Har skrivit om det förut men inte fått sådan respons jag väntat mej!
Köpte en VW Golf variant TSI140 1,4 -08 med MRF garanti från Din bil Täby.
Jag kom tillbaks och klagade på dunket/klonket höger fram vid drag läge. Försäljaren hörde det och deras tester likaså!
Men i Akalla och Hammarby hör dom inte detta. Dom har bytt (säger dom) båda driv axlarna,kompressor kåpa med upphägning,mm.( Kam kedja och spännrulle,vatten pump byttes augusti -11 på good will!)
Nu är det så att jag ger mej inte förän missljudet är borta. Därför skriver jag om det finns någon som har erfarenhet av liknande fel? Vid drag läge utan gas dunkar det från H-sida både med back växeln och ettan mm.
Har fått några bra svar från Hanzzon och Junkers men står utan det riktiga svaret! Diagnos teknikern i H-by sa senast att kopplings fjädrarna blivit mjuka därför detta läte. Bilen har inte rullat 7000 mil än. Så det svaret köper jag inte!
Vore oerhört tacksam för alla tips och svar! Ni som hackar på varandra tänk på att denna sida kanske inte är till för detta! Tacksam /Keyo!
Finns det någon som har haft problem med VWs motor TSI140(mer än kam kedja)
Uppdaterat: 2012-04-26 12:05
Kommentarer
Är det inte glapp i splines mellan drivaxel och hjulnav? Vanligt på V70 t.ex.
Nej snabb95 det tror jag absolut inte! Är säker på att det är motor (miss ljud)!
Man kan inte köra 3000 mil mellan oljebyterna, det finns ingen olja som klarar detta, därför sträcker sig kamkedjan, använd inte heller dom tunna sk. energisparoljorna särkilt sådana som är klassade ACEA A1/B1 alt. A5/B5, oljan blir lite väl tunnflytande när motorn når sin normala drifttemperatur, ta en vanlig 5w-40 olja istället
finns på Lidl för 40:-litern och byt denna varje 1500mil så håller motorn bilen ut
Tycks komma upp i medierna nu i alla länder, tex i grannlandet Finland: http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/volkswagenin-tsi-moottorien-jakoketjuongelmat
Där står det också om 1.2:ans problem och den mindre 1.4:an. Fixar VW inte det här snart på ett elegant sätt så kommer det att kosta dom en helsikes massa stålar (typ Toyota och sina pedaler)!
Jes_ detta är faktiskt ett stort problem för VW-ägare och kostnaderna kan bli astronomiska om inte VW tar det på goodwill.
Jag skrev om det för någon månad sedan då Tyska tidningar började köra reportage om det.
http://www.autobild.de/artikel/vw-tsi-motorschaeden-3413311.html
http://www.autobild.de/artikel/vw-tsi-motorschaeden-3342557.html
En 104-sidig Tysk forumtråd för den som vill grotta ned sig:
http://www.a3quattro.de/index.php?page=Thread&threadID=6013
En facebook-grupp finns också:
https://www.facebook.com/groups/180874675314413/
Kan bli dyrt detta för VW...
Så du överdriver Jes, 370st Vw inne i dag? =) Däremot har vi haft 4st VW inne i dag varav 3st syns innuti verkstaden på rad på min nya visningsbild, annars hävdar du väl att jag överdriver även där...
Den första på bilden är en Passat-06:a med fel i klimatanläggningen, om man nu inte kallar full värme som inte går att stänga av eller sänka för att det är den svettiga ägarens fel... ;)
Den andra är en Polo -06:a med defekt generator, den tredje är en Sharan TDI-08:a troligen med något mysko elfel som genererar fyra olika felkoder i bla avgasreningen och trots att både EGR-ventil och tryckgivare samt partikelfilter-rör är bytt i fjol så visas felkod återigen på dessa delar samt två yttligare fel, även där har vi alltså lite att fundera på... =)
Den fjärde som man bara ser lite av fronten på bakom Sharanen är en Bmw 540-02:a med lite elfel och annat skoj, sen vad vi hade på den femte lyften just då (som inte syns i bild) minns jag inte exakt men det var troligen en Skoda Fabia-06:a med hjullagerbyte eller en Volvo V70-02:a med defekt automatlåda som vi ska testa att göra en mjukvaruuppdatering på för första gången i morgon, annars är det tyvärr slut på automatlådan i det fallet.
Vad gäller VW:s TSI motorer så är ju dessa ganska nya ännu och vi har inte haft in många av dessa nyare TSI motorer ännu då de flesta nyare VW vi har in är TDI motorer, men det kommer garanterat betydligt många fler inom bara ett par år då de flesta här köps begagnade.
Vi har dock bytt en del givare och lite sånt på några TSI motorer hitills och jag vet att närmaste VW har haft mycket problem med dessa motorer redan trots att inte många gått så långt ännu. VW har ju dock haft kamkedjor förr i tex VR6 men även dom är ju lite ökännda för sina problem med bla sina kamkedjor och tyvärr ser det inte bättre ut i de nyare TSI motorerna.
För ägarnas skull hoppas jag VW tar dessa TSI motorer på garantier även om det lär kosta Vw enorma pengar med kamkedjebyten och allt vad det innebär. Jag fick dock uppfattningen att man tog de flesta skador på maskinskadeförsäkringen på närmaste VW och i så fall får ju kunden betala självrisken och försäkringsbolaget ta den stora kostnads-smällen.
Det kan jag inte svara säkert på då jag bara har teorier än så länge men det är troligen en kombination där VW:s långa serviceintervaller är en bov i dramat,i det fallet vet jag dock att VW redan kortat ner serviceintervallerna på en del nyare modeller till 2000mil mot tidigare 3000mil (som man då sa att det inte var något problem) har dock inte i huvudet hur långa intervaller dessa TSI motorer har från VW, ett annat problem brukar vara deras kontruktion av vevhusventilationer och det är en hel del som kan påverka mycket här, innan jag skruvat med en havererad motor själv först och innan jag fått mer exakt info från de som redan gjort detta så kan man bara ha teorier och konstatera att dom har problem.
Dock ska jag ju snart följa med VW till Tyskland till bla Audifabriken i Ingolstadt om ett par veckor då vi fick denna resa eftersom vi köpt så mycket VW-delar det senaste året, och då kan jag ju försöka passa på att förhöra några av VW:s egna mekaniker och Service-chefer om TSI problem.
Hanzzon, tala bara inte om vem du är, då lär du inte bli bjuden ens på en kopp kaffe.
Vem jag är? =) Sist jag pratade med deras Servicemarknadschef i regionen så lät han lika less på VW som jag är i mellanåt så nog tänker jag berätta om mina erfarenheter även om detta är "VAG-dagar" då vi ska försöka se det fina hos VW och Audi vilket jag ska göra mitt bästa för att hedra... :) Vi ska ju tom kolla in Hitlers gamla boningar och allt vad det var så intressant blir det säkerligen i alla fall och jag ser fram emot detta! =)
Det är många biltillverkare som rekommenderar så här långa serviceintervaller, men de allra flesta garderar sig med att ha ett tillägg i instruktionsboken där man anger att om det förekommer många korta körningar, många kallstarter o.s.v. ska oljan bytas tidigare.
Tyvärr läser många bilägare aldrig instruktionsboken, utan kör enbart med hjälp av förutfattade meningar.
Visst kan jag göra det, har ju startat en tråd om det tidigare då jag fick reda på detta.
Men jag vet inte så grymt mkt mer förrens nästa vecka då inte ens VW-återförsäljaren jag ska åka med har fått någon direkt info från VW/Audi själva ännu vilket man tycker är lite dåligt då det är så snart vi ska åka och man har ju en del funderingar om tider osv...
Dock har dom påpekat det och vi skulle tydligen få mer info men först nästa vecka så jag får vänta tills dess då.
leifer, i senaste numret av papperstidningen står det faktiskt om att Audi rekommenderar tätare oljebyten och det borde väl i så fall även gälla VW.
Nej det verkar ganska sunt det som Toyota har, ett billigt oljebyte mellan ordinarie service.
Dessutom slås man ju inte på pengar så som en del tillverkare försöker, de har visserligen 3000 mils intervall men har även satt 1 år som begränsning, detta innebär att man varje år måste punga ut med en dyr service när det egentligen kanske bara räcker med oljebyte varannan gång om man kör 1500 mil per år.
I Saabs servicebok står:
"Tätare byten (var 10000 km) av motorolja och oljefilter kan vara nödvändigt om bilen körs under ett eller flera av följande fall:
* Mycket tomgångskörning.
* Upprepad start-och-stoppkörning. innefattande frekvent och övervägande stadskörning.
* Korta körsträckor i kallt klimat utan att motorn hinner att bli varm."
Shogun, är du säker på att VW inte har något liknande i sin instruktionsbok?
Jag håller helt med dig om att 3000 mils serviceintervaller är helt fel och det har jag skrivit om länge.
Den enda bil jag haft som klarat sig från oljebyte var min första bil, en amerikansk Ford från 30-talet, den hade automatiskt oljebyte ca 1 liter/100km, men efter den har jag varit noga med byten och jag går inte på allt snack om att det går att köra långt mellan byten bara för att man kör med dyra longlifeoljor.
Jag byter efter högst 15000km trots att jag alltid kör långt och minst 90% landsväg.
Men när det gäller rostskydd på Toyota håller jag inte med.
På tåget nyligen hamnade jag bredvid en man som beskrev sina två senaste bilar.
Han började tala om att han köpt en Corolla och berättade lite om den och jag sade att jag var på vippen att köpa en Camry -04, men att det föll på att den var för seg och inte gick att få som kombi.
Sedan sa jag att försäljaren upplyst att den hade så bra rostskydd att man slutat med extra rostskyddsbehandling på modell -03.
Det tyckte han var korkat, hans Corolla köptes ny -98 och -07 på besiktningen var det fransiga skärmkanter fram och hackan gick rakt genom en balk vid bakvagnen.
Han var lite grym för bilen hade varit bra i övrigt.
Han åkte direkt och bytte till en ny Megane -08.
När jag sa att den har ju fått bra betyg för sitt rostskydd sa han att det litade han inte på utan kostade på ett extra rostskydd för 6000:-
Tror du att han någonsin blir spekulant på en ny Toyota?
Och när det gäller avtappningsplugg på automatlådan så saknas det givetvis på min 9-5 som är försedd med en japansk Aisin-låda.
Den är väl Toyota inblandad i, eller hur?
Jag byter ändå så mycket det går, ca 3,5 liter efter 7000 mil trots att det inte finns några rekommendationer om detta och jag anser att det är dumsnålt att inte byta så mycket olja som går i en automat oavsett märke..
Borde inte VW-biliar innehålla en sådan för hur kan bilen annars säga till om servicen måste skötas tidigare (och det kan den)?
Jes_:
NHTSA (amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten) kom ju fram till att det inte fanns några fel på de skenande bilarna. felet fanns ju mellan ryggstöd och ratt, folk tryckte helt enkelt på fel pedal, eller använde tjocka (felaktiga) eftermarknadsmattor som pedaler fastnade i.
Har du verkligen missat den informationen, Jes ?
http://svt.se/2.88971/1.2321845/usa-rapport_friar_toyota_fran_elfel
http://www.nhtsa.gov/PR/DOT-16-11
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2011/02/08/AR2011020805399.html
http://money.cnn.com/2011/02/08/autos/nhtsa_nasa_toyota_final_report/index.htm
Shogun, så du tror att jag hittat på vad min tågkompis berättade om sin Corolla?
Jag vet ju inte hur det var, jag såg aldrig hans bil, men han köper inte mer någon Toyota
När det gäller automatlådan från Aisin tror jag inte Saab skulle ha specat den utan tapplugg.
Varför skulle de ha gjort det?
Att herr Toyoda grät i TV ska inte ses som att han erkände att det var fel på bilarna.
Bara misstanken om att det eventuellt kunde vara fel på bilarna var tillräckligt för att gråta (faktiskt till och med begå Harakiri ).
Det är en hel del personer som inte förstår kulturskillnaderna mellan i det här fallet Japan och västvärlden.
Det Toyota-chefen gjorde är en djupt rotad sed i japanens sätt att vara. Kulturskillnader, kort och gott.
Lite påläsning om seder och bruk världen över skulle inte skada.
Att amerikaner eftermonterar tjocka bling-bling-mattor får stå för dem. det är ju något som är helt "ute" här i Europa.
NHTSA's slutrapport kom ju fram till dessa orsaker, i majoriteten av fallen personer som inte kunde skilja på gas/broms i paniksituation (betänk den usla körkortsutbildningen för automatväxlade bilar, som 16-åringar i USA genomgår). samt i några fall tjocka mattor som gaspedalen fastnade i. Inte ett enda fall kunde härledas till att det var något tekniskt fel på bilen. Läs gärna rapporten!!
Likheten med Audis problem i USA med automatväxlade bilar för några årtionden sedan är ju faktiskt slående, inte heller där var det något fel på bilarna.
Att sedan Toyotas s.k. "problem" blev ett mediedrev just samtidigt som GM stod på ruinens brant är inte bara en slump. Starka krafter ville skjuta Toyota i sank.
Till och med Obama beordrade ju GM att börja tillverka en Corolla (i GM's fall blev resultatet Cruze).
Shogun, det är naturligtvis samma avtappningsplugg på Saabs Aisinlåda som på Toyotas, du tror väl ändå inte på fullt allvar att Saab skulle specialbeställt lådan utan plugg, men det går inte att byta mer än ca 50% av oljan utan att helt demontera lådan och plocka isär den enligt min serviceverkstad, som f.ö. även servar Toyota.
Självklart kan man få lådor som man vill, utan plugg är den säkert en femtilapp billigare, ta det gånger antalet så blir det stora pengar. Det var väl GM:s sparkrav antagligen.
Jes_ är inte trovärdig men det är Hanzzon även om det ngn gång möjligen överdrivs.
Är man så ointresserad av bilar så man inte ser skillnad på 3 och 10 år gamla då kan man inte vara trovärdig.
Här måste jag faktiskt försvara Jes, jag har själv råkat ut för samma sak.
Handlar det om en bil som man är totalt ointresserad av håller man inte reda på årsmodeller.
Det var det som hände när jag såg en rostig Avensis på parkeringen och som hade en reg-plåt från -05.
Det är väl bra iof sig att gamla Toyotor ser så bra ut att man tror att de är 5-10 år nyare än vad de är he he...
Nu har ju Toyotas bilar sett likadana ut sedan 80-talet så jag förstår att man kan missa om de flyttar torkararmen från plåten till rutan.
Du har rätt i att Toyota:s modeller som såldes 90-95 var höjdpunkten i deras design, design som står sig än idag.
Tyvärr har de tappat enormt just på design och det är också anledningen till att jag valde andra märken i 12 år fram tills nu.
Nej det här med oljor stämmer säkert bra, men det har blitt en försäljningsgimmick med 3000 mil mellan oljebyten.
När det gäller turbomotorer så var det vanligt på Saab 99 och tidiga 900 innan det blev vätskekylda aggregar att oljan koksade på axeln efter hård körning om man inte lät den svalna något innan avstängning.
Det är knappast någon risk idag annat än på trimmade motorer med högt tryck.
Pratade föresten med en jobbarkompis idag med en Seat 1,8 turbo med över 1,5b laddtryck, han skulle montera högeffekt utblås i eftermiddag, han ger sig nog inte förrän han får ut 300hk ur den lilla motorn.
Raceputtar!
Tack Grabbar& alla ni som försökt besvara min fråga om problem på VW 1,4 TSI 140! Det är en del som blir hackkycklingar på köpet! Är inte så blåst på bilar så att jag kör med 0/40 oljan i 3,000 mil! För det första rinner tunna oljan mellan k-ringarna & därmed drar den mer olja!(vad händer med katten då) Jag servar var 1500 mil med 5/40 syntet olja. Det är min logik!
Jag vill speciellt tacka Hanzzon & Junkers som varit seriösa i sina svar om VW 1,4 TSI 140
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.