Är det fler som har en Ford Focus C-Max som rostat på bara 3 år?
Hej!
Jag har en Ford Focus C-Max -08:a
Som jag köpte 2011-10-25
När jag köpte filen fanns ingen rost på bilen det är ju 12års rostskydd på den så det är ju som det ska vara.
När jag öppnade motorhuven igår för dom skulle dra in en lågnivåkabel till mitt slutsteg så fick jag en chock.
Bilen har hur mycket rost som helst under huven, till och med plasten har rostad på denna korta tid.
Fattar inte alltså, var iväg till Gösta Samuelssons bil i Gävle förre veckan, dom har tydligen fullt upp där men dom tog sig tid att fota rosten och skulle höra av sig denna vecka.
Frågade hur plasten hade kunnat börja rosta, jo sa han - dom har lagt in plåt i plasten.
Vet inte vad som kommer att hända, men alla servicar är gjorda o.s.v. så det borde inte vara något problem men allt som kostar brukar vara problem så vi får väl se vad dom säger nästa vecka.
Ford Focus C-Max Rost
Uppdaterat: 2011-11-15 10:23
Kommentarer
Bilderna på Ford Focus C-Max rost på bara 3 år som jpg filer https://sparasmart2.comhem.se/Shares/Home.aspx?ShareID=181e1f6f-1e1e-4574-89fd-179b4e8672b7&IsMedia=True
Ja, det där ser ju inte roligt ut. Kan förstå att du reagerar. En 3 år gammal bil ska inte se ut såhär, hur ska då utsatta delar vara?
Men, plåt i plasten?? Skumt.
Så där, nu har jag äntligen fått svar från Gösta Samuelssons bil i Gävle.
Dom säger att Ford inte kommer att åtgärda rosten, att rosten måste komma inifrån eller om det var underifrån kommer inte ihåg exakt nu. Men tydligen gäller inte deras rostskyddsgarantin och lackskyddsgarantin gäller bara i 2 år så det var kört det med.
Så man ska tydligen behöva byta Ford efter 2 år om man ska vara skyddad mot rost.
Skandal, att Ford aldrig lär sig.
Kan bilen ha varit krockad och delarna i fronten utbytta (och dåligt lackade)? Jag kan inte se någon annan förklaring. Men lite mysko är det att t.o.m. slangklämmorna till expansionskärlet är angripna...
På bild 3 och 4 ser det ut som det är en spricka i stålprofilen. Stämmer det?
Edit: såg nu att det var plastdetaljer. Rostiga....
Det verkar vara ett Fordproblem överlag detta.
Har bekanta med både Focus och Mondeo som fått början till rost i dörrar, skärmar och trösklar efter bara 1-2 år och inte heller fått någon hjälp ifrån Ford.
Så köper man en ny Ford och har tänkt behålla den ett längre tag bör man nog kräva en rostskyddsbehandling på köpet.
Sen tycker jag att det är oerhört dåligt av Ford att inte ta på sig just det här fallet, verkar vara en solklar garantisak, de förlorar en kund nästa gång du ska byta bil förmodar jag.
Det var rejält utrdaget innan du fick svar må jag säga?
Det är inte ovanligt att det ser ut sådär på nyare Fordar så jag tror inte det beror på att bilen har varit krockad eller liknande då jag sett detta på flera bilar vi har haft in på jobbet.
Har dock för mig att själva rostskyddsbehandlingen förbättrades i slutet på -00-talet men det gäller mest underredet och tyvärr inte resten av bilens detaljer som dessa frontdelar och andra lackade ytor.
Ja vet inte vad jag ska säga annat än skandal Ford.
Ni borde skämmas !!!
Aldrig mer en Ford på våran gård.
Lite tråkigt eftersom jag alltid har tyckt om Ford, men nu är det kört.
Undras vad man ska prova för bilmärke nu då?
Tycker om höjden lätt och kliva in och ur, lätt att justera stolen inte som på Volvo v70 -04 där hela sitsen och ryggstödet ändras samtidigt sånt hatar jag.
Det ska vara lätt att ställa in sitsen lätt att kliva i och ur som sagt, om den dessutom drar ca 0,5 - 07 så är det inte heller helt fel men den får inte vara för orkeslös heller då är det inte roligt när man ska köra om.
Så ska det ju gärna finnas lite lastutrymme.
Och så ska den ju inte rosta på åtminstone 8 år, annars är det dåligt tycker jag.
Kom med förslag :)
Jag vet inte men ser det inte ut som bilen är krocklagad?
Om den nu skulle varit krockad, kan man då inte ta reda på det genom Carfax eller liknande?
Har aldrig själv provat tjänsten men någon annan kanske vet mer.
Kanske Mazda 5 kan vara ett alternativ till C-max, mycket bil för slantarna.
Men man bör nog kosta på sig en rostskyddsbehandling där med, annars så är Mazda allt som oftast bekymmersfritt ägande.
Kolla om den är krockskadad, då kanske du kan reklamera jobbet.
Det är ett typexempel på fel ytbehandling.
Här har man snålat på zinkskiktet som ska vara närmast plåten, eller man har tydligen struntat i det helt, använt alldeles för lite grundfärg och lagt på ett snålt tilltaget lager täcklack.
Det här hade lätt kunna förhindrats bara genom att spraya lite rostskyddsolja invändigt speciellt över alla svetsförband, det verkar vara värst där och det beror antagligen på bristande rengöring innan ytbehandlingen.
Det finns sådan olja som torkar och inte blir kletig.
Det här ska man inte behöva göra, man har givetvis rätt att kräva detta av leverantören och det är ju svagt att man inte ställer upp och åtgärdar det här, det kostar mer i badwill än vad man förlorar på arbetet.
Men nu är det som det är och då får du ta hand om det själv antingen jobbar du från grunden med att göra ordentligt rent, neutralisera rosten med "rostätare" eller en migrerande rostfärg och lägg på en grundfärg plus täcklack.
Eller gör du som Bosse bildoktorn föreslår när det är något svårbedömt väsen i bilen- "höj volymen på radion".
Här kan du välja mellan att spruta på rostskyddsoljan jag föreslog eller att låta bli att öppna huven och glömma bort problemet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.