan (datsun) med samma motor, fast denna bakhjulsdriven, och han åkte 6,91 och 198 mph.

För polaren är 6,90 sek en utopi, det går inte med drivningen fram.

Uppdaterat: 2012-09-18 22:43

En annan intressant och superbt smidig framhjulsdriven "kurvkramare", är Renault Laguna 4Control med sina elektriskt styrda- och svängande bakhjul. Det skulle varit spännande att se vilka varvtider en banracingtrimmad Laguna 4Control kunde prestera.

Denna 4Control-teknik var egentligen endast avsedd för Renault´s F1-bilar, men finns nu som tillval på Laguna Sedan/ Kombi. Men på Renault Laguna Coupe´ är detta 4Control-system original.

Uppdaterat: 2012-09-19 18:03

Renault imponerar med sina körbara bilar men dom är nog helt klar en underdog, vet faktiskt inte varför det blivit så? 4WD vinner över andra i rally men på vanliga vägar får man nog känna med hela kroppen för att finna någon skillnad mellan körglädje mellan bak- och framhjulsdrivna, skillnaden kommer först när man pressar bilarna ordentligt, och jag menar då *ordentligt* och det är sällan man kan göra det på vanlig väg.

Uppdaterat: 2012-09-19 21:41

"skillnaden kommer först när man pressar bilarna ordentligt, och jag menar då *ordentligt* och det är sällan man kan göra det på vanlig väg."

Dagens framhjulsdrivna bilar är riktigt bra på att maskera kraftreaktioner i ratten och med system som VW:s XDS så kan man pressa på ganska bra i kurvorna. "nya" Saab 9-5 fick ju riktigt bra betyg för körglädje när den kom och de flesta svenska motortidningar tyckte den var med körglad än BMW 5-serie.

Uppdaterat: 2012-09-20 10:33

MVH AL

Angående: "Fyrhjulsdrift skulle därför sannolikt inte användas ens om det vore tillåtet och än mindre framhjulsdrift".

Mycket som "enligt lag inte är tillåtet", kan ändå bli bra i slutändan.

Jag är säker på att en F1-bil hade blivit snabbare med fyrhjulsdrift, både på raksträckorna och i kurvorna. Idag är det möjligt att tillverka kardanaxeln och övriga detaljer i lättviktsmaterial. Den extra vikt detta skulle innebära, uppväger inte fyrhjulsdriftens fördelar.

Uppdaterat: 2012-09-20 17:48

TSV (trafiksäkerhetsverket) och politikerna pratar mycket om "nollvisionen", det vill säga att trafikolyckorna ska elimineras. Den här diffbromsen hade möjligen kunnat minska en del utav dessa. Om nu våra folkvalda politiker och TSV vet om fördelarna med en differentialbroms, varför är den då inte originalmonterad på alla nya bilar?

Uppdaterat: 2012-09-22 15:14
saabnisse skrev:

leifer, det var länge sedan en Saabtekniker kom med de siffrorna.

Det finns idag Saabar med över 500hk, på drivhjulen!

Men det är klart, inte sjutton får de ner kraften till banan.

Jag känner en kille personligen som växt upp med ban-preppade Saabar då även hans far tävlat med en massa Saabar (från tvåtakt) genom åren, även sonen övertog lite av pappans Saab-frälsning och dom banpreppade med sponsring från Saab(!) bla. en nyare Saab 9-3 ganska rejält för enorma pengar för att tävla med denna.

Man testade och exprimenterade med allt möjligt (dyra sekventiella växellådor m.m) år efter år för att få denna så snabb/tillförlitlig som möjligt och den blev även en av landets allra snabbaste Saabar men för ca 3 år sedan tröttnade sonen på allt skruvande som ändå inte gav en tillräckligt snabb bil och lade av med tävlandet, för att återuppta faderns enorma intresse så ställde sonen ett krav på att det i så fall måste bli med något mer konkurrenskraftigt än en Saab, vilket pappan fick ge med sig på om det skulle bli någon mer racing.

De byggde i stället upp en gammal Toyota Supra 90-talare från grunden året efter och redan första testkörningen av bilen på Kinnekulle tror jag det var så var man ca två sekunder snabbare än den snabbaste tid de hade kört som bäst under åren med den nyare Saab 9-3:an trots samma motoreffekt, och då var Supran fortfarande helt grundinställd inte det minsta injusterad vilket dom var minst sagt imponerade över.

Den hade man då även kvar den manuella orginallådan i och inte någon snabb och dyr race-låda , så där var det överlägset att gå i från framhjulsdriften som man försökt tygla på alla möjliga sett åren med Saaben.

Uppdaterat: 2012-09-23 19:38

Mja, en 1-serie från 90-talet... Du måste blandat ihop det med 3-serie eller nåt annat.

Som en bärgare en gång sa (har jag läst): Skillnaden mellan en tvåhjulsdriven bil och en fyrhjulsdriven är att man får bärga den fyrhjulsdrivna längre ut på åkern.

Så ta det lugnt i halkan och lita inte för mycket på era hjälpmedel. De gör bara att hastigheten ökar och lurar in er i falsk trygghet. Vare sig det gäller fram-, bak- eller fyrhjulsdrift. Ni har också bara fyra hjul att bromsa med oavsett drivhjul.

Uppdaterat: 2012-09-30 23:52
It's a very good idea to leave a sinking ship

JohanE_1

beträffande: "Mja, en 1-serie från 90-talet... Du måste blandat ihop det med 3-serie eller nåt annat."

Jag misstog mig. BMW:n jag syftade på är en 316 Compact.

Uppdaterat: 2012-10-01 11:14

En bakhjulsdriven grusvägsrallybil jag är säker på kan konkurrera med de nuvarande framhjulsdrivna ditos, är Lancia "N37" från åttiotalet. Denna rallybil, vilken är svansmotorförsedd med en längsgående radfyra, var till och med vid vissa tillfällen snabbare än den fenomenala fyrhjulsdrivna rallybilen Lancia Stratos. Jag menar, detta bevisar hur snabb och välbalanserad "N37:an" var/är, eftersom Stratosen är rankad som den hittills bästa rallybilen på grus- och vintervägar.

Uppdaterat: 2012-11-05 15:45

Hanzzon: nu "råkade" du berätta att det vara en Toyota, men jag håller med dig i princip.

En framhjulsdriven har svårt att hävda sig på bana, inte minst för att framhjulen (och dito däcken) får ta hand om alla krafter.

En bakhjulsdriven har ofta bättre grundbalans och sliter både fram- och bakdäck jämnare.

Det finns ju en anledning till varför man införde straffvikt för bakhjulsdrivna i STCC...

Sedan har förstås chassieutvecklingen gått framåt, men grundproblemet kvarstår.

I skogen är det en annan sak, då de inte alls har samma fäste och tyngdpunktsförskjutningar.

Jag tycker personligen att bakhjulsdrift har en fördel i att den talar om när det börjar gå för fort, medan en framhjulsdriven istället maskerar det.

Uppdaterat: 2012-11-05 17:42
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Dock är ju Renault Megane RS riktigt snabb på bana.Renault Mégane RS Trophy är den snabbaste framhjulsdrivna bilen runt Nürburgring med 8.07.97 vilket är snabbare än ett flertal bakhjulsdrivna bilar med mer motoreffekt.

Uppdaterat: 2012-11-06 09:57

Vilken avsevärd skillnad det är i förhållandet hk/kg, mellan de båda tvåhjulsdrivna banrekordsinnehavande sportbilarna i Nürburgring.

Den framhjulsdrivna Renault Megane RS Trophy har en motoreffekt på 265 hästkrafter, och dess totalvikt är på 1 409 kilogram.

http://www.fastestlaps.com/cars/renault_megane_rs_265_trophy.html

Motsvarande siffror för den bakhjulsdrivna Radical SR8LM är 455/650.

http://www.fastestlaps.com/cars/radical_sr8lm.html

Uppdaterat: 2012-11-08 17:36

Vänta lite här, inte var väl Stratos 4-hjulsdriven, utan bakhjulsdriven? Det var ju inte förrän längre fram när Delta kom som 4WD kom?

Men även i rally var en del av de 2-hjulsdrivna 2-litersbilarna (utan överladdning) var snabbare än de 4-hjulsdrivna på 90-talet, men då bara på asfalt.

Jodå, Meganen är rysligt snabb, det måste tillstås. Snabbare än många bakhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna, t.ex. Nissan 370z.

Men från 8.08, till 911:ans 7.18 är det långt, och ännu längre till Radical's 6.48.

Sedan vet man förstås inte hur mycket standard de bilar som deltar i rekordförsöken är. Det är självklart samma fråga för alla rekordbilar, plus att de körs av riktigt skickliga förare. Det var länge sen man tog en bil från bilhallen och körde rekord...

Uppdaterat: 2012-11-08 18:15
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...